luni, decembrie 30, 2019

SESIZARE DE NECONSTITUȚIONALITATE


SESIZARE DE NECONSTITUȚIONALITATE  asupra Legii privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x nr. 669/2019), propus spre adoptare prin angajarea răspunderii Guvernului la data de 23 decembrie 2019, în ședință comună a Camerei Deputaților și Senatului, pe care o considerăm neconformă cu prevederile art.1 alin (4), art. 16, art. 41 alin. (1), art. 44  alin.(1), art. 47 alin.(2) art. 53, art. 61 alin.(1) și art.114 din Constituția României, republicată, pentru următoarele motive: 


 (...)
4. Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și
completarea unor acte normative (PL-x nr. 669/2019) încalcă prevederile art.
16, art. 41 alin. (1), art. 44 alin.(1) și ale art. 47 alin.(2) din Constituție.
Prin introducerea art. 411, art.412și art. 413in Ordonanța de urgență a
Guvernului nr. 114/2018 se interzice cumularea pensiei pentru limita de vârstă
aparținând sistemului public de pensii cu venituri salariale obținute în cadrul
autorităților și instituțiilor publice centrale, locale, regii autonome, societăți
naționale, companii naționale si societăți comerciale la care capitalul social este
deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială.
Persoanele aflate într-o astfel de situație sunt obligate să opteze între suspendarea
plații pensiei pe durata exercitării activității și încetarea raporturilor de muncă.
Prevederile 411, art.412și art. 413 încalcă dispozițiile art. 16 alin. (1), art. 41
alin.(1) , art. 44, art. 47 alin.(2) și art. 53 din Constituție, republicată, pentru
următoarele considerente:
Normele nou introduse condiționează continuarea raporturilor de muncă sau
impun încetarea forțată a acestora, pornind de la un criteriu profund discriminatoriu,
care contravine principiului egalității în drepturi a cetățenilor. Interzicerea cumulului
pensiei cu salariul se aplica doar unei anumite categorii de persoane, celor care au
raporturi de munca cu autoritățile și instituțiile publice centrale, locale, regii
autonome, societăți naționale, companii naționale și societăți comerciale la care
capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate
administrativ-teritorială.
Aceste masuri vin pe fondul unei puternice crize a forței de munca în
Romania. Îmbătrânirea populației, deprofesionalizarea tinerilor și, cel mai grav,
migrația masivă în vestul Europei, au adus angajatorii din România în situația de a
pune dezvoltarea afacerilor în așteptare sau de a închide afaceri din cauza
deficitului de forță de muncă. Acest fenomen se manifestă atât in mediul privat cât
și în instituții publice, societăți sau companii cu capital de stat.Potrivit studiilor de
specialitate, România se află pe locul al doilea, la nivel mondial, după Japonia, la
lipsa de personal specializat. În acest context, interzicerea cumulului pensiei cu
salariul, pentru anumite categorii, conduc la adâncirea crizei fortei de munca, la
crearea de dezechilibre în anumite sectoare de activitate ( în sanatate, învatamant,
cercetare, etc.) unde formarea profesionala este de durată și nu pot exista soluții
imediate.
Potrivit Deciziei nr. 297 din 1 martie 2011, publicată în Monitorul Oficial al
României nr. 513, Partea I, din 20 iulie 2011, nicio dispoziție constituțională nu
împiedică legiuitorul sa suprime cumulul pensiei cu salariul, cu condiția ca o
asemenea măsură sa se aplice în mod egal pentru toți cetățenii. Sub acest aspect,
apreciem că textele nou introduse încalcă egalitatea in drepturi a cetățenilor,
principiu consacrat de art. 16 alin.(1) din legea fundamentală.
Prin introducerea celor trei articole este afectat dreptul la munca, prevăzut de
art. 41 alin. (1) din Constituție, republicată, potrivit căruia: „Dreptul la muncă nu
poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupației, precum și a locului
de muncă este liberă.” În lumina acestor texte, dreptul la muncă al unei persoane nu
poate forma obiectul vreunei îngrădiri sau limitări, fiecare persoana fiind liberă să
muncească.
Deasemeni, dreptul la pensie, prevăzut de art. 47 alin. (2) din Constituție,
republicată, este încălcat. Constituția nu instituie o obligație de a ieși la pensie, ci un
drept al cetățenilor de a obține pensia la împlinirea condițiilor de vârsta și stagiu
prevăzute de lege. Nu se poate stabili că o persoana care a contribuit la fondul de
pensii să fie privată de plata pensiei pentru o anumita perioadă de timp, pe durata
exercitării activității. Pensia este un drept fundamental, garantat în întregime și se
datorează pentru munca prestata în trecut. Salariul constituie retribuția angajatului
pentru munca prestată, datorată de angajator, deci și de autoritățile și instituțiile
publice centrale sau locale, indiferent de modul de finanțare și/sau subordonare,
precum și de regii autonome, societăți naționale, companii naționale și societățile la
care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate
administrativ-teritorială.
Prin Decizia nr. 1414 din 4 noiembrie 2009, publicată in Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 786 din 23 noiembrie 2009, Curtea Constituțională a statuat
că pensia este plătită în conformitate cu contribuțiile depuse de angajat pe durata cât
și-a desfășurat activitatea, din bugetul asigurărilor sociale de stat, și nu de la bugetul
anual de stat. Pensia este un drept fundamental, garantat în întregime, potrivit art.
47, și se datorează pentru munca trecută.
Salariul constituie retribuția angajatului pentru munca prezentă, datorată de
către angajator, deci și de către stat în aceasta calitate, și nu are nicio legătura cu
pensia, care se acordă pentru o muncă efectuată în timp până la vârsta pensionării.
Munca trecută care este plătită din bugetul asigurărilor sociale de stat nu vine în
concurs cu munca prezentă pentru care salariatul primește o retribuție lunară de la
bugetul de stat, aflându-se în succesiune, și nu în concurs.
Cumularea lor nu poate fi afectată sub nicio formă, pensia fiind un drept
câștigat și nicio reglementare legală nu-l poate înlătura.
Interzicerea cumulului pensiei cu veniturile realizate dintr-o activitate
profesională desfășurată în cadrul autorităților și instituțiilor publice, și corelativ, se
impune obligația persoanelor aflate în situația menționată de a opta pentru pensie ori
pentru veniturile realizate din activitatea profesională, altfel spus, de a renunța la
pensie continuându-și activitatea profesională sau de a înceta activitatea profesională
aducătoare de venituri și de a-și conserva pensia, limitează atât dreptul la pensie
prevăzut de art. 47 alin. (2) din Constituție, cat și dreptul la munca consacrat prin
art. 41 din legea fundamentală, potrivit Deciziei Curții Constituționale nr. 82, Partea
I, din 15 ianuarie 2009 publicată in Monitorul Oficial al României nr. 33 din 16
ianuarie 2009.
Atât dreptul la munca cât și dreptul la pensie sunt drepturi constituționale
fundamentale, garantate cetățenilor români. O restrangere a dreptului la pensie și a
dreptului la muncă, ar putea să se realizeze doar in condițiile art. 53 din Constituție,
republicată, potrivit caruia:
„(1) Exercițiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin
lege și numai dacă se impune, dupa caz, pentru: apărarea securitații naționale, a
ordinii, a sanătății ori a moralei publice, a drepturilor și a libertaților cetațenilor;
desfășurarea instrucției penale; prevenirea consecințelor unei calamităti naturale,
ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrăngerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate
democratică. Masura trebuie să fie proporțională cu situația care a determinat-o,
să fie aplicatăîin mod nediscriminatoriu și fară a aduce atingere existenței
dreptului sau a libertății”.
Curtea Constituționala, prin Decizia nr. 1414/2009 a statuat competența
legiuitorului de a decide asupra limitării acestor drepturi, cu precizarea că legiuitorul
nu poate acționa aleatoriu, fara o justificare obiectivă. În prezenta situație nu exista
justificări, de natura celor prevăzute în cuprinsul art. 53, care să justifice o asemenea
măsură. Prin urmare, câtă vreme nu există o justificare rezonabilă, apreciem ca legea
încalcă dispozițiile art. 53 din Constituție, republicată.
De esența legitimității constituționale a restrângerii exercițiuțui unui drept sau
a unei libertăți este caracterul excepțional și temporar al acestuia. Într-o societate
democratică, regula este cea a exercitării neîngrădite a drepturilor și
libertăților fundamentale, restrângerea fiind prevăzută ca excepție, dacă nu
există o altă soluție pentru a salvgarda valori ale statului care sunt puse în
pericol.
Atât Constituția României, în art. 53, cât și documentele internaționale în
materia drepturilor omului, de exemplu, Convenția europeană a drepturilor omului,
Pactul internațional relativ la drepturile civile și politice, admit posibilitatea
diminuării rezonabile a gradului de protecție oferită unor drepturi fundamentale, în
anumite momente sau situații, cu respectarea unor condiții, câtă vreme prin
aceasta nu este atinsă chiar substanța dreptului. Suspendarea, chiar și temporară,
a dreptului de a beneficia de pensie constituie o restrângere a dreptului fundamental
la pensie. O restrângere a dreptului fundamental la muncă o constituie obligarea de
opta între a continua raportul de muncă sau încetarea forțată a acestuia
Semnalăm că sunt încălcate și prevederile art. 44 din Constituție, republicată,
referitoare la dreptul de proprietate privată, precum si ale art. 1 paragraful 1 din
Primul Protocol adițional la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a
libertăților fundamentale, prin care este consacrat și protejat dreptul de proprietate.
Potrivit jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului pronunțate în cauza
Buchen contra Cehiei – 2002, noțiunea de „bun” înglobează orice interes al unei
persoane de drept privat ce are o valoare economică, astfel că dreptul la salariu și
dreptul la pensie pot fi asimilate unui drept de proprietate. Așa fiind, interdicția de a
cumula pensia cu salariul, fapt ce contravine art. 44 alin. (3) din Constituție
echivalează practic cu o expropriere.
Pentru aceste considerente, apreciem că Legea privind unele măsuri fiscal bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative este neconstituțională.
Detalii  aici https://www.stiripesurse.ro/breaking-psd-a-contestat-la-ccr-schimbarile-din-oug-114-document_1417391.html?fbclid=IwAR2QqTPs_4Jzc7a6ECjab3eSQBNGFGtrR_UHq6b6uGA09atGJMYt_xfOK98