DE ASIGURARE A PROTECŢIEI UNITĂȚII DE ÎNVĂȚĂMÂNT,
A SIGURANŢEI ELEVILOR/COPIILOR ŞI A PERSONALULUI ANGAJAT
-VARIANTA-
I.
TEMEI LEGAL:
1.
Legea nr. 35 din 2 martie 2007 privind creşterea siguranţei în unităţile de
învăţământ actualizată până la data de 7 martie 2010, cu modificările și
completările ulterioare,
2.
Legea
nr. 333 din 8 iulie 2003 privind paza obiectivelor,
bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor
republicată,
3. Legea nr. 61 din
27 septembrie 1991 pentru
sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a
ordinii şi liniştii publice, republicată,
4.
Regulamentul intern. Regulamentul
va fi afişat la avizierul unităţii sau postat pe site şi va fi pus la
dispoziţia Inspectoratului de Poliţie Judeţean Hunedoara şi a Inspectoratului
de Jandarmi Judeţean Hunedoara, la solicitare.
II.
ACŢIUNI:
2.1. Cunoaşterea şi aplicarea
legislaţiei în vigoare:
Legea nr. 35 din 2 martie 2007 privind creşterea siguranţei
în unităţile de învăţământ actualizată până la data de 7 martie 2010, cu
modificările și completările ulterioare:
Siguranţa în
unităţile de învăţământ se realizează sub coordonarea prefectului şi este în
responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale, a
inspectoratelor şcolare, a Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului
Bucureşti sau a inspectoratelor judeţene de poliţie, a Direcţiei Generale de
Jandarmi a Municipiului Bucureşti ori a inspectoratelor judeţene de jandarmerie
şi a unităţilor şcolare.
Prefecţii,
împreună cu reprezentanţi ai inspectoratului şcolar, ai Direcţiei Generale de
Poliţie a Municipiului Bucureşti ori ai inspectoratului de poliţie judeţean, ai
Direcţiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureşti sau ai inspectoratului
de jandarmi judeţean şi ai autorităţii administraţiei publice locale,
analizează trimestrial modul în care este asigurată protecţia unităţilor de
învăţământ, elaborând şi derulând programe sau proiecte de prevenire a
violenţei în mediul şcolar.
Consiliile judeţene, Consiliul General al
Municipiului Bucureşti şi consiliile locale alocă, în limita bugetelor
aprobate, resurse financiare necesare pentru realizarea împrejmuirilor,
securizarea clădirilor unităţilor de învăţământ, pentru iluminat şi pentru alte
măsuri prin care creşte siguranţa unităţilor şcolare, la solicitarea
consiliului de administraţie al unităţilor şcolare, cu sprijinul de
specialitate acordat de poliţie, conform prevederilor Legii nr. 333/2003 privind
paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cu
modificările şi completările ulterioare.
Cheltuielile
privind creşterea siguranţei unităţilor şcolare nu pot fi puse pe seama
acestora.
Consiliile
profesorale, cu acordul consiliului reprezentativ al părinţilor şi cu
consultarea reprezentanţilor elevilor, stabilesc pentru elevii unităţii de
învăţământ respective cel puţin un semn distinctiv, cum ar fi: ecuson,
uniformă, eşarfă sau altele asemenea.
Semnele
distinctive prevăzute vor fi comunicate Direcţiei Generale de Poliţie a
Municipiului Bucureşti sau inspectoratului de poliţie judeţean şi Direcţiei
Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureşti ori inspectoratului de jandarmi
judeţean.
Prefecţii, împreună cu reprezentanţi ai
inspectoratului şcolar, ai Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului
Bucureşti ori ai inspectoratului de poliţie judeţean, ai Direcţiei Generale de
Jandarmi a Municipiului Bucureşti sau ai inspectoratului de jandarmi judeţean
şi ai autorităţii administraţiei publice locale, analizează trimestrial modul
în care este asigurată protecţia unităţilor de învăţământ, elaborând şi
derulând programe sau proiecte de prevenire a violenţei în mediul şcolar.
Legea nr. 333 din 8 iulie 2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia
persoanelor republicată:
Ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, regiile autonome,
companiile şi societăţile naţionale, institutele naţionale de
cercetare-dezvoltare, societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de natura
capitalului social, precum şi alte
organizaţii care deţin bunuri ori valori cu orice titlu, denumite în
prezenta lege unităţi, sunt obligate
să asigure paza acestora.
Persoanele fizice pot apela pentru protecţia
personală la serviciile unor societăţi specializate de pază şi protecţie, în
condiţiile prezentei legi.
În funcţie de importanţa, specificul şi
valoarea bunurilor pe care le deţin, conducătorii unităţilor mai sus menționate cu sprijinul de
specialitate al poliţiei, pentru sistemele civile de pază, sau al jandarmeriei,
pentru cele militare, stabilesc modalităţi concrete de organizare şi de
executare a pazei, după caz, cu efective de jandarmi, pază cu poliţişti locali,
pază proprie sau pază prin societăţi specializate.
Unităţile grupate pe un anumit spaţiu
pot organiza, cu avizul poliţiei, paza în comun cu poliţişti locali, pază
proprie sau prin societăţile specializate de pază. Conducătorii acestor unităţi
stabilesc forma de pază, obligaţiile şi răspunderile fiecărui beneficiar,
inclusiv cele privind întocmirea planului de pază.
La unităţile unde nu este posibilă
realizarea unui sistem de pază organizat, conducătorii acestora sunt obligaţi
să execute împrejmuiri, grilaje, obloane, încuietori sigure, iluminat de
securitate, sisteme de alarmă sau alte asemenea mijloace necesare asigurării
pazei şi integrităţii bunurilor.
Răspunderea pentru luarea măsurilor de
asigurare a pazei bunurilor şi valorilor deţinute cu orice titlu revine
conducătorilor unităţilor mai sus
menționate.
Paza
se organizează şi se efectuează potrivit planului de pază, întocmit de unitatea
ale cărei bunuri sau valori se păzesc, cu avizul de specialitate al poliţiei.
Acest aviz este obligatoriu pentru fiecare caz de modificare a planului de
pază.
Legea
nr. 61 din 27 septembrie 1991 pentru
sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a
ordinii şi liniştii publice, republicată:
Constituie contravenţie și se
sancționează cu amendă de la 500 lei la 1.500 lei, săvârşirea
oricăreia dintre următoarele fapte, dacă nu sunt comise în astfel de condiţii
încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni: pct.13) pătrunderea, cu încălcarea normelor
legale de acces, în sediile autorităţilor publice centrale şi locale,
instituţiilor publice, instituţiilor
de învăţământ şi spaţiilor
aparţinând acestora, indiferent de
destinaţia lor (…)
Contravenţiile
se constată de către primar, împuterniciţii acestuia, de către ofiţerii sau
agenţii de poliţie ori de către ofiţerii, maiştrii militari şi subofiţerii din
jandarmerie, precum şi, pentru faptele constatate în zona specifică de
competenţă, de către poliţiştii de frontieră.
În
cazul contravenţiilor pentru care legea prevede sancţiunea amenzii, agentul
constatator, odată cu constatarea, aplică şi sancţiunea.
Împotriva procesului-verbal de constatare a
contravenţiilor prin care s-a aplicat sancţiunea amenzii se poate face plângere
în termen de 15 zile de la comunicarea acestuia.
Plângerea
împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se soluţionează de
judecătorie.
Hotărârea judecătorească prin care
judecătoria soluţionează plângerea este definitivă şi irevocabilă.
2.2. Diagnoza stării de siguranţă
a unităţii:
1.
Se va asigura funcţionarea
sistemului de supraveghere video instalat în unitate şi a sistemului de
iluminat interior şi exterior;
2.
Conducerea unităţii întocmeşte
Raportul privind starea educatiei, pentru anul şcolar 2014-2015;
3.
Se va asigura respectarea căilor
şi a condiţiilor de acces în unitate a personalului angajat, a parintilor,
vizitatorilor şi a reprezentanţilor autorităţilor locale;
4.
În cadrul consiliului de administrație,
se va analiza semestrial ordinea, disciplina din cadrul unităţii, modul în care
personalul angajat au asigurat securitatea, precum şi faptul dacă organele de
ordine publică au fost implicate în aceasta;
2.3. Sporirea măsurilor de
siguranţă în unitate:
1.
Personalul angajat are obligaţia
de a ţine o evidenţă riguroasă a persoanelor care intră în incinta unității şi
de a consemna în registrul care se păstrează permanent, datele referitoare la
identitatea acestora şi scopul vizitei;
2.
Conducerea unității va stabili
programul de audienţe şi programul de funcţionare;
3.
După terminarea programului de
funcţionare şi în timpul nopţii, clădirea unității se închide de către
personalul abilitat, care va verifica în prealabil respectarea măsurilor
adoptate pentru paza contra incendiilor şi siguranţei imobilului;
4.
Pe toată durata prezenţei elevilor/copiilor
în unitate, conducerea este responsabilă de securitatea şi siguranţa elevilor/copiilor
şi a întregului personal angajat.
5.
Paza şi protecţia sunt activităţi
desfăşurate în unitate de către personalul angajat, în scopul asigurării
siguranţei obiectivului, bunurilor şi valorilor împotriva oricăror acţiuni
ilicite care lezează dreptul de proprietate, existenta materială a acestora,
precum şi a protejării elevilor/copiilor împotriva oricăror acte ostile care le
pot periclita viaţa, integritatea fizică sau sănătatea;
6.
În scopul protejării elevilor/copiilor
împotriva oricăror acte ostile care le pot periclita viaţa, integritatea fizică
sau sănătatea, nu se permite accesul persoanelor neautorizate în incinta unității;
7.
Accesul persoanelor
autorizate se face pe intrarea
principală, pe bază de card de acces;
8.
Persoanele aflate în vizită se
legitimează și sunt însoțite de personalul angajat;
9.
Angajatii au obligaţia să
supravegheze comportamentul vizitatorilor;
10.
Accesul persoanelor în incinta unității
se face pe intrarea secundară, numai pentru aprovizionare, în prezența
administratorului sau a coordonatoarelor grupelor;
11.
La
începerea programului, la aducerea si
luarea elevilor/copiilor, curtea se pune la dispoziția parinților în vederea
parcării mașinilor;
12.
Se interzice accesul altor persoane în curtea unității
și/sau oprirea în fața porților;
13.
În scopul asigurării siguranţei
obiectivului, bunurilor şi valorilor împotriva oricăror acţiuni ilicite care
lezează dreptul de proprietate, existenta materială a acestora se vor lua si următoarele măsuri:
a)
fiecare ușă de acces va fi
prevăzută cu încuietori sigure, cu două de rânduri de chei;
b)
un rând de chei se va afla la
panoul din biroul administratorului;
c)
la terminarea programului,
administratorul verifică modul de închidere
și încuiere a ferestrelor, ușilor, porților de acces;
d)
bunurile de valoare, formularele cu regim special, bonurile
valorice, banii, se pastrează în fișete sigure, încuiate.
4.1. Creşterea eficienţei
activităţii manageriale:
1. Directorul, responsabilul comisiei
pentru prevenirea şi combaterea violenţei, va monitoriza cazurile de violenţă
petrecute în incinta unității sau în vecinătatea acesteia;
2. Fişa postului pentru director şi
pentru personalul angajat se va completa cu activităţile privind creşterea
siguranţei civice;
3. Pentru eficientizarea procesului
instructiv – educativ, conducerea unităţii va lua cele mai eficiente decizii şi
se va avea în vedere punerea în aplicare a acestora;
4.2. Asigurarea pazei unităţii de
învăţământ:
1. Intrarea în unitate a persoanelor
străine se va face pe bază de ecuson cu menţiunea „Vizitator” şi cu
înregistrarea datelor din CI în registrul existent la punctul de control
stabilit;
2. Se vor identifica şi alte necesităţi
privind asigurarea siguranţei în unitate, precum şi nevoile de finanţare pentru
implementarea acestora, care vor fi aduse la cunoştinţă autorităţilor
administraţiei publice locale şi judeţene, respectiv a inspectoratului şcolar.
4.3. Parteneriatul cu comunitatea:
1. Conducerea unității va încheia
protocoale de colaborare cu Inspectoratul de Poliţie Judeţean Hunedoara,
Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Hunedoara şi Inspectoratul pentru Situaţii
de Urgenţă Hunedoara, cu desemnarea persoanelor de contact / de proximitate şi
a responsabilităţilor specifice;
2.
Se va avea în vedere instituirea
unui sistem operativ de comunicare între reprezentanţii cresei, ai Poliţiei,
Jandarmeriei, ISU, asupra evenimentelor, faptelor sau situaţiilor ce afectează
ordinea publică şi siguranţa în instituţia de învăţământ;
3.
Orice faptă de natură să afecteze
ordinea publică şi siguranţa în cresa, protecţia cresei, siguranţa copiilor şi
personalului contractual, vor fi aduse la cunoştinţa Inspectoratului Şcolar
judeţean Hunedoara, prin intermediul inspectorilor şcolari responsabili ai
unităţii.
TABEL CU ANGAJATII
care au fost instruiti cu privire
la
SISTEMUL – CADRU
DE ASIGURARE A PROTECŢIEI
UNITĂȚII DE ÎNVĂȚĂMÂNT,
A SIGURANŢEI ELEVILOR/COPIILOR
ŞI A PERSONALULUI ANGAJAT
NR. CRT.
|
NUME SI PRENUME
|
FUNCTIA
|
SEMNATURA
|
DATA
|