Prin Comunicatul nr. 55350 din 2013 semnat de secretarul de stat al MEN Gigel
Paraschiv, se arată că până la emiterea unor instructiuni privind
organizarea retelei scolare, se suspenda aplicarea Precizarilor MEN cu nr.
33675/2013 referitoare la procedura de infiintare si de obtinere a personalitatii
juridice pentru unitatile de invatamant particular.
La data
de 12.11.2013 a fost emis Ordinul nr. 5454 privind aprobarea
Metodologiei pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare şi emiterea avizului
conform în vederea organizării reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar
pentru anul şcolar 2014-2015.
Prin urmare, suspendarea nu mai este valabilă iar Precizarile MEN cu nr. 33675/2013 referitoare la procedura de infiintare
si de obtinere a personalitatii juridice pentru unitatile de invatamant
particular pot fi puse în aplicare.
Care au fost prevederile Precizarilor MEN cu nr. 33675/2013 referitoare la
procedura de infiintare si de obtinere a personalitati juridice pentru
unitatile de invatamant particular ?
Până la data emiterii Precizarilor MEN cu nr. 33675/2013, au obţinut autorizarea de funcţionare
provizorie (chiar acreditări pe niveluri de învăţământ/specializări/calificări
profesionale) peste 1.000 de unităţi de învăţământ preuniversitar particular, în
care sunt şcolarizaţi peste 60.000 de elevi.
La acest moment, au obţinut autorizarea de
funcţionare provizorie (chiar acreditări pe niveluri de
învăţământ/specializări/calificări profesionale) peste 1.000 de unităţi de
învăţământ preuniversitar particular, în care sunt şcolarizaţi peste 60.000 de
elevi.
Dintre acestea, mai puţin de 2% au un statut
juridic clar, în sensul că au personalitate juridică, potrivit legii.
Potrivit prevederilor art. 22, alin (1) din Legea
educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
„Sistemul naţional de învăţământ preuniversitar este constituit din ansamblul
unităţilor de învăţământ de stat, particulare şi confesionale
autorizate/acreditate".
Rezultă că sistemul naţional de învăţământ
preuniversitar este alcătuit din entităţi educaţionale - numite unităţi de
învăţământ, cu personalitate juridică.
Având în vedere prevederile legislaţiei actuale
şi faptul că organizarea reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ
preuniversitar intră în atribuţiile autorităţilor administraţiei publice
locale/judeţene, după caz, se impun anumite precizări privind înfiinţarea de jure a unităţilor de învăţământ
preuniversitar, în special a celor cu finanţare integral privată, numite în
lege unităţi de învăţământ particular.
Organizaţia interesată
în furnizarea de servicii de educaţie este o persoană juridică ce cuprinde în
statutul său activităţi de învăţământ şi se supune procesului de autorizare
pentru a deveni furnizor de educaţie. (Definitie in LEN)
Legea nr. 87/2006, privind
asigurarea calităţii educaţiei, prevede mecanismele şi etapele
prin care un iniţiator primeşte autorizaţia de funcţionare provizorie pentru
entitatea educaţională pe care acesta doreşte să o înfiinţeze.
Totuşi, în cea mai mare parte a cazurilor, nu s-a reuşit desprinderea
juridică a acestor „unităţi" de
învăţământ de către iniţiator (asociaţie, fundaţie, societate comercială
(SC), etc.), în sensul parcurgerii etapelor specifice înfiinţării, efective, a
acestor entităţi educaţionale.
Acestea au rămas „extinderi" ale fondatorului, fără să aibă identitate juridică şi fiscală.
Acest aspect induce ideea că în
sistemul naţional de învăţământ funcţionează, atât unităţile de învăţământ cât
şi ONG-uri sau SC-uri, cu statut de unităţi de învăţământ;
Din punct de vedere juridic asociaţiile, fundaţiile, SC nu au dreptul de
gestiona personal didactic (angajare, eliberare din funcţie, promovare etc).
Angajarea personalului didactic se face, în aceste cazuri, de către
iniţiator/finanţator (care, de regulă, este o
asociatie, fundaţie, SC sau chiar SRL, etc.), ceea ce este contrar
prevederilor Legii educaţiei naţionale
nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la
angajarea personalului didactic.
Chiar dacă aceste unităţi de învăţământ sunt acreditate, nu pot beneficia de drepturile prevăzute de
legislaţia în vigoare
Spre exemplu nu pot primi subvenţii de la stat (finanţare per elev) deoarece nu au, efectiv, personalitate
juridică.
Situatii:
SITUAŢIA 1: Unitate de învăţământ
autorizată să funcţioneze provizoriu, cu unul sau mai multe niveluri de
învăţământ
A.
Iniţiatorul/persoana
juridică finanţatoare solicită în scris la autoritatea administraţiei publice
locale (consiliul local) în raza căruia se află, cuprinderea în reţeaua şcolară
a localităţii/sectorului, a unităţii de învăţământ menţionată în textul
ordinului/actului de înfiinţare. La solicitare va anexa, obligatoriu,
documentele de înfiinţare (ordinul de autorizare) şi va preciza conform
ordinului, toate elementele de identificare din textul ordinului privind
unitatea de învăţământ respectivă
B. In baza art. 62, alin (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu
modificări şi completări şi a solicitării, autoritatea administraţiei publice
locale/judeţene, după caz, va emite hotărâre de consiliul local/judeţean prin
care se stabileşte cuprinderea în reţeaua şcolară a localităţii/sectorului
unitatea de învăţământ particular pentru care s-a efectuat solicitarea
C. In baza HCL/HCJ emisă, persoana juridică solicită la autoritatea fiscală
eliberarea elementelor de identitate fiscală: atribuirea de personalitate
juridică şi CIF pentru unitatea de învăţământ care va funcţiona, conform HCL
emisă
D. Pe baza, HCL, CIF, unitatea de învăţământ solicită la inspectoratul
şcolar aprobare pentru confecţionarea sigiliului cu însemnele ministerului
educaţiei
E. Cu cele trei elemente de identificare: HCL, CIF,
sigiliu, unitatea de învăţământ deschide cont în trezoreria statul
SITUAŢIA 2: Unităţi de
învăţământ cu niveluri de învăţământ diferite aflate în aceeaşi localitate, sau
la aceeaşi adresă, patronate de aceeaşi persoană juridică finanţatoare
2.1 Iniţiatorul (persoana juridică finanţatoare) X este autorizat,
succesiv, în ani diferiţi, pentru niveluri de învăţământ diferite. Deoarece la
prima autorizare nu a iniţiat înfiinţarea efectivă a unei unităţi de
învăţământ cu personalitate juridică care să solicite autorizarea pe alte
niveluri de învăţământ, de fiecare dată va fi autorizat, direct iniţiatorul,
pentru nivelurile de învăţământ următoare. Potrivit legii, iniţiatorul ar
trebui să înfiinţeze pentru fiecare autorizare o altă unitate de învăţământ.
In vederea evitării obţinerii personalităţii juridice pentru fiecare
unitate de învăţământ pentru care iniţiatorul a fost autorizat, persoana
juridică finanţatoare poate solicita la autoritatea administraţiei publice
locale, cuprinderea în reţeaua
şcolară a localităţii, cu o singură unitate de învăţământ rezultată în urma
fuziunii dintre unităţile de învăţământ (niveluri autorizate) menţionate în
ordinele de ministru prin care s-a acordat autorizarea de funcţionare
provizorie.
2.2 Mai multe unităţi de
învăţământ autorizate/acreditate, finanţate de aceeaşi persoană juridică,
funcţionează în aceeaşi localitate sau la aceeaşi adresă.
În vederea unei mai bune coordonări, persoana juridică finanţatoare poate
solicita la autoritatea administraţiei publice locale, cuprinderea în
reţeaua şcolară a localităţii, cu o singură unitate de învăţământ rezultată în
urma fuziunii dintre unităţile de învăţământ autorizate/acreditate menţionate
în ordinele de ministru prin care s-a acordat autorizarea de funcţionare
provizorie/acreditarea.
În acest sens, iniţiatorul (persoana juridică finanţatoare) va parcurge
paşii descrişi în următoarea procedură:
•
Solicită în
scris la autoritatea administraţiei publice locale (consiliul local) în raza
căruia se află, cuprinderea în reţeaua şcolară a localităţii/sectorului cu o
singură unitate de învăţământ (propunere de denumire, cu respectarea
legislaţiei în vigoare, adresă, date de contact etc).
•
La solicitare
va anexa, obligatoriu, documentele de autorizare/acreditare (ordinele de
ministru prin care au fost de autorizate/acreditate nivelurile de învăţământ
din unităţile care urmează să fuzioneze) şi va preciza conform ordinului, toate
elementele de identificare din textul ordinului;
•
Autoritatea
administraţiei publice locale/judeţene, după caz, va emite hotărâre de consiliu
local/judeţean prin care se aprobă fuziunea unităţilor de învăţământ propuse de
către persoana juridică finanţatoare şi cuprinderea în reţeaua şcolară a
localităţii/sectorului unitatea de învăţământ particular pentru care s-a
efectuat solicitarea;
•
Sunt urmaţi,
corespunzător, paşii descrişi la literele c; d şi e de la punctul SITUAŢIA
1.
SITUAŢIA 3: Persoana juridică
finanţatoare doreşte să înfiinţeze una sau două unităţi prin divizarea unei
unităţi de învăţământ autorizată/acreditată pe unul sau mai multe niveluri de
învăţământ
In acest sens, iniţiatorul (persoana juridică finanţatoare) va parcurge
paşii descrişi în următoarea procedură:
•
Solicită în
scris la autoritatea administraţiei publice locale (consiliul local) în raza
căruia se află, cuprinderea în reţeaua şcolară a localităţii/sectorului cu
două/mai multe unităţi de învăţământ (propunere de denumire, cu respectarea
legislaţiei în vigoare, adresă, date de contact etc.), rezultate în urma divizării parţiale sau totale
a unităţii de învăţământ supusă acestei operaţiuni.
•
La solicitare
va anexa, obligatoriu, documentele de autorizare/acreditare (ordinele de
ministru prin care unitatea de învăţământ supusă divizării a fost
autorizată/acreditată pe nivelurile de învăţământ pe care şcolarizează);
•
Autoritatea
administraţiei publice locale/judeţene, după caz, va emite hotărâre de consiliu
local/judeţean prin care se aprobă divizarea parţială sau totală a unităţii de
învăţământ propuse de către persoana juridică finanţatoare şi cuprinderea în
reţeaua şcolară a localităţii/sectorului a unităţilor de învăţământ rezultate
în urma divizării;
•
Sunt urmaţi,
corespunzător, paşii descrişi la literele c, d şi e de la punctul SITUAŢIA 1.
•
Având în
vedere că hotărârea de Consiliu local/judeţean (HCL/HCJ) reprezintă, în aceste
situaţii, documente de înfiinţare a unităţilor de învăţământ, acestea trebuie
să cuprindă toate detaliile legate de aceste operaţii: transferul
patrimoniului, drepturilor şi obligaţiilor, personalului didactic şi
nedidactic, potrivit legislaţiei în vigoare;
•
Autorizarea
de funcţionare provizorie se acordă, potrivit legii, iniţiatorului şi nu
unităţii de învăţământ, neînfiinţată încă, la momentul acordării autorizării de
funcţionare provizorie.
•
Din aceste
considerente, iniţiatorul trebuie să parcurgă paşii descrişi la SITUAŢIA 1,
în vederea înfiinţării, efective, a unităţii de învăţământ.
•
După
parcurgerea paşilor descrişi în cele două situaţii, vom considera că unitatea
de învăţământ are identitate legală în sistemul naţional de învăţământ.
•
Patrimoniul
unităţii de învăţământ particular rămâne, conform legii, în proprietatea
fondatorilor/persoanei juridice finanţatoare.
•
Intre
persoana juridică finanţatoare şi conducerea unităţii de învăţământ (cu
personalitate juridică) se încheie, de regulă, un contract de administrare,
comodat, mandat, etc.
Definitii:
Persoană juridică - Subiect colectiv de drept, adică un colectiv de oameni care, întrunind
condiţiile cerute de lege, este titular de drepturi subiective si obligaţii
civile.
Personalitate juridică - Aptitudinea recunoscută de lege unei entităţi
colective de a fi persoana juridică, respectiv de a fi titular de drepturi si
obligaţii.
Unitatea de învăţământ cu personalitate juridică are
elementele definitorii necesare pentru a - şi exercita capacitatea de exerciţiu
prevăzută de lege:
•
Act de
înfiinţare (HG, ordin de ministru, hotărâre judecătoreacă, hotărâre de consiliu
local);
•
Cod de
identitate fiscală;
•
Cont în
Trezorerie;
•
Sigiliu/ştampilă
cu însemnele MEN.
Legislatie:
•
Legea
educaţiei naţionale nr. 1/2011;
•
Legea nr.
87/2006 privind asigurarea calităţii educaţiei;
•
Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2011, republicată;
•
Legea nr.
359/2004 privind simplificarea formalităţilor de înregistrare în registrul
comerţului;
•
Legea nr.
75/1994 privind arborarea drapelului (privind utilizarea ştampilelor de către
instituţiile publice).
•
Legea nr. 26/1990
privind registrul comerţului, republicată (privind înmatricularea persoanelor
juridice - inclusiv instituţii publice la Registrul Comerţului);
•
Legea nr.
287/2009 privind Codul Civil, republicată, titlul IV - Persoana juridică;
•
Legea
nr. 359/2004, republicată şi Legea nr.
26/1990, republicată privind înmatricularea, atribuirea personalităţii juridice
şi obţinerea codului de identitate
fiscală de la autorităţile administraţiei financiare;
•
Legea nr.
544/2001, republicată cu modificări şi completări, referitoare la definiţia
instituţiilor de interes public,
•
HG nr.21/2007
privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare
provizorie/standardele de acreditare;
•
HG nr.
22/2007 privind metodologia de evaluare externă în vederea autorizării/acreditării
unităţilor de învăţământ preuniversitar;
•
Nota MECTS
nr. 1942/2011, referitoare la emiterea avizului conform de către inspectoratele
şcolare în vederea reorganizării reţelei şcolare;
•
OMECTS nr.
6564/2011 privind aprobarea procedurii de atribuire a denumirilor unităţilor de
învăţământ din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, modificat şi
completat prin OMECTS nr. 3283/2012.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu