Având în vedere prevederile legislaţiei actuale şi faptul că organizarea reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar intră în atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale/judeţene, după caz, se impun anumite precizări privind înfiinţarea de jure a unităţilor de învăţământ preuniversitar, în special a celor cu finanţare integral privată, numite în lege unităţi de învăţământ particular.
Organizaţia interesată în furnizarea de servicii de educaţie este o persoană juridică ce cuprinde în statutul său activităţi de învăţământ şi se supune procesului de autorizare pentru a deveni furnizor de educaţie. (Definitie in LEN)
Angajarea personalului didactic se face, în aceste cazuri, de către iniţiator/finanţator (care, de regulă, este o asociatie, fundaţie, SC sau chiar SRL, etc.), ceea ce este contrar prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la angajarea personalului didactic.
Chiar dacă aceste unităţi de învăţământ sunt acreditate, nu pot beneficia de drepturile prevăzute de legislaţia în vigoare
Spre exemplu nu pot primi subvenţii de la stat (finanţare per elev) deoarece nu au, efectiv, personalitate juridică.
SITUAŢIA 1: Unitate de învăţământ autorizată să funcţioneze
provizoriu, cu unul sau mai multe niveluri de învăţământ
In vederea evitării obţinerii personalităţii
juridice pentru fiecare unitate de învăţământ pentru care iniţiatorul a fost
autorizat, persoana juridică finanţatoare poate solicita la autoritatea
administraţiei publice locale, cuprinderea în reţeaua şcolară a localităţii, cu o singură unitate de
învăţământ rezultată în urma fuziunii dintre unităţile de învăţământ (niveluri
autorizate) menţionate în ordinele de ministru prin care s-a acordat
autorizarea de funcţionare provizorie.
•
Solicită
în scris la autoritatea administraţiei publice locale (consiliul local) în raza
căruia se află, cuprinderea în reţeaua şcolară a localităţii/sectorului cu o
singură unitate de învăţământ (propunere de denumire, cu respectarea
legislaţiei în vigoare, adresă, date de contact etc).
•
La
solicitare va anexa, obligatoriu, documentele de autorizare/acreditare (ordinele
de ministru prin care au fost de autorizate/acreditate nivelurile de învăţământ
din unităţile care urmează să fuzioneze) şi va preciza conform ordinului, toate
elementele de identificare din textul ordinului;
•
Autoritatea
administraţiei publice locale/judeţene, după caz, va emite hotărâre de consiliu
local/judeţean prin care se aprobă fuziunea unităţilor de învăţământ propuse de
către persoana juridică finanţatoare şi cuprinderea în reţeaua şcolară a
localităţii/sectorului unitatea de învăţământ particular pentru care s-a
efectuat solicitarea;
•
Sunt
urmaţi, corespunzător, paşii descrişi la literele c; d şi e de la punctul
SITUAŢIA 1.
SITUAŢIA 3: Persoana juridică finanţatoare doreşte să
înfiinţeze una sau două unităţi prin divizarea unei unităţi de învăţământ
autorizată/acreditată pe unul sau mai multe niveluri de învăţământ
In acest sens, iniţiatorul (persoana juridică finanţatoare) va parcurge
paşii descrişi în următoarea procedură:
•
Solicită
în scris la autoritatea administraţiei publice locale (consiliul local) în raza
căruia se află, cuprinderea în reţeaua şcolară a localităţii/sectorului cu
două/mai multe unităţi de învăţământ (propunere de denumire, cu respectarea
legislaţiei în vigoare, adresă, date de contact etc.), rezultate în urma divizării parţiale sau totale
a unităţii de învăţământ supusă acestei operaţiuni.
•
La
solicitare va anexa, obligatoriu, documentele de autorizare/acreditare
(ordinele de ministru prin care unitatea de învăţământ supusă divizării a fost
autorizată/acreditată pe nivelurile de învăţământ pe care şcolarizează);
•
Autoritatea
administraţiei publice locale/judeţene, după caz, va emite hotărâre de consiliu
local/judeţean prin care se aprobă divizarea parţială sau totală a unităţii de
învăţământ propuse de către persoana juridică finanţatoare şi cuprinderea în
reţeaua şcolară a localităţii/sectorului a unităţilor de învăţământ rezultate
în urma divizării;
•
Sunt
urmaţi, corespunzător, paşii descrişi la literele c, d şi e de la punctul SITUAŢIA 1.
•
Având
în vedere că hotărârea de Consiliu local/judeţean (HCL/HCJ) reprezintă, în
aceste situaţii, documente de înfiinţare a unităţilor de învăţământ, acestea
trebuie să cuprindă toate detaliile legate de aceste operaţii: transferul
patrimoniului, drepturilor şi obligaţiilor, personalului didactic şi
nedidactic, potrivit legislaţiei în vigoare;
•
Autorizarea
de funcţionare provizorie se acordă, potrivit legii, iniţiatorului şi nu
unităţii de învăţământ, neînfiinţată încă, la momentul acordării autorizării de
funcţionare provizorie.
•
Din
aceste considerente, iniţiatorul trebuie să parcurgă paşii descrişi la
SITUAŢIA 1, în vederea înfiinţării, efective, a unităţii de învăţământ.
•
După
parcurgerea paşilor descrişi în cele două situaţii, vom considera că unitatea
de învăţământ are identitate legală în sistemul naţional de învăţământ.
•
Patrimoniul
unităţii de învăţământ particular rămâne, conform legii, în proprietatea
fondatorilor/persoanei juridice finanţatoare.
•
Intre
persoana juridică finanţatoare şi conducerea unităţii de învăţământ (cu
personalitate juridică) se încheie, de regulă, un contract de administrare,
comodat, mandat, etc.
Definitii:
Persoană juridică - Subiect colectiv de drept, adică un colectiv de oameni care, întrunind
condiţiile cerute de lege, este titular de drepturi subiective si obligaţii
civile.
Personalitate juridică - Aptitudinea recunoscută de lege unei
entităţi colective de a fi persoana juridică, respectiv de a fi titular de
drepturi si obligaţii.
Unitate de învăţământ cu personalitate
juridică are elementele definitorii necesare pentru a
- şi exercita capacitatea de exerciţiu prevăzută de lege:
•
Act
de înfiinţare (HG, ordin de ministru, hotărâre judecătoreacă, hotărâre de
consiliu local, act constitutiv, statut) ;
•
Cod
de identitate fiscală;
•
Cont
în Trezorerie;
•
Sigiliu/ştampilă
cu însemnele MEN.
Legislatie:
•
Legea
educaţiei naţionale nr. 1/2011;
•
Legea
nr. 87/2006 privind asigurarea calităţii educaţiei;
•
Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2011, republicată;
•
Legea
nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor de înregistrare în registrul
comerţului;
•
Legea
nr. 75/1994 privind arborarea drapelului (privind utilizarea ştampilelor de
către instituţiile publice).
•
Legea
nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată (privind înmatricularea
persoanelor juridice - inclusiv instituţii publice la Registrul Comerţului);
•
Legea
nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, titlul IV - Persoana juridică;
•
Legea
nr. 359/2004, republicată şi Legea nr.
26/1990, republicată privind înmatricularea, atribuirea personalităţii juridice
şi obţinerea codului de identitate
fiscală de la autorităţile administraţiei financiare;
•
Legea
nr. 544/2001, republicată cu modificări şi completări, referitoare la definiţia
instituţiilor de interes public,
•
HG
nr.21/2007 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare
provizorie/standardele de acreditare;
•
HG
nr. 22/2007 privind metodologia de evaluare externă în vederea
autorizării/acreditării unităţilor de învăţământ preuniversitar;
•
Nota
MECTS nr. 1942/2011, referitoare la emiterea avizului conform de către
inspectoratele şcolare în vederea reorganizării reţelei şcolare;
•
OMECTS
nr. 6564/2011 privind aprobarea procedurii de atribuire a denumirilor
unităţilor de învăţământ din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar,
modificat şi completat prin OMECTS nr. 3283/2012.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu