Abaterile grave de la conduita profesională a transportatorilor
autorizaţi, a taximetriştilor şi a dispecerilor taxi
(1) Abaterile grave de la conduita
profesională a transportatorilor autorizaţi sunt:
a) folosirea de
documente sau declaraţii pe propria răspundere false în autorizarea ori executarea
serviciului respectiv;
b) practicarea
de proceduri vizând realizarea sau favorizarea evaziunii
fiscale;
c) încălcarea
repetată a metodologiei privind modul de realizare a tarifelor pentru
serviciile prestate;
d) încălcarea
repetată a prevederilor contractului de atribuire în gestiune delegată a
serviciului şi ale regulamentului de organizare şi efectuare a serviciului;
e) încălcarea
repetată a prevederilor legale privind respectarea legalităţii, siguranţa,
calitatea şi continuitatea serviciului;
f) încălcarea
repetată a prevederilor privind protecţia clientului şi protecţia mediului;
g) încălcarea
repetată a obligaţiei de a asigura corecta funcţionare a aparatelor de taxat;
h) transmiterea
autorizaţiilor taxi, pentru a fi utilizate de către alte persoane juridice sau
fizice;
i) utilizarea
aparatelor de taxat nefiscalizate sau a aparatelor de taxat şi a staţiilor
radio procurate nelegal;
j) folosirea taximetriştilor care nu deţin atestat
profesional sau al căror atestat are valabilitatea depăşită, precum şi a
taximetriştilor al căror cazier de conduită profesională conţine abateri grave;
k) încălcarea repetată a obligaţiei de a înştiinţa în
scris autoritatea de autorizare la a cărei bază de date este arondat
taximetristul în legătură cu încetarea contractului individual de muncă sau în
legătură cu sancţiunile disciplinare pe care le-a aplicat acestuia, precum şi
de a solicita taximetristului cazierul de conduită profesională înainte de a-l
utiliza;
l) nedeclararea sau declararea incorectă a veniturilor
realizate din sumele încasate din prestaţiile realizate, conform datelor
furnizate de rapoartele de încheiere zilnică, de rapoartele memoriei fiscale
ori de alte documente, după caz;
m) persoana desemnată nu a declarat că are interdicţia
de a profesa, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau
în cazurile prevăzute de Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările
ulterioare;
n) persoana desemnată nu deţine în evidenţă cazierul
de conduită profesională pentru fiecare taximetrist utilizat.
(2) Abaterile grave de la
conduita profesională a taximetriştilor sunt:
a) încălcarea repetată a obligaţiilor pe care le au în
relaţiile cu clienţii şi cu autorităţile competente de control;
b) încălcarea repetată a obligaţiei de a pretinde de la
client contravaloarea serviciului, fără ca aceasta să fie înregistrată de
aparatul de taxat, precum şi a obligaţiei de a emite şi elibera bonul pentru
client;
c) încălcarea interdicţiei de a se implica, prin
intermediul taxiului sau fără, în acţiuni cu caracter infracţional ori
antisocial;
d) încălcări repetate ale interdicţiei de a realiza
intervenţii asupra regimului de operare a aparatului de taxat, asupra modului
de înregistrare în taximetru şi memoria fiscală a parametrilor serviciului, în
scopul creşterii sumei de încasat sau al ştergerii înregistrării în memoria
fiscală;
e) refuzul repetat nejustificat al executării cursei la
cererea expresă a clientului;
f) încălcarea repetată a obligaţiei de a nu scoate din
funcţiune aparatul de taxat în timpul executării unei curse;
g) utilizarea în timpul prestării serviciului a altui
aparat de taxat decât cel fiscalizat pe autoturismul respectiv;
h) încălcarea repetată a interdicţiei de a executa
serviciul de transport în regim de taxi în alte localităţi decât în condiţiile
prevăzute de lege.
(3) Abaterile grave de la
conduita profesională a dispecerilor taxi sunt următoarele:
a) încălcarea interdicţiei de a
realiza contracte de dispecerizare aplicând proceduri discriminatorii
transportatorilor autorizaţi deserviţi;
b) încălcarea interdicţiei de a deservi autovehicule fără
ca acestea să deţină autorizaţii taxi sau care deţin autorizaţii taxi ce nu le
aparţin ori sunt emise de autoritatea de autorizare a altor localităţi;
c) încălcarea interdicţiei de a utiliza practici
destinate controlului pieţei, practici monopoliste şi practici destinate
eliminării ori distorsionării concurenţei;
d) încălcarea repetată a obligaţiei de a informa
clientul, la cererea acestuia, asupra modului de realizare a comenzii şi asupra
tarifelor practicate.
Abaterile grave de la conduita
profesională pot constitui motivele reţinerii şi retragerii autorizaţiei de
transport sau a autorizaţiei de dispecerat taxi, precum şi ale anulării
certificatului de atestare a pregătirii profesionale ori a certificatului de
competenţă profesională, ca urmare a constatării acestor abateri în urma
controalelor sau a sesizărilor primite.
Legea nr. 38 din 2003
privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, cu modificările
si completările ulterioare prevede:
Art. 55. - Constituie contravenţii
următoarele fapte, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât,
potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni, şi se sancţionează după
cum urmează:
1. cu amendă de la 100 lei la 500 lei:
a) aplicabilă taximetriştilor pentru
nerespectarea prevederilor art. 22 şi art. 52 alin. (3) lit. a), c), e), f),
j), k), o), u) şi x);
b) aplicabilă clienţilor pentru
nerespectarea prevederilor art. 52 alin. (4) lit. b) şi d);
2. cu amendă de la 500 lei la 1.000
lei:
a) aplicabilă taximetriştilor pentru
nerespectarea prevederilor art. 19, art. 34, art. 35 alin. (2) şi art. 43;
b) aplicabilă transportatorilor
autorizaţi pentru nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (5)-(7) şi art. 52
alin. (2) lit. b), c), d), e), j) şi k);
c) aplicabilă taximetriştilor sau
interpuşilor acestora care abordează clienţii în interiorul aeroportului, cu
încălcarea prevederilor art. 241 alin. (3).
3. cu amendă de la 1.000 lei la
5.000 lei:
a) aplicabilă taximetriştilor pentru
intervenţii asupra componentelor aparatului de taxat, în scopul majorării
preţului transportului sau neincluderii unor venituri realizate în memoria
fiscală, precum şi pentru nerespectarea prevederilor art. 20 alin. (7) şi art.
52 alin. (3) lit. g), p), r), s) şi v), precum şi conducătorilor auto sau
transportatorilor autorizaţi, după caz, pentru nerespectarea prevederilor
privind transportul în regim de închiriere ale art. 25 alin. (6) şi, respectiv,
art. 25 alin. (7);
b) aplicabilă clienţilor pentru
nerespectarea prevederilor art. 52 alin. (4) lit. a) şi e);
c) aplicabilă funcţionarilor autorităţii
de autorizare responsabili pentru nerespectarea prevederilor art. 11, art. 14
alin. (5), art. 54 alin. (5), art. 66 şi art. 67 alin. (2), (3) şi (5);
d) aplicabilă dispeceratelor taxi
pentru nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (1) şi art. 52 alin. (5) lit.
b), d) şi e);
e) aplicabilă transportatorilor
autorizaţi pentru nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (3), art. 35 alin.
(1) şi (3) şi art. 67 alin. (1) şi pentru utilizarea de conducători auto care
nu sunt apţi medical şi psihologic sau nu deţin atestat profesional valabil;
f) aplicabilă conducătorilor auto
pentru nerespectarea prevederilor art. 36 alin. (3);
4. cu amendă de la 5.000 lei la
25.000 lei:
a) aplicabilă transportatorilor
autorizaţi pentru nerespectarea prevederilor art. 141 alin. (3) şi
(4), art. 48 şi 49, precum şi pentru utilizarea de aparate de taxat
nefiscalizate sau care funcţionează cu încălcarea prevederilor prezentei legi;
b) aplicabilă dispeceratelor taxi
pentru nerespectarea prevederilor art. 52 alin. (5) lit. a), c), f), g) şi h);
5. cu amendă de la 25.000 lei la
50.000 lei:
a) aplicabilă transportatorilor
pentru nerespectarea prevederilor art. 7 şi 8;
b) aplicabilă dispeceratelor taxi
pentru funcţionarea fără autorizaţie de dispecerat taxi valabilă.
Pe lângă sancţiunile prevăzute la art. 55 din Legea nr. 38/2003 cu
modificările şi completările ulterioare se dispun şi măsuri administrative, ca
sancţiuni complementare, privind reţinerea, suspendarea, retragerea sau
anularea, după caz, a unor autorizaţii, copii conforme, atestate profesionale
sau contracte.
Reţinerea autorizaţiilor taxi sau a oricăror copii conforme ale autorizaţiei de
transport, precum şi a ecusoanelor respective, până la rezolvarea cazurilor, dar
nu mai mult de 30 de zile, se aplică în vederea rezolvării cazurilor de
încălcare a prevederilor art. 12 alin. (2) şi art. 25 alin. (7).
Reţinerea atestatului profesional al conducătorului auto până la 5
zile se aplică în vederea respectării prevederilor art. 561 alin.
(1).
Suspendarea autorizaţiei taxi sau a oricărei copii conforme a autorizaţiei de
transport, precum şi a ecusoanelor aferente, pentru o perioadă de 1-3 luni, este aplicabilă în următoarele
cazuri:
a) nerespectarea prevederilor art. 143 alin. (4), art. 15
alin. (5) şi (6), art. 19, art. 25 alin. (1), art. 30 alin. (1) şi art. 31;
b) nerespectarea prevederilor privind obligaţiile transportatorilor
autorizaţi în legătură cu emiterea şi utilizarea rapoartelor de închidere
zilnică şi a rapoartelor memoriei fiscale.
Retragerea autorizaţiei taxi sau a oricărei copii conforme a autorizaţiei de
transport, precum şi
a ecusoanelor aferente este aplicabilă în următoarele cazuri:
a) odată cu retragerea autorizaţiei de transport;
b) pentru nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (4), art. 12 alin. (3), art.
143 alin. (5) şi art. 25 alin. (8);
c) dacă pe taxiul respectiv este utilizat un alt aparat de taxat decât
cel fiscalizat corespunzător sau un aparat de taxat nefiscalizat;
d) dacă autovehiculul destinat transportului în regim de închiriere
execută transport în regim de taxi.
Retragerea autorizaţiei de transport este aplicabilă în cazul încălcării prevederilor art.
10 alin. (1) privind netransmisibilitatea şi ale art. 143 alin. (2).
Retragerea autorizaţiei de dispecer taxi este aplicabilă în cazul
încălcării prevederilor art. 15 alin. (1) sau (4), art. 16 şi art. 52 alin. (5)
lit. g).
Anularea contractului de atribuire în gestiune a executării serviciului de
transport respectiv se aplică în cazul în care titularul contractului de
atribuire încalcă prevederile art. 141 alin. (3) sau (4) şi art. 143
alin. (1).
Certificatul
de atestare a pregătirii profesionale al conducătorului auto care este
taximetrist sau angajat al unui transportator autorizat care execută transport
în regim de închiriere se reţine de către organele de control în drept dacă se
constată că transportul respectiv s-a efectuat cu încălcarea prevederilor art.
18 şi art. 52 alin. (3) lit. b), c), e), f), g), k) şi o), în cazul transportului
în regim de taxi, precum şi fără a avea la bord contractul şi documentele
fiscale care să dovedească plata anticipată a transportului în regim de
închiriere.
Certificatul de atestare a pregătirii profesionale reţinut, împreună cu o copie
de pe procesul-verbal de constatare a contravenţiei care a determinat
reţinerea, se depune la autoritatea competentă pentru aplicarea sancţiunii
corespunzătoare, după care certificatul se restituie nu mai târziu de 5 zile de
la data reţinerii.
Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se pot folosi căile
de atac prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Dispoziţiile prezentului capitol se completează cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, astfel
cum a fost aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările ulterioare.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac, după caz, de
reprezentanţii împuterniciţi ai autorităţilor prevăzute la art. 37 alin. (1).
În cazul utilizării unui autoturism pentru transportul public de persoane
fără ca acesta să deţină autorizaţie taxi sau, după caz, copie conformă ori
dacă aceste documente au valabilitatea depăşită sau nu sunt conforme cu
transportul efectuat ori cu prevederile prezentei legi, precum şi în cazurile
prevăzute la art. 20 alin. (7) şi art. 36 alin. (3), odată cu aplicarea
sancţiunii contravenţionale, prevăzută de prezenta lege, se suspendă dreptul de
utilizare a autoturismului respectiv pentru 6 luni.
Suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului se realizează prin
reţinerea certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor cu numărul de
înmatriculare de către ofiţerii şi/sau agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei
Române care au calitatea de poliţişti rutieri.
Plăcuţele cu numărul de înmatriculare împreună cu certificatul de înmatriculare
şi o copie a proceselor-verbale de constatare a contravenţiei şi de reţinere a
plăcuţelor cu numărul de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare se
predau, în termen de maximum 3 zile, inspectoratului judeţean de poliţie,
respectiv Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, care notifică
deţinătorului autoturismului faptul că suspendarea dreptului de utilizare a
acestuia încetează la 6 luni de la data procesului-verbal de reţinere a
acestora.
a) au trecut cel puţin 30 de zile de
la data procesului-verbal de reţinere;
b) se depune dovada achitării
amenzii contravenţionale.
După epuizarea unui termen notificat de suspendare a dreptului de utilizare a autoturismului, dacă nu se face dovada achitării amenzii contravenţionale, se notifică deţinătorului prelungirea suspendării pentru încă 6 luni.
Dacă în decurs de cel mult 12 luni de la încetarea ultimei suspendări a
dreptului de utilizare a autoturismului se aplică o nouă suspendare, nu se mai
poate beneficia de reducerea termenului prevăzut la alin. (4) lit. a).
Pe perioada suspendării dreptului de utilizare a autoturismului acesta nu poate
fi reînmatriculat.
2 comentarii:
CORECT!!!
Regulamentul exista si este foarte bun,dar din pacate nu se respecta...Nu mai conteaza cine a fost la conducere sau cine a facut sa se ajunga la un asemenea haos...conteaza ca nici acum nu se iau nici un fel de masuri pt a evita pirateria si taximetria la negru.Mai mult...se pare ca firmele autorizate pt a efectua transport in regim de taxi(probabil administratorii acestora)
incep sa se certe intre ei din cauza soferilor...
Domnilor Administratori...daca soferii de taxi pe care nici macar nu-i angajati cel putin,sint alcolisti,nespalati sau mai stiu eu cum...ce cauta pe masinile firmelor d-voastra???
Daca nu detin atestate profesionale si mai mult..dupa ce ca fumeaza in masini cu clientii linga ei si PUTE in masinile alea a hoit mai si cer un pret(din burta normal),ca doar aparate de taxat ori nu au deloc ori sunt nefiscale.
Daca organele competente ale Primariei ar mai face cite un control...macar odata pe luna sa iese pe teren impreuna cu Politia Rutiera,si sa mai retraga din autorizatii dupa cum spune LEGEA atunci sigur nu vor mai fii pirati.
Este f.usor acum sa dam vina pe fosta conducere sau sa cerem sa se faca reclamatii la Politie,OPC si alte institutii,dar la cit de mare este conruptia in taximetrie oamenilor de rind le este pur si simplu FRICA sa faca o reclamatie pe undeva.
Autoritatea de Autorizare ar trebui sa aiba oameni competenti sa nu elibereze autorizatii pe ..
Daca cei dinainte ce au fost la conducere au facut atita haos,cei de acum ar trbui sa incerce sa indrepte lucrurile,dar daca se permite cum spuneam sa se EXECUTE transport in regim de taxi fara casa de marcat fiscala si fara multe altele si ne spalam pe maini ca (VREM RECLAMATII SCRISE),atunci ce mai conteaza cine este la conducere ca nu sunt mai buni unii ca altii.
Este intradevar bun acest BLOG pentru ca omul poate fii informat,dar suntem curiosi sa vedem si macar un control facut de Autoritati in trafic si macar o sanctiune aplicata legal.
In calitate de administrator blog nu voi publica atacurile la persoana si alte aspecte care nu au legatura cu subiectul de discutie.
Trimiteți un comentariu