Unităţile de învăţământ încheie cu părinţii,
tutorii sau susţinătorii legali, în momentul înscrierii antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor, în registrul unic matricol, un
contract educaţional în care sunt înscrise drepturile şi obligaţiile reciproce
ale părţilor.
Modelul contractului educaţional
este prezentat în Anexa nr. 2 a Ordinului nr. 5.115 din 15
decembrie 2014.
Acesta
este particularizat la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ prin decizia
consiliului de administraţie, după consultarea consiliului reprezentativ al
părinţilor.
Contractul educaţional este valabil
pe toată perioada de şcolarizare în cadrul unităţii de învăţământ.
Eventualele modificări se pot
realiza printr-un act adiţional acceptat de ambele părţi şi care se ataşează
contractului educaţional.
Contractul educaţional va cuprinde
în mod obligatoriu: datele de identificare a părţilor semnatare - respectiv
unitatea de învăţământ, beneficiarul primar al educaţiei, părintele, tutorele
sau susţinătorul legal, scopul pentru care se încheie contractul educaţional,
drepturile părţilor, obligaţiile părţilor, durata valabilităţii contractului,
alte clauze.
Contractul
educaţional se încheie în două exemplare originale, unul pentru părinte, tutore
sau susţinătorul legal, altul pentru unitatea de învăţământ şi îşi produce
efectele de la data semnării.
Consiliul de administraţie
monitorizează modul de îndeplinire a obligaţiilor prevăzute în contractul
educaţional.
Comitetul de
părinţi al clasei urmăreşte modul de îndeplinire a obligaţiilor prevăzute în
contractul educaţional de către fiecare părinte, tutore sau susţinător legal şi
adoptă măsurile care se impun în cazul încălcării prevederilor cuprinse în
acest document.
Inspectoratul Scolar Judetean sancţionează
nerespectarea prevederilor contractului educaţional-tip de către unitatea de
învăţământ pe care aceasta îl încheie cu părinţii în momentul înscrierii
antepreşcolarilor, respectiv a preşcolarilor sau a elevilor, în Registrul unic
matricol.
Modelul contractului educaţional
Antet
şcoală
Având în vedere prevederile Legii
educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, ale
Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar aprobat prin OMEN nr. ....., ale Legii nr. 272/2004, privind
protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată,
Se
încheie prezentul:
CONTRACT EDUCAŢIONAL
I. Părţile semnatare
1. (Unitatea de
învăţământ)......, cu sediul în ......., reprezentată prin director, dna/dl.
........ .
2. Beneficiarul
indirect, dna/dl. ....... părinte/tutore/susţinător legal al elevului, cu
domiciliul în .......,
3. Beneficiarul
direct al educaţiei, ........ elev.
II. Scopul contractului: asigurarea
condiţiilor optime de derulare a procesului de învăţământ prin implicarea şi
responsabilizarea părţilor implicate în educaţia beneficiarilor direcţi ai
educaţiei.
III. Drepturile părţilor: drepturile
părţilor semnatare ale prezentului contract sunt cele prevăzute în Regulamentul
de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar şi în
Regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ.
IV. Părţile au cel puţin următoarele
obligaţii:*)
──────────
*) Contractul educaţional-tip
urmează a fi particularizat, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, prin
decizia consiliului de administraţie.
──────────
1. Unitatea de
învăţământ se obligă:
a) să asigure condiţiile
optime de derulare a procesului de învăţământ;
b) să răspundă de
respectarea condiţiilor şi a exigenţelor privind normele de igienă şcolară, de
protecţie a muncii, de protecţie civilă şi de pază contra incendiilor în
unitatea de învăţământ;
c) să ia măsuri pentru
aplicarea de sancţiuni pentru abaterile disciplinare săvârşite de personalul
unităţii de învăţământ, în limita prevederilor legale în vigoare;
d) să ia măsuri pentru
aplicarea de sancţiuni pentru abaterile disciplinare săvârşite de elevi, în
limita prevederilor legale în vigoare;
e) personalul din
învăţământ trebuie să aibă o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile
educaţionale pe care le transmite elevilor şi un comportament responsabil;
f) personalul din
învăţământ are obligaţia să sesizeze, la nevoie, instituţiile publice de
asistenţă socială/educaţională specializată, direcţia generală de asistenţă
socială şi protecţia copilului în legătură cu aspecte care afectează
demnitatea, integritatea fizică şi psihică a elevului/copilului;
g) personalul din
învăţământ trebuie să dovedească respect şi consideraţie în relaţiile cu elevii
şi cu părinţii/reprezentanţii legali ai acestora;
h) personalului din
învăţământ îi este interzis să desfăşoare acţiuni de natură să afecteze
imaginea publică a elevului, viaţa intimă, privată şi familială a acestuia;
i) personalului din
învăţământ îi este interzis să aplice pedepse corporale, precum şi să agreseze
verbal sau fizic elevii şi/sau colegii.
j) se interzice
personalului didactic să condiţioneze evaluarea elevilor sau calitatea
prestaţiei didactice la clasă de obţinerea oricărui tip de avantaje de la elevi
sau de la părinţii/aparţinătorii/reprezentanţii legali ai acestora.
k) sunt interzise
activităţile care încalcă normele de moralitate şi orice activităţi care pot
pune în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a copiilor şi a
tinerilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic,
precum şi activităţile de natură politică şi prozelitismul religios.
2. Beneficiarul indirect
- părintele/tutorele/susţinătorul legal al copilului/elevului are următoarele
obligaţii:
a) obligaţia de a
asigura frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu şi de a lua
măsuri pentru şcolarizarea elevului, până la finalizarea studiilor;
b) la înscrierea
copilului/elevului în unitatea de învăţământ, părintele/tutorele/susţinătorul
legal are obligaţia de a prezenta documentele medicale solicitate, în vederea
menţinerii unui climat sănătos la nivel de grupă/clasă pentru evitarea
degradării stării de sănătate a celorlalţi elevi/preşcolari din
colectivitate/unitatea de învăţământ;
c)
părintele/tutorele/susţinătorul legal al elevului are obligaţia ca, cel puţin o
dată pe lună, să ia legătura cu educatoarea/învăţătorul/institutorul/profesorul
pentru învăţământul preşcolar/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul
diriginte pentru a cunoaşte evoluţia copilului/elevului;
d)
părintele/tutorele/susţinătorul legal al elevului răspunde material pentru
distrugerile bunurilor din patrimoniul şcolii, cauzate de elev;
e) să respecte
prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare al unităţii de
învăţământ;
h)
părintelui/tutorelui/susţinătorului legal îi sunt interzise agresarea fizică,
psihică, verbală a personalului unităţii de învăţământ.
3.
Beneficiarul direct are următoarele obligaţii:
a)
de a se pregăti la fiecare disciplină/modul de studiu, de a dobândi
competenţele şi de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de programele şcolare;
b)
de a frecventa cursurile, în cazul beneficiarilor primari ai educaţiei din
învăţământul de stat, particular şi confesional autorizat/acreditat cu
frecvenţă;
c)
de a se prezenta la cursuri şi la fiecare evaluare/sesiune de examene
organizată de unitatea de învăţământ, în cazul elevilor din învăţământul
obligatoriu, înscrişi la cursuri cu frecvenţă redusă;
d)
de a avea un comportament civilizat şi o ţinută decentă, atât în unitatea de
învăţământ, cât şi în afara ei;
e)
de a respecta regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii de
învăţământ, regulile de circulaţie, normele de securitate şi de sănătate în
muncă, de prevenire şi de stingere a incendiilor, normele de protecţie a
mediului;
f) de a nu distruge
documentele şcolare, precum cataloage, carnete de elev, foi matricole,
documente din portofoliu educaţional etc.;
g) de a nu deteriora
bunurile din patrimoniul unităţii de învăţământ (materiale didactice şi
mijloace de învăţământ, cărţi de la biblioteca şcolii, mobilier şcolar,
mobilier sanitar, spaţii de învăţământ etc.);
h) de a nu aduce sau
difuza, în unitatea de învăţământ, materiale care, prin conţinutul lor,
atentează la independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării,
care cultivă violenţa şi intoleranţa;
i) de a nu
organiza/participa la acţiuni de protest, care afectează desfăşurarea
activităţii de învăţământ sau care afectează participarea la programul şcolar;
j) de a nu
deţine/consuma/comercializa, în perimetrul unităţii de învăţământ şi în afara
acestuia, droguri, substanţe etnobotanice, băuturi alcoolice, ţigări;
k) de a nu introduce
şi/sau face uz în perimetrul unităţii de învăţământ orice tipuri de arme sau
alte produse pirotehnice cum ar fi muniţie, petarde, pocnitori, brichete etc.,
precum şi sprayuri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin
acţiunea lor, pot afecta integritatea fizică şi psihică a beneficiarilor
direcţi ai educaţiei şi a personalului unităţii de învăţământ;
l) de a nu poseda şi/sau difuza
materiale care au un caracter obscen sau pornografic;
m) de a nu aduce jigniri şi de a nu
manifesta agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de
personalul unităţii de învăţământ sau de a leza în orice mod imaginea publică a
acestora;
n) de a nu provoca/instiga/participa
la acte de violenţă în unitate şi în afara ei;
o) de a nu părăsi incinta şcolii în
timpul pauzelor sau după începerea cursurilor, fără avizul profesorului de
serviciu sau a învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul
primar/profesorului diriginte.
V. Durata contractului: prezentul contract se
încheie, de regulă, pe durata unui nivel de învăţământ.
VI. Alte
clauze: vor fi înscrise prevederi legale, conform Legii Educaţiei Naţionale nr.
1/2011, cu modificările şi completările ulterioare şi Regulamentului de
Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 272/2004 privind
protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
Încheiat azi, .........., în două exemplare, în
original, pentru fiecare parte.
Unitatea şcolară, Beneficiar indirect**),
Am luat la cunoştinţă,
Beneficiar direct, elevul,
(în vârstă de cel puţin 14 ani)
──────────
**) Părintele/tutorele/susţinătorul legal, pentru
elevii din învăţământul antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial şi liceal,
respectiv elevul, pentru învăţământul postliceal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu