Personalul didactic de
predare si de pregatire/instruire practica, personalul didactic auxiliar,
precum si cel de conducere, de indrumare si control incadrat in unitatile de
invatamant si inspectoratele scolare, precum si personalul de indrumare si
control din cadrul MEN raspunde
disciplinar pentru
incalcarea indatoririlor ce ii revin potrivit legii, contractului individual de
munca, contractului colectiv de munca aplicabil si regulamentului intern,
precum si pentru incalcarea normelor de comportare care dauneaza interesului
invatamantului si prestigiului institutiei.
Abaterea disciplinara este o fapta in legatura cu
munca si care consta intr-o actiune sau inactiune savarsita cu vinovatie de
catre salariat, prin care acesta a incalcat normele legale, regulamentul
intern, contractul individual de munca sau contractul colectiv de munca
aplicabil, ordinele si dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici.
Personalul didactic de predare si de
pregatire/instruire practica, personalul didactic auxiliar, precum si cel de
conducere, de indrumare si control incadrat in unitatile de invatamant, sanctionat in conformitate cu prevederile
art. 280 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile
ulterioare, are dreptul de a contesta decizia de sanctionare, in termen de 15
zile de la comunicare, la colegiile de disciplina de pe langa inspectoratele
scolare, conform art. 280 alin. (8) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Colegiul de disciplina de pe langă inspectoratul scolar județean
se organizeaza si functioneaza in conformitate cu Ordinul 3866 din 2012 pentru aprobarea Regulamentului privind
organizarea, functionarea si atributiile Colegiului Central de Disciplina al
Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si ale colegiilor
de disciplina de pe langa inspectoratele scolare judetene.
Colegiul de disciplina de pe langa inspectoratul scolar este
organ administrativ-jurisdictional.
Sanctiunea se stabileste in functie de gravitatea abaterilor,
de imprejurarile in care au fost savarsite, de urmarile acestora, precum si de
comportamentul persoanei in cauza.
Sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului
prevăzut la alin. (1), în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) observaţie scrisă;
b) avertisment;
c) diminuarea salariului de bază, cumulat, când
este cazul, cu indemnizaţia de conducere, de îndrumare şi de control, cu până
la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a
dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice
superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de
conducere, de îndrumare şi de control;
e) destituirea din funcţia de conducere, de
îndrumare şi de control din învăţământ;
f) desfacerea disciplinară a contractului
individual de muncă.
Orice persoană poate
sesiza unitatea de învăţământ/instituţia de învăţământ cu privire la săvârşirea
unei fapte ce poate constitui abatere disciplinară. Sesizarea se face în scris
şi se înregistrează la registratura unităţii/instituţiei de învăţământ.
Pentru cercetarea
abaterilor prezumate săvârşite de personalul didactic, personalul de conducere
al unităţilor de învăţământ preuniversitar, personalul de îndrumare şi de
control din cadrul inspectoratelor şcolare şi de personalul de îndrumare şi de
control din cadrul MEN, comisiile de cercetare disciplinară se constituie după
cum urmează:
a) pentru personalul didactic, comisii formate din
3-5 membri, dintre care unul reprezintă organizaţia sindicală din care face
parte persoana aflată în discuţie sau este un reprezentant al salariaţilor, iar
ceilalţi au funcţia didactică cel puţin egală cu a celui care a săvârşit
abaterea;
b) pentru personalul de conducere al unităţilor de
învăţământ preuniversitar, comisii formate din 3-5 membri, dintre care un
reprezentant al salariaţilor, iar ceilalţi au funcţia didactică cel puţin egală
cu a celui care a săvârşit abaterea. Din comisie face parte şi un inspector din
cadrul inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti;
c) pentru personalul de îndrumare şi de control
din cadrul MEN, comisii formate din 3-5 membri, dintre care unul reprezintă
organizaţia sindicală din care face parte persoana aflată în discuţie sau este
un reprezentant al salariaţilor, iar ceilalţi au funcţia didactică cel puţin
egală cu a celui care a săvârşit abaterea;
d) pentru personalul de conducere al
inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, comisii formate din
3-5 membri, dintre care un reprezentant al salariaţilor, iar ceilalţi au
funcţia didactică cel puţin egală cu a celui care a săvârşit abaterea.
Comisiile de cercetare
disciplinară sunt numite de către:
a) consiliul de administraţie al unităţii de
învăţământ preuniversitar, pentru personalul didactic şi personalul de
conducere al acesteia;
b) ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului, pentru funcţiile de îndrumare şi de control din cadrul MEN, precum
şi pentru personalul de conducere din inspectoratele şcolare judeţene/al
municipiului Bucureşti.
În cadrul cercetării abaterii prezumate se
stabilesc faptele şi urmările acestora, împrejurările în care au fost
săvârşite, existenţa sau inexistenţa vinovăţiei, precum şi orice alte date
concludente.
Audierea celui cercetat
şi verificarea apărării acestuia sunt obligatorii. Refuzul celui cercetat de a
se prezenta la audiere, deşi a fost înştiinţat în scris cu minimum 48 de ore
înainte, precum şi de a da declaraţii scrise se constată prin proces-verbal şi
nu împiedică finalizarea cercetării. Cadrul didactic cercetat are dreptul să
cunoască toate actele cercetării şi să îşi producă probe în apărare.
Cercetarea faptei şi
comunicarea deciziei se fac în termen de cel mult 30 de zile de la data
constatării acesteia, consemnată în condica de inspecţii sau la registratura
generală a unităţii de învăţământ preuniversitar/instituţiei. Persoanei
nevinovate i se comunică în scris inexistenţa faptelor pentru care a fost
cercetată.
Dreptul persoanei
sancţionate de a se adresa instanţelor judecătoreşti este garantat.
Pentru personalul
didactic din unităţile de învăţământ preuniversitar, propunerea de sancţionare
se face de către director sau de cel puţin 2/3 din numărul total al membrilor
consiliului de administraţie. Sancţiunile aprobate de consiliul de
administraţie sunt puse în aplicare şi comunicate prin decizie a directorului
unităţii de învăţământ preuniversitar.
Pentru personalul
de conducere al unităţii de învăţământ preuniversitar, propunerea de
sancţionare se face de către consiliul de administraţie al unităţii de
învăţământ preuniversitar şi se comunică prin decizie a inspectorului şcolar
general.
Pentru personalul
de conducere din inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic, propunerea
de sancţionare se face de ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului şi se comunică prin ordin.
Pentru personalul
de îndrumare şi control din MEN, propunerea de sancţionare se face, după caz,
de ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, respectiv de
secretarul de stat sau de şeful ierarhic al persoanei în cauză şi se comunică
prin ordin.
Sancţiunea se
stabileşte, pe baza raportului comisiei de cercetare, de autoritatea care a
numit această comisie şi se comunică celui în cauză, prin decizie scrisă, după
caz, de către directorul unităţii de învăţământ, inspectorul şcolar general sau
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
Răspunderea patrimonială a personalului
didactic, a personalului didactic auxiliar, precum şi a celui de conducere, de
îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar se stabileşte potrivit
legislaţiei muncii.
Decizia de imputare, precum şi celelalte acte
pentru recuperarea pagubelor şi a prejudiciilor se fac de conducerea unităţii
sau a instituţiei al cărei salariat este cel în cauză, în afară de cazurile
când, prin lege, se dispune altfel.
Daca de la data savarsirii faptei
ce constituie abatere disciplinara si pana la momentul aplicarii sanctiunii au
trecut mai mult de 6 luni, persoana in cauza nu mai poate fi sanctionata
disciplinar.
Acte procedurale obligatorii necesare sanctionării disciplinare a personalului didactic, personalului
didactic auxiliar din unităţi de învăţământ, conform cu Art. 280-283
din Legea nr. 1/2011 – Legea Educaţiei Naţionale:
- SESIZARE făcută în scris (de către orice persoană/comisie) şi înregistrată în Registrul de intrări- ieşiri al şcolii
- PROCES VERBAL al Consiliului de Administraţie al şcolii de numire a Comisiei de cercetare disciplinară
- DECIZIA directorului şcolii de numire a Comisiei de cercetare disciplinară (cu nr. din Registrul de decizii director)
- CONVOCĂRI scrise la Comisia de cercetare pentru persoana cercetată şi alte persoane care cunosc date concludente (înregistrate în Registrul general de intrări ieşiri al unităţii) –convocarea celui cercetat se va face cu 48 h înainte
- DECLARAŢIA scrisă celui cercetat disciplinar (înregistrate în Registrul general de intrări ieşiri al unităţii)
- DECLARAŢII scrise ale celor care cunosc date concludente despre fapta cercetată ( înregistrate în Registrul general de intrări ieşiri al unităţii)
- PROCES VERBAL despre fiecare audiere a celor care dau declaraţii (înregistrate în Registrul general de intrări ieşiri al unităţii)
- Raportul=PROCES VERBAL final despre concluziile cercetării disciplinare a Comisiei care să cuprindă şi propunerea Comisiei de cercetare cu privire la sancţionare (înregistrat în Condica de inspecţii sau Registrul general de intrări ieşiri al unităţii)
- PROCES VERBAL al Consiliului de Administraţie al şcolii unde se stabileşte sancţiunea disciplinară care i se aplică celui cercetat, vot secret, 2/3 voturi din totalul membrilor
- DECIZIA directorului de comunicare a sancţiunii disciplinare, cu confirmare de primire (în preambul se trec motivele invocate în CA pentru sancţiunea aplicată; cu menţiunea că se poate ataca în 15 zile de la comunicare la Colegiul de disciplină al Inspectoratului Şcolar Judeţean Hunedoara; cu menţiunea : „dreptul persoanei sancţionate de a se adresa instanţelor judecătoreşti este garantat” – art. 280 alin. 10 )
- DIVERSE
Bază legală:
1. Legea
nr. 1 din 5 ianuarie 2011 educaţiei naţionale, cu modificarile si completarile
ulterioare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu