Elevii din sistemul de învăţământ de
stat, particular şi confesional autorizat/acreditat, care săvârşesc fapte prin
care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele şcolare,
vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.
În funcție de gravitatea faptei,
consiliul profesoral analizează
cazul și decide asupra tipului de
sancţiune disciplinară aplicată elevilor care săvârşesc abateri, făcând
propunerea către directorul unităţii de
învăţământ.
Directorului unităţii de învăţământ îi revine obligația de a aplica sancţiunile pentru abaterile
disciplinare săvârşite de elevi.
Sancțiunile care se pot aplica elevilor sunt cuprinse în Ordinul nr. 5115 din 2014 privind aprobarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar.
Aceste sancțiuni trebuie prevăzute
și în Regulamentul intern și sunt aduse la cunoștința elevilor și a părinţilor/reprezentantului legal.
Elevii care săvârşesc fapte prin
care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele şcolare,
vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.
Sancţiunile care se pot aplica sunt
următoarele:
a) observaţia
b) avertismentul
c) mustrare scrisă;
d) retragerea temporară sau definitivă a bursei de
merit/bani de liceu/bursa profesională;
e) eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5
zile;
f) mutarea disciplinară la o clasă paralelă, din
aceeaşi unitate de învăţământ sau la o altă unitate de învăţământ;
g) preavizul de exmatriculare;
h) exmatricularea.
Cu excepţia observaţiei şi a avertismentului,
toate sancţiunile aplicate elevilor sunt comunicate, în scris, părinţilor,
tutorilor sau susţinătorilor legali şi elevului major.
Observaţia constă în atenţionarea elevului, cu
privire la încălcarea regulamentelor în vigoare, ori a normelor de comportament
acceptate şi consilierea acestuia astfel încât să dovedească, ulterior, un
comportament corespunzător.
Elevului i se va atrage totodată atenţia că, în
situaţia în care nu îşi schimbă comportamentul, i se va aplica o sancţiune mai
severă.
Sancţiunea se aplică de către
învăţător/institutor/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte.
Avertismentul în faţa clasei şi/sau în faţa
consiliului clasei/consiliului profesoral constă în atenţionarea elevului şi
sfătuirea acestuia să se poarte în aţa fel încât să dea dovadă că înţeles fapta
comisă, atrăgându-i-se totodată atenţia că, dacă nu îşi schimbă comportamentul,
i se va aplica o sancţiune mai severă.
Sancţiunea se aplică de către
învăţător/institutor/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul
diriginte.
Mustrarea scrisă constă în atenţionarea elevului,
în scris, de către învăţător/institutor/profesorul pentru învăţământul
primar/profesorul diriginte, cu indicarea faptelor care au determinat aplicarea
sancţiunii.
Sancţiunea se stabileşte de către consiliul
profesoral, la propunerea consiliului clasei.
Sancţiunea se consemnează în registrul de
procese-verbale al consiliului clasei şi într-un raport care va fi prezentat
consiliului profesoral de către învăţător/institutor/profesorul pentru
învăţământul primar/profesorul diriginte, la sfârşitul semestrului în care a
fost aplicată.
Mustrarea scrisă este redactată de
învăţător/institutor/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul
diriginte, este semnată de acesta şi de către director, este înregistrată în
registrul de intrări-ieşiri al unităţii de învăţământ; documentul va fi înmânat
părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali, personal, de către diriginţi
sub semnătură sau transmis prin poştă, cu confirmare de primire.
Sancţiunea se înregistrează în catalogul clasei,
precizându-se numărul sub care a fost înregistrată în registrul de
intrări-ieşiri al unităţii.
Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la
purtare, respectiv diminuarea calificativului, în învăţământul primar.
Retragerea temporară sau definitivă a bursei se
aplică de către director, la propunerea consiliului clasei, aprobată prin
hotărârea consiliului profesoral.
Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la
purtare, respectiv diminuarea calificativului, în învăţământul primar, aprobată
de consiliul profesoral al unităţii de învăţământ.
Eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile
constă în înlocuirea activităţii obişnuite a elevului, pentru perioada
aplicării sancţiunii, cu un alt tip de activitate desfăşurată, de regulă, în
cadrul unităţii de învăţământ, în sala de lectură, în biblioteca şcolii etc. Activitatea
pe care o desfăşoară elevul este stabilită de către director, la propunerea
consiliului clasei şi se realizează în conformitate cu prevederile prezentului
Regulament şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare al unităţii de
învăţământ. Sancţiunea este însoţită de obligaţia desfăşurării de activităţi în
folosul comunităţii şcolare.
Activităţile desfăşurate trebuie să fie adecvate vârstei
şi să nu pună în pericol sănătatea şi integritatea fizică şi psihică a elevului
sancţionat.
Dacă elevul
refuză să participe la aceste activităţi, absenţele sunt considerate nemotivate
şi se consemnează în catalogul clasei.
Sancţiunea se
consemnează în catalogul clasei, precizându-se numărul şi data documentului,
precum şi în raportul consiliului clasei la sfârşitul semestrului.
Această sancţiune nu se aplică elevilor de la
învăţământul primar.
Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la
purtare, aprobată de consiliul profesoral al unităţii de învăţământ.
Mutarea
disciplinară la o clasă paralelă, în aceeaşi unitate de învăţământ sau la o
altă unitate de învăţământ, se propune de către consiliul clasei, se aprobă de
către consiliul profesoral şi se aplică prin înmânarea, în scris şi sub
semnătură, a sancţiunii, de către învăţător/institutor/profesorul pentru
învăţământul primar/profesorul diriginte/director, părintelui, tutorelui sau
susţinătorului legal al elevului minor sau elevului, dacă acesta a împlinit 18
ani.
Sancţiunea se consemnează în catalogul clasei şi
în registrul matricol.
Sancţiunea este
însoţită de scăderea notei la purtare, aprobată de consiliul profesoral al
unităţii de învăţământ la care finalizează cursurile semestrului din anul
şcolar respectiv.
Sancţiunea nu se aplică în învăţământul primar.
Preavizul de exmatriculare se întocmeşte de către
profesorul diriginte, pentru elevii care absentează nejustificat 20 de ore la
diferite discipline de studiu sau 15% din totalul orelor de la o singură
disciplină/modul, cumulate pe un an şcolar, se semnează de către acesta şi de
director şi se înmânează şi sub semnătură, părintelui, tutorelui sau
susţinătorului legal sau elevului, dacă acesta a împlinit 18 ani.
Sancţiunea nu se aplică elevilor din învăţământul
obligatoriu.
Sancţiunea se
consemnează în registrul de evidenţă a elevilor şi în catalogul clasei şi se
menţionează în raportul consiliului clasei la sfârşit de semestru sau de an
şcolar.
Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la
purtare, aprobată de consiliul profesoral al unităţii de învăţământ.
Exmatricularea
constă în eliminarea elevului din unitatea de învăţământ în care acesta a fost
înscris, până la sfârşitul anului şcolar.
Exmatricularea poate fi:
a) exmatriculare cu drept de reînscriere, în anul
următor, în aceeaşi unitate de învăţământ şi în acelaşi an de studiu;
b) exmatriculare fără drept de reînscriere în aceeaşi
unitate de învăţământ;
c) exmatriculare din toate unităţile de
învăţământ, fără drept de reînscriere, pentru o perioadă de timp.
Sancţiunea nu se aplică elevilor din învăţământul
obligatoriu.
Elevii
exmatriculaţi din unităţile de învăţământ - liceal şi postliceal - din sistemul
de apărare, ordine publică şi securitate naţională, pentru motive imputabile,
se pot transfera, în anul şcolar următor, într-o unitate de învăţământ din
reţeaua Ministerul Educaţiei Naţionale, cu respectarea prevederilor prezentului
regulament şi a regulamentelor specifice din unităţile de învăţământ din care
au fost exmatriculaţi.
Exmatricularea
cu drept de reînscriere în anul următor în aceeaşi unitate de învăţământ şi în
acelaşi an de studiu, se aplică elevilor din ciclul superior al liceului şi din
învăţământul postliceal, pentru abateri grave, prevăzute de prezentul
Regulament sau de Regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii de
învăţământ sau apreciate ca atare de către consiliul profesoral al unităţii de
învăţământ.
Sancţiunea se
aplică şi pentru un număr de cel puţin 40 de absenţe nejustificate din totalul
orelor de studiu sau cel puţin 30% din totalul orelor la o singură disciplină
de studiu/modul, cumulate pe un an şcolar.
Sancţiunea se aprobă în consiliul profesoral la
propunerea consiliului clasei. Dacă abaterea constă în absenţe nemotivate,
sancţiunea exmatriculării se poate aplica numai dacă, anterior, a fost aplicată
sancţiunea preavizului de exmatriculare.
Sancţiunea se
consemnează în registrul de procese-verbale al consiliului profesoral, în
catalogul clasei, în registrul de evidenţă a elevilor şi în registrul matricol.
Sancţiunea se
comunică, de către directorul unităţii de învăţământ, în scris şi sub
semnătură, părintelui, tutorelui sau susţinătorului legal sau chiar elevului,
dacă acesta a împlinit 18 ani.
Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la
purtare, aprobată de consiliul profesoral al unităţii de învăţământ.
Exmatricularea
fără drept de reînscriere în aceeaşi unitate de învăţământ se aplică elevilor
din ciclul superior al liceului şi din învăţământul postliceal, pentru abateri
deosebit de grave, apreciate ca atare de către consiliul profesoral.
Aplicarea sancţiunii se aprobă de către consiliul
profesoral, la propunerea consiliului clasei.
Sancţiunea se
consemnează în registrul de procese-verbale al consiliului profesoral, în
catalogul clasei, în registrul de evidenţă a elevilor şi în registrul matricol.
Sancţiunea se
comunică de către director, în scris şi sub semnătură, părintelui, tutorelui
sau susţinătorului legal şi chiar elevului, dacă acesta a împlinit 18 ani.
Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la
purtare, aprobată de consiliul profesoral al unităţii de învăţământ.
Exmatricularea
din toate unităţile de învăţământ, fără drept de reînscriere pentru o perioadă
de 3-5 ani, se aplică elevilor din ciclul superior al liceului şi din
învăţământul postliceal, pentru abateri deosebit de grave, apreciate ca atare
de către consiliul profesoral.
Sancţiunea se
aplică prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, prin care se stabileşte
şi durata pentru care se aplică această sancţiune. În acest sens, directorul unităţii de învăţământ
transmite Ministerului Educaţiei Naţionale, propunerea motivată a consiliului
profesoral privind aplicarea acestei sancţiuni, împreună cu actele sau orice
alte probe din care să rezulte abaterile deosebit de grave săvârşite de elevul
propus spre sancţionare.
Sancţiunea se consemnează în registrul de
procese-verbale al consiliului profesoral, în catalogul clasei şi în registrul
matricol.
Sancţiunea se
comunică, de către Ministerul Educaţiei Naţionale, în scris şi sub semnătură, părintelui,
tutorelui sau susţinătorului legal şi elevului, dacă acesta a împlinit 18 ani.
Măsura
complementară privind scăderea notei la purtare asociată uneia dintre
sancţiunile menţionate la articolele 150-152 se poate anula dacă elevul
sancţionat dovedeşte un comportament ireproşabil, până la încheierea
semestrului/anului şcolar.
Anularea, în condiţiile stabilite mai sus a măsurii privind scăderea notei la purtare,
se aprobă de autoritatea care a aplicat sancţiunea.
Pentru elevii
din învăţământul secundar, la fiecare 10 absenţe nejustificate pe semestru din
totalul orelor de studiu sau la 10% absenţe nejustificate din numărul de ore pe
semestru la o disciplină/modul, nota la purtare se scade cu câte un punct.
Elevii care au
media la purtare mai mică decât 9 în anul şcolar anterior, nu pot fi admişi în
unităţile de învăţământ cu profil militar, confesional şi pedagogic.
Elevii care se
fac vinovaţi de sustragerea/deteriorarea/distrugerea bunurilor unităţii de
învăţământ sunt obligaţi, personal sau prin părinţii, tutorii sau susţinătorii
legali să acopere, în temeiul răspunderii civile delictuale pentru fapta
proprie sau al răspunderii pentru fapta minorului, toate cheltuielile
ocazionate de lucrările necesare reparaţiilor sau, după caz, să restituie
bunurile sau să suporte toate cheltuielile pentru înlocuirea bunurilor
deteriorate/sustrase.
În cazul în care vinovatul nu se cunoaşte,
răspunderea materială devine colectivă, revenind întregii clase/claselor.
În cazul
deteriorării/distrugerii manualelor şcolare primite gratuit, elevii vinovaţi
înlocuiesc manualul cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei/modulului,
anului de studiu şi tipului de manual. În caz contrar, elevii vor achita de cinci ori contravaloarea manualelor
respective.
Pentru deteriorarea/distrugerea bunurilor unităţii de
învăţământ și datorita deteriorării/distrugerii manualelor
şcolare primite gratuit elevii pot fi
sancţionaţi, în conformitate cu dispoziţiile art. 143 din Ordinul nr. 5.115 din 15 decembrie 2014
privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de
învăţământ preuniversitar.
Contestarea
sancţiunilor, cu excepţia exmatriculării din toate unităţile de învăţământ, se
adresează, de către părinte, tutore sau susţinător legal/elevul major, în
scris, consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, în termen de 5
zile calendaristice de la comunicarea sancţiunii. Exmatricularea din toate unităţile de învăţământ
poate fi contestată, în scris, la Ministerul Educaţiei Naţionale, în termen de
5 zile calendaristice de la comunicarea sancţiunii.
Contestaţia se soluţionează în termen de 30 de
zile de la depunerea acesteia. Hotărârea de soluţionare a contestaţiei este
definitivă şi poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ
competentă.
Contestaţia reprezintă procedura prealabilă reglementată de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Temei
legal: Ordinul nr. 5.115 din 15
decembrie 2014 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar
Autor:
jurist Ion Nistor