Documentele de diagnoză ale unităţii de învăţământ sunt:
a) rapoartele semestriale asupra activităţii
desfăşurate;
b) raportul anual asupra activităţii
desfăşurate;
c) rapoartele comisiilor şi
compartimentelor din unitatea de învăţământ;
d) raportul de evaluare internă a
calităţii.
Conducerea unităţii de învăţământ
poate elabora şi alte documente de diagnoză, dedicate unor domenii specifice de
interes, care să contribuie la dezvoltarea instituţională şi la atingerea
obiectivelor educaţionale.
Raportul semestrial/anual asupra
activităţii desfăşurate se întocmeşte de către echipa managerială, în general
ca analiză de tip SWOT sau în conformitate cu alte tipuri de analize. Raportul
este prezentat, de către director, spre validare, atât consiliului de
administraţie, cât şi consiliului profesoral. Validarea raportului
semestrial/anual are loc la începutul semestrului al doilea/anului şcolar
următor.
Raportul semestrial/anual asupra
activităţii desfăşurate este postat, obligatoriu, pe site-ul unităţii de
învăţământ, dacă acesta există, ori, în lipsa site-ului, este făcut cunoscut
prin orice altă formă de mediatizare - tipărire, afişare etc. - devenind astfel
document public.
Raportul de evaluare internă a
calităţii se întocmeşte de către comisia pentru evaluarea şi asigurarea
calităţii şi este prezentat spre validare atât consiliului de administraţie,
cât şi consiliului profesoral.
Documentele de prognoză ale unităţii
de învăţământ se realizează pe baza documentelor de diagnoză ale perioadei
anterioare.
Documentele de prognoză sunt:
a) planul de dezvoltare
instituţională;
b) programul managerial (pe an
şcolar);
c) planul operaţional al unităţii de
învăţământ (pe an şcolar);
d) programul de dezvoltare a
sistemului de control managerial.
Directorul poate elabora şi alte
documente, în scopul optimizării managementului unităţii de învăţământ.
Planul de dezvoltare instituţională conţine:
a) prezentarea unităţii de
învăţământ: istoric şi starea actuală a resurselor umane, materiale, relaţia cu
comunitatea locală şi schema organizatorică;
b) analiza de nevoi alcătuită din
analiza mediului intern (de tip SWOT) şi analiza mediului extern (de tip PEST);
c) viziunea, misiunea şi obiectivele
strategice ale unităţii de învăţământ;
d) planul de dezvoltare, care
conţine planificarea tuturor activităţilor unităţii de învăţământ, fiind
structurat astfel: funcţia managerială, obiective, termen, stadiu de realizare,
resurse necesare, responsabilităţi, indicatori de performanţă şi evaluarea
anuală;
e) planul operaţional al etapei curente.
Planul de dezvoltare instituţională
se avizează de către consiliul profesoral şi se aprobă de consiliul de
administraţie.
Planul de acţiune al şcolii este
parte a planului de dezvoltare instituţională al unităţii de învăţământ
profesional şi tehnic, care corelează oferta în educaţie şi formare
profesională cu nevoile de dezvoltare socio-economică la nivelul ariei de
acţiune.
Planul de acţiune al şcolii se
realizează în baza ghidului de elaborare emis de către Centrul Naţional de
Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic.
Programul managerial constituie
documentul de prognoză pe termen mediu şi se elaborează de către director
pentru o perioadă de un an şcolar.
a) statul de funcţii;
b) organigrama unităţii de
învăţământ;
c) schemele orare ale unităţii de
învăţământ;
d) planul de şcolarizare aprobat;
e) dosarul cu instrumentele interne
de lucru ale directorului pentru îndrumare şi control/programe operative
săptămânale;
f) dosarul privind siguranţa în
muncă;
g) dosarul privind protecţia civilă;
h)
programele de cooperare şi parteneriat locale, naţionale şi internaţionale.
Documentele manageriale:
|
Existent
|
Inexistent
|
|
Documente de diagnoză:
|
|||
Raportul
anual asupra activităţii desfăşurate;
|
|||
Rapoartele
comisiilor şi compartimentelor din unitatea de învăţământ;
|
|||
Raportul de evaluare internă a calităţii.
|
|||
Documente de prognoză:
|
Planul
de dezvoltare instituţională;
|
||
Programul
managerial (pe an şcolar);
|
|||
Planul
operaţional al unităţii de învăţământ (pe an şcolar);
|
|||
Programul
de dezvoltare a sistemului de control managerial.
|
|||
Documente manageriale de
evidenţă:
|
Statul
de funcţii;
|
||
Organigrama
unităţii de învăţământ;
|
|||
Planul
de şcolarizare aprobat;
|
|||
Dosarul
cu instrumentele interne de lucru ale directorului pentru îndrumare şi
control/programe operative săptămânale;
|
|||
Dosarul
privind siguranţa în muncă;
|
|||
Dosarul
privind protecţia civilă;
|
|||
Programele
de cooperare şi parteneriat locale, naţionale şi internaţionale.
|
Sursa: Art. 81-91 din Ordinul nr. 5.115 din 15 decembrie 2014 privind aprobarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar