CODUL DE CONDUITĂ
ART. 11 din Ordinul nr. 5530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu
modificările și completările ulterioare:
În vederea desfăşurării activităţii în condiţii
de transparenţă, imparţialitate şi eficienţă, personalul din inspectoratul
şcolar are obligaţia de a respecta principiile fundamentale şi normele de
conduită profesională şi morală prevăzute de Codul de conduită a personalului
din inspectoratul şcolar prevăzut în anexa nr. 3.
ANEXA
3
la
regulamentul-cadru
CODUL DE CONDUITĂ
a
personalului din inspectoratul şcolar
Preambul
Prezentul
document reprezintă un cod de conduită pentru toate categoriile de personal
care funcţionează în inspectoratul şcolar.
Personalul din inspectoratul şcolar se
raportează la două domenii fundamentale:
a) relaţii
publice;
b) relaţii cu
publicul.
Relaţiile publice ale inspectoratului
şcolar privesc organizarea şi administrarea sistemului complex de relaţii
profesionale, economice, politice, administrative, sociale, mediatice şi
culturale în care evoluează instituţia.
Relaţiile cu publicul reprezintă acea
parte din relaţiile publice practicate de instituţie prin care se realizează
contactul nemijlocit cu publicul larg şi cu anumite categorii specifice de
public.
Comunicarea în cele două domenii se defineşte
drept:
a) comunicare internă, între membrii instituţiei;
b) comunicare externă, cu diferitele tipuri de
public.
Categorii de public pentru inspectoratul şcolar:
1. Personalul didactic, nedidactic şi
administrativ reprezintă un public intern, primar, tradiţional, activ.
2. Elevii sunt un public intern, tradiţional,
activ, primar.
3. Părinţii se încadrează în categoria publicului
intern - parteneri în educaţie sau extern - beneficiari indirecţi ai educaţiei.
4. Autorităţile locale se încadrează în categoria
publicului extern - instituţii guvernamentale, instituţii şi persoane cu
atribuţii ministeriale, administrative, legislative etc.
5. Comunitatea locală se constituie în public
extern organizaţii comunitare, poliţie, biserică, organizaţii de tineret şi de
afaceri, precum şi persoane importante din aceste medii, cum ar fi educatori,
lideri locali, oficialităţi clericale, bancheri, lideri etnici etc.
6. Angajatorii se constituie atât în public intern
- parteneri în educaţie, cât şi în public extern - beneficiari indirecţi ai
educaţiei.
7. Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului
şi Sportului se constituie în public intern.
8. Sindicatul este un public extern - reprezintă
interesele angajaţilor în relaţie cu patronatul.
9.
Mass-media este un public extern, dar nu ţintă, ci canal de comunicare.
CAP. I
Dispoziţii
generale
ART. 1
Scopul prezentului cod este de a stabili un cadru
etic pentru desfăşurarea activităţilor din inspectoratul şcolar în condiţii de
transparenţă, imparţialitate şi eficienţă, crescând astfel credibilitatea şi
acceptarea publică a acestei instituţii.
ART. 2
Obiectivele prezentului cod urmăresc să asigure
creşterea calităţii serviciului public, o bună administrare în realizarea
interesului public, precum şi să contribuie la eliminarea faptelor de corupţie,
prin:
a) reglementarea normelor de conduită profesională
necesare realizării unor raporturi sociale şi profesionale corespunzătoare
creării şi menţinerii la nivel înalt a prestigiului instituţiei;
b) informarea publicului cu privire la conduita
profesională la care este îndreptăţit să se aştepte din partea personalului
angajat în inspectoratul şcolar în exercitarea funcţiei;
c) crearea unui climat de încredere şi respect
reciproc atât în cadrul instituţiei, cât şi între personalul instituţiei şi
public.
ART. 3
(1) Normele de conduită profesională şi morală
prevăzute de prezentul cod se adaugă normelor de conduită obligatorii stabilite
prin alte acte normative în vigoare la nivel naţional sau în cadrul sistemului
de învăţământ, privind:
a) drepturile copilului şi drepturile tinerilor;
b) drepturile minorităţilor;
c) combaterea discriminării;
d) accesul cetăţenilor la informaţiile de interes
public;
e) statutul personalului didactic.
(2) Rezultatele aşteptate în urma aplicării
prezentului cod sunt:
a) o conduită profesională care să conducă la
crearea şi menţinerea prestigiului instituţiei;
b) informarea publicului cu privire la conduita
profesională a personalului inspectoratului şcolar în exercitarea activităţilor
desfăşurate.
(3)
Încălcarea regulilor de conduită prevăzute de prezentul cod atrage răspunderea
disciplinară a celor vinovaţi şi se sancţionează conform prevederilor legale în
vigoare.
CAP. II
Principii fundamentale şi norme de conduită
ART. 4
Personalul din inspectoratul şcolar are obligaţia
de a respecta principiile fundamentale şi normele de conduită profesională şi
morală prevăzute de prezentul cod şi de a le practica în interes public.
ART. 5
Activitatea personalului din inspectoratul şcolar
trebuie să se fundamenteze pe următoarele principii şi norme de conduită:
1. Respectarea
drepturilor omului şi a echităţii
Personalul inspectoratului şcolar trebuie să
respecte şi să promoveze demnitatea individului, unicitatea şi valoarea
fiecărei persoane, precum şi unicitatea situaţiei în care se află.
Angajaţii
inspectoratului şcolar au următoarele obligaţii în acest sens:
a) să respecte drepturile fundamentale ale omului,
pornind de la faptul că toţi oamenii sunt liberi şi egali în drepturi;
b) să îşi exercite atribuţiile în concordanţă cu regulamentul de organizare
şi funcţionare a inspectoratelor şcolare şi cu regulamentul intern;
c) să ţină seama, în exercitarea activităţii lor,
de respectarea necondiţionată a legilor şi a altor reglementări în domeniul
educaţiei şi învăţământului;
d) să aplice un tratament corect şi echitabil
tuturor persoanelor cu care colaborează; să respecte valorile morale şi
religioase, obiceiurile, tradiţiile şi cultura comunităţii în care activează;
e) să combată orice acte de discriminare sau
exploatare, indiferent dacă acestea sunt directe sau indirecte;
f) să apere cu loialitate prestigiul instituţiei
în care îşi desfăşoară activitatea.
2. Transparenţă şi responsabilitate
Scopul principal al activităţii personalului din
inspectoratul şcolar este acela de a asista persoanele aflate în dificultate,
implicându-se în identificarea, evaluarea şi soluţionarea problemelor
educative, pedagogice şi sociale. În acest sens, personalul inspectoratului şcolar
are următoarele obligaţii:
a) să respecte principiul transparenţei tuturor
categoriilor de informaţii care interesează membrii comunităţii, elevii,
absolvenţii, instituţiile cu care colaborează şi publicul larg, asigurând o
informare corectă şi la timp;
b) să informeze periodic opinia publică despre
activităţile desfăşurate şi despre modul în care sunt gestionate resursele sale
materiale şi financiare;
c) să fie responsabil pentru deciziile adoptate
atât în faţa propriei instituţii şi a Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului, cât şi, în egală măsură, în faţa beneficiarilor săi,
personalului şi membrilor organizaţiilor asociate, societăţii, în ansamblu;
d) să se distingă prin implicare activă în
problemele profesionale şi publice, prin colegialitate şi atitudine civică;
e) să respecte standardele etice şi profesionale
în reprezentările publice ale inspectoratelor şcolare;
f) să combată orice act de dezinformare,
calomniere, denigrare publică a persoanelor din instituţie, din unităţi de
învăţământ sau din alte instituţii.
3. Confidenţialitate
În activitatea lor, angajaţilor inspectoratului
şcolar le este interzis să dezvăluie datele, informaţiile şi documentele care
li se pun la dispoziţie în exercitarea atribuţiilor şi a obligaţiilor de
serviciu, să utilizeze sau să facă publice aceste informaţii fără autorizare
clară şi expresă şi numai dacă există un drept legal ori profesional sau au
datoria de a face publice informaţiile respective. În acest sens, aceştia au
următoarele obligaţii:
a) să nu utilizeze în interes personal sau în
beneficiul unui terţ informaţiile dobândite în cursul desfăşurării
activităţilor profesionale;
b) să trateze în mod adecvat toate informaţiile şi
documentele obţinute în exercitarea sau cu ocazia exercitării atribuţiilor şi
obligaţiilor de serviciu, ţinând cont de
confidenţialitatea acestora;
c) să nu folosească informaţiile obţinute în
cursul activităţii lor în scopuri personale sau contrar legii;
d) să asigure confidenţialitatea informaţiilor şi
a documentelor care ar putea aduce atingere prestigiului şi imaginii publice a
instituţiei sau a unei persoane evaluate.
4. Profesionalism
Personalul din inspectoratul şcolar trebuie să îşi
desfăşoare activitatea numai în aria de competenţă profesională determinată de
calificarea profesională, expertiza şi experienţa profesională. În acest sens,
angajaţii inspectoratele şcolare au următoarele obligaţii:
a) să îşi îndeplinească atribuţiile de serviciu cu
responsabilitate, competenţă, eficienţă, corectitudine şi conştiinciozitate;
b) să aibă iniţiative şi să îşi dezvolte propriile
competenţe profesionale;
c) să respingă comportamentul superficial şi
dezinteresul faţă de activităţile desfăşurate;
d) să dea dovadă de răbdare, amabilitate, de
simţul umorului, de abilitatea de a ceda în unele privinţe, de a nu fi rigizi;
e) să dea dovadă de prezenţă de spirit, intuiţie,
inventivitate în rezolvarea unor situaţii neprevăzute.
5. Obiectivitatea
În activitatea desfăşurată, personalul din
inspectoratul şcolar trebuie să se bazeze exclusiv pe documentele analizate în
temeiul principiilor, indicatorilor, standardelor, metodologiilor de evaluare,
precum şi al altor reglementari legale în domeniu, după caz, fără alte
influenţe externe. Astfel, angajaţii inspectoratului şcolar au următoarele
obligaţii:
a) să întocmească rapoartele de evaluare în mod
obiectiv, în concordanţă cu standardele, indicatorii şi descriptorii prevăzuţi
de lege şi în forma solicitată;
b) să facă o evaluare obiectivă a tuturor
aspectelor relevante din activitatea desfăşurată de organizaţia furnizoare de
educaţie supusă evaluării;
c) să nu se lase influenţaţi de interese personale
sau ale unor terţi în formarea propriei opinii;
d) să nu trateze cu superficialitate informaţiile,
datele şi documentele obţinute în timpul evaluării;
e) să nu omită, cu bună ştiinţă, informaţii, date
şi documente obţinute în timpul evaluării;
f) să îşi fundamenteze concluziile, observaţiile
şi consemnările din rapoartele întocmite în timpul evaluării exclusiv pe
documentele verificate şi pe date provenind din surse sigure şi neechivoce, în
conformitate cu standardele de evaluare.
6. Exactitate şi legalitate
Personalul din inspectoratul şcolar trebuie să
informeze corect şi complet beneficiarii despre toate oportunităţile,
conjuncturile şi corelaţiile ce se pot stabili, pentru a putea garanta o
alegere (autodeterminare) în cunoştinţă de cauză. Pentru respectarea acestor
principii, angajaţii inspectoratului şcolar au următoarele obligaţii:
a) să respecte termenele lucrărilor;
b) să stabilească relaţii corecte şi oneste cu
publicul, respectând legile, pe baza cărora îşi desfăşoară activitatea;
c) să ţină cont de principiile unice de angajare
în muncă, de normele de sănătate şi de protecţie a muncii, de crearea unui
climat de încredere şi respect reciproc între cetăţeni şi personalul din
instituţie;
d) să aibă abilităţi de comunicare scrisă şi
orală, de a prezenta simplu şi clar, într-un limbaj accesibil publicului larg,
idei sau mesaje specifice domeniului.
7. Integritatea
Personalul din inspectoratul şcolar trebuie să
acţioneze cu onestitate şi responsabilitate în concordanţă cu misiunea
profesiei şi standardele profesionale. Pentru atingerea acestui deziderat,
angajaţii din inspectoratul şcolar au următoarele obligaţii:
a) să descurajeze practicile imorale şi abaterile
de la valorile instituţiei;
b) să creeze un climat etic adecvat activităţii
profesionale, în acord cu ţelurile instituţiei;
c) să dea dovadă de onestitate, corectitudine,
obiectivitate în toate activităţile desfăşurate;
d) să evite conflictele de interese în exercitarea
profesiei;
e) să nu
solicite sau să nu accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru alţii,
vreun avantaj ori beneficiu în exercitarea funcţiei publice pe care o deţin şi
să nu abuzeze în niciun fel de această funcţie.
CAP. III
Dispoziţii finale
ART. 6
(1) Prevederile prezentului cod vor fi respectate
şi de către persoanele delegate de inspectoratul şcolar pentru exercitarea de
atribuţii în teritoriu.
(2)
Prezentul cod poate fi completat cu alte prevederi referitoare la
comportamentul şi conduita morală şi profesională a personalului din
inspectoratul şcolar, rezultate din legi, hotărâri ale Guvernului, ordine ale
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului şi hotărâri ale
consiliului de administraţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu