Ordinul nr. 5.115 din 15
decembrie 2014 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a
unităților de învățământ preuniversitar
Personalul unităţilor de
învăţământ
CAP. 1.
Dispoziţii generale
ART. 30
(1) În unităţile de învăţământ, personalul este format
din personal didactic, care poate fi didactic de conducere, didactic de predare
şi instruire practică, didactic auxiliar şi personal
nedidactic.
(2) Selecţia personalului didactic şi a celui nedidactic
din unităţile de învăţământ se face prin concurs/examen, conform normelor
specifice.
(3) Angajarea personalului didactic de predare, didactic
auxiliar şi nedidactic în unităţile de învăţământ cu personalitate juridică se
realizează prin încheierea contractului individual de
muncă cu unitatea de învăţământ, prin reprezentantul său
legal.
ART. 31
(1) Competenţele, responsabilităţile, drepturile şi
obligaţiile personalului din învăţământul sunt cele reglementate de legislaţia
în vigoare.
(2) Personalul din învăţământul preuniversitar trebuie
să îndeplinească condiţiile de studii cerute pentru postul ocupat şi să fie apt
din punct de vedere medical.
(3) Personalul din învăţământul preuniversitar trebuie
să aibă o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile pe care trebuie să le
transmită elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament
responsabil.
(4) Personalului din învăţământul preuniversitar îi este
interzis să desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a
elevului, viaţa intimă, privată şi familială a
acestuia.
(5) Personalului din învăţământul preuniversitar îi este
interzis să aplice pedepse corporale, precum şi să agreseze verbal, fizic sau
emoţional elevii şi/sau colegii.
(6) Personalul din învăţământul preuniversitar are
obligaţia de a veghea la siguranţa elevilor, în incinta unităţii de învăţământ,
pe parcursul desfăşurării programului şcolar şi a activităţilor
extracurriculare/extraşcolare.
(7) Personalul din învăţământul preuniversitar are
obligaţia să sesizeze, după caz, instituţiile publice de asistenţă
socială/educaţională specializată, direcţia generală de asistenţă socială şi
protecţia copilului în legătură cu orice încălcări ale drepturilor
copilului/elevului, inclusiv în legătură cu aspecte care îi afectează
demnitatea, integritatea fizică şi psihică.
ART. 32
(1) Structura de personal şi organizarea acestuia se
stabilesc prin organigramă, prin statele de funcţii şi prin proiectul de
încadrare ale fiecărei unităţi de învăţământ.
(2) Prin organigrama unităţii se stabilesc: structura de
conducere şi ierarhia internă, organismele consultative, catedrele, comisiile şi
celelalte colective de lucru, compartimentele de specialitate sau alte structuri
funcţionale prevăzute de legislaţia în vigoare.
(3) Organigrama se propune de către director la
începutul fiecărui an şcolar, se aprobă de către consiliul de administraţie şi
se înregistrează ca document oficial la secretariatul unităţii de
învăţământ.
ART. 33
(1) Coordonarea activităţii structurilor unităţilor de
învăţământ se realizează de către un coordonator numit, de regulă, dintre
cadrele didactice titulare, prin hotărâre a consiliului de administraţie, la
propunerea directorului.
(2) La nivelul structurilor arondate unităţilor de
învăţământ cu personalitate juridică se pot constitui colective de lucru
proprii. Conform regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de
învăţământ, acestea sunt integrate în organismele corespunzătoare de la nivelul
unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică.
ART. 34
Personalul didactic de predare este organizat în
catedre/comisii metodice şi în colective/comisii de lucru pe diferite domenii de
activitate, în conformitate cu normele legale în vigoare şi cu prevederile
prezentului regulament. Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de
învăţământ cuprinde prevederi specifice referitoare la organizarea şi
funcţionarea catedrelor/comisiilor.
ART. 35
Personalul didactic auxiliar este organizat în
compartimente de specialitate care se află în subordinea
directorului/directorului adjunct, în conformitate cu organigrama unităţii de
învăţământ.
ART. 36
La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, funcţionează,
de regulă, următoarele compartimente de specialitate: secretariat,
financiar-contabil, administrativ, precum şi alte compartimente, potrivit
legislaţiei în vigoare.
CAP. 2
Personalul didactic
ART. 37
Personalul didactic are drepturile şi obligaţiile
prevăzute de legislaţia în vigoare şi de contractele colective de muncă
aplicabile.
ART. 38
Pentru încadrarea şi menţinerea într-o funcţie didactică
de conducere, de predare şi instruire practică sau într-o funcţie didactică
auxiliară, personalul didactic are obligaţia să prezinte un certificat medical,
eliberat pe un formulat specific, elaborat de Ministerul Educaţiei Naţionale şi
Ministerul Sănătăţii.
ART. 39
(1) Cadrele didactice care fac dovada absolvirii unui
program acreditat de formare în domeniul managementului educaţional, cu minimum
60 de credite transferabile, pot face parte din corpul naţional de experţi în
management educaţional, iar procedura şi criteriile de selecţie se stabilesc
prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei
naţionale.
(2) Personalul didactic are obligaţia de a participa la
activităţi de formare continuă, în condiţiile legii.
ART. 40
Se interzice personalului didactic de predare să
condiţioneze evaluarea elevilor sau calitatea prestaţiei didactice la clasă de
obţinerea oricărui tip de avantaje de la elevi sau de la reprezentanţii legali
ai acestora. Astfel de practici, dovedite de organele abilitate, se sancţionează
conform legii.
ART. 41
În unităţile de învăţământ se organizează permanent, pe
durata desfăşurării cursurilor, serviciul pe şcoală al cadrelor didactice, în
zilele în care acestea au mai puţine ore de curs. Numărul şi atribuţiile
profesorilor de serviciu se vor stabili în funcţie de dimensiunea perimetrului
şcolar, de numărul elevilor şi de activităţile specifice care se organizează în
unitatea de învăţământ.
CAP.
3
Personalul nedidactic
ART. 42
(1) Personalul nedidactic îşi desfăşoară activitatea în
baza prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare şi ale contractelor colective de muncă
aplicabile.
(2) Organizarea şi desfăşurarea concursului de ocupare a
posturilor nedidactice dintr-o unitate de învăţământ sunt coordonate de
director. Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ aprobă comisiile
de concurs şi validează rezultatele concursului.
(3) Angajarea personalului nedidactic
în unităţile de învăţământ cu personalitate juridică se face de către director,
cu aprobarea consiliului de administraţie, prin încheierea contractului
individual de muncă.
ART. 43
(1) Activitatea personalului nedidactic este coordonată,
de regulă, de administratorul de patrimoniu.
(2) Programul personalului nedidactic se stabileşte de
către administratorul de patrimoniu potrivit nevoilor unităţii de învăţământ şi
se aprobă de către directorul/directorul adjunct al unităţii de
învăţământ.
(3) Administratorul de patrimoniu stabileşte sectoarele
de lucru ale personalului de îngrijire. În funcţie de nevoile unităţii,
directorul poate solicita administratorului de patrimoniu schimbarea acestor
sectoare.
(4) Administratorul de patrimoniu nu poate folosi
personalul subordonat în alte activităţi decât cele necesare unităţii de
învăţământ.
(5) Administratorul de patrimoniu sau, în lipsa
acestuia, altă persoană din cadrul compartimentului administrativ, desemnată de
către director, trebuie să se îngrijească, în limita competenţelor, de
verificarea periodică a elementelor bazei materiale a unităţii de învăţământ, în
vederea asigurării securităţii copiilor/elevilor/personalului din
unitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu