sâmbătă, august 30, 2025

Programul de formare propus de Asociația „Academia Cetățeanului”

 Într-o perioadă în care educația trece prin schimbări legislative, tehnologice și sociale rapide, directorul de școală nu mai este doar un administrator de documente, ci un lider al comunității educaționale

De deciziile lui depind nu doar buna funcționare a instituției, ci și siguranța, încrederea și motivația elevilor și a profesorilor.


Programul de formare propus de Asociația „Academia Cetățeanului” este conceput ca o mini-școală de leadership educațional, care combină legislația cu practica managerială și cu instrumentele moderne de digitalizare. Scopul său este să ofere directorilor curajul de a decide, instrumentele de care au nevoie și viziunea necesară pentru a conduce școala spre performanță și integritate.


Am analizat cu atenție discuțiile purtate pe rețelele de socializare de  către directorii unităților școlare.


În acest sens, vin în întâmpinarea acestora cu un Program de formare a managerilor din educație în 3 module:

1. Drept și administrație școlară (juridic + etică + proceduri).

2. Leadership educațional (management + comunicare).

3. Digitalizare și practici moderne (e-management).


Asociația Academia Cetățeanului 

propune o serie de cunoștințe necesare managerilor în noul an școlar:


📚 Cursuri recomandate pentru directori


1. Legislație educațională aplicată

Obiectiv: să înțeleagă rapid și corect prevederile Legii 198/2023, Codului administrativ, Codului muncii și ordinelor ministeriale (OME).

Conținut: cazuri practice, proceduri obligatorii (convocări, semnături, delegări, ROI/ROF, audit).

Beneficiu: reduc confuziile și nu mai depind de „modele” cerute pe grup.


2. Management și leadership educațional

Obiectiv: asumarea deciziilor și consolidarea rolului de lider.

Conținut: luarea deciziilor în situații de incertitudine, conducerea echipei, rezolvarea conflictelor, planificare strategică.

Beneficiu: nu mai așteaptă validarea grupului pentru orice hotărâre.


3. Etică și integritate în funcția publică

Obiectiv: înțelegerea obligațiilor morale și legale ca manageri de instituții publice.

Conținut: incompatibilități, transparență, conflict de interese, raportări, prevenirea corupției.

Beneficiu: dau exemplu personal și inspiră încredere.


4. Competențe juridico-administrative practice

Obiectiv: redactarea și adaptarea corectă a deciziilor, proceselor-verbale, rapoartelor.

Conținut: ateliere de scriere a documentelor oficiale, simulări de audit și control.

Beneficiu: mai puțină dependență de „cine are un model?”.


5. Comunicare instituțională și relații publice

Obiectiv: transmiterea clară a informațiilor către profesori, părinți, ISJ, presă.

Conținut: tehnici de scriere oficială, prezentări, gestionarea mesajelor de criză.

Beneficiu: nu mai apar mesaje confuze sau „la limita legalității”.


6. Digitalizare și e-management

Obiectiv: folosirea instrumentelor digitale pentru școală (semnătura electronică, platforme de ședințe online, cataloage electronice, arhivare digitală).

Conținut: proceduri legale pentru validarea actelor online, bune practici de lucru colaborativ.

Beneficiu: reduc improvizațiile gen „print screen ca dovadă”.


Propun un program de formare pentru directori structurat ca o „mini-școală de leadership educațional”, cu 3 module mari, fiecare împărțit în sesiuni.



📘 Program de formare pentru directori de unități de învățământ


Format: lecții + studii de caz + aplicații practice



🔹 Modulul I – Drept și administrație școlară 


1. Legislație educațională aplicată 

Legea educației nr. 198/2023 – obligațiile directorului

OME esențiale (organizare CP, mobilitate, prevenirea violenței, raportări)

Codul administrativ și Codul muncii – impact asupra școlii

Studii de caz: „Consiliul profesoral în concediu – cum procedez?”


2. Documente oficiale și proceduri 

Cum redactez o decizie corectă (exercițiu practic)

Procese-verbale și rapoarte: ce trebuie să conțină

ROI/ROF – adaptarea la situații specifice

Evitarea improvizațiilor juridice („print screen dovadă de participare”)


3. Etică și integritate în școală 

Incompatibilități și conflict de interese

Gestionarea corectă a resurselor și achizițiilor

Prevenirea corupției și mecanismele de sesizare



🔹 Modulul II – Leadership educațional


4. Conducere și luare de decizii 

Rolul directorului: administrator sau lider?

Asumarea deciziilor în incertitudine

Cum gestionez rezistența colectivului la schimbare


5. Managementul resurselor umane și al conflictelor

Repartizarea sarcinilor și responsabilităților

Cum transform „cer modele” în inițiativă proprie

Gestionarea conflictelor în consiliul profesoral


6. Comunicare instituțională și relații publice 

Cum comunic eficient cu profesori, părinți, ISJ

Mesaje oficiale vs. mesaje informale

Gestionarea situațiilor de criză (presă, cazuri sensibile)



🔹 Modulul III – Digitalizare și practici moderne 


7. Management digital 

Platforme de colaborare și arhivare (SharePoint, Google Workspace, SEI)

Semnătura electronică și validitatea documentelor

Catalogul electronic și documentele digitale


8. Transparență și raportare digitală 

Cum folosesc platformele oficiale (SIIIR, Edusal, Revisal)

Publicarea legală a informațiilor pe site-ul școlii

Exemple de bune practici din alte unități


9. Atelier practic de simulare 

Redactarea unui set complet de documente (decizie, convocare, PV)

Exercițiu de consiliu profesoral online (cu reguli și semnături corecte)



 Rezultate așteptate


La finalul cursului, directorii vor:

stăpâni temeiul legal și nu vor mai întreba „există o bază legală?” pentru situații uzuale;

putea redacta documente corecte și complete fără dependența de „modele”;

avea curajul de a-și asuma decizii și de a conduce echipa;

folosi instrumente digitale pentru a evita improvizațiile;

consolida integritatea și imaginea publică a școlii.


Pentru detalii


Contact: academiacetateanului@gmail.com

https://academiacetateanului.blogspot.com