Precizări noi privind personalitatea juridică
a unităților de învățământ
In comunicatul/nota MEN nr. 34994 din
21.03.2014 semnat de către Secretarul de stat Gigel Paraschiv emis de Direcţia
Generală Management Resurse Umane şi Reţea Şcolară Naţională, Direcţia Generală
Juridic, Direcţia Generală Buget - Finanţe şi Resurse Umane și se transmit
precizări noi privind personalitatea juridică a unităților de învățământ,
astfel:
În conformitate cu
prevederile art. 93 din Legea educaţiei naţionale
nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, "Hotărârile le privind angajarea,
motivarea, evaluarea, recompensarea, răspunderea disciplinară şi disponibilizarea
personalului didactic se iau la nivelul unităţii de învăţământ de către
consiliul de administraţie, cu votul a 2/3 din totalul membrilor. Directorul unităţii
de învăţământ emite deciziile conform hotărârilor consiliului de administraţie. Angjatorul este unitatea de învăţământ".
Potrivit art. 14 din
Legea nr.53/2003, Codul Muncii, cu modificările şi completările ulterioare:
(1) în sensul
prezentului cod, prin angajator se
înţelege persoana fizică sau juridică ce poate, potrivit legii, să angajeze
forţă de muncă pe bază de contract individual de muncă.
(2) Persoana
juridică poate încheia contracte individuale de muncă, în calitate de
angajator, din momentul dobândirii personalităţii
juridice,
(3) Persoana
fizica dobândeşte capacitatea de a încheia contracte individuale de muncă în calitate de
angajator, din momentul dobândirii capacităţii depline de exerciţiu.
Astfel, prin unitate de
învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică (PJ) se înţelege orice
unitate de învăţământ autorizată să funcţioneze provizoriu/acreditată din
sistemul naţional de învăţământ care are următoarele elemente definitorii:
1. Act de înfiinţare: ordin de ministru/hotărâre
a autorităţilor administraţiei publice locale sau judeţene (după caz)/hotărâre
judecătorească/orice alt act emis în acest sens şi respectă prevederile
legislaţiei în vigoare;
2. Dispune de patrimoniu în proprietate publică/privată
sau prin administrare/comodat/închiriere (sediu, dotări corespunzătoare,
adresă);
3.
Cod de Identitate Fiscală;
4.
Ştampilă cu Stema României;
5.
Cont în Trezoreria Statului;
6.
Buget propriu;
7. Contabilitate proprie organizată potrivit
prevederilor Legii nr. 82/1991- Legea contabilităţii cu modificările şi
completările ulterioare, Legii nr. 273/2006-Legea finanţelor publice locale cu
modificările şi completările ulterioare şi a altor prevederi ale legislaţiei în
vigoare.
Menţiuni:
a. Din unităţile de învăţământ preuniversitar cu
personalitate juridică (care întrunesc cumulativ toate elementele definitorii
menţionate anterior) pot avea normate posturi de conducere: director/director
adjunct, potrivit reglementărilor legale şi precizărilor MEN;
b. Directorul unităţii de învăţământ cu PJ are
calitatea de ordonator terţiar de credite şi
obligaţiile prevăzute în Legea educaţiei
naţionale nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în Legea
contabilităţii nr.82/1991, cu modificările şi completările ulterioare.
Având
în vedere aspectele menţionate anterior, veţi dispune toate măsurile necesare
pentru ca:
· unitătăţile de învăţământ
preuniversitar de stat care au statut de personalitate juridică să deţină obligatoriu toate
elementele definitorii
descrise anterior;
· unitățile de învăţământ care, prin
organizarea/reorganizarea reţelei şcolare, şi-au pierdut statutul de
personalitate juridică, devenind
structuri arondate ale altor
unităţi de învăţământ cu personalitate juridică:
Ø
nu mai au post de
director/director adjunct;
Ø
se anulează CIF-ul
prin radiere de la (Agenţia Naţională de Administrare Fiscală) ANAF;
Ø
returnează
inspectoratului şcolar ştampila, pe bază de proces verbal de predare -primire;
Ø
nu mai au
contabilitate proprie;
Ø au obligaţia
predării situaţiilor financiare, execuţiei bugetare şi patrimoniului către
unităţile de învăţământ cu personalitate juridică cărora sunt arondate;
Ø personalul angajat
este preluat de către unitatea de învăţământ cu personalitate juridică la care
sunt arondate, cu efectuarea modificărilor corespunzătoare în programul REVISAL
cu menţiunea: "reorganizare reţea şcolară" cu respectarea
prevederilor legislaţiei în vigoare referitoare la raporturile de muncă.
Precizăm că analiza menţionată anterior este
necesară şi din perspectiva menţiunii în REVISAL a CIF-ul unităţii de învăţământ cu
personalitate juridică în care salariatul este încadrat cu contract de muncă, potrivit
legislaţiei în vigoare.
Analiza prevăzută anterior se aplică şi
palatelor copiilor, cluburilor elevilor cluburilor şcolare sportive, cu
precizarea că, în ceea ce priveşte finanţele publice, reglementarea legală este dată de Legea nr. 500/2002, Legea
finanţelor publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu