Aspectele generale şi specifice privind Consiliul de administraţie sunt specificate în:
-Legea nr. 1 din 2011 a educaţiei naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,
-Ordinul nr. 4.619 din 22 septembrie 2014 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, cu modificările şi completările ulterioare,
-Ordinul nr. 5.079 din 31 august 2016 Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar_ROFUIP
-Ordinul nr. 5.079 din 31 august 2016 Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar_ROFUIP
42 de comentarii:
Pe cati ani sunt alesi membrii CA?
Pot face parte ca membrii in acelasi consiliu de administratie al unei scoli matusa si nepota ?
Incompatibilităţi privind membrii consiliului de administraţie:
a) nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional;
b) nu pot avea calitatea de membri în acelaşi consiliu de administraţie soţul, soţia, fiul, fiica, rudele până la gradul al IV-lea şi afinii;
c) nu trebuie să fi primit o sancţiune în ultimii 3 ani;
d) nu trebuie să se afle în litigii directe cu şcoala, conflicte de interese, alte situaţii specificate de legislaţia în vigoare şi, în acest caz, preşedintele de şedinţă are obligaţia de a suspenda calitatea de membru în consiliul de administraţie a persoanei respective;
e) dacă are cazier judiciar;
f) nu poate avea calitatea de membru al consiliului de administraţie primarul aflat în perioada exercitării mandatului la momentul constituirii consiliului de administraţie.
Membrii consiliului de administraţie sunt aleși/ desemnați, pentru o perioadă de un an, după cum urmează:
a) reprezentanţii cadrelor didactice sunt aleşi, prin vot secret, de consiliul profesoral, cu majoritate simplă din voturile exprimate, din rândul cadrelor didactice angajate în unitatea de învăţământ cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată. Acolo unde nu există cadre didactice angajate în unitatea de învăţământ cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată, pot fi aleşi şi din rândul cadrelor didactice angajate cu contract pe perioadă determinată;
b) reprezentantul/reprezentanţii consiliului local este desemnat/sunt desemnaţi de consiliul local;
c) reprezentantul primarului este desemnat de primar/primarul de sector;
d) reprezentanţii părinţilor sunt desemnaţi de către Consiliul reprezentativ al părinţilor, dintre părinţii elevilor şcolarizaţi în unitatea de învăţământ;
e) reprezentantul/reprezentanţii desemnaţi, în unităţile de învăţământ cu secţii de predare într-o limbă maternă, proporţional cu numărul de clase ale secţiei/secţiilor respective;
f) reprezentantul elevilor este ales de către consiliul elevilor.
Daca este doar proiect si din 2011 pana in prezent nu a fost aprobat, este normal sa se aplice metodologia veche, nu? Adica legea prevede ceva, a fost publicata in Monitor, dar 'Metodologia-cadru de organizare și de
funcționare a consiliului de administrație' cea noua pe care o evidentiati aici nu este decat proiect, deci nu poate fi invocata ca lege, nu? Care este deci baza legala pentru organizarea Consiliului de Administratie?
Pentru constituirea si functionarea CA se aplica:
Legea nr. 1 din 2011 a educaţiei naţionale, cu modificările şi completările ulterioare
Si
Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, cu modificările şi completările ulterioareaprobat prin Ordinul nr. 4925 din 08/09/2005, Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 874 din 29/09/2005, pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar
ROFUIP a fost completat şi modificat de către:
- Ordinul nr. 4106/2010 privind modificarea și completarea Ordinului nr. 4925/2005 al ministrului educației și cercetării privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar,
-Ordinul nr. 4714/2010 privind modificarea si completarea Ordinului nr. 4925/2005 al ministrului educației si cercetării privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar;
- Ordinul nr. 5619 din 2010 privind modificarea și completarea Ordinului nr. 4925/2005 al ministrului educației și cercetării privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar
Puteti fi mai explicit?
"Pentru constituirea si functionarea CA se aplica: Legea 1/2011 si OMECTS 4925/2005."
Dar cele doua se bat cap in cap!
O intrebare la obiect: Este valabila clauza cu gradele de rudenie din CA daca ea apare doar in Legea 1/2011 si nu apare in OMECTS 4925/2005, sau e valabila numai dupa ce apare noua metodologie?
Legea este prioritara.
Daca sunt dispozitii contrare in alte acte inferioare, legea le abroga pe toate.
Am inteles ca legea este prioritara dar in privinta consiliului de administratie nu s-a emis inca metodologia de organizare si functionare a consiliilor de adminstratie care este inca in faza de proiect.
Conform OMECTS 3753/2011 art 1:
"Pâna la elaborarea metodologiilor pentru punerea în aplicare a Legii educatiei nationale nr.
1/2011, în învatamântul preuniversitar se aplica dispozitiile privind organizarea, functionarea
sistemului de învatamânt si desfasurarea procesului de învatamânt aflate sau intrate în vigoare la
începutul si pe parcursul anului scolar 2010 - 2011."
Deci sa intelegem ca in privinta consiliilor de administratie inca e valabil OMECTS 4925/2005 ?
Pe mine ma intereseaza strict acea incompatibilitate a membrilor din C.A. cu grade de rudenie, incompatibilitate care apare doar in Legea 1/2011 iar in OMECTS 4925/2005 nu apare.
Concret eu am solicitat directoarei scolii schimbarea CA intrucat sunt 4 membri cu grade de rudenie printre care chiar directoarea cu sotul ei. Conducerea scolii a refuzat acest lucru pe motiv ca nu a aparut metodologia.
Care este realitatea?
Faceti o cerere in scris catre conducere prin care solicitati constituirea CA cu respectarea Legii nr. 1 din 2011.
Metodologia nu poate contrazice Legea.Nu trebuei asteptat pana apare metodologia pentru CA.
Deciziile luate de catre un consiliu neconstituit legal sunt lovite de nulitate. Nu uitati sa scrieti acest aspect.
Aveti dreptul sa contestati deciziile CA in instanta, la contencios administrativ.
Succes!
Dupa ce criterii se poate hotarii din cite membrii trebuie sa fie consiliul de administratie? Ordinului inspetorului scolar general din mures http://www.edums.ro/445524072012.pdf este legal? Datorita faptului ca foloseste metodolgia veche in care stabilirea membrilor consiliului de administratie sunt altele decit in lege. Va multumesc!
Este posibil ca la sesizarea mea, că nu se respectă regulamentul școlar, în sensul că nu se exmatriculează elevii de seral chiar dacă au întrunit un număr mare de absențe,directorul școlii să propuna pe 5 aprilie 2013 consiliului profesoral să adopte un amendament la regulamentul de ordine interioară prin care să prevadă că au dreptul la 14 zile care sa fie motivate pe baza unei cereri, adresata directorului.Menționez ca la un consiliu anterior au mai aprobat 7 zile,deci în total 21,apoi o mulțime de certificate medicale(într-o clasă sunt 4 elevi cu adeverință de la același medic,cu acelasi diagnostic,cu 2 saptamani scutire)...vorbesc de elevi care au venit 3,4 ore într-un semestru sau care sunt plecati în străinătate...nu sunt cazurii particulare
buna ziua !
as dori sa stiu daca un pensionar poate face parte din consiliul de administratie al unei scoli.
va multumesc !
Desigur.
Nu interzice niciun act normativ.
Un pensionar angajat are drepturi depline.
În afara directorului, mai poate face cineva propuneri pentru alegerea membrilor consiliului din partea cadrelor didactice? Nu reiese din textul legii si al regulamentului.
Pentru a functiona in bune conditiuni, CA trebuie sa aiba un Regulament propriu care trebuie sa aiba la baza legislatia in vigoare cat si practica locului.
Nu toate aspectele practice pot fi prevazute de leguitor, de aceea e nevoie de un Regulament al CA.
La comanda,la adresa inistor@gmail.com, va pot furniza un asemenea regulament
Responsabilul CEAC poate face parte din CA al scolii sau cele doua atributii sunt incompatibile?
Functiile nu sunt incompatibile si nu exista nicio interdictie.
Daca primarul doreste sa-l puna pe secretarul scolii ca "reprezentant al primarului", poate???
Reprezentantul Primarului trebuie sa fie angajat al Primariei, adica sa faca parte din aparatul de specialitate al primarului. Deci nu poate numi secretarul institutiei. Nu are temei legal.
Liderul sindical din învăţământ participă la şedinţele CA ?
Potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul nr. 4925/2005, aşa cum acesta a fost modificat prin Ordinul nr. 5619/2010, la şedinţele consiliului de administraţie participă, fără drept de vot, cu statut de observator/observatori, liderul sindical/liderii sindicali din unitatea de învăţământ.
Punctul de vedere al liderului de sindicat se menţionează în procesul-verbal al şedinţei. La şedinţele consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ în care funcţionează clase de învăţământ gimnazial poate participa, fără drept de vot, cu statut de observator, şi un reprezentant al elevilor din clasa a VII-a sau a VIII-a.
Sursa: http://sinvlex.blogspot.ro/2012/09/liderul-sindical-din-invatamant.html
primarul poate face parte din consilul de administratie al unei scoli? mentionez ca este si presedinte local al unui partid politic
Incompatibilităţi privind membrii consiliului de administraţie:
a) nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional;
b) nu pot avea calitatea de membri în acelaşi consiliu de administraţie soţul, soţia, fiul, fiica, rudele până la gradul al IV-lea şi afinii;
c) nu trebuie să fi primit o sancţiune în ultimii 3 ani;
d) nu trebuie să se afle în litigii directe cu şcoala, conflicte de interese, alte situaţii specificate de legislaţia în vigoare şi, în acest caz, preşedintele de şedinţă are obligaţia de a suspenda calitatea de membru în consiliul de administraţie a persoanei respective;
e) dacă are cazier judiciar;
f) nu poate avea calitatea de membru al consiliului de administraţie primarul aflat în perioada exercitării mandatului la momentul constituirii consiliului de administraţie.
Care este temeiul legal potrivit caruia copii dupa procesele verbale ale CA se trimit primarului/Consiliului local la solicitarea acestora?
Un cetatean sau o organizatie legal constituita o poate adresa o petitie (cerere, reclamatie, sesizare sau propunere formulata in scris ori prin posta electronica) autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale, companiilor si societatilor nationale, societatilor comerciale de interes judetean sau local, precum si regiilor autonome.
Acestea au obligatia sa raspunda in termen legal.
O scoala trebuie sa aiba procedure privind solutionarea petitiilor. Regulamentele interne ( ROI, ROF, RCA) ar trebui sa prevada acest lucru.
Vedeti Ordonanta Guvernului nr.27 din 30 ianuarie 2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, adoptata in temeiul art. 1 pct. IV.7 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.84 din 1 februarie 2002, cu urmatoarele modificari si completari
mediatorul scolar poate face parte din consiliul de administratie a scolii, cand in scoala sunt cadre didactice titulare?
În unităţile de învăţământ de stat consiliul de administraţie este organ de conducere şi este constituit din 7, 9 sau 13 membri, astfel:
a) în cazul unităţilor de învăţământ de nivel gimnazial cu un singur rând de clase, consiliul de administraţie este format din 7 membri, cu următoarea componenţă:
Ø 3 cadre didactice, inclusiv directorul;
Ø un reprezentant al primarului;
Ø un reprezentant al consiliului local;
Ø 2 reprezentanţi ai părinţilor.
b) în cazul în care consiliul de administraţie este format din 9 membri, cu următoarea componenţă:
Ø 4 cadre didactice;
Ø un reprezentant al primarului;
Ø 2 reprezentanţi ai consiliului local;
Ø 2 reprezentanţi ai părinţilor.
Directorul şi directorul adjunct sunt membri de drept ai consiliului de administraţie din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învăţământ respectivă;
c) în cazul în care consiliul de administraţie este format din 13 membri, cu următoarea componenţă:
Ø 6 cadre didactice;
Ø un reprezentant al primarului;
Ø 3 reprezentanţi ai consiliului local;
Ø 3 reprezentanţi ai părinţilor.
Multumesc frumos pentru raspuns!
Dacă un cadru didactic având copii la scoala unde predă, este presedintele Comitetului de părinți pe școală, poate să facă parte din consiliul de administrație a scolii din partea părinților?
1.Membrii C.A. au dreptul/obligatia sa explice , la solicitarea unui cadru didactic , in cadrul Consiliului profesoral modul in care a fost aprobat transferul unui elev?
2.Am dreptul sa cer citirea in cadrul Consiliului profesoral a unui proces-verbal din cadrul C.A? Dar personal?
3.Motivele transferului scrise de parintele elevului in cererea de transfer pot fi citite in cadrul sedintei Consiliului profesoral?
Legea 1 nu prevede nimic privitor la incompatibilitatile din inv preuniversitar ci in cel universitar. Metodologia de organizare a consiliului de administratie nu e publicata in monitorul oficial deci incompatibilitatile la ora aceasta nu exista. Gresesc?
Asa cum scris mai sus, în Metodologia de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, document in proiect sunt prevazute INCOMPATIBILITATILE.
In LEN nu se regasesc.
Regulamentul intern este actul care poate prevedea care sunt incompatibilitatile, daca au fost de acord comun asumate.
Regret ca un act atat de important, cum este Metodologia de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar a fost neadoptat.
Intentie, culpa sau neglijenta, va las pe dvs. sa apreciati.
Daca de la consiliul local nu am primit cei 3 membri, pentru a lua hotarari cu 2/3 din totalul membrilor se calculeaza din 13 sau din 10?
Vreau să vă întreb dacă poate face parte din CA, din cota aferentă cadrelor didactice, un reprezentant CEAC sau chiar preşedintele? Este vreo lege care menţionează că acest membru CEAC nu poate face parte din CA, conform LEN/2011 ?
Consilierul educativ, care face muncă neplătită poate fi membru de drept în CA din cota aferentă cadrelor didactice? M-am confruntat cu o situaţie neplăcută, în care colegii au ales prin vot secret membrii CA , iar consilierul educativ a întrunit un număr mai mic de voturi decât primele patru cadre didactice, el fiind al cincilea.
Mi se pare aberant ca această lege să lase la voia întâmplării sau de cele mai multe ori a uneltirilor, alegerea membrilor în defavoarea oamenilor care au o grea responsabilitate, nemotivată, neplătită.
O problema care naste multe controverse este reglementarea Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ preuniversitar (CA).
Pana la aparitia LEN, functionarea CA era reglementata de ROFUIP.
ROFUIP a fost completat şi modificat de către:
- Ordinul nr. 4106/2010 privind modificarea și completarea Ordinului nr. 4925/2005 al ministrului educației și cercetării privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar,
-Ordinul nr. 4714/2010 privind modificarea si completarea Ordinului nr. 4925/2005 al ministrului educației si cercetării privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar;
- Ordinul nr. 5619 din 2010 privind modificarea și completarea Ordinului nr. 4925/2005 al ministrului educației și cercetării privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.
Legea nr. 1 din 2011 a educaţiei naţionale, a adus reglementari noi in domeniul CA, unele neregasite in ROFUIP. Abbele functioneaza in paralel si se completeaza si contrazic reciproc.
Totodata, dupa aparitia LEN, MEN publica Metodologia de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar [2] la Proiecte de acte normative subsecvente Legii nr. 1 din 2011 a educaţiei naţionale, cu modificările şi completările ulterioare-http://administraresite.edu.ro/index.php/articles/15248 , proiect la data de 25.10.2011
Conform art. 361, Legea nr. 1 din 2011 a educaţiei naţionale a intrat în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
La data intrării în vigoare, s-au abrogat:
• Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificările şi completările ulterioare,
• Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu modificările şi completările ulterioare,
• art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 20 iulie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările ulterioare,
• Ordonanţa Guvernului nr. 10/2009 privind dreptul studenţilor înmatriculaţi la formele de învăţământ la distanţă sau cu frecvenţă redusă de a continua studiile la programe de studii de licenţă autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 20 august 2009,
• ... şi orice alte dispoziţii contrare ( deci si unele din ROFUIP).
Postarea Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ preuniversitar de aici http://consultjuridic.blogspot.ro/2011/06/consiliul-de-administratie-al-unitatii.html este in topul accesarilor, de aproape un an de zile.
Consider ca se impune reglementarea cu celeritare a modului de organizare si functionare a CA prin aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar .
In calitate de director de gradinita si presedinte de sedinta CA ales la prima sedinta statutara din acest an scolar , ma confrunt cu o situatie careia nu-i gasesc rezolvarea datorita lacunelor din legislatie.
Datorita unor probleme personale, desi am convocat sedinta CA pentru o data stabilita , nu am putut participa, motiv pentru care am rugat secretarul CA care este cadru didactic si membru in CA sa solicite membrilor prezenti (stiam ca sedinta va fi statutara fara mine deoarece la convocare s-a confirmat prezenta ) desfasurarea lucrarilor conform ordinii de zi (Raportul managerial pe anul trecut , aprobarea ROI, planul managerial pe noul an.....altele) urmand ca deciziile si hotararile ce se vor lua sa fie consemnate in procesul verbal de sedinta de care voi lua la cunostinta la revenirea mea in unitate.
Nu am obstructionat/anulat desfasurarea sedintei datorita neprezentei mele, si nici nu am anuntat restul membrilor de situatia urgenta care impunea absenta mea de la sedinta.
Reprezentanii CLM si ai primarului au obiectat ca sedinta nu poate avea loc in absenta mea , deoarece ROI nu respecta intocmai Legea 1, ci contine si elemente din ROFUIP /2005 cu modificarile aferente si ca trebuie sa ma invoiesc la dansii , nicidecum la ISJ .
Mi s-a parut normal (nu stiu daca este si legal) sa las ca sedinta sa decurga conform planificarii, mai ales ca parintii din CA ,ca de altfel toti membrii au facut un efort de invoire de la serviciu (sedinta a fost programata la ora 13:30)pentru a fi prezenti.
Mentionez ca CA este alcatuit din 7 membri conform LEN, dar in ROI am lasat si alte elemente care nu sunt in LEN , dar care se regasesc in ROFUIP/2005.
Atitudinea lor fata de ceilalti membri a fost una de superioritate si au decis fara sa supuna la vot anularea sedintei si a procesului verbal care incepuse sa fie consemnat in registru de catre secretar.
In concluzie as dori sa stiu daca reprezentantii CLM & primarie au procedat legal si daca se impune un regulament CA ( pana cand metodologia va aparea).
Cine intocmeste acest regulament si ce ar trebui sa vizeze ?
- La alegerea Consiliului de administratie (al unei scoli ) participa si au drept de vot personalul nedidactic si didactic auxiliar ?
Daca da, unde pot gasi un astfel de articol de lege ?
Daca nu, nu este discriminare ?
Va multumesc!
liderul de sindicat poate fi coordonator de unitate si membru in consiliu de administratie a scolii cu pesonalitate juridica ?
multumesc
Buna ziua. Sunt asistent maternal si am doi copii in plasament care sunt inscrisi in cl.a I, respectiv in cl.a III.Va rog sa-mi spuneti daca am dreptul sa fac parte din Consiliul de administratie al scolii ca reprezentant al parintilor.
Mi s-au adus acuze ca eu , fiind asistent maternal, nu as avea acest drept.Va multumesc.
Trimiteți un comentariu