Principalele atribuţii ale inspectoratului şcolar sunt
prevăzute la art. 95 din Legea nr. 1
din 5 ianuarie 2011 educaţiei naţionale (actualizată până la data de 30
iunie 2014)
(1) Inspectoratele şcolare
judeţene şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti sunt servicii
publice deconcentrate ale Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului, cu personalitate juridică, având în principal următoarele atribuţii:
a) aplică politicile şi
strategiile Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului la
nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
b) controlează aplicarea
legislaţiei şi monitorizează calitatea activităţilor de predare-învăţare şi
respectarea standardelor naţionale/indicatorilor de performanţă, prin inspecţia
şcolară;
c) controlează, monitorizează şi
evaluează calitatea managementului unităţilor şi instituţiilor de învăţământ;
d) asigură, împreună cu
autorităţile administraţiei publice locale, şcolarizarea elevilor şi
monitorizează participarea la cursuri a acestora pe durata învăţământului
obligatoriu;
e) coordonează admiterea în licee,
evaluările naţionale şi concursurile şcolare la nivelul unităţilor de
învăţământ din judeţ şi, respectiv, din municipiul Bucureşti;
f) monitorizează implementarea
programelor naţionale iniţiate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului
şi Sportului pe aria judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi a
proiectelor derulate de unităţile şcolare şi cele conexe în cadrul programelor
Uniunii Europene în domeniul educaţiei şi tineretului;
g) mediază conflictele şi
litigiile survenite între autoritatea administraţiei publice locale şi
unităţile de învăţământ;
h) coordonează şi controlează
activităţile unităţilor conexe ale Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului din aria judeţului/municipiului Bucureşti;
i) prezintă un raport anual
privind starea învăţământului pe teritoriul judeţului, respectiv al
municipiului Bucureşti. Acest raport se face public;
j) aprobă, la propunerea consiliului
local sau a consiliilor judeţene, înfiinţarea unităţilor pentru educaţie
timpurie, învăţământ primar şi gimnazial;
k) aplică politicile educaţionale
naţionale la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
l) acordă consiliere şi asistenţă
unităţilor şi instituţiilor de învăţământ în gestionarea resurselor umane şi a
posturilor didactice la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti;
m) monitorizează activităţile de
constituire şi de vacantare a posturilor didactice/catedrelor din unităţile de
învăţământ preuniversitar de stat şi particular, organizează concursul naţional
de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul
preuniversitar de stat şi monitorizează concursurile de ocupare a posturilor
didactice/catedrelor vacante/rezervate organizate de unităţile de învăţământ
preuniversitar particular.[1]
n) gestionează baza de date
privind cadrele didactice calificate angajate în unităţile de învăţământ, precum
şi întreaga bază de date a educaţiei;
o) înaintează spre avizare
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului reţeaua şcolară
din raza lor teritorială propusă de autorităţile administraţiei publice locale,
în conformitate cu politica educaţională, a documentelor strategice privind
dezvoltarea economică şi socială la nivel regional, judeţean şi local, după
consultarea unităţilor de învăţământ, a operatorilor economici şi a
partenerilor sociali interesaţi;
p) realizează auditarea periodică
a resursei umane din învăţământul preuniversitar;
q) asigură colectarea datelor
statistice pentru sistemul naţional de indicatori privind educaţia.
(2) Structura inspectoratelor
şcolare judeţene, respectiv a Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti
se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului.
(3) Inspectoratul şcolar are un
consiliu de administraţie şi un consiliu consultativ. Funcţionarea acestora se
realizează în baza unui regulament propriu, elaborat şi aprobat de consiliul de
administraţie, conform regulamentului-cadru aprobat prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
(4) În structura inspectoratelor
şcolare din judeţele cu învăţământ şi în limbile minorităţilor naţionale sunt
cuprinşi şi inspectori şcolari pentru acest tip de învăţământ. Aceşti
inspectori şcolari sunt numiţi respectând procedurile prezentei legi, cu
consultarea grupului parlamentar al minorităţilor naţionale.
(5)
În structura inspectoratelor şcolare sunt cuprinşi şi inspectori şcolari pentru
problemele copiilor şi tinerilor proveniţi din medii socioeconomice
dezavantajate.
[1] Lit. m) a alin. (1) al art. 96 a
fost modificată de pct. 20 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 49 din 26
iunie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 486 din 30 iunie 2014.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu