Mulți vorbesc de
pensiile militare, dar știu oare ceva despre ele? Mi-am permis să public mai
jos un material realizat cu sprijinul unor specialiști în domeniu.
Poate așa vor înțelege
toți cei care dezbat acest subiect că pensiile militare nu sunt ceva magic, ele
au multe elemente asemănătoare celor din sistemul public și sunt similare
celorlalte armate din țările membre NATO.
SISTEMUL PENSIILOR
MILITARE DE STAT
De mai mult de 10
ani, opinia publică dezbate subiectul pensiilor militare. Sunt întoarse pe
toate părțile motivele pentru care militarii au un sistem separat de cel public
pentru calculul și gestionarea pensiilor, dacă este just sau nu, sau ce au
făcut ei pentru țară și în ce războaie au luptat pentru a merita așa
privilegii.
Pensionarii încearcă să
se apere, acuzatorii lor sunt neimpresionați și subiectul încinge ciclic
dezbaterile la televiziuni și în on-line.
Încercăm, sine
ira et studio, să vedem cum stau, de fapt, lucrurile.
În primul rând, trebuie
lămurită o confuzie care se induce atunci când se discută despre
pensiile bazate pe principiul contributivității și pensiile
militare de stat. Se lasă să se înțeleagă că militarii nu ar contribui, pe
timpul carierei lor, la bugetul statului, cu alte cuvinte, fie nu ar plăti taxe
și impozite, fie acestea ar fi mai mici decât în cazul altor categorii
profesionale. Nimic mai greșit. Veniturile pe care militarii le obțin din
solde, sunt impozitate absolut identic, ca în cazul oricărui salariat din
sistemul public.
Și, totuși, care
este principala diferență dintre pensiile din sistemul public și cele
militare de stat?
În termenii cei mai
simpli, această diferență se reflectă în modul de calcul. Dacă în sistemul
public, algoritmul pe baza căruia se stabilește cuantumul pune în
relație punctajul mediu anual (calculat pe baza întregului stagiu de
cotizare din perioada activă) cu punctul de pensie stabilit de
Guvern, pensiile militare de stat au ca bază de calcul media
tuturor veniturilor brute realizate în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de
activitate. Multe țări NATO folosesc drept bază de calcul pentru pensia
militară de serviciu ultimul salariu, înainte de trecerea în rezervă.
Această
diferență de mod de calcul stă la originea tuturor atacurilor care au început acum mai mult de
10 ani împotriva pensionarilor militari, atacuri care revin periodic în
dezbaterea publică. Militarii sunt considerați ca beneficiari de pensii
“nesimțite”, de pensii speciale, de pensii nemeritate.
Sunt acuzați că ies la
pensie foarte devreme, chiar în jurul vârstei de 40 de ani, cu pensii
exorbitante, de zeci de mii de lei. Sună revoltător, nu-i așa? Să ne lămurim,
pe scurt, încercând să nu abuzăm de cifre, statistici și formule de calcul. Și
nici de lozinci sau sloganuri.
Vârsta de
pensionare
În Legea nr.
223/2015 2015 privind pensiile militare de stat, vârsta standard
de pensionare pentru limită de vârstă este stabilită în funcție de anul
nașterii celor care trec în rezervă, pornind de la 56 de ani și trei
luni, pentru cei născuți în luna octombrie 1959 și care crește progresiv,
conform unei anexe care face parte din lege, până la de 60 de ani, pentru
cei născuți după luna ianuarie 1970.
Această limită poate fi
redusă pentru perioada în care militarii și-au desfășurat activitatea în
condiții de muncă deosebite, speciale sau alte condiții (personal aeronavigant,
personal ambarcat, parașutiști, sau alte categorii de persoane a căror
activitate se desfășoară în condițiile menționate) cu perioade corespunzătoare.
Reducerea vârstei
standard de pensionare nu poate fi mai mare de 13 ani. Prin aplicarea acestor
reduceri, vârsta standard de pensionare nu poate fi mai mică de 45 de
ani.
Metodologia este
asemănătoare cu cea din sistemul public de pensii, care are prevederi similare
pentru reducerea vârstei standard de pensionare pentru anumite categorii
profesionale (personal navigant, personal care lucrează în condiții de risc
radiologic, chimic, anumite categorii de personal artistic, personal care își
desfășoară activitatea în subteran etc).
Există și o altă
categorie de pensionari militari care au trecut în rezervă înainte de
împlinirea vârstei standard de pensionare: militarii disponibilizați la
sfârșitul anilor ‘90, prin efectele Ordonanței nr. 7 din 1998, ca urmare a
aplicării unui program de restructurare a armatei. In urma acestor
disponibilizări, efectivele militare s-au redus masiv, de la o armată de
peste 300.000 de oameni, în 1990, la aproximativ 80.000 după anul 2000.
Pensiile acestor militari sunt, în general, pensii militare de serviciu
cu vechime incompletă, în cuantumuri reduse.
Câți
pensionari militari se află în evidența Casei Sectoriale de pensii a MApN și care
este valoarea valoarea acestor pensii?
La acest moment, în
evidența Casei de pensii sectoriale a Ministerului Apărării Naționale se află
aproximativ 65.000 de pensionari militari.
Pensia medie brută pentru
vechime completă aflată în plata casei de pensii a MApN este de aproximativ
3.500 lei.
Aproape 60% din
numărul total de pensionari militari au pensiile sub această valoare medie.
Doar 6% dintre
pensionarii militari au pensii cuprinse între 7.000 și 10.000 de lei și
aproximativ 2,6% depășesc pragul de 10.000 de lei lunar (în marea lor
majoritate, foști magistrați militari sau foști aviatori).
Care este
media salariilor militarilor activi?
Soldele lunare nete
maxime pentru ofițeri, de exemplu, se situează, în 2019, astfel: 2.681 lei
pentru locotenenți, între 3.200 și 5.400 lei pentru gradele de căpitan până la
locotenent-colonel, 8.300 câștigă maximum un colonel, 10.600 lei un general de
brigadă, ajungându-se până la aproximativ 17.000 lei pentru generalii de patru
stele.
Pentru celelalte
categorii de personal, soldele se înscriu între 1.900 și 6.000 lei pentru
subofițeri și maiștri militari și între 1.700 și 3.800 de lei pentru soldații
și gradații profesioniști. Cam acestea sunt salariile „exorbitante” ale
militarilor.
Este
algoritmul de calcul al pensiilor militare de stat justificat?
În primul rând,
sistemul pensiilor militare de stat a fost instituit în România acum aproape
160 de ani, de Alexandru Ioan Cuza și păstrat aproape neschimbat de atunci
încoace.
Motivarea de
atunci era foarte asemănătoare cu cea de astăzi și este, în
fapt principiul pe care îl urmează cam toate țările din lume. Găsim la
articolul 4 din actuala lege a pensiilor, Legea 223 din 2015, următoarea
formulare: “sistemul pensiilor militare de stat acoperă riscurile activității
specifice sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională, interzicerea
sau restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți din
Constituția României”.
Avem, deci, două
filoane principale prin care legiuitorul a motivat asigurarea acestui
tratament pentru militari la trecerea în rezervă: compensarea riscurilor din
timpul carierei militare și instituirea unor măsuri reparatorii în raport
cu limitarea sau interzicerea unor drepturi fundamentale care sunt
garantate pentru restul societății. Să le abordăm pe rând.
1.
Compensarea riscurilor
Majoritatea
contestatarilor și opozanților sistemului pensiilor militare se raportează
exclusiv la riscurile la care s-ar supune, mai mult sau mai puțin, militarii pe
timpul carierei militare. Sunt voci care spun că pensiile militare s-ar
justifica cel mult pentru militarii care luptă în teatrele de operații, nu și
pentru cei care au rămas în țară, prin cazărmi și birouri.
Să nu intrăm neapărat
în logica jurământului militar, prin care militarul se angajează să-și
sacrifice viața în exercitarea îndatoririlor de apărare a țării. Am putea fi
acuzați de patetism, deși eroii armatei noastre căzuți la datorie, militarii
răniți în misiunile executate în teatrele de operații ori în țară și familiile
acestora ar fi argumente foarte puternice.
Putem fi de acord și că
unii dintre militari se supun mai multor pericole decât alții, dar rămâne de
văzut cum s-ar putea cuantifica în mod obiectiv aceste diferențe. Dacă ar
exista astfel de metode obiective, atunci s-ar putea discuta și de pensii
diferite pentru medicii care fac operații riscante față de cei care se ocupă
doar cu prescrierea rețetelor. Sau ar putea fi diferențiată importanța muncii
și, implicit, a drepturilor de pensie pentru actori înfuncție de rolurile
jucate de-a lungul carierei, a profesorilor în funcție de rezultatele obținute
de elevi, a compozitorilor în funcție de popularitatea creațiilor muzicale, a
sportivilor în funcție de complexitatea disciplinei la care au obținut medalii
și tot așa. Este imposibil și nedrept să plasăm pe o scală a importanței și
valorii profesiile și ocupațiile. Munca tuturor este importantă și trebuie
respectată, a medicilor, a profesorilor, a muncitorilor, a militarilor, a
economiștilor, actorilor, magistraților, aviatorilor, mecanicilor de locomotivă
sau marinarilor, însoțitori de bord ori funcționari publici, angajați la stat
ori la privat.
Revenind la militari,
sunt câteva elemente de punctat în ceea ce privește raportarea lor la riscurile
profesionale:
Numărul de militari
rotiți în misiunile executate de Armata României în teatrele de operații, în
ultimii 30 de ani, depășește 50.000.
Modificările de natură
legislativă au făcut ca participarea la aceste misiuni în teatrele de operații
să nu mai fie pe bază de voluntariat, ci a devenit obligație de serviciu. Ca
atare, numărul militarilor trimiși în misiuni peste hotare va fi din ce în ce
mai mare.
În plus, foarte multe
dintre acțiunile și misiunile desfășurate pe teritoriul național implică
riscuri la fel de mari (operarea aeronavelor militare, tragerile de luptă cu
toate categoriile de armament, operațiunile executate cu materiale explozive,
manipularea unor substanțe cu grad înalt de toxicitate și exemplele ar putea
continua).
După trecerea în
rezervă, militarii rămân, conform legii, cu obligații militare până la
împlinirea vârstei la care se trec în retragere și sunt scoși din evidențele
armatei.
2.
Compensarea interzicerii sau restrângerii unor drepturi și
libertăți fundamentale pentru militarii activi
Cel de-al doilea pilon
pe care se legitimează sistemul pensiilor militare în toate țările în
care funcționează (adică aproape toate țările NATO și multe din afara Alianței)
ține de drepturile și libertățile fundamentale care sunt restrânse sau chiar
interzise pentru militarii în activitate.
Haideți să vedem care
sunt acestea, așa cum sunt ele prevăzute în Constituția României și care sunt
prevederile corespondente din statutul cadrelor militare.
Dreptul la
muncă
Constituția
României: Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea
profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncă este liberă. Libertatea
economică: Accesul liber al persoanei la o activitate economică,
libera iniţiativă şi exercitarea acestora în condiţiile legii sunt garantate.
Statutul cadrelor
militare: Cadrelor militare în activitate le este interzis:
a) să îndeplinească
alte funcții decât cele în care sunt încadrate, cu excepția cumulului prevăzut
de lege, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului apărării naționale;
b) să fie asociat unic
ori să participe direct la administrarea sau conducerea unor organizații ori
societăți comerciale
Sunt situații frecvente
în care, din cauza deselor schimbări de garnizoană pecare le fac militarii în
evoluția în carieră, ei rămân unicii întreținători ai familiei, singurii care
câștigă venituri. Însă posibilitatea de a presta activități lucrative
suplimentare este restricționată, în condițiile prevăzute de statut.
Dreptul de
asociere
Constituția României: Cetăţenii
se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte
forme de asociere.
Statutul cadrelor
militare: art. 28 lit. a: militarilor le este INTERZIS să facă parte din
partide, formațiuni sau organizații politice ori să desfășoare propagandă prin
orice mijloace sau alte activități în favoarea acestora ori a unui candidat
independent pentru funcții publice; iar la
art. 29 lit. c sunt
interzise constituirea în forme de asociere cu caracter sindical ori care
contravin comenzii unice, ordinii și disciplinei specifice instituției armatei.
Dreptul la
grevă
Constituția
României: Salariaţii au dreptul la grevă pentru apărarea intereselor
profesionale, economice şi sociale.
Statutul cadrelor
militare: art. 28 lit. c) Militarilor le este INTERZIS să declare sau să
participe la grevă.
Cu alte cuvinte, față
de aceste interdicții, singura formă de protecție a militarilor în fața unor
situații de tratament injust cu privire la drepturile care se cuvin oricărui
salariat este doar cadrul legal asigurat de statutul cadrelor militare.
Militarii nu pot apela la forme de organizare sindicală pentru apărarea drepturilor
lor și nici nu pot întrerupe activitatea în nicio situație, așa cum o pot face
celelalte categorii profesionale, chiar și magistrații, după cum am văzut
recent.
Dreptul de
a fi ales
Constituția
României: Au dreptul de a fi aleşi cetăţenii cu drept de vot care au
cetăţenia română şi domiciliul în ţară.
Statutul cadrelor
militare: art. 28 lit. b) Militarilor le este INTERZIS să candideze
pentru a fi alese în administrația publică locală și în Parlamentul României,
precum și în funcția de Președinte al României.
Libertatea
întrunirilor
Constituția
României: Mitingurile, demonstraţiile, procesiunile sau orice alte
întruniri sunt libere
Statutul cadrelor
militare: Art. 29 lit. g: participarea la mitinguri, demonstrații,
procesiuni sau întruniri cu caracter politic ori sindical este INTERZISĂ
Una dintre sintagmele
care au fost atribuite militarilor este și aceea de „marea mută”. Înțelegem
acum că acest lucru se datorează nu lipsei de apetență pentru atitudinile
civice, ci interdicției exprese din statutul cadrelor militare.
Libera
circulaţie
Constituția României: Dreptul
la liberă circulaţie, în ţară şi în străinătate, este garantat.
Statutul cadrelor
militare: art. 29 lit h: cadrele militare în activitate se pot deplasa în
străinătate în condițiile ce se stabilesc prin ordin al ministrului apărării
naționale.
Deplasarea militarilor
este restricționată nu doar pentru străinătate, ci și pe teritoriul național,
prin regulamentele aplicate, în care sunt prevăzute proceduri de avizare a
„părăsirii garnizoanei”, chiar dacă aceste deplasări se fac în timpul liber, în
interes personal.
Libertatea
de exprimare
Constituția
României: Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a
credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris,
prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt
inviolabile.
Statutul cadrelor
militare: (art. 29 lit a) opiniile politice pot fi exprimate numai în
afara serviciului. De asemenea, interacțiunea militarilor activi cu mass-media
este posibilă doar cu respectarea unor proceduri prevăzute de reglementările
interne în acest domeniu.
În plus:
Constituția României:
Munca forţată este interzisă. Dar nu constituie muncă
forţată activităţile pentru îndeplinirea îndatoririlor militare.
Cu alte cuvinte,
militarii se află la dispoziție 24 de ore din 24. Ei pot fi chemați oricând de
la domiciliu sau din timpul liber pentru îndeplinirea sarcinilor și misiunilor
încredințate, pot fi solicitați să intervină în sprijinul autorităților locale
și centrale pentru limitarea efectelor calamităților naturale sau vremii
nefavorabile, sunt dislocați pe perioade lungi în poligoane și facilități de
pregătire și instruire, fără a primi drepturi salariale suplimentare și fără
posibilitatea de a refuza aceste sarcini. De altfel, refuzul de a executa un
ordin legal, precum și insubordonarea reprezintă pentru militari infracțiuni
pedepsite de Codul Penal.
Concluzii:
Pe acest al doilea
palier de argumentație, este evident că, în situația în care s-ar considera
justificată eliminarea pensiilor militare de stat, în scopul tratamentului egal
al pensionarilor, este necesar tratamentul egal și nediscrimnatoriu și
pe timpul desfășurării vieții active. Nu putem discuta de tratament egal
DOAR la sfârșitul carierei, ci și pe timpul acesteia.
Există două opțiuni
pentru aceasta:
Interzicerea
drepturilor și libertăților fundamentale menționate mai sus TUTUROR
categoriilor de salariați, din mediul public sau privat, ceea ce evident, ar fi
o aberație.
Eliminarea tuturor
interdicțiilor și restricțiilor din domeniul drepturilor și libertăților
fundamentale pentru militari. Aceasta ar însemna renunțarea la Statutul
cadrelor militare și remunerarea militarilor potrivit Codului muncii.
Aceasta ar însemna,
printre altele:
Militarii își vor
desfășura activitatea după programul de lucru valabil pentru toate celelalte
categorii de salariați. Activitatea care depășește opt ore de lucru va trebui
compensată în conformitate cu Codul muncii, iar menținerea activității 24 de
ore din 24 în unitâțile militare va trebui acoperită cu costurile și personalul
suplimentar necesare pentru încadrarea în prevederile legislației muncii.
Altfel spus, vom avea apărare națională opt ore pe zi, în general, cu excepții
acolo unde se pot organiza schimburi de lucru.
Militarii vor avea
dreptul de a se asocia în sindicate, care să negocieze pentru ei condițiile de
muncă, de salarizare, condițiile în care se acceptă executarea misiunilor cu
grad ridicat de risc, condițiile în care se execută sau nu ordinele. Va fi
necesară, complementar, abrogarea acelor prevederi ale Codului Penal
referitoare la militari, în aspectele care vor intra în contradicție cu Codul
muncii.
Posibilitatea pentru
militarii în activitate de a se înscrie în partide politice, de a face
propagandă politică în unitățile militare, de a candida în administrația
publică locală și în Parlamentul României, precum și la Președinția României.
Posibilitatea
militarilor de a declara grevă, de a organiza mitinguri și demonstrații de
protest ori de câte ori se consideră neîndreptățiți.
Prestarea liberă a
oricărei activități economice, afaceri, inițiative private care să completeze
veniturile militarilor, în aceleași condiții cu ale salariaților din sistemul
public sau privat.
Dacă ne dorim o astfel
de armată, dacă putem crede că acesta ar putea fi cel mai eficient mod de a
organiza sistemul de apărare și securitate națională pentru România, atunci
eliminarea sistemului pensiilor militare de stat ar fi posibilă și pensionarii ar
putea beneficia de același sistem de calcul al pensiilor. Tratamentul egal cu
sistemul civil trebuie asigurat, așa cum arătam mai sus, pe întregul traiect
profesional al militarilor, nu doar după trecerea în rezervă.
Actualul sistem al
pensiilor militare de stat este departe de a fi unul perfect. În ultimii 10
ani, legistația incidentă a fost modificată de patru ori, ceea ce a creat
disfuncționalități în armonizarea tuturor situațiilor.
Aceste schimbări
legislative au generat și unele situații anormale, excepții, care sunt vânate
cu predilecție și servite ca argumente imbatabile. Știm însă că excepțiile nu
pot da măsura întregului sistem și că generalizarea unor aspecte punctuale nu
servește decât intențiilor de a învrăjbi și diviza categoriile profesionale.
Să sperăm că lucrurile vor fi înțelese și așezate, cu înțelepciune, în perioada care va urma. Acest material documentar reprezintă o astfel de încercare, de a privi lucrurile în ansamblul lor.
Să sperăm că lucrurile vor fi înțelese și așezate, cu înțelepciune, în perioada care va urma. Acest material documentar reprezintă o astfel de încercare, de a privi lucrurile în ansamblul lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu