La întrunire au participat delegați din cele 42 inspectorate școlare, cât și un consilier din conducerea MENCS.Prioritatea de pe agenda întrunirii a fost dezbaterea și aprobarea pe articole a proiectului codului de etică. La finalul ședinței, a rezultat un proiect care va fi transmis ministerului spre aprobare prin ordin de ministru.În calitate de președinte al Comisiei de etică de pe lângă ISJ Hunedoara am reprezentat județul în cadrul acestei întâlniri si totodată am prezentat participanților documentul din atasare.Nu lipsit de importanta este si Standardul 1 - Etica şi integritatea din Ordinul nr. 400 din 12 iunie 2015 pentru aprobarea Codului controlului intern/ managerial al entităţilor publice1.1. Descrierea standarduluiConducerea şi salariaţii entităţii publice cunosc şi susţin valorile etice şi valorile organizaţiei, respectă şi aplică reglementările cu privire la etică, integritate, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.1.2. Cerinţe generale1.2.1. Conducerea entităţii publice sprijină şi promovează, prin deciziile sale şi prin puterea exemplului personal, valorile etice, integritatea personală şi profesională a salariaţilor.1.2.2. Conducerea entităţii publice adoptă un cod etic/cod de conduită, dezvoltă şi implementează politici şi proceduri privind integritatea, valorile etice, evitarea conflictelor de interese, prevenirea şi raportarea fraudelor, actelor de corupţie şi semnalarea neregularităţilor.1.2.3. Conducerea entităţii publice înlesneşte comunicarea deschisă de către salariaţi a preocupărilor acestora în materie de etică şi integritate, prin crearea unui mediu adecvat.1.2.4. Acţiunea de semnalare de către salariaţi a neregularităţilor trebuie să aibă un caracter transparent pentru eliminarea suspiciunii de delaţiune şi trebuie privită ca exercitarea unei îndatoriri profesionale.1.2.5. Salariaţii care semnalează neregularităţi de care, direct sau indirect, au cunoştinţă sunt protejaţi împotriva oricăror discriminări, iar managerii au obligaţia de a întreprinde cercetările adecvate, în scopul elucidării celor semnalate, şi de a lua, dacă este cazul, măsurile ce se impun.1.2.6. Conducerea şi salariaţii entităţii publice au o abordare pozitivă faţă de controlul intern/managerial, a cărui funcţionare o sprijină în mod permanent.Mai jos găsiti forma votată de Consiliul Național de Etică al MENCS
CODUL DE ETICĂ PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1.
- (1) Prezentul
Cod de Etică (denumit în continuare ,,Cod”) este elaborat în baza art. 10 şi
art. 16 din Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului nr. 5550/ 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar.
(2) Codul este aplicabil tuturor persoanelor
din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar de stat, particular şi
confesional, responsabile cu instruirea
şi educaţia şi care, în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (2)-(3) din
Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările
ulterioare, îndeplinesc funcţia de personal didactic de predare, personal
didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de îndrumare şi control şi
personal didactic asociat în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ
preuniversitar de stat, particular şi confesional, în inspectoratele şcolare şi
casele corpului didactic, denumite in continuare „personal didactic”, și care
au obligaţia, datoria morală şi profesională
de a cunoaşte, de a respecta şi de a aplica prevederile prezentului Cod.
Art. 2.
-Codul funcţionează ca un sistem de standarde de conduită capabile să
contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în
activitatea educaţională, prin formarea şi menţinerea unui climat bazat pe
cooperare şi competiţie după reguli corecte.
Art. 3. - Respectarea prevederilor prezentului
Cod reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului
preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:
a) autodisciplinarea personalului didactic, prin asumarea
conţinutului acestui cod;
b) menţinerea unui grad înalt de profesionalism în
exercitarea atribuţiilor şi funcţiilor personalului didactic;
c) ameliorarea calitativă a relaţiilor dintre actorii
educaţionali;
d) eliminarea practicilor inadecvate şi imorale ce pot
apărea în mediul educaţional preuniversitar;
e) creşterea gradului de coeziune a personalului implicat
în activitatea educaţională;
f) facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi
principii aplicabile în mediul şcolar preuniversitar, inserabile şi în spaţiul
social;
g) sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii
valorilor educaţiei.
CAPITOLUL II
VALORI/PRINCIPII ŞI NORME DE CONDUITĂ
Art.
4. - Personalul didactic trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în
conformitate cu următoarele valori şi principii:
a)
imparţialitate, independenţă şi obiectivitate;
b)
responsabilitate
morală, socială şi profesională;
c)
integritate
morală şi profesională;
d)
confidenţialitate;
e)
activitate
în interesul public;
f)
respectarea
şi promovarea interesului superior al educabilului;
g)
respectarea
legislaţiei generale şi a celei
specifice domeniului;
h)
respectarea
autonomiei personale;
i)
onestitate
şi corectitudine intelectuală;
j)
ținută
decentă;
k)
respect
şi toleranţă;
l)
autoexigenţă
în exercitarea profesiei;
m)
interes
şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională;
n)
implicarea
în democratizarea societăţii, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a
prestigiului unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar, precum şi a
specialităţii/domeniului în care îşi desfăşoară activitatea;
o)
respingerea
conduitelor didactice inadecvate.
Art.
5. - În relaţiile cu educabilii, personalul didactic
are obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită:
a)ocrotirea
sănătăţii fizice, psihice şi morale a educabililor prin:
a1)supravegherea pe parcursul activităţilor desfăşurate în
unitatea de învăţământ, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea de
învăţământ în afara acesteia;
a2)interzicerea agresiunilor verbale şi/sau
fizice şi a tratamentelor umilitoare/degradante, asupra educabililor;
a3)asigurarea protecţiei fiecărui educabil, prin
denunţarea formelor de violenţă verbală/fizică exercitate asupra acestora, a
oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a acestora,
în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi
promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare;
a4)combaterea
oricăror forme de abuz;
a5)interzicerea hărţuirii
sexuale şi a relaţiilor sexuale cu educabilii;
b)interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:
b1)fraudarea
examenelor;
b2)solicitarea,
acceptarea sau colectarea de către
personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor
servicii de interes privat pentru cadrul didactic, în vederea beneficierii de
către educabili de tratament preferenţial ori sub ameninţarea unor
sancţiuni, de orice natură ar fi
acestea;
b3)traficul de influenţă şi favoritismul;
b4)interzicerea meditaţiilor contra cost, cu proprii
educabili, prin constrangere;
c)asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea
principiilor educaţiei incluzive;
d)respectarea
demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui educabil.
Art.6. - În relaţia
cu părinţii/tutorii legali, personalul didactic va respecta şi aplica
următoarele norme de conduită:
a) stabilirea unei relaţii de încredere
mutuală, a unei comunicări deschise;
b)
respectarea confidenţialităţii datelor furnizate şi a dreptului la intimitate
individuală şi familială;
c)
personalul didactic nu va impune, în relaţia cu părinţii/tutorii sau
susţinătorii legali, dobândirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani
pentru serviciile educaţionale oferite;
d) poate
recomanda auxiliare curriculare sau materiale didactice, fara a impune
achizitionarea lor;
Art. 7. - În relaţiile colegiale, personalul
didactic va respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
a) relaţiile
profesionale trebuie să se bazeze pe respect, onestitate, solidaritate,
cooperare, corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc,
confidenţialitate, competiţie loială, interzicerea fraudei intelectuale şi a
plagiatului;
b) evitarea practicării oricărei forme de discriminare în relaţiile cu
ceilalţi colegi.
Art. 8. - Personalul
didactic, care îndeplinește funcţii de conducere, de
îndrumare şi control sau care este membru în structuri de conducere, va respecta şi aplica
următoarele norme de conduită managerială:
a) respectarea criteriilor unui management eficient;
b) promovarea standardelor
profesionale şi morale specifice;
c) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale
şi a normelor etice;
d) evaluarea corectă conform atribuţiilor/responsabilităţilor/sarcinilor
de serviciu din fişa postului;
e) interzicerea oricărei forme de
constrângere/abuz din perspectiva funcţiei deţinute;
f) interzicerea oricărei forme de
hărţuire/discriminare a personalului didactic.
Art. 9. - În exercitarea
activităţilor specifice (şcolare şi extraşcolare), personalului
didactic îi este interzis:
a) să consume substanţe psihotrope, etnobotanice si alcool;
b) să încurajeze consumul de substanţe psihotrope, etnobotanice si alcool
de către educabili;
c)
să organizeze pariuri şi jocuri de noroc;
d)
să folosească dotările şi
baza materială din spaţiile de învăţământ
în vederea obţinerii de beneficii financiare personale directe;
e)
să foloseasca, să produca sau să distribuie
materiale obscene sau pornografice scrise, audio ori vizuale;
f)
să organizeze activităţi
care pot pune în pericol vădit siguranţa şi securitatea educabililor sau a
altor persoane aflate în incinta unităţii/instituţiei de învăţământ.
Art. 10. - În relaţia cu instituţiile şi reprezentanţii
comunităţii locale, personalul didactic va respecta şi aplica următoarele norme
de conduită:
a) asigurarea
sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de
calitate;
b)
responsabilitate
şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în
protejarea drepturilor educabilului, atunci când interesul/nevoia de protecţie
a educabilului impun acest lucru.
CAPITOLUL III
RĂSPUNDERI PRIVIND NERESPECTAREA
PREVEDERILOR PREZENTULUI COD
Art.
11.- Orice persoană, participantă/implicată în mod direct sau indirect în
activităţile din domeniul educaţional preuniversitar, care consideră, în mod
întemeiat, prin raportare la prevederile prezentului Cod, că este victima sau
martorul unui comportament lipsit de etică profesională din partea unei/unor
persoane din cadrul personalului
didactic, are dreptul de a sesiza comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de
etică.
Art.
12.-Procedurile privind funcţionarea comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti
de etică, precum şi cele privind
analizarea şi soluţionarea încălcării
prevederilor Codului, sunt conforme cu prevederile stabilite prin ordin al ministrului educaţiei.
CAPITOLUL IV
DISPOZIŢII FINALE
Art. 13. -Prezentul Cod
nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi
nici nu poate contraveni acestora.
Art.
14.- Prin prevederile prezentului Cod, activităţile comisiilor judeţene de
etică/comisiei de etică a municipiului
Bucureşti nu se substituie activităţilor comisiilor de cercetare disciplinară,
constituite la diferite niveluri, conform prevederilor Legii educaţiei
naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici
activităţilor instituţiilor statului abilitate.
Art.
15. -Aprobarea propunerilor de modificare și completare a prevederilor
prezentului Cod se face în Consiliul național
de etică, cu votul a cel puțin 31 de membri din
totalul de 42 de membri, în cadrul întâlnirilor bianuale ale Consiliului național de etică.