SESIZARE DE NECONSTITUȚIONALITATE asupra Legii privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x nr. 669/2019), propus spre adoptare prin angajarea răspunderii Guvernului la data de 23 decembrie 2019, în ședință comună a Camerei Deputaților și Senatului, pe care o considerăm neconformă cu prevederile art.1 alin (4), art. 16, art. 41 alin. (1), art. 44 alin.(1), art. 47 alin.(2) art. 53, art. 61 alin.(1) și art.114 din Constituția României, republicată, pentru următoarele motive:
4.
Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și
completarea
unor acte normative (PL-x nr. 669/2019) încalcă prevederile art.
16,
art. 41 alin. (1), art. 44 alin.(1) și ale art. 47 alin.(2) din Constituție.
Prin
introducerea art. 411, art.412și art. 413in Ordonanța de urgență a
Guvernului
nr. 114/2018 se interzice cumularea pensiei pentru limita de vârstă
aparținând
sistemului public de pensii cu venituri salariale obținute în cadrul
autorităților
și instituțiilor publice centrale, locale, regii autonome, societăți
naționale,
companii naționale si societăți comerciale la care capitalul social este
deținut
integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială.
Persoanele
aflate într-o astfel de situație sunt obligate să opteze între suspendarea
plații
pensiei pe durata exercitării activității și încetarea raporturilor de muncă.
Prevederile
411, art.412și art. 413 încalcă dispozițiile art. 16 alin. (1), art. 41
alin.(1)
, art. 44, art. 47 alin.(2) și art. 53 din Constituție, republicată, pentru
următoarele
considerente:
Normele
nou introduse condiționează continuarea raporturilor de muncă sau
impun
încetarea forțată a acestora, pornind de la un criteriu profund
discriminatoriu,
care
contravine principiului egalității în drepturi a cetățenilor. Interzicerea
cumulului
pensiei
cu salariul se aplica doar unei anumite categorii de persoane, celor care au
raporturi
de munca cu autoritățile și instituțiile publice centrale, locale, regii
autonome,
societăți naționale, companii naționale și societăți comerciale la care
capitalul
social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate
administrativ-teritorială.
Aceste
masuri vin pe fondul unei puternice crize a forței de munca în
Romania.
Îmbătrânirea populației, deprofesionalizarea tinerilor și, cel mai grav,
migrația
masivă în vestul Europei, au adus angajatorii din România în situația de a
pune
dezvoltarea afacerilor în așteptare sau de a închide afaceri din cauza
deficitului
de forță de muncă. Acest fenomen se manifestă atât in mediul privat cât
și în
instituții publice, societăți sau companii cu capital de stat.Potrivit
studiilor de
specialitate,
România se află pe locul al doilea, la nivel mondial, după Japonia, la
lipsa
de personal specializat. În acest context, interzicerea cumulului pensiei cu
salariul,
pentru anumite categorii, conduc la adâncirea crizei fortei de munca, la
crearea
de dezechilibre în anumite sectoare de activitate ( în sanatate, învatamant,
cercetare,
etc.) unde formarea profesionala este de durată și nu pot exista soluții
imediate.
Potrivit
Deciziei nr. 297 din 1 martie 2011, publicată în Monitorul Oficial al
României
nr. 513, Partea I, din 20 iulie 2011, nicio dispoziție constituțională nu
împiedică
legiuitorul sa suprime cumulul pensiei cu salariul, cu condiția ca o
asemenea
măsură sa se aplice în mod egal pentru toți cetățenii. Sub acest aspect,
apreciem
că textele nou introduse încalcă egalitatea in drepturi a cetățenilor,
principiu
consacrat de art. 16 alin.(1) din legea fundamentală.
Prin
introducerea celor trei articole este afectat dreptul la munca, prevăzut de
art. 41
alin. (1) din Constituție, republicată, potrivit căruia: „Dreptul la muncă nu
poate
fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupației, precum și a
locului
de
muncă este liberă.” În lumina acestor texte, dreptul la muncă al unei persoane
nu
poate
forma obiectul vreunei îngrădiri sau limitări, fiecare persoana fiind liberă să
muncească.
Deasemeni,
dreptul la pensie, prevăzut de art. 47 alin. (2) din Constituție,
republicată,
este încălcat. Constituția nu instituie o obligație de a ieși la pensie, ci un
drept
al cetățenilor de a obține pensia la împlinirea condițiilor de vârsta și stagiu
prevăzute
de lege. Nu se poate stabili că o persoana care a contribuit la fondul de
pensii
să fie privată de plata pensiei pentru o anumita perioadă de timp, pe durata
exercitării
activității. Pensia este un drept fundamental, garantat în întregime și se
datorează
pentru munca prestata în trecut. Salariul constituie retribuția angajatului
pentru
munca prestată, datorată de angajator, deci și de autoritățile și instituțiile
publice
centrale sau locale, indiferent de modul de finanțare și/sau subordonare,
precum
și de regii autonome, societăți naționale, companii naționale și societățile la
care
capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate
administrativ-teritorială.
Prin
Decizia nr. 1414 din 4 noiembrie 2009, publicată in Monitorul Oficial al
României,
Partea I, nr. 786 din 23 noiembrie 2009, Curtea Constituțională a statuat
că
pensia este plătită în conformitate cu contribuțiile depuse de angajat pe
durata cât
și-a
desfășurat activitatea, din bugetul asigurărilor sociale de stat, și nu de la
bugetul
anual
de stat. Pensia este un drept fundamental, garantat în întregime, potrivit art.
47, și
se datorează pentru munca trecută.
Salariul
constituie retribuția angajatului pentru munca prezentă, datorată de
către
angajator, deci și de către stat în aceasta calitate, și nu are nicio legătura
cu
pensia,
care se acordă pentru o muncă efectuată în timp până la vârsta pensionării.
Munca
trecută care este plătită din bugetul asigurărilor sociale de stat nu vine în
concurs
cu munca prezentă pentru care salariatul primește o retribuție lunară de la
bugetul
de stat, aflându-se în succesiune, și nu în concurs.
Cumularea
lor nu poate fi afectată sub nicio formă, pensia fiind un drept
câștigat
și nicio reglementare legală nu-l poate înlătura.
Interzicerea
cumulului pensiei cu veniturile realizate dintr-o activitate
profesională
desfășurată în cadrul autorităților și instituțiilor publice, și corelativ, se
impune
obligația persoanelor aflate în situația menționată de a opta pentru pensie ori
pentru
veniturile realizate din activitatea profesională, altfel spus, de a renunța la
pensie
continuându-și activitatea profesională sau de a înceta activitatea
profesională
aducătoare
de venituri și de a-și conserva pensia, limitează atât dreptul la pensie
prevăzut
de art. 47 alin. (2) din Constituție, cat și dreptul la munca consacrat prin
art. 41
din legea fundamentală, potrivit Deciziei Curții Constituționale nr. 82, Partea
I, din
15 ianuarie 2009 publicată in Monitorul Oficial al României nr. 33 din 16
ianuarie
2009.
Atât
dreptul la munca cât și dreptul la pensie sunt drepturi constituționale
fundamentale,
garantate cetățenilor români. O restrangere a dreptului la pensie și a
dreptului
la muncă, ar putea să se realizeze doar in condițiile art. 53 din Constituție,
republicată,
potrivit caruia:
„(1)
Exercițiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin
lege și
numai dacă se impune, dupa caz, pentru: apărarea securitații naționale, a
ordinii,
a sanătății ori a moralei publice, a drepturilor și a libertaților cetațenilor;
desfășurarea
instrucției penale; prevenirea consecințelor unei calamităti naturale,
ale
unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2)
Restrăngerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate
democratică.
Masura trebuie să fie proporțională cu situația care a determinat-o,
să fie
aplicatăîin mod nediscriminatoriu și fară a aduce atingere existenței
dreptului
sau a libertății”.
Curtea
Constituționala, prin Decizia nr. 1414/2009 a statuat competența
legiuitorului
de a decide asupra limitării acestor drepturi, cu precizarea că legiuitorul
nu
poate acționa aleatoriu, fara o justificare obiectivă. În prezenta situație nu
exista
justificări,
de natura celor prevăzute în cuprinsul art. 53, care să justifice o asemenea
măsură.
Prin urmare, câtă vreme nu există o justificare rezonabilă, apreciem ca legea
încalcă
dispozițiile art. 53 din Constituție, republicată.
De
esența legitimității constituționale a restrângerii exercițiuțui unui drept sau
a unei
libertăți este caracterul excepțional și temporar al acestuia. Într-o societate
democratică,
regula este cea a exercitării neîngrădite a drepturilor și
libertăților
fundamentale, restrângerea fiind prevăzută ca excepție, dacă nu
există
o altă soluție pentru a salvgarda valori ale statului care sunt puse în
pericol.
Atât
Constituția României, în art. 53, cât și documentele internaționale în
materia
drepturilor omului, de exemplu, Convenția europeană a drepturilor omului,
Pactul
internațional relativ la drepturile civile și politice, admit posibilitatea
diminuării
rezonabile a gradului de protecție oferită unor drepturi fundamentale, în
anumite
momente sau situații, cu respectarea unor condiții, câtă vreme prin
aceasta
nu este atinsă chiar substanța dreptului. Suspendarea, chiar și temporară,
a
dreptului de a beneficia de pensie constituie o restrângere a dreptului
fundamental
la
pensie. O restrângere a dreptului fundamental la muncă o constituie obligarea
de
opta
între a continua raportul de muncă sau încetarea forțată a acestuia
Semnalăm
că sunt încălcate și prevederile art. 44 din Constituție, republicată,
referitoare
la dreptul de proprietate privată, precum si ale art. 1 paragraful 1 din
Primul
Protocol adițional la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a
libertăților
fundamentale, prin care este consacrat și protejat dreptul de proprietate.
Potrivit
jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului pronunțate în cauza
Buchen
contra Cehiei – 2002, noțiunea de „bun” înglobează orice interes al unei
persoane
de drept privat ce are o valoare economică, astfel că dreptul la salariu și
dreptul
la pensie pot fi asimilate unui drept de proprietate. Așa fiind, interdicția de
a
cumula
pensia cu salariul, fapt ce contravine art. 44 alin. (3) din Constituție
echivalează
practic cu o expropriere.
Pentru aceste
considerente, apreciem că Legea privind unele măsuri fiscal bugetare și pentru
modificarea și completarea unor acte normative este neconstituțională.
Detalii aici https://www.stiripesurse.ro/breaking-psd-a-contestat-la-ccr-schimbarile-din-oug-114-document_1417391.html?fbclid=IwAR2QqTPs_4Jzc7a6ECjab3eSQBNGFGtrR_UHq6b6uGA09atGJMYt_xfOK98
Detalii aici https://www.stiripesurse.ro/breaking-psd-a-contestat-la-ccr-schimbarile-din-oug-114-document_1417391.html?fbclid=IwAR2QqTPs_4Jzc7a6ECjab3eSQBNGFGtrR_UHq6b6uGA09atGJMYt_xfOK98
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu