Modele-cadru conform ORDINULUI nr.
5.080 din 31 august 2016 pentru
aprobarea Metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru
ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ
preuniversitar
Anexa
7.1. Model de contract managerial director
Anexa 7.1.a. FISA-CADRU a postului director
Anexa 7.2. Model de contract managerial adjunct
Anexa 7.2.a FISA-CADRU a postului director adjunct
Anexa 8. Model de contract administrativ-financiar
Anexa 8.1 Indicatori de performanta
Anexa 7.1.a. FISA-CADRU a postului director
Anexa 7.2. Model de contract managerial adjunct
Anexa 7.2.a FISA-CADRU a postului director adjunct
Anexa 8. Model de contract administrativ-financiar
Anexa 8.1 Indicatori de performanta
ANEXA 7
la metodologie
Modele
de contract managerial de director şi director adjunct
Contract
de management educaţional
I. Părţile
contractante:
1.
Domnul/Doamna .................., în calitate de inspector şcolar general al
Inspectoratului Şcolar al Judeţului ................, şi
2. Domnul/Doamna ..................., CNP
............................., domiciliat/ă în localitatea ...............,
str. ...................... nr. ..., bl. ......, sc. ......, ap. .........,
jud. .............., cetăţean român, având actul de identitate ... seria
....... nr. ............, eliberat de ......................, în calitate de
director la ............................., cu sediul în
..............................., str. ........................ nr. ......, jud.
..............., tel. ..............., numit în funcţie prin decizia nr. .....
din .........
II. Obiectul
contractului
Inspectoratul Şcolar ...................., prin
inspectorul şcolar general, încredinţează directorului conducerea, îndrumarea,
controlul şi administrarea unităţii de învăţământ, în concordanţă cu strategia
şi direcţiile de dezvoltare ale învăţământului preuniversitar, stabilite prin
obiectivele reformei educaţionale în plan naţional şi local.
III. Durata
contractului
Prezentul
contract se încheie pe o perioadă determinată de 4 ani, începând cu data
emiterii deciziei de numire în funcţie*1).
──────────
*1) Cu
excepţia situaţiilor prevăzute la art. 21 alin. (12) din metodologie.
──────────
IV.
Atribuţiile, drepturile şi obligaţiile directorului
1. Atribuţiile
directorului unităţii de învăţământ sunt cele prevăzute în Regulamentul de
organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat
prin ordin al ministrului.
2. Drepturile
şi obligaţiile generale ale directorului decurg din:
a) Legea
educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Legea nr.
53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
c) actele
normative şi actele administrative cu caracter normativ elaborate de Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice şi a celorlalte
ministere/instituţii care au în subordine unităţi de învăţământ;
d)
dispoziţiile emise de inspectorul şcolar general;
e) contractul
colectiv de muncă aplicabil.
3. Alte
drepturi şi obligaţii contractuale:
a) aplică
strategiile educaţionale promovate de inspectoratul şcolar la nivelul unităţii
de învăţământ, în concordanţă cu obiectivele politicii naţionale în domeniul
educaţiei;
b) participă
la programele de formare/perfecţionare în domeniul managementului educaţional;
c) are dreptul
să solicite şi să primească asistenţă juridică din partea inspectoratului
şcolar în toate problemele de legislaţie precum şi în cazul unor litigii în
care este implicată unitatea de învăţământ;
d) beneficiază
de o indemnizaţie de conducere, stabilită conform dispoziţiilor legale în
vigoare;
e) asigură
calitatea educaţiei furnizate de unitatea de învăţământ;
f) încheie şi
răspunde de actele juridice semnate în numele şi pe seama unităţii de
învăţământ;
g) decontează
cheltuielile de cazare, diurnă, transport şi alte cheltuieli stabilite de
normele legale, cu documente justificative, pentru deplasările în interes de
serviciu în ţară şi în străinătate în limita bugetului;
h) răspunde de
organizarea şi realizarea perfecţionării personalului din unitatea de
învăţământ;
i) prezintă
anual, consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ şi
inspectoratului şcolar, rapoarte privind starea şi calitatea învăţământului şi
stadiul implementării politicilor educaţionale din unitatea de învăţământ;
j) răspunde de
aplicarea şi respectarea legislaţiei în organizarea, conducerea şi desfăşurarea
procesului de învăţământ;
k) îşi declară
averea la începutul şi la sfârşitul contractului;
l) în perioada executării contractului beneficiază de
rezervarea catedrei pe care este titular.
V. Drepturile
şi obligaţiile inspectorului şcolar general
1. Să asigure
directorului deplina libertate în conducerea, organizarea şi coordonarea
învăţământului preuniversitar la nivelul unităţii de învăţământ, limitările
fiind cele prevăzute de reglementările legale.
2. Să asigure
directorului condiţiile legale pentru a-şi îndeplini obligaţiile cuprinse în
prezentul contract.
3. Cu prilejul
elaborării bugetului şi a rectificărilor de buget, va urmări cu prioritate
acoperirea capitolelor de venituri şi cheltuieli deficitare ale unităţii de
învăţământ, inclusiv suplimentarea fondurilor defalcate de la bugetul de stat.
4. Răspunde de repartizarea sumelor către unitatea
învăţământ, pe baza numărului de elevi/preşcolari şi a standardelor de cost şi
le supune aprobării autorităţii deliberative.
VI. Loialitate
şi confidenţialitate
Pe durata
prezentului contract şi încă o perioadă de 2 ani de la încetarea contractului
de management educaţional, directorul este obligat să păstreze cu rigurozitate
confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor care nu sunt destinate
publicităţii sau care sunt prezentate cu acest caracter de minister sau de
autoritatea executivă a administraţiei publice locale.
Directorului îi sunt interzise orice activităţi
contrare politicii Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice
în domeniul educaţiei.
VII.
Răspunderea părţilor
1. Pentru
neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor din prezentul
contract, părţile răspund potrivit legii.
2. Directorul
răspunde disciplinar şi/sau patrimonial pentru daunele produse prin orice act
al său contrar intereselor învăţământului/unităţii de învăţământ sau pentru
acte de gestiune defectuoasă.
3. În cazul în care sunt indicii privind săvârşirea
unei infracţiuni în legătură cu executarea contractului, săvârşirea unor fapte
de corupţie sau a unor fapte ce atentează la bunele moravuri, vor fi sesizate
organele competente.
VIII.
Suspendarea şi modificarea contractului
1. Contractul
de management educaţional se suspendă în baza hotărârii consiliului de
administraţie al unităţii de învăţământ în cazul în care directorul a fost
trimis în judecată pentru fapte penale incompatibile cu funcţia deţinută, până
la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti. În cazul reglementărilor
legale intervenite ulterior încheierii contractului şi care îi sunt aplicabile,
părţile vor putea modifica contractul numai corespunzător acestora.
2. Contractul
de management educaţional se suspendă de drept în următoarele situaţii:
a) concediu de
maternitate;
b) concediu
pentru incapacitate temporară de muncă;
c) exercitarea
unei funcţii în cadrul unei autorităţi executive sau legislative, pe toată
durata mandatului, dacă legea nu prevede altfel;
d) în cazul în care salariatul este arestat
preventiv, în condiţiile Codului de procedură penală
IX. Încetarea
contractului
Prezentul
contract încetează:
1. la
expirarea perioadei pentru care a fost încheiat;
2. pentru
nerespectarea cu vinovăţie a obligaţiilor contractuale, precum şi pentru
săvârşirea unei fapte de natura abaterilor disciplinare, potrivit dispoziţiilor
art. 280, alin. (2) lit. e) şi f) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare, sau de natura celor care angajează răspundere
patrimonială, civilă sau penală;
3. dacă, pe
perioada mandatului, directorul a obţinut, în urma evaluării anuale sau în urma
inspecţiei efectuate de inspectoratul şcolar ori de către Ministerul Educaţiei
Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, calificativul "nesatisfăcător";
4. în cazul în
care persoana îşi pierde calitatea de cadru didactic titular sau de membru al
corpului naţional de experţi în management educaţional;
5. prin
renunţarea managerului la contract, cu respectarea termenului de preaviz pentru
funcţii de conducere;
6. prin
acordul părţilor;
7. la
îndeplinirea condiţiilor de pensionare;
8. prin
decesul sau punerea sub interdicţie judecătorească a directorului;
9. în cazul
reorganizării administrativ-teritoriale sau a restructurării reţelei şcolare;
10. în cazul în care după finalizarea concursului se
constată informaţii false cuprinse în curriculum vitae, fals în declaraţii,
fals în înscrisuri oficiale şi sub semnătură privată, nerespectarea condiţiilor
de înscriere la concurs sau a celor referitoare la autenticitatea documentelor
din dosarul de înscriere la concurs.
X. Litigii
Litigiile izvorâte din încheierea, executarea,
modificarea, încetarea prezentului contract, nerezolvate pe cale amiabilă sunt
de competenţa instanţelor judecătoreşti competente să soluţioneze litigii de
muncă.
XI. Dispoziţii
finale
1. Prevederile
prezentului contract se completează cu dispoziţiile Legii nr. 1/2011, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale altor acte normative specifice.
2. Fişa postului este anexă la prezent contract.
Inspector
şcolar general,
.........................
Director,
...........
FIŞA-CADRU
a
postului director
Funcţia:
Director
Numele şi
prenumele:
Unitatea de
învăţământ:
Studii:
Anul
absolvirii:
Specialitatea:
Vechime în învăţământ:
Gradul
didactic:
Obligaţia de
predare: .................. ore/săptămână
Numire prin
Decizia inspectorului şcolar general nr.:
Data numirii
în funcţia de conducere:
Vechime în
funcţie:
Integrarea în
structura organizatorică
Postul imediat
superior: inspector şcolar general
Subordonări:
personalul didactic de predare, didactic auxiliar şi nedidactic din unitatea de
învăţământ
Este înlocuit
de:
Relaţii de
muncă
Ierarhice:
inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct
Funcţionale:
inspectori şcolari, directori/directori adjuncţi ai altor unităţi de
învăţământ, autorităţi ale administraţiei publice locale/judeţene
De colaborare:
cu alţi furnizori de educaţie şi de formare, structuri consultative din
învăţământ, sindicate, organizaţii neguvernamentale
De
reprezentare: reprezentarea oficială a unităţii de învăţământ
Atribuţiile
directorului se raportează la:
- prevederile
Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările
ulterioare;
- prevederile
legislaţiei şi actelor normative subsecvente Legii nr. 1/2011, cu modificările
şi completările ulterioare;
- ordinele,
instrucţiunile şi precizările emise de Ministerul Educaţiei Naţionale şi
Cercetării Ştiinţifice
- deciziile
emise de inspectorul şcolar general;
- hotărârile consiliului de administraţie al unităţii
de învăţământ.
I. Atribuţii
generale
1. Realizează
conducerea executivă a unităţii de învăţământ preuniversitar, în conformitate
cu atribuţiile conferite de legislaţia în vigoare, cu hotărârile consiliului de
administraţie al unităţii de învăţământ, precum şi cu alte reglementări legale.
2. Manifestă
loialitate faţă de unitatea de învăţământ, credibilitate şi responsabilitate în
deciziile sale, încredere în capacităţile angajaţilor, încurajează şi susţine
colegii, în vederea motivării pentru formare continuă şi pentru crearea în
unitate a unui climat optim desfăşurării procesului de învăţământ.
3. Răspunde de
întreaga activitate financiar-contabilă a unităţii în calitatea sa de ordonator
de credite şi coordonează direct compartimentul financiar-contabil.
4. Realizează
activitatea de îndrumare şi control asupra activităţii întregului personal
salariat al unităţii de învăţământ. Colaborează cu personalul cabinetului
medical şi stomatologic.
5. Este preşedintele consiliului profesoral şi al
consiliului de administraţie, în faţa cărora prezintă rapoarte semestriale şi
anuale.
II. Atribuţii
specifice
1. În
exercitarea funcţiei de conducere executivă:
a) este
reprezentantul legal al unităţii de învăţământ şi realizează conducerea
executivă a acesteia;
b) organizează
întreaga activitate educaţională;
c) organizează
şi este direct responsabil de aplicarea legislaţiei în vigoare, la nivelul
unităţii de învăţământ;
d) asigură
managementul strategic al unităţii de învăţământ, în colaborare cu autorităţile
administraţiei publice locale, după consultarea partenerilor sociali şi a
reprezentanţilor părinţilor şi elevilor;
e) asigură
managementul operaţional al unităţii de învăţământ şi este direct responsabil
de calitatea educaţiei furnizate de unitatea de învăţământ;
f) asigură
corelarea obiectivelor specifice unităţii de învăţământ cu cele stabilite la
nivel naţional şi local;
g) coordonează
procesul de obţinere a autorizaţiilor şi avizelor legale necesare funcţionării
unităţii de învăţământ;
h) asigură
aplicarea şi respectarea normelor de sănătate şi securitate în muncă;
i) semnează
parteneriate cu agenţii economici pentru asigurarea instruirii practice a
elevilor;
j) prezintă,
anual, un raport asupra calităţii educaţiei în unitatea de învăţământ pe care o
conduce, întocmit de comisia de evaluare şi asigurare a calităţii; raportul,
aprobat de consiliul de administraţie, este prezentat în faţa consiliului
profesoral, comitetului reprezentativ al părinţilor/asociaţiei de părinţi şi
este adus la cunoştinţa autorităţilor administraţiei publice locale şi a
inspectoratului şcolar;
k) coordonează
elaborarea proiectului de dezvoltare instituţională a şcolii, prin care se stabileşte
politica educaţională a acesteia;
l) lansează
proiecte de parteneriat cu unităţi de învăţământ similare din Uniunea Europeană
sau din alte zone;
m) solicită
consiliului reprezentativ al părinţilor şi, după caz, consiliului
local/consiliului judeţean, şi consiliului reprezentativ al elevilor desemnarea
reprezentanţilor lor în consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ;
n) numeşte,
prin decizie, componenţa comisiilor pentru examenele de corigenţe, amânări sau
diferenţe;
o) coordonează
activităţile de pregătire organizate de cadrele didactice cu rezultate
deosebite, pentru elevii care participă la olimpiade, concursuri, competiţii
sportive şi festivaluri naţionale şi internaţionale;
p) în
exercitarea atribuţiilor şi a responsabilităţilor stabilite, directorul emite
decizii şi note de serviciu.
2. În
exercitarea funcţiei de angajator:
a) angajează
personalul din unitate prin încheierea contractului individual de muncă;
b) întocmeşte,
conform legii, fişele posturilor pentru personalul din subordine; răspunde de
selecţia, angajarea, evaluarea periodică, formarea, motivarea şi încetarea
raporturilor de muncă ale personalului din unitate, precum şi de selecţia
personalului nedidactic;
c) propune
consiliului de administraţie vacantarea posturilor, organizarea concursurilor
pe post şi angajarea personalului;
d)
îndeplineşte atribuţiile prevăzute de metodologia-cadru privind mobilitatea
personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar, de
metodologia de ocupare a posturilor didactice care se vacantează în timpul
anului şcolar, precum şi de alte acte normative elaborate de Ministerul
Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice;
e) coordonează
organizarea şi desfăşurarea concursului de ocupare a posturilor nedidactice;
f) stabileşte
atribuţiile coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi
extraşcolare, în funcţie de specificul unităţii;
g) aprobă
concediile de odihnă ale personalului didactic de predare, didactic auxiliar şi
nedidactic, pe baza solicitărilor scrise ale acestora, conform Codului muncii
şi contractului colectiv de muncă aplicabil;
h) aprobă
concediu fără plată şi zilele libere plătite, conform prevederilor legale şi
ale contractului colectiv de muncă aplicabil, pentru întreg personalul, în
condiţiile asigurării suplinirii activităţii acestora;
i) coordonează
comisia de salarizare şi aprobă trecerea personalului salariat al unităţii de
învăţământ, de la o gradaţie salarială la alta, în condiţiile prevăzute de
legislaţia în vigoare;
j) coordonează
realizarea planurilor de formare profesională în concordanţă cu prevederile
Legii nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 53/2003
- şi Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi
supune aprobării acestora de către consiliul de administraţie;
k)
monitorizează implementarea planurilor de formare profesională a personalului
didactic de predare, didactic-auxiliar şi nedidactic.
3. În calitate
de evaluator:
a) apreciază
personalul didactic de predare şi de instruire practică, la inspecţiile pentru
obţinerea gradelor didactice, precum şi pentru acordarea gradaţiilor de merit;
b) informează
inspectoratul şcolar cu privire la rezultatele de excepţie ale personalului
didactic, pe care îl propune pentru conferirea distincţiilor şi premiilor,
conform prevederilor legale.
4. În
exercitarea funcţiei de ordonator de credite:
a) propune în
consiliul de administraţie, spre aprobare, proiectul de buget şi raportul de
execuţie bugetară;
b) răspunde de
încadrarea în bugetul aprobat al unităţii de învăţământ;
c) se preocupă
de atragerea de resurse extrabugetare, cu respectarea prevederilor legale;
d) răspunde de
realizarea, utilizarea, păstrarea, completarea şi modernizarea bazei materiale
a unităţii de învăţământ;
e) urmăreşte
modul de încasare a veniturilor;
f) răspunde în
ceea ce priveşte necesitatea, oportunitatea şi legalitatea angajării şi
utilizării creditelor bugetare, în limita şi cu destinaţia aprobate prin
bugetul propriu;
g) răspunde de
integritatea şi buna funcţionare a bunurilor aflate în administrare;
h) răspunde de
organizarea şi ţinerea la zi a contabilităţii şi prezentarea la termen a
bilanţurilor contabile şi a conturilor de execuţie bugetară.
5. Directorul
unităţii de învăţământ îndeplineşte şi următoarele atribuţii:
a) propune
inspectoratului şcolar, spre aprobare, proiectul planului de şcolarizare,
avizat de consiliul de administraţie;
b) coordonează
activitatea de elaborare a ofertei educaţionale a unităţii de învăţământ şi o
propune spre aprobare consiliului de administraţie;
c) coordonează
şi răspunde de colectarea datelor statistice pentru sistemul naţional de
indicatori pentru educaţie, pe care le transmite inspectoratului şcolar, şi
răspunde de introducerea datelor în Sistemul de informaţii Integrat al
învăţământului din România (SIIIR);
d) propune
consiliului de administraţie, spre aprobare, regulamentul de organizare şi
funcţionare al unităţii de învăţământ;
e) coordonează
efectuarea anuală a recensământului copiilor/elevilor din circumscripţia
şcolară, în cazul unităţilor de învăţământ cu nivelurile de învăţământ
preşcolar, primar şi gimnazial;
f) stabileşte
componenţa formaţiunilor de studiu în baza hotărârii consiliului de
administraţie;
g) elaborează
proiectul de încadrare cu personal didactic de predare, precum şi schema de
personal didactic auxiliar şi nedidactic şi le supune, spre aprobare,
consiliului de administraţie;
h) numeşte,
după consultarea consiliului profesoral, în baza hotărârii consiliului de
administraţie, profesorii diriginţi la clase, precum şi coordonatorul pentru
proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare;
i) numeşte
cadrul didactic care face parte din consiliul clasei, ce poate prelua
atribuţiile profesorului diriginte, în condiţiile în care acesta este
indisponibil pentru o perioadă de timp, din motive obiective;
j) numeşte, în
baza hotărârii consiliului de administraţie, coordonatorii structurilor care
aparţin de unitatea de învăţământ, din rândul cadrelor didactice - de regulă,
titulare - care îşi desfăşoară activitatea în structurile respective;
k) stabileşte,
prin decizie, componenta catedrelor şi comisiilor din cadrul unităţii de
învăţământ, în baza hotărârii consiliului de administraţie;
l) coordonează
comisia de întocmire a orarului şi îl propune spre aprobare consiliului de
administraţie;
m) aprobă
graficul serviciului pe şcoală al personalului didactic şi al elevilor;
atribuţiile acestora sunt precizate în regulamentul de organizare şi funcţionare
al unităţii de învăţământ;
n) propune
consiliului de administraţie, spre aprobare, calendarul activităţilor educative
al unităţii de învăţământ;
o) aprobă
graficul desfăşurării lucrărilor scrise semestriale;
p) aprobă,
prin decizie, regulamentele de funcţionare ale cercurilor, asociaţiilor
ştiinţifice, tehnice, sportive şi cultural-artistice ale elevilor din unitatea
de învăţământ, în baza hotărârii consiliului de administraţie;
q) elaborează
instrumente interne de lucru, utilizate în activitatea de îndrumare, control şi
evaluare a tuturor activităţilor care se desfăşoară în unitatea de învăţământ
şi le supune spre aprobare consiliului de administraţie;
r) asigură,
prin şefii catedrelor şi responsabilii comisiilor metodice, aplicarea planului
de învăţământ, a programelor şcolare şi a metodologiei privind evaluarea
rezultatelor şcolare;
s)
controlează, cu sprijinul şefilor de catedră/responsabililor comisiilor
metodice, calitatea procesului instructiv-educativ, prin verificarea
documentelor, prin asistenţe la ore şi prin participări la diverse activităţi
educative extracurriculare şi extraşcolare. În cursul unui an şcolar,
directorul efectuează săptămânal 4 asistenţe la orele de curs, astfel încât
fiecare cadru didactic să fie asistat cel puţin o dată pe semestru;
t)
monitorizează activitatea de formare continuă a personalului din unitate;
u)
monitorizează activitatea cadrelor didactice debutante şi sprijină integrarea
acestora în colectivul unităţii de învăţământ;
v) aprobă
asistenţa la orele de curs sau la activităţi educative şcolare/extraşcolare a
şefilor de catedră/responsabililor de comisii metodice, cu respectarea
prevederilor legale în vigoare;
w) consemnează
zilnic în condica de prezenţă absenţele şi întârzierile la orele de curs ale
personalului didactic de predare şi de instruire practică, precum şi
întârzierile personalului didactic auxiliar şi nedidactic, de la programul de
lucru;
x) îşi asumă,
alături de consiliul de administraţie, răspunderea publică pentru performanţele
unităţii de învăţământ pe care o conduce;
y) numeşte şi
controlează personalul care răspunde de sigiliul unităţii de învăţământ;
z) asigură
arhivarea documentelor oficiale şi şcolare:
aa) răspunde
de întocmirea, eliberarea, reconstituirea, anularea, completarea şi gestionarea
actelor de studii; răspunde de întocmirea, eliberarea, reconstituirea,
anularea, completarea, modificarea, rectificarea şi gestionarea documentelor de
evidenţă şcolară;
bb) aprobă
vizitarea unităţii de învăţământ, de către persoane din afara unităţii,
inclusiv de către reprezentanţi ai mass-media. Fac excepţie de la această
prevedere reprezentanţii instituţiilor cu drept de îndrumare şi control asupra
unităţilor de învăţământ, precum şi persoanele care participă la procesul de
monitorizare şi evaluare a calităţii sistemului de învăţământ;
cc) răspunde
de realizarea, utilizarea, păstrarea, completarea şi modernizarea bazei
materiale şi sportive a unităţii de învăţământ, coordonează activitatea din
internat şi de la cantină;
dd) răspunde
de întocmirea corectă şi la termen a statelor lunare de plată a drepturilor
salariale;
ee) răspunde
de asigurarea manualelor şcolare pentru elevii din învăţământul obligatoriu,
conform prevederilor legale. Asigură personalului didactic condiţiile necesare
pentru studierea şi alegerea manualelor pentru elevi;
ff) răspunde
de stabilirea necesarului de burse şcolare şi a altor facilităţi la nivelul
unităţii de învăţământ, conform legislaţiei în vigoare;
gg) răspunde
de respectarea condiţiilor şi a exigenţelor privind normele de igienă şcolară,
de protecţie şi securitate în muncă, de protecţie civilă şi de pază contra
incendiilor, în unitatea de învăţământ;
hh) aplică
sancţiuni pentru abaterile disciplinare săvârşite de personalul unităţii de
învăţământ, în limita prevederilor legale în vigoare;
ii) aplică
sancţiunile prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor
de învăţământ preuniversitar şi de regulamentul intern, pentru abaterile
disciplinare săvârşite de elevi;
jj) răspunde
de transmiterea corectă şi la termen a datelor solicitate de inspectoratul
şcolar;
kk) raportează
în timpul cel mai scurt orice situaţie de natură să afecteze procesul
instructiv-educativ sau imaginea şcolii;
ll) directorul
îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de către consiliul de administraţie,
potrivit legii, precum şi orice alte atribuţii rezultând din prevederile legale
în vigoare şi contractele colective de muncă aplicabile.
Pentru
realizarea atribuţiilor sale, directorul se consultă cu reprezentanţii
organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate
învăţământ preuniversitar din unitatea de învăţământ şi/sau, după caz, cu
reprezentanţii salariaţilor din unitatea de învăţământ, în conformitate cu
prevederile legale.
În lipsă, directorul are obligaţia de a delega atribuţiile către
directorul adjunct sau către un alt cadru didactic, membru al consiliului de
administraţie. Neîndeplinirea acestei obligaţii constituie abatere disciplinară
şi se sancţionează conform legii.
Inspector
şcolar general,
.........................
Director,
..........
Contract
de management educaţional
I. Părţile
contractante:
1.
Domnul/Doamna .............., în calitate de inspector şcolar general al
Inspectoratului Şcolar al Judeţului ................, şi
2. Domnul/Doamna .........................., CNP
............................, domiciliat/ă în localitatea
....................., str. ..................... nr. ..., bl. ......, sc.
......, ap. ........., judeţul ....................., cetăţean român, având
actul de identitate ... seria ....... nr. ............, eliberat de
...................., în calitate de director adjunct la .........................,
cu sediul în ......................................., str.
........................ nr. ......, judeţul ..........., tel. ...........,
numit/ă în funcţie prin Decizia nr. ......... din ...........
II. Obiectul
contractului
Inspectoratul Şcolar ..............., prin
inspectorul şcolar general, încredinţează directorului conducerea, îndrumarea,
controlul şi administrarea unităţii de învăţământ, în concordanţă cu strategia
şi direcţiile de dezvoltare ale învăţământului preuniversitar, stabilite prin
obiectivele reformei educaţionale în plan naţional şi local.
III. Durata
contractului
Prezentul
contract se încheie pe o perioadă determinată de 4 ani, începând cu data
emiterii deciziei de numire în funcţie*2).
──────────
*2) Cu
excepţia situaţiilor prevăzute la art. 21 alin. (12) din metodologie.
──────────
IV.
Atribuţiile, drepturile şi obligaţiile directorului adjunct
A. Atribuţiile
directorului adjunct al unităţii de învăţământ sunt cele prevăzute în
regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar aprobat prin ordin al ministrului.
B. Drepturile
şi obligaţiile generale ale directorului adjunct decurg din:
- Legea
educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
- actele
normative şi actele administrative cu caracter normativ elaborate de Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice şi de celelalte
ministere/instituţii care au în subordine unităţi de învăţământ;
- Legea nr.
53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
- dispoziţiile
emise de inspectorul şcolar general;
- contractul
colectiv de muncă aplicabil.
C. Alte
drepturi şi obligaţii contractuale:
1. Aplică
strategiile educaţionale promovate de inspectoratul şcolar la nivelul unităţii
de învăţământ, în concordanţă cu obiectivele politicii naţionale în domeniul
educaţiei.
2. Participă
la programele de formare/perfecţionare în domeniul managementului educaţional.
3. Beneficiază
de o indemnizaţie de conducere, ce se revizuieşte anual, între limitele minime
şi maxime prevăzute de lege, în funcţie de performanţele manageriale
evidenţiate prin evaluare obiectivă.
4. Asigură
calitatea educaţiei furnizate de unitatea de învăţământ.
5.
Îndeplineşte toate atribuţiile conferite prin fişa postului, de către director,
în subordinea căruia îşi desfăşoară activitatea.
6. Răspunde,
alături de director, de aplicarea şi respectarea legislaţiei în organizarea,
conducerea şi desfăşurarea procesului de învăţământ.
7. Îşi declară
averea la începutul şi sfârşitul contractului.
8. În perioada executării contractului beneficiază de
rezervarea postului didactic/catedrei pe care este titular.
V. Drepturile
şi obligaţiile inspectorului şcolar general
1. Să asigure
directorului adjunct deplina libertate în conducerea, organizarea şi
coordonarea învăţământului preuniversitar la nivelul unităţii de învăţământ,
limitările fiind cele prevăzute de reglementările legale.
2. Să asigure directorului adjunct condiţiile legale
pentru a-şi îndeplini obligaţiile cuprinse în prezentul contract.
VI. Loialitate
şi confidenţialitate
Pe durata
prezentului contract şi încă o perioadă de 2 ani de la încetarea contractului
de management educaţional, directorul adjunct este obligat să păstreze cu
rigurozitate confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor care nu sunt
destinate publicităţii sau care sunt prezentate cu acest caracter de minister
sau de autoritatea executivă a administraţiei publice locale.
Directorului adjunct îi sunt interzise orice
activităţi contrare politicii Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării
Ştiinţifice în domeniul educaţiei.
VII.
Răspunderea părţilor
1. Pentru
neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor din prezentul
contract, părţile răspund potrivit legii.
2. Directorul
adjunct răspunde disciplinar şi/sau patrimonial pentru daunele produse prin
orice act al său contrar intereselor învăţământului/unităţii de învăţământ sau
pentru acte de gestiune defectuoasă.
3. În cazul în care sunt indicii privind săvârşirea
unei infracţiuni în legătură cu executarea contractului, săvârşirea unor fapte
de corupţie sau a unor fapte ce atentează la bunele moravuri, vor fi sesizate
organele competente.
VIII.
Suspendarea şi modificarea contractului
1. Contractul
de management educaţional se suspendă în baza hotărârii consiliului de
administraţie al unităţii de învăţământ în cazul în care directorul adjunct a
fost trimis în judecată pentru fapte penale incompatibile cu funcţia deţinută,
până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti. În cazul
reglementărilor legale intervenite ulterior încheierii contractului şi care îi
sunt aplicabile, părţile vor putea modifica contractul numai corespunzător
acestora.
2. Contractul
de management educaţional se suspendă de drept în următoarele situaţii:
a) concediu de
maternitate;
b) concediu
pentru incapacitate temporară de muncă;
c) exercitarea
unei funcţii în cadrul unei autorităţi executive sau legislative, pe toată
durata mandatului, dacă legea nu prevede altfel;
d) în cazul în care salariatul este arestat
preventiv, în condiţiile Codului de procedură penală.
IX. Încetarea
contractului
Prezentul
contract încetează:
1. la
expirarea perioadei pentru care a fost încheiat;
2. pentru
nerespectarea cu vinovăţie a obligaţiilor contractuale, precum şi pentru
săvârşirea unei fapte de natura abaterilor disciplinare, potrivit dispoziţiilor
art. 280 alin. (2) lit. e) şi f) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare, sau de natura celor care angajează răspundere
patrimonială, civilă sau penală;
3. dacă, pe
perioada mandatului, directorul adjunct a obţinut, în urma evaluării anuale sau
în urma inspecţiei efectuate de inspectoratul şcolar ori de către Ministerul
Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, calificativul
"nesatisfăcător";
4. în cazul în
care persoana îşi pierde calitatea de cadru didactic titular sau de membru al
corpului naţional de experţi în management educaţional;
5. prin
renunţarea managerului la contract, cu respectarea termenului de preaviz pentru
funcţii de conducere;
6. prin
acordul părţilor;
7. la
îndeplinirea condiţiilor de pensionare;
8. prin
decesul sau punerea sub interdicţie judecătorească a directorului adjunct;
9. în cazul
reorganizării administrativ-teritoriale sau a restructurării reţelei şcolare;
10. în cazul în care după finalizarea concursului se
constată informaţii false cuprinse în curriculum vitae, fals în declaraţii,
fals în înscrisuri oficiale şi sub semnătură privată, nerespectarea condiţiilor
de înscriere la concurs sau a celor referitoare la autenticitatea documentelor
din dosarul de înscriere la concurs.
X. Litigii
Litigiile izvorâte din încheierea, executarea, modificarea,
încetarea prezentului contract, nerezolvate pe cale amiabilă sunt de competenţa
instanţelor judecătoreşti competente să soluţioneze litigii de muncă.
XI. Dispoziţii
finale
1. Prevederile
prezentului contract se completează cu dispoziţiile Legii nr. 1/2011, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale altor acte normative specifice.
2. Fişa postului este anexă a prezentului contract.
Inspector
şcolar general,
..........................
Director
adjunct,
...................
FIŞA-CADRU
a
postului director adjunct
Funcţia:
Director adjunct
Numele şi
prenumele:
Unitatea de
învăţământ:
Studii:
Anul
absolvirii:
Specialitatea:
Vechime în
învăţământ:
Gradul
didactic:
Obligaţia de
predare: ..................ore/săptămână.
Numire prin
Decizia inspectorului şcolar general nr.:
Data numirii
în funcţia de conducere:
Vechime în
funcţie:
Integrarea în
structura organizatorică
Postul imediat
superior: directorul unităţii de învăţământ
Subordonări:
personalul didactic de predare, didactic auxiliar şi nedidactic din unitatea de
învăţământ
Este înlocuit
de:
Relaţii de
muncă
Ierarhice:
inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct, directorul unităţii
de învăţământ
Funcţionale:
inspectori şcolari, directori/directori adjuncţi ai altor unităţi de
învăţământ, autorităţi ale administraţiei publice locale/judeţene
De colaborare:
cu alţi furnizori de educaţie şi de formare, structuri consultative din
învăţământ, sindicate, organizaţii neguvernamentale
De coordonare:
responsabilii ariilor curriculare/şefii de catedră/şefii comisiilor metodice şi
ai comisiilor de lucru şi funcţionale din unitatea de învăţământ.
Atribuţii
specifice postului
1.
Managementul de curriculum
a) colaborează
cu directorul la conceperea planului managerial propriu în concordanţă cu
planul de acţiune al şcolii (PAS);
b) urmăreşte,
prin responsabilii ariilor curriculare/şefii de catedră, aplicarea planurilor-cadru
de învăţământ, a programelor şcolare şi a metodologiei privind evaluarea
rezultatelor şcolare;
c) realizează
împreună cu directorul proiectul de încadrare pentru cadrele didactice din
unitatea de învăţământ;
d) colaborează
cu directorul şcolii, consiliul de administraţie şi consiliul profesoral la
alcătuirea şi promovarea ofertei educaţionale privind planul de şcolarizare
pentru anul şcolar următor;
e) coordonează
activităţile de realizare a ofertei şcolii pentru disciplinele opţionale/curriculumul
în dezvoltare locală (CDL);
f)
controlează, cu sprijinul responsabililor ariilor curriculare/şefilor de
catedră, calitatea procesului instructiv-educativ;
g) elaborează
o planificare a inspecţiilor, în concordanţă cu planul managerial al unităţii
de învăţământ, aprobat de directorul unităţii de învăţământ, astfel încât să se
realizeze asistenţe la ore, iar fiecare cadru didactic să fie asistat cel puţin
o dată pe semestru;
h) răspunde,
alături de directorul unităţii de învăţământ, de respectarea normelor de igienă
şcolară, de protecţie a muncii, de protecţie civilă şi de pază contra
incendiilor în întreaga instituţie;
i) colaborează
cu directorul liceului la elaborarea materialelor de proiectare, planificare şi
evaluare a activităţii desfăşurate în unitatea şcolară;
j) dispune
afişarea noutăţilor legislative la avizierele şcolii;
k) colaborează
la elaborarea diverselor instrumente de evaluare a activităţii personalului
didactic de predare, didactic auxiliar şi nedidactic;
l) împreună cu
directorul şcolii se ocupă de problemele legate de asistenţe la ore şi prezenţa
personalului didactic la ore;
m) verifică,
alături de directorul şcolii, efectuarea serviciului pe şcoală de către
personalul didactic şi de către elevi;
n) răspunde,
alături de directorul liceului, de asigurarea desfăşurării procesului
instructiv-educativ;
o) răspunde de
examenele de situaţii neîncheiate, corigenţe şi diferenţe, la solicitarea
directorului;
p) colaborează
la elaborarea şi/sau modificarea fişei postului angajaţilor/fişei de evaluare
anuală a personalului;
q)
coordonează, alături de directorul unităţii şcolare şi cadrele didactice
responsabile, activităţile de pregătire organizate pentru elevii care participă
la olimpiade, concursuri pe discipline de învăţământ, examene naţionale;
r) organizează
examenele, olimpiadele şi concursurile şcolare care se desfăşoară la nivelul
unităţii de învăţământ;
s) planifică
stagiile de pregătire practică şi monitorizează instruirea practică
săptămânală/comasată/laboratoarele tehnice de profil;
t)
monitorizează inserţia absolvenţilor pe piaţa muncii.
2.
Managementul resurselor umane
a)
coordonează, alături de directorul unităţii şcolare şi de membrii consiliului
de administraţie întocmirea bazelor de date şi a situaţiilor statistice la
nivelul unităţii de învăţământ;
b) sprijină şi
consiliază profesorii debutanţi în formarea lor;
c)
mediază/negociază/rezolvă stările conflictuale sau accidentele de muncă la
nivelul unităţii şi informează directorul de modul în care a soluţionat fiecare
problemă;
d) consemnează
în condica de prezenţă absenţele şi întârzierile la ore ale personalului
didactic de predare, precum şi ale personalului didactic auxiliar şi
nedidactic.
3. Dezvoltarea
generală a unităţii de învăţământ şi relaţii comunitare
a) informează
toate categoriile şi organizaţiile interesate beneficiare în legătură cu oferta
educaţională a şcolii;
b) dezvoltă,
alături de directorul unităţii de învăţământ şi membrii consiliului de
administraţie, relaţii de parteneriat cu diverse organizaţii, comunitatea
locală, mediul local de afaceri;
c) asigură,
alături de directorul unităţii şcolare şi de membrii consiliului de
administraţie, cadrul organizatoric şi facilitează relaţiile de parteneriat din
unitatea şcolară şi părinţii/familiile elevilor;
d) se preocupă
de atragerea de resurse extrabugetare, precum: sponsorizări, donaţii,
consultanţă, colectare de materiale şi de lansare de proiecte cu finanţare
internă sau externă.
4. Alte
atribuţii
a) înlocuieşte
directorul şi îndeplineşte atribuţiile delegate pe o perioadă determinată în
lipsa directorului, în baza unei decizii.
b)
coordonează, îndrumă şi monitorizează implementarea şi dezvoltarea sistemului
de control intern managerial din cadrul unităţii şcolare.
c) apreciază,
alături de directorul unităţii şcolare şi responsabilii catedrelor/comisiilor
metodice/şefilor de catedră, personalul didactic de predare şi instruire
practică, la inspecţiile pentru obţinerea gradelor didactice şi acordarea
gradaţiilor de merit.
d) răspunde în
faţa directorului, consiliului de administraţie, consiliului profesoral, altor
organe de evaluare şi control pentru activitatea desfăşurată conform fişei
postului.
Răspunderea
disciplinară
Neîndeplinirea sarcinilor de serviciu sau
îndeplinirea lor în mod necorespunzător atrage după sine diminuarea
calificativului şi/sau sancţionarea disciplinară, conform prevederilor legilor
în vigoare.
Inspector
şcolar general,
.........................
Director,
...........
Director
adjunct,
...................
ANEXA 8
la metodologie
Contract de management
administrativ-financiar
I. Părţile contractante
1.
Domnul/Doamna ................., în calitate de primar al
municipiului/oraşului/comunei .............., ales în funcţie la data de
...................., reprezentând municipiul/oraşul/comuna ................,
cu sediul în str. .................. nr. ...............,
şi
2. Domnul/Doamna ..................,
domiciliat/domiciliată în ..................., str. ......... nr. ....., bl.
...., sc. ....., ap. ......, judeţul ..............., cetăţean român, având
actul de identitate ...... seria ..... nr. ..........., CNP ................,
eliberat de ..............., în calitate de director la ....................,
cu sediul în ..................., str. ..................... nr.
.............., judeţul ..................., tel. ............., numit în
funcţie prin Decizia inspectorului şcolar general nr. ......../......, conform
art. 258 alin. (8) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare
II. Obiectul
contractului
Obiectul prezentului contract de management
administrativ-financiar îl constituie organizarea, conducerea şi administrarea
unităţii de învăţământ ........................, precum şi gestionarea
patrimoniului, conducerea executivă a gestionării patrimoniului şi a
mijloacelor materiale şi băneşti ale acesteia, pe baza obiectivelor şi
indicatorilor de performanţă, prevăzuţi în anexa care face parte integrantă din
prezentul contract, în scopul asigurării serviciilor educaţionale, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
III. Durata contractului
Prezentul contract se încheie pe o perioadă
determinată de 4 ani, începând cu data emiterii de către inspectorul şcolar
general a deciziei de numire în funcţie.
IV.
Atribuţiile, drepturile şi obligaţiile directorului
A. Atribuţiile
directorului unităţii de învăţământ sunt prevăzute în regulamentul de
organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat
prin ordinul ministrului.
B. Drepturile
şi obligaţiile generale ale directorului decurg din:
a) Legea nr.
1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
b)
regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar aprobat prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi
cercetării ştiinţifice;
c) actele
normative elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării
Ştiinţifice;
d)
dispoziţiile emise de primarul municipiului/oraşului/comunei/sectorului
....................;
e) deciziile
emise de inspectorul şcolar general.
C. Drepturile
şi obligaţiile directorului:
1. este
reprezentantul legal al unităţii de învăţământ şi realizează conducerea
executivă a acesteia;
2. încheie şi
răspunde de actele juridice semnate în numele şi pe seama unităţii de
învăţământ;
3. semnează,
dacă este cazul, parteneriate cu agenţii economici pentru asigurarea instruirii
practice a elevilor;
4. este
ordonatorul de credite al unităţii de învăţământ;
5. în
exercitarea funcţiei de ordonator de credite, în conformitate cu prevederile
art. 22 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi
completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 23 din Legea nr. 273/2006
privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,
are obligaţia de a angaja şi de a utiliza creditele bugetare numai în limita prevederilor
şi destinaţiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea
unităţii şi cu respectarea dispoziţiilor legale;
6. în calitate
de ordonator de credite, directorul răspunde de:
a) elaborarea
şi fundamentarea proiectului de buget propriu;
b) urmărirea
modului de realizare a veniturilor;
c) angajarea,
lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor în limita creditelor bugetare aprobate
şi a veniturilor bugetare posibil de încasat;
d)
integritatea bunurilor aflate în proprietatea sau în administrarea unităţii de
învăţământ pe care o conduce;
e) organizarea
şi ţinerea la zi a contabilităţii şi prezentarea la termen a situaţiilor
financiare asupra situaţiei patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei
bugetare;
f) organizarea
sistemului de monitorizare a programului de achiziţii publice şi a programului
de investiţii publice;
g) organizarea
evidenţei programelor, inclusiv a indicatorilor aferenţi acestora;
h) organizarea
şi ţinerea la zi a evidenţei patrimoniului, conform prevederilor legale;
i) alte
atribuţii stabilite de dispoziţiile legale.
7. În
îndeplinirea atribuţiilor, directorul are următoarele obligaţii:
a) să
elaboreze şi să supună spre aprobare consiliului de administraţie proiectul de
buget al unităţii, întocmit cu identificarea tuturor categoriilor de venituri
şi cheltuieli, finanţate din bugetul local şi/sau de la bugetul de stat;
b) să
transmită, în timp util, ordonatorului principal de credite proiectul de buget,
însoţit de notele de fundamentare a cheltuielilor;
c) să se
încadreze în bugetul aprobat al unităţii de învăţământ;
d) să se
preocupe de atragerea de resurse extrabugetare, cu respectarea prevederilor
legale;
e) să solicite
deschiderea în timp util a creditelor bugetare, precum şi suplimentarea
fondurilor alocate, indiferent de sursa de finanţare, dacă au apărut cheltuieli
neprevăzute la momentul elaborării proiectului de buget;
f) să solicite
suplimentarea fondurilor alocate iniţial, indiferent de sursa de finanţare, cu
prilejul rectificărilor bugetare, în vederea acoperirii tuturor categoriilor de
venituri şi cheltuieli deficitare;
g) să răspundă
de realizarea, utilizarea, păstrarea, completarea şi modernizarea bazei
materiale a unităţii de învăţământ;
h) să nu
angajeze cheltuieli, dacă nu este asigurată sursa de finanţare.
8. În domeniul
managementului administrativ directorul are următoarele obligaţii:
a) să
realizeze evidenţa, organizarea, actualizarea documentelor contabile,
prezentarea situaţiilor financiare referitoare la patrimoniu şi administrarea
bazei didactico-materiale a unităţilor de învăţământ, în conformitate cu
prevederile legislaţiei în vigoare;
b) să numească
comisia de inventariere, în vederea inventarierii bunurilor aflate în
proprietatea sau în administrarea unităţii de învăţământ;
c) să supună
aprobării consiliului de administraţie, la propunerea motivată a
compartimentelor de specialitate, vizată pentru control financiar preventiv
modificările care se operează în listele ce cuprind bunurile aflate în proprietatea
unităţii de învăţământ şi care sunt administrate de către consiliul de
administraţie;
d) să supună aprobării consiliului de administraţie
închirierea bunurilor care sunt temporar disponibile şi care fac parte din baza
didactico-materială a unităţilor de învăţământ.
V. Drepturile
primarului municipiului/oraşului/comunei/ sectorului ...................
1. Are dreptul
de a verifica modul de administrare a bunurilor din domeniul public al unităţii
administrativ-teritoriale, respectiv terenuri şi clădiri în care îşi desfăşoară
activitatea unitatea de învăţământ şi care sunt în administrarea consiliului de
administraţie al unităţii.
2. Are dreptul de a repartiza creditele bugetare
aprobate prin bugetul local, pentru unitatea de învăţământ, şi de a verifica
modul de utilizare a fondurilor alocate de la bugetul local.
VI.
Obligaţiile primarului municipiului/oraşului/comunei ...................
1. Asigură,
potrivit competenţelor, condiţiile necesare bunei funcţionări a unităţii de
învăţământ
2. Solicită,
cu prilejul elaborării proiectului de buget al unităţii
administrativ-teritoriale, directorului unităţii de învăţământ să transmită
proiectul de buget al unităţii, întocmit cu identificarea tuturor categoriilor
de venituri şi cheltuieli, finanţate din bugetul local şi/sau de la bugetul de
stat.
3. Verifică
dacă proiectul de buget, transmis de unitatea de învăţământ, este întocmit cu
respectarea prevederilor legale în materie, iar în cazul în care se constată
erori în modul de elaborare, îl restituie pentru refacere.
4. Împreună cu
consiliul local asigură condiţiile şi fondurile necesare pentru implementarea
şi respectarea normelor de sănătate şi securitate în muncă şi pentru asigurarea
securităţii copiilor/elevilor şi a personalului în perimetrul unităţii.
5. Asigură,
împreună cu consiliul local, cheltuielile pentru întreţinerea şi funcţionarea
imobilelor în care îşi desfăşoară activitatea unitatea de învăţământ, precum şi
cheltuieli de natura investiţiilor, potrivit dispoziţiilor art. 111 alin. (2^1)
din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
6. Asigură,
împreună cu consiliul local, după repartizarea sumelor defalcate de la bugetul
de stat şi adoptarea bugetului local, deschiderea la timp a creditelor
bugetare, pentru unitatea de învăţământ, şi, în limita posibilităţilor,
suplimentarea fondurilor defalcate de la bugetul de stat, pe titluri de
venituri şi cheltuieli.
7. Asigură,
împreună cu consiliul local, din veniturile proprii ale bugetului local,
fonduri ca finanţare complementară, precum şi ca participare la finanţarea de
bază a unităţii de învăţământ preuniversitar de stat.
8. Acordă granturi unităţii de învăţământ, pe baza
unei metodologii proprii, ca finanţare suplimentară, pe bază de contract
încheiat între unitatea şcolară şi finanţator.
VII.
Răspunderea părţilor
1. Pentru
neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute în
prezentul contract, părţile răspund potrivit legii.
2. Directorul
răspunde disciplinar şi/sau patrimonial pentru daunele produse prin orice act
al său contrar intereselor învăţământului sau prin acte de gestiune
defectuoasă.
3. În cazul în care sunt indicii privind săvârşirea
unei infracţiuni în legătură cu executarea contractului, săvârşirea unor fapte
de corupţie sau a unor fapte ce atentează la bunele moravuri, vor fi sesizate
organele competente.
VIII.
Modificarea contractului
Prezentul contract de management
administrativ-financiar se suspendă urmare a suspendării contractului de
management educaţional încheiat între directorul unităţii de învăţământ şi
inspectorul şcolar general al judeţului ............... .
IX. Încetarea
contractului
Prezentul
contract încetează:
1. la data
încetării contractului de management educaţional dintre director şi inspectorul
şcolar general al Inspectoratului Şcolar al Judeţului .....................;
2. la
expirarea perioadei pentru care a fost încheiat;
3. pentru
nerespectarea cu vinovăţie a obligaţiilor contractuale, precum şi pentru
săvârşirea unei fapte de natura abaterilor disciplinare sau de natura celor
care angajează răspundere patrimonială, civilă sau penală, după caz;
4. prin
renunţarea managerului la contract, cu respectarea termenului de preaviz pentru
funcţii de conducere;
5. prin
acordul părţilor;
6. în cazul reorganizării
administrativ-teritoriale/restructurării reţelei şcolare.
X. Litigii
Litigiile izvorâte din încheierea, executarea,
modificarea, încetarea prezentului contract, nerezolvate pe cale amiabilă, sunt
de competenţa instanţelor judecătoreşti de contencios administrativ.
XI. Dispoziţii
finale
1. Prevederile
prezentului contract se completează cu dispoziţiile Legii nr. 1/2011, cu
modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor din Regulamentul de
organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat
prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5.115/2014.
2. Finanţarea
de bază şi finanţarea complementară se realizează pe baza prezentului contract
de management administrativ-financiar, conform art. 106 din Legea nr. 1/2011,
cu modificările şi completările ulterioare.
Primar, Director,
......... ...........
ANEXA 8 A
la contractul
de management administrativ-financiar
Indicatori de performanţă
1. Atingerea
ţintelor strategice propuse în planul de dezvoltare instituţională
2. Asigurarea
calităţii actului educaţional
3. Asigurarea
accesului tuturor beneficiarilor la serviciile educaţionale oferite de
instituţia de învăţământ
4. Asigurarea
progresului şi a performanţei şcolare pentru fiecare beneficiar direct
5. Prevenirea
abandonului şcolar şi a absenteismului
6. Constituirea
proiectului de buget al unităţii de învăţământ în conformitate cu prevederile
legale în vigoare, indicându-se sursele de finanţare
7. Adecvarea
bugetului prognozat la proiectul de dezvoltare al unităţii de învăţământ
8. Atragerea
unor surse de finanţare extrabugetare pe termen mediu şi lung
9.
Repartizarea bugetului primit, conform prevederilor legale în vigoare, pe
capitole şi articole bugetare
10. Atragerea
fondurilor extrabugetare şi repartizarea lor conform priorităţilor
11. Realizarea
execuţiei bugetare în conformitate cu reglementările legale
12. Corelarea
execuţiei bugetare cu proiectul de dezvoltare şi cu planul anual de
implementare
13. Utilizarea
fondurilor extrabugetare conform priorităţilor stabilite în proiectele şi
programele unităţii de învăţământ
14. Evaluarea
realizării planului de achiziţii şi al utilizării fondurilor extrabugetare
15. Întocmirea
documentelor şi a rapoartelor tematice curente şi speciale cerute de
inspectoratul şcolar, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice
şi autorităţile locale
16. Întocmirea
documentelor legale privind managementul financiar
17. Arhivarea
şi păstrarea documentelor financiare oficiale
18. Asigurarea
de servicii (consultanţă şi expertiză, baza logistică, microproducţie, oferirea
de spaţii pentru diverse activităţi etc.) în contrapartidă pentru organizaţii
sau realizarea unor activităţi în parteneriat cu ONG-uri, care constituie surse
alternative de finanţare
19. Asigurarea
transparenţei elaborării şi execuţiei bugetare
20. Asigurarea
formării specifice şi a consultanţei pentru personalul financiar şi
administrativ
21. Formarea
echipelor responsabile cu gestionarea resurselor financiare şi a bazei
materiale
22. Acordul
consiliului de administraţie privind lista proiectelor care vor fi finanţate cu
prioritate, privind dezvoltarea bazei materiale
23.
Identificarea nevoilor de educaţie ale comunităţii locale şi a posibilităţilor
de satisfacere în cadrul normativ existent şi cu resursele disponibile, prin
elaborarea curriculumului la decizia şcolii (CDŞ)
24. Elaborarea
planurilor/programelor de dezvoltare a unităţii şcolare de învăţământ pentru
satisfacerea nevoilor proprii şi ale comunităţii locale
25.
Colaborarea cu autorităţile locale alese (consiliul judeţean, consiliul local
şi primăria) în ceea ce priveşte repartizarea şi utilizarea fondurilor pentru
funcţionarea, întreţinerea şi repararea unităţilor şcolare de învăţământ
26. Existenţa
parteneriatelor cu autorităţile locale, agenţii economici, instituţiile
naţionale şi regionale de cultură, biserica, cu alte instituţii interesate,
pentru creşterea adecvării ofertei educaţionale a şcolii la cererea concretă,
pentru realizarea proiectelor şi programelor proprii şi în vederea creşterii
importanţei şcolii
27. Întocmirea
rapoartelor semestriale şi anuale de activitate ale unităţii de învăţământ
28. Organizarea de întâlniri periodice cu reprezentanţi ai comunităţii
locale: membri în organele alese de conducere de la nivel local, părinţi,
oameni de afaceri, reprezentanţi ai bisericii şi ai organizaţiilor culturale
etc., în vederea adecvării ofertei educaţionale a unităţii de învăţământ la
specificul comunitar