
Care sunt prevederile LEN cu privire la educația timpurie?
Cu privire la prevederile LEN despre la educația
timpurie, vă transmit o selecție de
articole din Legea nr. 1 din 2011- Legea
educației naționale
PRINCIPII
Art. 3. — Principiile care guvernează învățământul
preuniversitar și superior, precum și învățarea pe tot parcursul vieții din
România sunt:
a) principiul echității — în baza căruia accesul la
învățare se realizează fără discriminare;
b) principiul calității — în baza căruia activitățile de
învățământ se raportează la standarde de referință și la bune practici naționale
și internaționale;
c) principiul relevanței — în baza căruia educația
răspunde nevoilor de dezvoltare personală și social-economice;
d) principiul eficienței — în baza căruia se urmărește
obținerea de rezultate educaționale maxime, prin gestionarea resurselor
existente;
e) principiul descentralizării — în baza căruia deciziile
principale se iau de către actorii implicați direct în proces;
f) principiul răspunderii publice — în baza căruia
unitățile și instituțiile de învățământ răspund public de performanțele
lor;
g) principiul garantării identității culturale a tuturor
cetățenilor români și dialogului intercultural;
h) principiul asumării, promovării și păstrării
identității naționale și a valorilor culturale ale poporului
român;
i) principiul recunoașterii și garantării drepturilor
persoanelor aparținând minorităților naționale, dreptul la păstrarea, la
dezvoltarea și la exprimarea identității lor etnice, culturale, lingvistice și
religioase;
j) principiul asigurării egalității de
șanse;
k) principiul autonomiei universitare;
l) principiul libertății academice;
m) principiul transparenței — concretizat în asigurarea
vizibilității totale a deciziei și a rezultatelor, prin comunicarea periodică și
adecvată a acestora;
n) principiul libertății de gândire și al independenței
față de ideologii, dogme religioase și doctrine politice;
o) principiul incluziunii sociale;
p) principiul centrării educației pe beneficiarii
acesteia;
q) principiul participării și responsabilității
părinților;
r) principiul promovării educației pentru sănătate,
inclusiv prin educația fizică și prin practicarea activităților
sportive;
s) principiul organizării învățământului confesional
potrivit cerințelor specifice fiecărui cult recunoscut;
t) principiul fundamentării deciziilor pe dialog și
consultare;
u) principiul respectării dreptului la opinie al
elevului/studentului ca beneficiar direct al sistemului de
învățământ.
SISTEMUL
NAȚIONAL DE ÎNVĂȚĂMÂNT
Art. 22. — (1) Sistemul național de învățământ
preuniversitar este constituit din ansamblul unităților de învățământ de stat,
particulare și confesionale autorizate/acreditate.
(2) Învățământul preuniversitar este organizat pe
niveluri, forme de învățământ și, după caz, filiere și profiluri și asigură
condițiile necesare pentru dobândirea
competențelor-cheie și pentru profesionalizarea
progresivă.
Art. 23. — (1) Sistemul național de învățământ
preuniversitar cuprinde următoarele niveluri:
a) educația timpurie (0—6 ani), formată
din nivelul antepreșcolar (0—3 ani) și învățământul preșcolar (3—6 ani), care
cuprinde grupa mică, grupa mijlocie și grupa mare;
Art. 25. — (1) Formele de organizare a
învățământului preuniversitar sunt: învățământ cu frecvență și învățământ cu
frecvență redusă.
(2) Învățământul obligatoriu este învățământ cu
frecvență. În mod excepțional, pentru persoanele care au depășit cu mai mult
de 3 ani vârsta clasei, învățământul obligatoriu se poate organiza și în forma
de învățământ cu frecvență redusă, în conformitate cu prevederile unei
metodologii elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și
Sportului.
(3) Pentru copiii cu cerințe
educaționale speciale sau nedeplasabili din motive medicale, se poate organiza
învățământ la domiciliu sau pe lângă unitățile de asistență
medicală.
EDUCAȚIA
ANTEPREȘCOLARĂ
Art. 27. — (1) Educația antepreșcolară
se organizează în creșe și, după caz, în
grădinițe și în centre de zi.
(2) Organizarea unităților de educație
timpurie antepreșcolară, conținutul educativ, standardele de calitate și
metodologia de organizare ale acesteia se stabilesc prin hotărâre a Guvernului,
inițiată de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, în
termen de maximum 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei
legi.
(3) Asigurarea personalului didactic
necesar desfășurării educației antepreșcolare se face de către autoritățile
administrației publice locale, împreună cu inspectoratele școlare, cu
respectarea standardelor de calitate și a legislației în
vigoare.
(4) Tipurile și modalitățile de
finanțare a serviciilor de educație timpurie antepreșcolară se reglementează
prin hotărâre a Guvernului, în termen de maximum 12 luni de la intrarea în
vigoare a prezentei legi. Finanțarea din resurse publice se poate acorda numai
furnizorilor de servicii de educație timpurie acreditați, de stat sau
privați.
(5) Acreditarea furnizorilor de educație
timpurie antepreșcolară se realizează în conformitate cu prevederile
metodologiei elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și
Sportului și Ministerul Sănătății.
(6) Statul sprijină educația timpurie,
ca parte componentă a învățării pe tot parcursul vieții, prin acordarea unor
cupoane sociale. Acestea vor fi acordate în scop educațional, conform
legislației în domeniul asistenței sociale, în funcție de veniturile familiei,
din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii,
Familiei și Protecției Sociale.
(7) Modalitatea de acordare a cupoanelor sociale
prevăzute la alin. (6) se stabilește prin norme metodologice adoptate prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei și Protecției
Sociale.
ÎNVĂȚĂMÂNTUL
PREȘCOLAR
Art. 28. — (1) Învățământul preșcolar se organizează în
grădinițe cu program normal, prelungit
și săptămânal. Grădinițele pot funcționa ca unități cu personalitate
juridică sau în cadrul altor unități școlare cu personalitate
juridică.
(2) Autoritățile administrației publice locale și
inspectoratele școlare asigură condițiile pentru generalizarea treptată a învățământului
preșcolar.
REȚEA ȘCOLARĂ
Art. 61. — (1) Rețeaua școlară este formată din totalitatea unităților de învățământ
acreditate, respectiv autorizate provizoriu.
(2) Rețeaua școlară a unităților de învățământ de stat și
particular preuniversitar se organizează de către autoritățile administrației
publice locale, cu avizul conform al inspectoratelor școlare. Pentru
învățământul special liceal și special postliceal, rețeaua școlară se
organizează de către consiliul județean, respectiv de către consiliile locale
ale sectoarelor municipiului București, cu consultarea partenerilor sociali și
cu avizul conform al Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și
Sportului.
(3) În cadrul rețelei școlare se pot înființa și pot funcționa,
conform legii, grupe/clase în
alternative educaționale integrate în unități școlare de stat sau
particulare.
(4) Persoanele
juridice și fizice pot înființa, conform legii, unități de educație timpurie
și de învățământ primar, gimnazial, liceal și postliceal.
(5) Rețeaua școlară a unităților de învățământ se dă
publicității la începutul fiecărui an, pentru anul școlar următor. Cifra de
școlarizare pentru învățământul de stat se aprobă prin hotărâre a Guvernului, cu
cel puțin 6 luni înainte de începerea anului școlar.
(6) În cadrul sistemului național de învățământ
preuniversitar de stat se pot înființa și pot funcționa, conform legii, unități
de învățământ cu clase constituite pe bază de contracte de parteneriat între
unități de învățământ de stat și particulare acreditate, între acestea și
operatori economici, precum și între instituții din țară și străinătate, pe baza
unor acorduri interguvernamentale.
(7) Unitățile de
învățământ preuniversitar, indiferent de tip, nivel, formă, filieră și
profil sunt supuse acreditării și
evaluării periodice, conform legii
FORMAȚIUNI DE
STUDIU
Art. 63. — (1) În învățământul preuniversitar,
formațiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, după cum
urmează:
a) educația
antepreșcolară: grupa cuprinde în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai
mult de 9;
b) învățământul
preșcolar: grupa cuprinde în medie 15 preșcolari, dar nu mai puțin de 10 și nu
mai mult de 20;
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în
localitățile în care există cerere pentru forma de învățământ în limba maternă a
unei minorități naționale, efectivele formațiunilor de studiu
pot
fi mai mici decât minimul prevăzut de prezenta lege.
Decizia privind înființarea și funcționarea acestor formațiuni de studiu
aparține Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, cu
consultarea consiliului de administrație al unității de învățământ
respective.
CURRICULUM
Art. 67. — (1) Curriculumul național pentru educația
timpurie este centrat pe dezvoltarea
fizică, cognitivă, emoțională și socială a copiilor, respectiv pe remedierea
precoce a eventualelor deficiențe de dezvoltare.
(2) CJRAE, respectiv CMBRAE constituie echipe
multidisciplinare de intervenție timpurie, menite să realizeze evaluarea tuturor
copiilor, monitorizarea, depistarea și asistența precoce corespunzătoare a celor
cu cerințe educaționale speciale sau cu risc în dezvoltarea competențelor
personale
BENEFICIARII
EDUCAȚIEI
Art. 79. — (1) Beneficiarii primari ai învățământului
preuniversitar sunt antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.
(2) Beneficiarii
secundari ai învățământului preuniversitar sunt familiile antepreșcolarilor,
ale preșcolarilor și ale elevilor.
(3) Comunitatea locală și societatea, în general, sunt beneficiari terțiari ai învățământului
preuniversitar.
Art. 80. — (1) Învățământul preuniversitar este centrat pe
beneficiari. Toate deciziile majore sunt luate prin consultarea
reprezentanților beneficiarilor primari, respectiv a Consiliului Național al
Elevilor sau a altor asociații reprezentative ale elevilor, și prin consultarea
obligatorie a reprezentanților beneficiarilor secundari și terțiari, respectiv a
structurilor asociative reprezentative ale părinților, a reprezentanților
mediului de afaceri, a autorităților administrației publice locale și a
societății civile
ACTIVITĂȚI
EXTRAȘCOLARE
Art. 81. — (1) Antepreșcolarii, preșcolarii și elevii din
învățământul preuniversitar au drepturi egale la educație, prin activități
extrașcolare organizate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și
Sportului.
(2) Activitățile extrașcolare sunt realizate în cadrul
unităților de învățământ preuniversitar, în cluburi, în palate ale copiilor, în
tabere școlare, în baze sportive, turistice și de agrement sau în alte unități
acreditate în acest sens.
CONTRACTUL EDUCAȚIONAL
Art. 86. — (1) Unitățile de învățământ încheie cu
părinții, în momentul înscrierii antepreșcolarilor, respectiv a preșcolarilor
sau a elevilor, în Registrul unic matricol, un contract educațional, în care
sunt înscrise drepturile și obligațiile reciproce ale părților. Contractul
educațional-tip este aprobat prin ordin al ministrului educației, cercetării,
tineretului și sportului și este particularizat, la nivelul fiecărei unități de
învățământ, prin decizia consiliului de administrație.
(2) Nerespectarea prevederilor contractului
educațional-tip de către unitatea de învățământ este sancționată de
inspectoratul școlar, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin
ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și
sportului.
FORMARE INIȚIALĂ ȘI
CONTINUĂ
Art. 236. — (1) Formarea inițială pentru ocuparea
funcțiilor didactice din învățământul preuniversitar cuprinde:
a) formarea inițială, teoretică, în specialitate,
realizată prin universități, în cadrul unor programe acreditate potrivit
legii;
b) master didactic cu durata de 2 ani;
c) stagiul practic cu durata de un an școlar, realizat
într-o unitate de învățământ, sub coordonarea unui profesor
mentor.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), formarea personalului din educația
antepreșcolară se realizează prin liceele pedagogice.
(3) Pentru a
obține altă specializare, absolvenții studiilor de licență pot urma un modul de
minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de
predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de
specializare înscris pe diploma de licență. Acest modul poate fi urmat în
paralel cu masterul didactic sau după finalizarea acestuia.
Art. 245. — (1) Pentru personalul didactic, de conducere,
de îndrumare și de control, formarea
continuă este un drept și o obligație
FUNCȚII DIDACTICE
Art. 247. — Funcțiile didactice sunt:
a) în educația antepreșcolară: educator-puericultor — se normează câte
un post pentru fiecare grupă de copii; în instituțiile cu program prelungit sau
săptămânal, personalul didactic se
normează pe ture;
b) în învățământul preșcolar: profesor pentru învățământ preșcolar —
se normează câte un post pentru fiecare grupă de copii; în instituțiile cu
program prelungit sau săptămânal, personalul didactic se normează pe ture;
Art. 248. — (1) Pentru ocuparea funcțiilor didactice este
necesară efectuarea unui stagiu practic cu durata de un an școlar, realizat
într-o unitate de învățământ, în funcția didactică corespunzătoare studiilor,
sub îndrumarea unui profesor mentor și trebuie îndeplinite cumulativ următoarele
condiții minime de studii:
a) absolvirea cu diplomă a studiilor universitare de
licență în profilul postului;
b) absolvirea
masterului didactic cu durata de 2 ani
(3) Cadrele didactice care ocupă funcții de
educatori/educatoare, institutori/institutoare, învățători/învățătoare,
maistru-instructor, antrenor și care au dobândit formal, nonformal sau informal
competențe profesionale până la intrarea în vigoare a prezentei legi îndeplinesc
condiția pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru învățământul
preșcolar, profesor pentru învățământul primar, respectiv, profesor antrenor, în
baza unei metodologii de recunoaștere și echivalare elaborate de Ministerul
Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului
(4) Absolvenților liceelor pedagogice, ai școlilor
postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor
școli echivalente, încadrați în învățământul preșcolar și primar, care, până la
intrarea în vigoare a prezentei legi, au absolvit ciclul de licență, li se
consideră îndeplinită condiția pentru ocuparea funcțiilor didactice de profesor
pentru învățământul preșcolar, respectiv profesor pentru învățământul
primar
NORMA DIDACTICĂ
Art. 262. — (1) Activitatea personalului didactic de
predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respective 40 de ore pe
săptămână, și cuprinde:
a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și
de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform
planurilor-cadru de învățământ;
b) activități de pregătire
metodico-științifică;
c) activități de educație, complementare procesului de
învățământ: mentorat, școală după școală, învățare pe tot parcursul
vieții.
(3)
Norma didactică de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și de
evaluare curentă a preșcolarilor și a elevilor în clasă reprezintă numărul de
ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește
după cum urmează:
a) un post de profesor pentru învățământul
preșcolar pentru fiecare grupă cu program normal, constituită în educația
timpurie;
ÎNVĂȚARE PE TOT PARCURSUL VIEȚII
Art.
328. — (3) Învățarea pe tot parcursul
vieții cuprinde educația timpurie, învățământul preuniversitar, învățământul
superior, educația și formarea profesională continuă a
adulților.
Art.
329. — (1) Finalitățile principale ale învățării pe tot parcursul vieții vizează
dezvoltarea plenară a persoanei și dezvoltarea durabilă a
societății.
(2) Învățarea pe tot parcursul vieții se
centrează pe formarea și dezvoltarea competențelor-cheie și a competențelor
specifice unui domeniu de activitate sau unei calificări.
Art.
330. — (1) Învățarea pe tot parcursul
vieții se realizează în contexte de învățare formale, nonformale și
informale.