
Î. Este
obligatorie existenţa unui Cod de
etică profesională la nivelul unităţii şcolare?
R. Aici,
la Proiecte de acte normative subsecvente LEN http://administraresite.edu.ro/index.php/articles/16858 gasiti Codul de Etică pentru învățământul
preuniversitar - proiect elaborat în temeiul în temeiul art. 10 din Ordinul
Ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului nr. 5550/2011
privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului
național de etică din învățământul preuniversitar
Î. Cui revine responsabilitatea iniţierii Codul
de etică profesională la nivelul unităţii şcolare?
R. Potrivit
LEN, art. 98 alin . (1) lit. b), Consiliul profesoral al unităţii de învăţământ este format din totalitatea cadrelor
didactice din unitatea şcolară cu personalitate juridică, este prezidat de
către director şi se întruneşte lunar sau ori de câte ori este nevoie, la
propunerea directorului sau la solicitarea a minimum o treime dintre membrii
personalului didactic.
(2) Atribuţiile consiliului profesoral sunt următoarele:
a) gestionează şi asigură calitatea
actului didactic;
b) stabileşte Codul de etică profesională şi monitorizează
aplicarea acestuia;
c) validează fişele de autoevaluare
ale personalului angajat al unităţii de învăţământ, în baza cărora se
stabileşte calificativul anual;
d) propune consiliului de
administraţie măsuri de optimizare a procesului didactic;
e) propune consiliului de
administraţie curriculumul la dispoziţia şcolii;
f)
propune consiliului de administraţie
premierea şi acordarea titlului de "profesorul anului" personalului
cu rezultate deosebite la catedră;
g)
aprobă sancţionarea abaterilor
disciplinare ale elevilor;
h)
propune consiliului de administraţie
iniţierea procedurii legale în cazul cadrelor didactice cu performanţe slabe
sau pentru încălcări ale eticii profesionale;
i)
propune consiliului de administraţie
programele de formare şi dezvoltare profesională continuă a cadrelor didactice;
j)
alege cadrele didactice membre ale
consiliului de administraţie;
k)
îndeplineşte alte atribuţii stabilite
de consiliul de administraţie.
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1. - (1) Prezentul Cod de
Etică (denumit în continuare Cod) este elaborat în baza Art. 10 şi a Art. 16
din ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr.
5550/ 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Consiliului naţional de etică din învăţământulpreuniversitar.
(2) Codul este aplicabil tuturor persoanelor din sistemul
naţional de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi confesional,
responsabile cu instruirea şi educaţia, şi care, în conformitate cu
prevederilor "Statutului personalului didactic" din Legea Educaţiei
Naţionale 1/2011, îndeplinesc funcţia de personal didactic/cadru didactic, personal
didactic auxiliar, personal didactic asociat, precum şi funcţii de conducere,
de îndrumare şi control în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ
preuniversitar, în inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic.
(3) Reglementările din acest cod vizează, în mod
particular, persoanele care îndeplinesc funcţia de cadru didactic în sistemul
de învăţământ preuniversitar românesc, public sau privat, indiferent de
statutul deţinut.
Art. 2. - Codul funcţionează atât ca un contract moral
între părinţi/tutori legali, elevi, comunitatea locală şi diferitele categorii
de personal din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu
instruirea şi educaţia, cât şi ca un sistem de standarde de conduită colegială
capabile să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane
implicate în activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat
bazat pe cooperare şi competiţie după reguli corecte.
Art. 3. - Respectarea prevederilor prezentului Cod
reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului
preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:
a) autodisciplinarea persoanelor responsabile cu
instruirea şi educaţia, prin asumarea conţinutului acestui cod;
b) menţinerea unui grad înalt de profesionalism în
exercitarea atribuţiilor şi funcţiilor personalului din sistemul de învăţământ
preuniversitar de stat, particular sau confesional, responsabile cu instruirea
şi educaţia, în mod special a persoanelor care îndeplinesc funcţia de cadre didactice;
c) ameliorarea calitativă a relaţiilor dintre actorii
educaţionali;
d) reducerea practicilor inadecvate şi/sau imorale ce pot
apărea în mediul educaţional preuniversitar;
e) creşterea gradului de coeziune a personalului implicat
în activitatea educaţională;
f) facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi
principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile şi în spaţiul
social;
g) sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii
valorilor educaţiei.
Art. 4.- Orice persoană din
sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi
confesional, responsabilă cu instruirea şi educaţia, are datoria morală şi
profesională de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile
prezentului Cod.
VALORI, PRINCIPII ŞI NORME DE CONDUITĂ
Art. 6. - Personalul din sistemul de învăţământ
preuniversitar de stat, particular şi confesional, responsabil cu instruirea şi
educaţia, în mod particular cadrele didactice, trebuie să îşi desfăşoare
activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:
a) imparţialitate, independenţă şi obiectivitate;
b) responsabilitate morală, socială şi profesională;
c) integritate morală şi profesională;
d) confidenţialitate;
e) activitate în interesul public;
f) respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice
domeniului;
g) respectarea autonomiei personale;
h) onestitate şi corectitudine intelectuală;
i) respect şi toleranţă;
j) autoexigenţă în exercitarea profesiei;
k) interes şi responsabilitate în raport cu propria
formare profesională;
l) implicarea în democratizarea societăţii, în
creşterea calităţii activităţii didactice şi
a
prestigiului
unităţii/instituţiei de învăţământ
preuniversitar, precum şi a
specialităţii/domeniului în care lucrează;
m) respingerea conduitelor didactice inadecvate.
Art. 7. - În vederea asigurării unui învăţământ de
calitate, în relaţiile cu elevii, persoanele
responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, au
obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită. Acestea au în vedere:
(1) Ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a
elevilor prin:
a)
supravegherea
permanentă a acestora pe tot parcursul activităţilor în şcoală cât şi în cadrul
celor organizate de unitatea şcolară în afara acesteia, în vederea asigurării
depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni;
b)
interzicerea
agresiunilor fizice şi tratamentelor umilitoare, sub orice formă, asupra
elevilor;
c)
asigurarea
protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică
exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă
sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004
privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi
completările ulterioare;
d)
excluderea
oricăror forme de abuz sexual, emoţional sau spiritual;
e)
interzicerea hărţuirii sexuale şi a relaţiilor sexuale cu elevii, inclusiv a
celor consensuale;
(2) Responsabilitate în vederea atingerii de către elevi a
standardelor de performanţă prevăzute de documentele şcolare.
(3)
Respectarea
principiilor docimologice.
(4)
Interzicerea
oricăror activităţi care generează corupţie:
a)
fraudarea
examenelor de orice tip contra bani, obiecte, servicii etc;
b)
solicitarea
de către personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri în vederea
obţinerii de către elevi a unor rezultate şcolare incorecte;
c)
traficul
de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare;
d)
colectarea
de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru
protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea şi desfăşurarea
unor activităţi de evaluare (examene şi evaluări naţionale, olimpiade, alte
concursuri şcolare etc.);
e)
interzicerea
meditaţiilor cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale.
(5) Interzicerea implicării elevilor în activităţi de
partizanat politic şi de prozelitism religios, organizate special în acest sens
de către persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia elevilor, în cadrul
unităţilor de învăţământ preuniversitar sau în afara acestora.
(6) Excluderea din relaţiile cu elevii a oricărei forme de
discriminare, asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor
educaţiei inclusive.
(7)
Respectarea
demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui elev.
Art.8. - In relaţia cu părinţii/tutorii legali, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în
mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
a) acordarea de consultanţă părinţilor/tutorilor legali
în educarea propriilor copii şi susţinerea rolului parental;
b) stabilirea unei relaţii de încredere mutuală, a unei
comunicări deschise şi accesibile;
c) disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor
educative enunţate de către părinţi/ tutori legali;
d) informarea părinţilor/tutorilor legali despre toate
aspectele activităţii elevilor prin furnizarea explicaţiilor necesare
înţelegerii şi aprecierii conţinutului serviciilor educative;
e) informarea părinţilor/tutorilor legali despre evoluţia
activităţii şcolare, evitând tendinţele de prezentare parţială sau cu tentă
subiectivă;
f) respectarea confidenţialităţii datelor furnizate şi a
dreptului la intimitate individuală şi familială;
g) persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod
particular personalul
didactic, nu vor impune, în relaţia cu părinţii/tutorii legali, dobândirea/primirea de
bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite;
didactic, nu vor impune, în relaţia cu părinţii/tutorii legali, dobândirea/primirea de
bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite;
h) consilierea părinţilor/tutorilor legali privind alternativele de
formare şi
dezvoltare optimă a copiilor lor, din perspectiva expertizei psihopedagogice şi a
respectării interesului major al copilului.
dezvoltare optimă a copiilor lor, din perspectiva expertizei psihopedagogice şi a
respectării interesului major al copilului.
Art. 9. - Personalul din sistemul
de învăţământ preuniversitar responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod
particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită
colegială:
a)
relaţiile
profesionale trebuie să se bazeze pe respect, onestitate, solidaritate,
cooperare, corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc,
confidenţialitate, competiţie loială, interzicerea fraudei intelectuale şi a
plagiatului;
b)
orice
membru al personalului didactic va evita lezarea libertăţii de opinie, vizând
convingerile politice şi religioase;
c)
orice
membru al personalului didactic va evita practicarea oricărei forme de
discriminare în relaţiile cu ceilalţi colegi;
d)
între persoanele
din sistemul de învăţământ preuniversitar responsabile cu instruirea şi
educaţia se interzice solicitarea de servicii personale de orice tip de la
colegi care sunt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau
promovare;
e)
în
evaluarea competenţei profesionale se vor utiliza criterii care au în vedere
performanţa şi rezultatele profesionale;
f)
încurajarea
diseminării cunoştinţelor profesionale, în vederea atingerii unor standarde
superioare de calitate în activitatea didactică;
g)
orice
cadru didactic trebuie să evite, prin afirmaţii, aprecieri sau acţiuni, să
afecteze imaginea profesională şi/sau socială a oricărui alt membru al corpului
profesoral, cu excepţia situaţiilor prevăzute şi formalizate de actele
normative în vigoare ( evaluările anuale, comisia de disciplină etc.);
h) întreaga activitate a persoanelor din sistemul de învăţământ
preuniversitar,
responsabile cu instruirea şi educaţia, trebuie să permită accesul la informaţiile
care interesează pe toţi membrii comunităţii şcolare, posibilii candidaţi, instituţiile
cu care entitatea colaborează şi publicul larg, asigurând astfel o informare corectă şi
facilitarea egalităţii de şanse, precum şi asigurarea accesului echitabil la resursele
şcolare şi ale sistemului de învăţământ;
responsabile cu instruirea şi educaţia, trebuie să permită accesul la informaţiile
care interesează pe toţi membrii comunităţii şcolare, posibilii candidaţi, instituţiile
cu care entitatea colaborează şi publicul larg, asigurând astfel o informare corectă şi
facilitarea egalităţii de şanse, precum şi asigurarea accesului echitabil la resursele
şcolare şi ale sistemului de învăţământ;
i) reacţia publică - prin drept la replică, discurs public,
întrunire etc. -, atunci
când o anumită situaţie creată de către membrii comunităţii educaţionale sau de
către oricine altcineva din afara acesteia afectează imaginea unităţii/instituţiei
şcolare, sistemului de învăţământ preuniversitar românesc, oricărei persoane,
membră a comunităţii educaţionale.
când o anumită situaţie creată de către membrii comunităţii educaţionale sau de
către oricine altcineva din afara acesteia afectează imaginea unităţii/instituţiei
şcolare, sistemului de învăţământ preuniversitar românesc, oricărei persoane,
membră a comunităţii educaţionale.
Art. 10. - Personalul din sistemul de învăţământ
preuniversitar responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice care
îndeplinesc funcţii de conducere, de îndrumare şi control sau care sunt membri
în structuri de conducere, vor
respecta şi aplica următoarele norme de conduită managerială:
a)
respectarea criteriilor unui management eficient al resurselor;
b) promovarea standardelor profesionale şi morale
specifice;
c) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a
normelor etice;
d) evaluarea corectă conform prevederilor din fişa
postului;
e) selectarea personalului didactic şi personalului
didactic auxiliar de calitate, conform legislaţiei în vigoare;
f) interzicerea oricărei forme de constrângere ilegală
şi/sau ilegitimă, din perspectiva funcţiei deţinute;
g) respingerea oricărei forme de abuz în exercitarea
autorităţii;
h) interzicerea oricărei forme de hărţuire a
personalului didactic, indiferent de
statutul şi funcţia persoanei hărţuitoare;
statutul şi funcţia persoanei hărţuitoare;
i) exercitarea atribuţiilor ierarhic-superioare, din perspectiva
exclusivă a evaluării,
controlului, îndrumării şi consilierii manageriale corecte şi obiective.
controlului, îndrumării şi consilierii manageriale corecte şi obiective.
Art. 11. - În exercitarea
activităţilor didactice (şcolare şi extraşcolare), membrilor personalului
didactic le sunt interzise:
a) consumul de substanţe psihotrope sau alcool;
b) organizarea pariurilor şi a jocurilor de noroc;
c) folosirea dotărilor şi a bazei materiale din spaţiile
de învăţământ în vederea obţinerii de beneficii financiare personale;
d) distrugerea intenţionată a dotărilor şi a bazei
materiale din spaţiile de învăţământ;
e) distribuirea materialelor pornografice;
f) utilizarea de materiale informative interzise prin
lege;
g)
organizarea
de activităţi care pot pune în pericol siguranţa şi securitatea elevilor sau a
altor persoane aflate în incinta unităţii/instituţiei de învăţământ.
Art. 12. - În relaţia cu instituţiile şi
reprezentanţii comunităţii locale, persoanele
responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice,
vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
a) colaborarea şi parteneriatul cu
instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale vor avea în vedere asigurarea
sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de
calitate;
b) colaborarea şi parteneriatul cu organizaţiile
non-guvernamentale ce au ca obiect de activitate educaţia vor avea în vedere
asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii
educaţionale de calitate;
c) responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de
informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor copilului,
atunci când interesul/nevoia de protecţie a copilului impun acest lucru;
d) parteneriatele cu agenţi economici vor avea în vedere
asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii
educaţionale de calitate;
e) în realizarea colaborării şi a parteneriatelor cu
instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale, organizaţiile
non-guvernamentale şi agenţii economici nu se vor angaja activităţi care să
conducă la prozelitism religios şi partizanat politic, acţiuni care pun în
pericol integritatea fizică şi morală a elevilor sau care permit exploatarea
prin muncă a acestora.
CAPITOLUL III
RĂSPUNDERI PRIVIND RESPECTAREA PREVEDERILOR CODULUI
Art. 13. - (1) Orice persoană, participantă/implicată
în mod direct sau indirect în activităţile din domeniul educaţional
preuniversitar, care consideră, în mod întemeiat, prin raportare la prevederile
prezentului Cod, că este victima sau martorul unui comportament lipsit de etică
profesională din partea unei/unor persoane din sistemul naţional de învăţământ
preuniversitar de stat, particular şi confesional, responsabile cu instruirea
şi educaţia, are dreptul de a sesiza comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti
de etică.
Art. 14. - Procedurile privind funcţionarea comisiei
judeţene/a municipiului Bucureşti de etică, precum şi cele privind anchetarea
şi soluţionarea încălcării prevederilor Codului sunt conforme cu prevederile
stabilite prin ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului nr. 5550/ 2011.
Art. 15. - Prezentul Cod face distincţia între
încălcarea neintenţionată şi cea intenţionată a prevederilor sale.
(1)
În cazul
încălcării neintenţionate a prevederilor codului, fapt dovedit în urma anchetei
şi audierilor comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de etică, persoana în
cauză va fi consiliată cu privire la înţelegerea situaţiei de încălcare a
principiilor codului de etică şi, respectiv, va fi sprijinită pentru
concilierea amiabilă cu partea reclamantă.
(2)
În cazul
încălcării intenţionate a prevederilor codului, fapt dovedit în urma anchetei
şi a audierilor comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de etică, aceasta
din urmă poate iniţia următoarele măsuri, în funcţie de gradul de încălcare a prevederilor
Codului, de repetarea comportamentului respectiv, precum şi în funcţie de
punctul de vedere al Consiliului Profesoral sau a altor organisme precum,
Consiliul Reprezentativ al Părinţilor, Consiliul Şcolar al Elevilor:
a)
concilierea
amiabilă cu partea reclamantă;
b)
atenţionarea
colegială în cadrul comisiei judeţene de etică/a municipiului Bucureşti şi
informarea Consiliului de Administraţie al unităţii de învăţământ
preuniversitar/instituţiei de învăţământ, pentru luarea în considerare a
neconformării persoanei respective cu prevederile codului;
c)
propunerea
de includere a persoanei respective într-un program de remediere
comportamentală, prin consilierea şi monitorizarea sa pe o perioadă decisă de
către Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ
preuniversitar/instituţiei de învăţământ. Conţinutul programului de remediere
comportamentală va fi stabilit de către o comisie compusă dintr-un reprezentant
al profesorilor-membru al Consiliului de Administraţie, un reprezentant al
părinţilor şi psihologul şcolar. Acest program va fi aprobat de către Consiliul
de Administraţie al unităţii/instituţiei de învăţământ; d) comisia judeţeană de
etică/a municipiului Bucureşti, în funcţie de gradul de încălcare a normelor
Codului, poate propune comisiei de cercetare disciplinară de la nivelul
unităţii de învăţământ preuniversitar/inspectoratului şcolar/MECTS, analiza
cazului în vederea sancţionării disciplinare, în conformitate cu prevederile
"Statutului personalului didactic" din cadrul Legii Educaţiei Naţionale
1/2011.
(3) Conform Art. 10, e) din cadrul ordinului ministrului
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5550/ 2011 privind
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de
etică din învăţământul preuniversitar, atunci
când apar cazuri care sunt de domeniul legii penale, comisia de etică a
judeţului/municipiului Bucureşti notifică instituţiile statului abilitate cu
realizarea cercetării penale.
(4) Consilierea comisiei de etică a judeţului/municipiului
Bucureşti privind decizia de notificare şi notificarea propriu-zisă adresată
instituţiilor statului abilitate cu realizarea cercetării penale, sunt
realizate de către serviciul juridic al inspectoratului şcolar judeţean/al
municipiului Bucureşti.
Art. 16. - Prezentul Cod nu se substituie legilor şi
regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni
acestora.
Art. 17. - Prin prevederile prezentului Cod,
activităţile comisiilor judeţene de etică/comisiei de etică a municipiului
Bucureşti nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară,
constituite la diferite niveluri, conform prevederilor "Statutului
personalului didactic" din Legea Educaţiei Naţionale 1/2011 şi nici
activităţilor instituţiilor statului abilitate cu realizarea cercetării penale.
Art. 18. - (1) Modificarea prevederilor prezentului
Cod se poate face ca urmare a propunerilor a 2/3 din totalul membrilor
Consiliului naţional de etică.
(2) Modificările la Cod se realizează de către un grup de lucru special
constituit în
acest scop şi sunt aprobate cu 2/3 din voturile exprimate, cu condiţia ca numărul
reprezentanţilor Consiliului naţional de etică să fie cel puţin egal cu 2/3 din numărul total
al membrilor.
acest scop şi sunt aprobate cu 2/3 din voturile exprimate, cu condiţia ca numărul
reprezentanţilor Consiliului naţional de etică să fie cel puţin egal cu 2/3 din numărul total
al membrilor.
(3) Modificările
la Cod intră în vigoare începând cu anul şcolar următor aprobării lor.
Art. 19. - Prezentul Cod se aprobă prin ordin al
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
Data
publicarii:
|
12.04.2012
|
Fişier:
|
Tip: pdf; charset=binary (215.44 KB) |