Strategia Ministerului Educației
Naționale pentru dezvoltarea învățământului
Parlamentul României, 4 octombrie
2017
Programul de Guvernare 2017-2020,
documentele europene și naționale programatice (Strategia Europa 2020, Cadrul
ET 2020, strategiile sectoriale ale educației și formării profesionale 2015 –
2020 – validate de Comisia Europeană) fundamentează strategia Ministerului
Educaţiei Naţionale pentru dezvoltarea învățământului.
1. Asigurarea accesului egal și a participării la o educație de
calitate
• Ministerul continuă derularea
programelor sociale pentru învăţământul preuniversitar: Rechizite şcolare, Bani
de liceu, Euro 200, Decontarea transportului, Acordarea bursei profesionale
pentru elevii din învăţământul profesional;
• Au fost admise la finanțare și
vor fi implementate 62 de proiecte din cadrul Programului “Scoala pentru toți”,
în valoare totală de 82 milioane euro și 10 proiecte din Apelul “Profesori
motivați în școli defavorizate”, în valoare totală de 11 milioane euro;
• Ordonanța pentru aprobarea
programului ”Masă caldă în școli” a fost retransmisă către ministere în data de
19.09.2017. În prezent, are avizul de la Ministerul Sănătății și este pe
traseul avizării la MDRAPFE, MFP și MJ;
• Se inițiază o propunere de
finanțare a programului ”Școală după școală”, de la bugetul de stat, după o
metodologie nouă, pentru școlile cu elevi din zonele dezavantajate (posibil
după modelul ”Masă caldă” sau cuplat cu acest program)
• Se finalizează unui set de
proceduri privind identificarea şi monitorizarea copiilor aflaţi în afara
sistemului de educaţie, în cadrul proiectului ”Sistem de avertizare timpurie
pentru reducerea părăsirii timpurii a școlii”, finanțat de Comisia Europeană,
prin serviciul Structural Reform Unit;
• Se continuă implementarea
programelor sociale pentru studenţi: burse, subvenţii pentru cazare şi masă,
gratuitatea transportului feroviar intern, respectiv reducerea cu 50% a
abonamentelor lunare pentru transportul studenților cu metroul.
2. Dezvoltarea sistemului de educație timpurie
• Referitor la serviciile de
educaţie timpurie:
- se va adopta versiunea
revizuită a Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului
preşcolar,
- se va adopta versiunea
revizuită a Metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor servicii
de educaţie timpurie ante-preşcolară,
- se va revizui Curriculumul
specific pentru educaţia timpurie.
• Se va finaliza, în colaborare
cu UNICEF, Strategia privind educaţia timpurie şi Strategia pentru educaţia
parentală şi se vor lansa în dezbatere publică.
• Până la sfârșitul anului vor fi
recepționate încă 45 de unități de învățământ preuniversitar, 29 de grădinițe
nou construite și 16 școli aflate în proces de reabilitare. Proiectul privind
Reforma Educaţiei Timpurii (P.R.E.T.), cofinanțat de Banca de Dezvoltare a
Consiliului Europei și Guvernul României, are ca obiective principale
construirea a peste 300 de grădiniţe noi şi dotarea lor cu mobilier.
• Ministerul a depus, la 30
august 2017, o cerere de finanțare prin Programul Operațional Ajutorarea
Persoanelor Dezavantajate (POAD) 2014-2020, care va permite, în anul școlar
2017-2018, achiziționarea de rechizite pentru preșcolari, respectiv
suplimentarea cu ghiozdane a pachetelor de rechizite ce se acordă elevilor din
ciclul primar și gimnazial.
3. Corelarea ofertelor educaționale cu nevoile angajatorilor
• La începutul anului școlar 2017
- 2018, ponderea locurilor ocupate la învăţământul profesional
este de 76,2%, fiind ocupate un
număr de 26.309 locuri, iar la învăţământul dual este de 67,8%, ceea ce
reprezintă un număr de 2.398 elevi înmatriculaţi.
• În anul şcolar 2017-2018,
instruirea practică pentru învăţământul profesional și tehnic în clasele
IX-XI și învățământul dual, se
desfăşoară la un număr de aproximativ 4000 de operatori economici.
• Anul 2017 a fost declarat anul
învățământului profesional și tehnic în România. Se desfășoară campanii de
informare și conștientizare și, la nivelul fiecărei unități de învățământ
gimnazial, s-a organizat „Săptămâna meseriilor”.
• Prin noile programe școlare
pentru clasele V-VIII aprobate, s-au introdus în cadrul disciplinei Educație
Tehnologică (cls. V-VIII) și Educație Economică (cl. a VIII-a) elemente de
educație antreprenorială. Se vor organiza concursuri antreprenoriale la toate
nivelurile preuniversitare (ex. – competiția Școală antreprenorială europeană).
• OUG 96/2016 pentru modificarea
şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării
profesionale şi sănătăţii, a fost aprobată cu amendamente la Camera
Deputaților, urmând să fie dezbătută în Senat.
- probleme sensibile: rolul
ARACIS; acreditarea programelor de studii universitare de licenţă (care
urmăresc obţinerea unor calificări existente în Registrul Naţional al
Calificărilor din Învăţământul Superior (RNCIS) sau calificări noi care se
înscriu şi se înregistrează în RNCIS) şi stabilirea numărului maxim de studenţi
(cifrei limită maxim 35 studenți/cadru didactic) care pot fi şcolarizaţi în
cadrul programului şi cărora li se poate acorda o diplomă de absolvire se
realizează prin hotărâre a Guvernului, în urma evaluării externe realizate de
către ARACIS sau de către o altă agenţie de asigurare a calităţii, din ţară sau
din străinătate; formarea profesională a adulților, inclusiv la nivelul 6 de
calificare.
• Având in vedere prevederile
unor documente-cadru (Acordul de Parteneriat intre Romania și Comisia
Europeană, Programul Operațional Capital Uman 2014-2020 și Strategia Națională
pentru Învățământ Terțiar 2015–2020) s-a realizat corelarea domeniilor și
specializărilor/programelor de studii universitare cu sectoarele economice cu
potențial de creștere în România. Astfel MEN a solicitat tuturor instituțiilor
de învățământ superior acreditate să completeze și să transmită listele
domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare corelate cu
sectoarele economice cu potențial de creștere în România. Proiectul de ordin,
varianta finală, a fost transmis spre consultare Consiliului Naţional de
Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare, Agenției Române
de Asigurare a Calității în Învățământul Superior și Autorității Naționale
pentru Calificări. Punctele de vedere ale acestor instituții au fost integrate
în proiectul de ordin, versiunea actualizată a acestuia urmând a fi prezentată
și discutată în cadrul Reuniunii Consiliului Național al Rectorilor (6 – 8
octombrie 2017).
• OUG 81/2016 privind modificarea
și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 pentru sprijinirea
învățământul dual, a fost aprobată cu amendamente la Camera Deputaților și urmează
a fi dezbătută în Senat.
- probleme sensibile: au fost
introduse facilități fiscale pentru firmele partenere; a fost completat Codul
Fiscal în sensul introducerii deductibilității costurilor cu formarea
profesională pentru companiile care susțin învățământul profesional dual.
4. Asigurarea condițiilor de
studii - infrastructură modernă
- Rețeaua învățământului
preuniversitar este formată din 18.137 unități cu un număr de 23.853 clădiri.
Dintre acestea, 19.204 au avize sanitare, 301 au avize de mediu, 13.134 au
autorizații PSI, iar 1.005 au avize PSI.
- Noile norme metodologice
privind avizarea şi autorizarea de securitate la incendiu şi protecţie civilă
din august 2016, prevăd realizarea unei documentații tehnice specifice
unităților de învățământ, iar pentru expertizare nu există suficient personal
calificat ISU.
- Pentru eficientizarea
autorizării unităților de învățământ preuniversitar pentru securitate la
incendiu și sănătatea populației, MEN, împreună cu MDRAPFE , MAI / IGSU
(Inspectoratul General pentru Situații de Urgență) și MS/ DSP (Direcțiile de
Sănătate Publică) cooperează în vederea elaborării unei proceduri care să
simplifice procesul de autorizare a lucrărilor de construcții la unitățile de
învățământ.
- Referitor la situația avizelor
de funcționare vom avea în vedere unitățile școlare care funcționează fără
autorizație sanitară - în general - unități școlare cu efective reduse de elevi
din mediul rural, unde lipsesc alimentarea cu apă și canalizarea, sistemele de
încălzire sunt improprii, nu există medic și cabinet medical școlar, centrale
termice nu sunt dotate cu dispozitive de securitate, construcțiile nu sunt
echipate cu mijloace de detectare, semnalizare și alarmare în caz de incendiu
etc.
• În luna iulie 2017, au fost
recepționate 7 obiective de investiții: 3 unități de învățământ cu clasele
I-VIII finanțate prin Proiectul Reabilitarea Infrastructurii Școlare, respectiv
4 grădinițe din Proiectul Reforma Educației Timpurii în România. Valoarea
totală de execuție a celor 7 obiective de investiții este de 8.677.114 lei.
Celor 7 unități de învățământ recepționate li se adaugă alte 15 școli și 25 de
grădinițe finalizate în primele 6 luni ale anului.
• MDRAP a aprobat ordinele prin
care au fost alocate fonduri de la bugetul de stat pentru obiectivele de
investiții privind construcția/ reabilitarea a 500 de creșe, grădinițe, școli.
5. Profesori motivați și bine pregătiți
• Personalul didactic din
învățământul preuniversitar a participat pe perioada vacanței de vară la
diverse activități de perfecționare și dezvoltare profesională constând în:
programe/stagii internaționale: ex. Erasmus+, școli de vară, e-Twinning;
cursuri de formare continuă acreditate.
• Abilitarea curriculară a
cadrelor didactice care predau la clasa a V-a în anul școlar 2017-2018 s-a
făcut prin stagii de instruire la nivelul caselor corpului didactic și, la
începutul lunii septembrie, prin instruiri realizate de ministerul educației
pentru fiecare disciplină. Aceste prime stagii de instruire vor fi urmate de cursuri
de formare care vor însuma peste 80 de ore formare pentru fiecare cadru
didactic și vor avea atât componentă teoretică cât și componentă practică.
MEN își propune:
- să asigure, printr-un amplu
proiect de profesionalizare a carierei didactice, un cadru instituțional și
normativ coerent și adecvat gradului de complexitate actual al școlii românești
și o infrastructură adecvată a școlilor de aplicație;
- înființarea instituției
mentoratului didactic;
- crearea unei rețele de școli de
aplicație pentru pregătirea pedagogică a viitoarelor cadre didactice și
înființarea și dezvoltarea, într-o etapă-pilot, a unor baze de practică
pedagogică moderne;
- formarea continuă în
specialitate și formarea continuă ca extindere de competențe.
6. Dezvoltarea învățării pe tot parcursul vieții
• Prin HG nr. 598/2017, a fost
aprobată Metodologia de acreditare, evaluare periodică, organizare şi
funcţionare a Centrelor
comunitare de învăţare permanentă, elaborată de Ministerul Educației Naționale.
Cu sprijinul comunităților locale, primele asemenea centre vor fi operaționale
în semestrul I 2018.
• Proiectul de HG privind
aprobarea structurii Registrului Naţional al Calificărilor din România -
RNC se află pe circuitul de
avizare externă, la Ministerul Muncii și Justiției Sociale.
7. Legislația învățământului
Ministerul a depus la Autoritatea
de Management POCA, proiectul Noi perspective în educație, care va fundamenta
proiectul noii legi a educației. Acesta vizează crearea unui cadru normativ
predictibil și stabil bazat pe orientările strategice în învățământul
preuniversitar și universitar la orizontul 2030. Calendarul elaborării
proiectului cuprinde:
• Octombrie – Decembrie 2017:
Realizarea Sintezei consultărilor anterioare (luând în considerare rezultatele
dezbaterilor proiectului România Educată)
• Ianuarie – Martie 2018:
Evaluarea sistemului educațional (Starea Educației)
• Aprilie - Mai 2018: Asumarea
opțiunilor majore ale educației
• Mai – Iulie 2018: Elaborarea
proiectului noii legi
• August – Septembrie 2018:
Derularea dezbaterilor publice
• Septembrie 2018: Definitivarea
proiectului și transmiterea acestuia Parlamentului
8. Proiecte europene
• În ultimele luni, au fost
admise la finanțare 62 de proiecte din cadrul Programului “Scoala pentru toți”,
în valoare totală de 82 milioane euro și 10 proiecte din Apelul “Profesori
motivați în școli defavorizate”, în valoare totală de 11 milioane euro.
• Evidențiez cel mai mare proiect
școlar din Europa, finanțat prin Banca Internațională pentru Reconstrucție și
Dezvoltare (BIRD), în perioada 2015-2022, în valoare de 200 mil. euro, având ca
obiectiv reducerea abandonului în învățământul secundar superior și primii ani
ai învățământului terțiar și creșterea ratei de promovare a examenului de
bacalaureat.
Beneficiarii proiectului ROSE
sunt elevii înmatriculați în cele aproximativ 1.000 de licee de stat cu
performanțe, în special elevii din grupuri dezavantajate, personalul din licee,
incluzând directori și cadre didactice, studenții înmatriculați în primul an de
studiu în instituțiile de învățământ terțiar selectate, în special studenți din
grupuri dezavantajate, personalul din cele aproximativ 313 facultăți de stat
din instituții de învățământ superior de stat eligibile (reprezentând
aproximativ 90% din totalul facultăților din universitățile de stat).
Ministerul a demarat activitățile
pentru următoarele proiecte POC și POCU, finanțate din fonduri europene:
• Curriculum relevant, educație
deschisă pentru toți – CRED, vizează reforma curriculumului național
obligatoriu (primar și gimnazial) în valoare de aproximativ 40 mil €.
Proiectul vizează o componentă
”metodologică”/ teoretică în cadrul căreia vor fi elaborate ghiduri
metodologice pentru disciplinele de studiu din învățământul primar și gimnazial
precum și resurse educaționale deschise. Are și o componentă de formare în
cadrul căreia 55.000 de cadre didactice din învățământul primar și gimnazial
vor fi formate în vederea integrării noului curriculum.
• Profesionalizarea carierei
didactice, în valoare de aproximativ 30 mil €, vizează dezvoltarea unui cadru
normativ coerent, înființarea instituției mentoratului didactic.
• Educație timpurie incluzivă și
de calitate, în valoare de aproximativ 13 mil. €, vizează creșterea accesului
și calității serviciilor de educație timpurie pentru copiii ante-preșcolari și
asigurarea resursei umane specializate și calificate pentru educația și
îngrijirea copiilor ante-preșcolari în 235 de creșe și grădinițe.
• Sistemul informatic pentru
managementul școlarității din învățământul preuniversitar
Proiectul urmărește dezvoltarea
și implementarea unei platforme și metodologii naționale, centralizate, pentru
colectarea, gestionarea și analiza informațiilor referitoare la rezultatele
școlare și activitatea școlară zilnică.
• Platforma Națională a Educației
Se urmărește crearea unei
platforme școlare educaționale on-line și a unei Biblioteci Școlare Virtuale
pentru a veni în sprijinul elevilor și al profesorilor prin punerea la
dispoziție în sistem on-line a unor instrumente de tip TIC care sprijină
procesul de învățare pentru a contribui la reducerea abandonului școlar, la
dezvoltarea profesională și la învățarea pe tot parcursul vieții.
• Informatizarea unui județ
MEN își propune să realizeze
informatizarea completă a procesului educațional dintr-un județ. Astfel se
propune dotarea claselor în care învață elevi din clasa a V-a până în clasa a
XII-a cu tablete pentru elevi, laptop-uri pentru profesori, tablă SMART și
videoproiector. Pentru școlile profesionale vor exista și imprimante 3D.
• Dubla specializare
• WI - FI Campus
Prin programele anterioare, toate
unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică au fost
conectate la Internet cel puțin într-un punct fix. MEN și Agenția de
Administrare a Rețelei Naționale de Informatică pentru Educație și Cercetare
realizează o analiză privind serviciile de Internet, la nivel de
structură/clădire, pentru toate unitățile de învățământ preuniversitar.
Conectarea tuturor structurilor/ clădirilor școlare la Internet se va realiza
prin programul WI-FI Campus finanțat prin POC E-educație, în colaborare cu
Unitatea de implementare a Proiectelor din MCSI.
• Proiecte POCA – noncompetitive
- Asigurarea calității în școlile
doctorale – prestigiu și încredere ≈ 13 mil €
- Dezvoltarea şi implementarea
unui sistem de calificare pe mai multe niveluri bazat pe promovarea rutelor
flexibile de progres în cariera profesională ≈ 1 mil €
- Dezvoltarea capacității MEN de
monitorizare și prognoză a evoluției învățământului superior, în raport cu
piața muncii ≈ 20 mil. lei|
- Monitorizarea și evaluarea
strategiilor condiționalități ex -ante în educație și îmbunătățirea procesului
decizional prin monitorizarea performanței instituționale la nivel central și
local ≈ 12 mil. lei|
- Îmbunătățirea politicilor
publice în învățământul superior și creșterea calității reglementărilor prin
actualizarea standardelor de calitate.
Academiile de ramură - Academia de Științe
Medicale, Academia de Științe Agricole, Academia de Științe Tehnice s.c.l. – au
acte normative proprii de constituire. Aceste instituții nu se află în
subordonarea sau coordonarea MEN.Ø
-ARACIS este o instituție publică autonomă, de
interes național, cu personalitate juridică și cu buget propriu de venituri și
cheltuieli.Ø
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu