Motivaţie. Situaţia actuală
La acest moment, au
obţinut autorizarea de funcţionare provizorie (chiar acreditări pe niveluri de
învăţământ/specializări/calificări profesionale) peste 1.000 de unităţi de
învăţământ preuniversitar particular, în care sunt şcolarizaţi peste 60.000 de
elevi.
Dintre acestea, mai
puţin de 2% au un statut juridic clar, în sensul că au personalitate juridică,
potrivit legii.
Potrivit prevederilor
art. 22, alin (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare: „Sistemul
naţional de învăţământ preuniversitar este constituit din ansamblul unităţilor
de învăţământ de stat, particulare şi confesionale autorizate/acreditate".
Rezultă că sistemul
naţional de învăţământ preuniversitar este alcătuit din entităţi educaţionale -
numite unităţi de învăţământ, cu personalitate juridică.
Având în vedere
prevederile legislaţiei actuale şi faptul că organizarea reţelei şcolare a
unităţilor de învăţământ preuniversitar intră în atribuţiile autorităţilor
administraţiei publice locale/judeţene, după caz, se impun anumite precizări
privind înfiinţarea de jure a
unităţilor de învăţământ preuniversitar, în special a celor cu finanţare
integral privată, numite în lege unităţi de învăţământ particular.
Situaţia actuală a unităţilor de învăţământ
particular
Legea nr. 87/2006, privind asigurarea calităţii
educaţiei, prevede mecanismele şi etapele prin care un iniţiator primeşte
autorizaţia de funcţionare provizorie pentru entitatea educaţională pe care
acesta doreşte să o înfiinţeze.
Totuşi, în cea mai mare parte a cazurilor, nu s-a
reuşit desprinderea juridică a acestor
„unităţi" de învăţământ de către iniţiator (asociaţie, fundaţie,
societate comercială, etc.), în sensul parcurgerii etapelor specifice
înfiinţării, efective, a acestor entităţi educaţionale.
Acestea au rămas „extinderi" ale
fondatorului, fără să aibă identitate
juridică şi fiscală.
Acest aspect induce ideea că în sistemul naţional de învăţământ funcţionează, atât unităţile
de învăţământ cât şi ONG-uri sau SC-uri, cu statut de unităţi de învăţământ;
Deficienţele majore ale
acestei situaţii
Din punct de vedere juridic asociaţiile,
fundaţiile, SC nu au dreptul de gestiona personal didactic (angajare, eliberare
din funcţie, promovare etc).
Angajarea personalului didactic se face, în aceste
cazuri, de către iniţiator/finanţator (care, de regulă, este o asociatie, fundaţie, societate comercială,
etc.), ceea ce este contrar prevederilor
Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările
ulterioare, referitoare la angajarea personalului didactic.
Chiar dacă aceste unităţi de învăţământ sunt acreditate, nu pot beneficia de
drepturile prevăzute de legislaţia în vigoare.
Spre exemplu nu pot primi subvenţii de la stat
(finanţare per elev) deoarece nu au, efectiv,
personalitate juridică
Definiţii:
Persoană juridică - subiect colectiv de drept, adică un colectiv de oameni care, întrunind
condiţiile cerute de lege, este titular de drepturi subiective si obligaţii
civile.
Personalitate juridică - aptitudinea recunoscută de lege unei entităţi
colective de a fi persoana juridică, respectiv de a fi titular de drepturi si
obligaţii.
Unitate de învăţământ cu personalitate juridică -acea unitate
care are elementele definitorii necesare pentru a
- şi exercita capacitatea de exerciţiu prevăzută de lege:
a) act de înfiinţare (hotărâre de guvern,
ordin de ministru, hotărâre judecătorească, hotărâre de consiliu local, etc.);
b) cod de identitate fiscală;
c) cont în Trezorerie;
d) sigiliu/ştampilă cu însemnele MEN.
Organizaţia interesată
în furnizarea de servicii de educaţie este o persoană juridică ce cuprinde în
statutul său activităţi de învăţământ şi se supune procesului de autorizare
pentru a deveni furnizor de educaţie (definiție din LEN).
Procedura privind obţinerea personalităţii
juridice de către o unitate de învăţământ preuniversitar particular
SITUAŢIA 1: Unitate de învăţământ autorizată să funcţioneze
provizoriu, cu unul sau mai multe niveluri de învăţământ
A. Iniţiatorul/persoana juridică finanţatoare solicită în scris la
autoritatea administraţiei publice locale (consiliul local) în raza căruia se
află, cuprinderea în reţeaua şcolară a localităţii/sectorului, a unităţii de
învăţământ menţionată în textul ordinului/actului de înfiinţare. La solicitare
va anexa, obligatoriu, documentele de înfiinţare (ordinul de autorizare) şi va
preciza conform ordinului, toate elementele de identificare din textul
ordinului privind unitatea de învăţământ respectivă.
B. In baza art. 62, alin (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu
modificări şi completări şi a solicitării, autoritatea administraţiei publice
locale/judeţene, după caz, va emite hotărâre de consiliul local/judeţean prin
care se stabileşte cuprinderea în reţeaua şcolară a localităţii/sectorului
unitatea de învăţământ particular pentru care s-a efectuat solicitarea.
C. In baza HCL/HCJ emisă, persoana juridică solicită la autoritatea fiscală
eliberarea elementelor de identitate fiscală: atribuirea de personalitate
juridică şi CIF pentru unitatea de învăţământ care va funcţiona, conform HCL
emisă.
D. Pe baza, HCL, CIF, unitatea de învăţământ solicită la inspectoratul
şcolar aprobare pentru confecţionarea sigiliului cu însemnele ministerului
educaţiei naționale.
E. Cu cele trei elemente de identificare: HCL, CIF, sigiliu, unitatea de
învăţământ deschide cont în trezoreria statul.
SITUAŢIA 2: Unităţi de învăţământ cu niveluri de învăţământ diferite aflate în
aceeaşi localitate, sau la aceeaşi adresă, patronate de aceeaşi persoană
juridică finanţatoare.
2.1 Iniţiatorul (persoana juridică finanţatoare) X
este autorizat, succesiv, în ani diferiţi, pentru niveluri de învăţământ
diferite. Deoarece la prima autorizare nu a iniţiat înfiinţarea efectivă
a unei unităţi de învăţământ cu personalitate juridică care să solicite
autorizarea pe alte niveluri de învăţământ, de fiecare dată va fi autorizat,
direct iniţiatorul, pentru nivelurile de învăţământ următoare. Potrivit legii,
iniţiatorul ar trebui să înfiinţeze pentru fiecare autorizare o altă unitate de
învăţământ.
In vederea evitării
obţinerii personalităţii juridice pentru fiecare unitate de învăţământ pentru
care iniţiatorul a fost autorizat, persoana juridică finanţatoare poate
solicita la autoritatea administraţiei publice locale, cuprinderea în reţeaua şcolară a localităţii, cu o
singură unitate de învăţământ rezultată în urma fuziunii dintre unităţile de
învăţământ (niveluri autorizate) menţionate în ordinele de ministru prin care
s-a acordat autorizarea de funcţionare provizorie. COMASARE
2.2 Mai multe unităţi de învăţământ
autorizate/acreditate, finanţate de aceeaşi persoană juridică, funcţionează în
aceeaşi localitate sau la aceeaşi adresă.
În vederea unei mai bune coordonări, persoana
juridică finanţatoare poate solicita la autoritatea administraţiei publice
locale, cuprinderea în reţeaua şcolară
a localităţii, cu o singură unitate de învăţământ rezultată în urma fuziunii
dintre unităţile de învăţământ autorizate/acreditate menţionate în ordinele de
ministru prin care s-a acordat autorizarea de funcţionare provizorie/acreditarea.
În acest sens, iniţiatorul (persoana juridică
finanţatoare) va parcurge paşii descrişi în următoarea procedură:
Solicită în scris la autoritatea administraţiei
publice locale (consiliul local) în raza căruia se află, cuprinderea în reţeaua
şcolară a localităţii/sectorului cu o singură unitate de învăţământ (propunere
de denumire, cu respectarea legislaţiei în vigoare, adresă, date de contact
etc).
La solicitare va anexa, obligatoriu, documentele
de autorizare/acreditare (ordinele de ministru prin care au fost de
autorizate/acreditate nivelurile de învăţământ din unităţile care urmează să
fuzioneze) şi va preciza conform ordinului, toate elementele de identificare
din textul ordinului;
Autoritatea administraţiei publice locale/judeţene,
după caz, va emite hotărâre de consiliu local/judeţean prin care se aprobă
fuziunea unităţilor de învăţământ propuse de către persoana juridică
finanţatoare şi cuprinderea în reţeaua şcolară a localităţii/sectorului
unitatea de învăţământ particular pentru care s-a efectuat solicitarea;
Sunt urmaţi, corespunzător, paşii descrişi la
literele C), D) şi E) de la punctul
SITUAŢIA 1.
SITUAŢIA 3: Persoana juridică finanţatoare doreşte să înfiinţeze una sau două unităţi
prin divizarea unei unităţi de învăţământ autorizată/acreditată pe unul sau mai
multe niveluri de învăţământ
In acest sens, iniţiatorul (persoana juridică finanţatoare) va parcurge
paşii descrişi în următoarea procedură:
Solicită în scris la autoritatea administraţiei
publice locale (consiliul local) în raza căruia se află, cuprinderea în reţeaua
şcolară a localităţii/sectorului cu două/mai multe unităţi de învăţământ
(propunere de denumire, cu respectarea legislaţiei în vigoare, adresă, date de
contact etc.), rezultate în urma divizării parţiale sau totale a unităţii de
învăţământ supusă acestei operaţiuni.
La solicitare va anexa, obligatoriu, documentele
de autorizare/acreditare (ordinele de ministru prin care unitatea de învăţământ
supusă divizării a fost autorizată/acreditată pe nivelurile de învăţământ pe
care şcolarizează);
Autoritatea administraţiei publice
locale/judeţene, după caz, va emite hotărâre de consiliu local/judeţean prin
care se aprobă divizarea parţială sau totală a unităţii de învăţământ propuse
de către persoana juridică finanţatoare şi cuprinderea în reţeaua şcolară a
localităţii/sectorului a unităţilor de învăţământ rezultate în urma divizării;
Sunt urmaţi, corespunzător, paşii descrişi la
literele C), D) şi E) de la punctul
SITUAŢIA 1.
Având în vedere că hotărârea de Consiliu
local/judeţean (HCL/HCJ) reprezintă, în aceste situaţii, documente de
înfiinţare a unităţilor de învăţământ, acestea trebuie să cuprindă toate
detaliile legate de aceste operaţii: transferul patrimoniului, drepturilor şi
obligaţiilor, personalului didactic şi nedidactic, potrivit legislaţiei în
vigoare;
Autorizarea de funcţionare provizorie se acordă,
potrivit legii, iniţiatorului şi
nu unităţii de învăţământ, neînfiinţată încă, la momentul acordării autorizării
de funcţionare provizorie.
Din aceste considerente, iniţiatorul trebuie să
parcurgă paşii descrişi la SITUAŢIA 1,
în vederea înfiinţării, efective, a unităţii de învăţământ.
După parcurgerea paşilor descrişi în cele două
situaţii, vom considera că unitatea de învăţământ are identitate legală în
sistemul naţional de învăţământ.
Patrimoniul unităţii de învăţământ particular
rămâne, conform legii, în proprietatea fondatorilor/persoanei juridice
finanţatoare.
Intre persoana juridică finanţatoare şi conducerea
unităţii de învăţământ (cu personalitate juridică) se încheie, de regulă, un
contract de administrare, comodat, mandat,
etc.
Baza legală a înfiinţării unităţilor de
învăţământ şi a dobândirii personalităţii juridice pentru unităţile de
învăţământ preuniversitar:
- Legea
educaţiei naţionale nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea
nr. 87/2006 privind asigurarea calităţii educaţiei;
- Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2011, republicată;
- Legea
nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor de înregistrare în
registrul comerţului;
- Legea
nr. 75/1994 privind arborarea drapelului (privind utilizarea ştampilelor
de către instituţiile publice) ;
- Legea
nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată (privind
înmatricularea persoanelor juridice - inclusiv instituţii publice la
Registrul Comerţului);
- Legea
nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, titlul IV - Persoana
juridică;
- Legea
nr. 359/2004, republicată şi Legea
nr. 26/1990, republicată privind înmatricularea, atribuirea personalităţii
juridice şi obţinerea codului de
identitate fiscală de la autorităţile administraţiei financiare;
- Legea
nr. 544/2001, republicată cu modificări şi completări, referitoare la
definiţia instituţiilor de interes public;
- H.G.
nr.21/2007 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare
provizorie/standardele de acreditare;
- H.G. nr.
22/2007 privind metodologia de evaluare externă în vederea
autorizării/acreditării unităţilor de învăţământ preuniversitar;
- Nota
MECTS nr. 1942/2011, referitoare la emiterea avizului conform de către
inspectoratele şcolare în vederea reorganizării reţelei şcolare;
- OMECTS nr. 6564/2011 privind aprobarea procedurii de atribuire a denumirilor unităţilor de învăţământ din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, modificat şi completat prin OMECTS nr. 3283/2012.
Sursa: Precizările Directiei Generale Resurse Umane si Rețea Scolară Natională a M.E.N. nr. 33675 din 2013 referitoare la procedura de înfiinţare şi de obţinere a personalităţii juridice pentru unităţile de învăţământ preuniversitar particular
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu