Ordinul nr.
5.268 din 21 septembrie 2015 pentru
aprobarea Metodologiei privind echivalarea de către inspectoratele şcolare
judeţene şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti a perioadelor de
studii efectuate în străinătate şi la organizaţiile furnizoare de educaţie,
care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ
corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, înscrise în Registrul
special al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar
şi pentru aprobarea modelului atestatului de echivalare a studiilor efectuate
în străinătate şi în România
EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 734 din 1
octombrie 2015
DATA INTRARII IN VIGOARE: 01
Octombrie 2015
-------------------------------------------------------------------------
Luând în considerare dispoziţiile Ordinului
ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 4.022/2008*) privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Centrului Naţional de
Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor şi a Metodologiei de recunoaştere şi
echivalare a diplomelor, certificatelor şi titlurilor ştiinţifice, cu
modificările şi completările ulterioare,
──────────
*) Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi
tineretului nr. 4.022/2008 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
──────────
având în vedere prevederile Ordinului ministrului
educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 3.800/2015 privind aprobarea Procedurilor
de înscriere a organizaţiilor furnizoare de educaţie, care organizează şi
desfăşoară, pe teritoriul României, activităţi de învăţământ corespunzătoare
unui sistem educaţional din altă ţară, în Registrul special al organizaţiilor
furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară, pe teritoriul României,
activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară
şi de recunoaştere a studiilor efectuate de elevii şcolarizaţi în cadrul
acestor unităţi de învăţământ,
în baza prevederilor Ordinului ministrului
educaţiei naţionale nr. 5.115/2014 privind aprobarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 26/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice,
în temeiul
prevederilor art. 94 alin. (2) lit. q) din Legea educaţiei naţionale nr.
1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul
educaţiei şi cercetării ştiinţifice emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobă Metodologia privind
echivalarea de către inspectoratele şcolare judeţene şi Inspectoratul Şcolar al
Municipiului Bucureşti a perioadelor de studii efectuate în străinătate şi la
organizaţiile furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară, înscrise în Registrul special al Agenţiei Române de
Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, prevăzută în anexa nr. 1,
care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Se aprobă modelul atestatului de
echivalare a studiilor efectuate în străinătate şi în România, prevăzut în
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 3
În termen de 30 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentului ordin, inspectoratele şcolare judeţene şi
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti transmit Centrului Naţional de
Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor numele şi datele de contact ale
persoanelor nominalizate să gestioneze, conform art. 6 din anexa nr. 1,
dosarele de echivalare a perioadelor de studii efectuate în străinătate şi la
organizaţiile furnizoare de educaţie, care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară, înscrise în Registrul special al Agenţiei Române de
Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar.
ART. 4
La intrarea în vigoare a prezentului ordin, orice
dispoziţie contrară se abrogă.
ART. 5
Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a
Diplomelor, Direcţia generală management şi reţea şcolară, Direcţia generală
buget-finanţe, salarizare şi resurse umane, inspectoratele şcolare
judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, instituţiile de
învăţământ preuniversitar şi organizaţiile furnizoare de educaţie, care
organizează şi desfăşoară, pe teritoriul României, activităţi de învăţământ
corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară duc la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
ART. 6
Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei şi cercetării
ştiinţifice,
Sorin Mihai Cîmpeanu
Bucureşti, 21 septembrie 2015.
Nr. 5.268.
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind
echivalarea de către inspectoratele şcolare judeţene
şi
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti a perioadelor
de
studii efectuate în străinătate şi la organizaţiile
furnizoare
de educaţie, care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul
României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui
sistem
educaţional din altă ţară , înscrise în
Registrul special
al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii
în Învăţământul Preuniversitar
ART. 1
Prezenta
metodologie se aplică de către inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul
Şcolar al Municipiului Bucureşti pentru echivalarea perioadelor de studii
corespunzătoare învăţământului general obligatoriu din sistemul de învăţământ
românesc, efectuate în străinătate şi la organizaţiile furnizoare de educaţie,
care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ
corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, înscrise în Registrul
special al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul
Preuniversitar, de cetăţeni români, cetăţeni din statele membre ale Uniunii
Europene, Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană şi de
cetăţeni care au obţinut o formă de protecţie pe teritoriul României.
ART. 2
Dosarul pentru echivalarea perioadelor de
studii menţionate la art. 1 conţine:
a) cerere;
b) foaie
matricolă pentru clasele din România (dacă este cazul) - original;
c) foile
matricole eliberate de o unitate de învăţământ din străinătate sau de
organizaţiile furnizoare de educaţie, care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară, din care să rezulte disciplinele studiate şi
calificativele/notele obţinute - copii şi traduceri autorizate;
d) document de
identificare valabil al elevului - copie.
ART. 3
(1) Dosarul
prevăzut la art. 2 se depune:
a) la
inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti;
sau
b) la unitatea
de învăţământ la care elevul participă la cursuri în calitate de audient, în
conformitate cu prevederile art. 207 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul
ministrului educaţiei naţionale nr. 5.115/2014, care îl transmite, pentru
echivalare, inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al
Municipiului Bucureşti.
(2) Persoanele
din cadrul inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al
Municipiului Bucureşti nominalizate să evalueze dosarele de echivalare verifică
existenţa în dosar a documentelor prevăzute la art. 2 şi, în cazul în care
constată că dosarul nu este complet, înştiinţează solicitantul în vederea
transmiterii documentelor care lipsesc.
(3) Evaluarea
documentelor şcolare în vederea echivalării presupune analizarea foilor
matricole din străinătate sau de la organizaţiile furnizoare de educaţie, care
organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ
corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, şi identificarea
claselor efectuate în străinătate sau la organizaţiile menţionate.
(4)
Echivalarea se realizează automat, fără susţinerea de măsuri compensatorii,
pentru toate clasele promovate la unităţi de învăţământ din străinătate sau la
organizaţiile furnizoare de educaţie, care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară, cu clasele corespunzătoare din sistemul de educaţie
românesc.
(5) La cererea
exprimată în scris a părinţilor sau a tutorilor legal instituiţi, înscrierea se
poate face într-o clasă inferioară ultimei clase absolvite în străinătate sau
la organizaţiile furnizoare de educaţie, care organizează şi desfăşoară pe
teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară.
(6) Termenul
de soluţionare a dosarului de echivalare este de 30 de zile lucrătoare de la
data depunerii dosarului complet la inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul
Şcolar al Municipiului Bucureşti.
ART. 4
Pentru
evaluarea dosarului de echivalare nu se percep taxe.
ART. 5
(1) Atestatul
de echivalare emis de inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al
Municipiului Bucureşti este valabil pentru înscrierea în orice unitate de
învăţământ preuniversitar din ţară şi la
încadrarea pe piaţa forţei de muncă.
(2) Atestatul
original este eliberat unităţii de învăţământ, care va păstra în arhiva proprie
o copie conformă cu originalul, sau titularului, părinţilor ori tutorilor legal
instituiţi.
(3) În
evidenţele şcolare ale elevei/elevului se consemnează următoarele:
"echivalat clasele ..... pe baza atestatului nr. .... din data
.....".
ART. 6
(1) Evaluarea
dosarelor în vederea echivalării se efectuează de către o comisie formată din
minimum 4 persoane desemnate din cadrul inspectoratului şcolar judeţean/
Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, absolvente ale unei
instituţii de învăţământ superior de lungă durată cu diplomă de licenţă, a
ciclului II Bologna cu diplomă de master sau diplomă echivalentă.
(2) Fişa postului persoanelor nominalizate la
alin. (1) se completează cu atribuţia de evaluare a dosarelor de echivalare de
către conducerea inspectoratului şcolar judeţean/ Inspectoratului Şcolar al Municipiului
Bucureşti.
ART. 7
(1) Centrul
Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor menţine permanent legătura
şi organizează întâlniri de instruire cu persoanele nominalizate de
inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti,
la sediul Centrului Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor.
(2) Pe
perioada desfăşurării instruirii, care nu va depăşi 5 zile, cheltuielile pentru
deplasare şi cazare sunt suportate de inspectoratele şcolare judeţene.
(3) Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor
evaluează dosarele de echivalare înregistrate la Registratura Ministerului
Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice până la data intrării în vigoare a
prezentei metodologii.
ANEXA 2
ATESTAT
de
echivalare a studiilor efectuate
în străinătate şi în România
Se aprobă
echivalarea studiilor efectuate în/la .... (se va menţiona denumirea legală a
statului de provenienţă/a organizaţiei furnizoare de educaţie) de eleva/elevul
...., cu clasele .... din învăţământul românesc.
Inspector
şcolar general, Întocmit,
.................... ..............
Semnătură Semnătură
L.S.
------