1.
Aspecte generale privind reţinerile din salariu – reglementări legale
Reţinerile din salariu sunt reglementate de
către:
- Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003 republicată - Codul muncii
cu modificările și completările ulterioare,
- Legea nr. 134/2010 republicată
Codul de Procedură Civilă cu
modificările și completările ulterioare,
- Legea nr. 571 din 2003 - Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare,
- Legea nr. 287 din 17 iulie 2009 republicată -Codul civil, cu modificările și completările ulterioare,
- Ordonanţa de Urgenţă Guvernului nr. 92 din 30 decembrie
2014-Codul de procedură fiscală cu modificările și completările
ulterioare.
- Reţinerile din salariu reglementate de Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003
republicată-Codul muncii cu
modificările și completările ulterioare
Reţinerile din
salariu sunt reglementate de Codul Muncii, astfel:
Art. 169 (1) Nicio reţinere din
salariu nu poate fi operată, în afara cazurilor şi condiţiilor prevăzute de
lege.
(2) Reţinerile cu titlu de daune
cauzate angajatorului nu pot fi efectuate decât dacă datoria salariatului este
scadentă, lichidă şi exigibilă şi a fost constatată ca atare printr-o hotărâre
judecătorească definitivă şi irevocabilă.
(3) În cazul pluralităţii de creditori ai salariatului va fi respectată
următoarea ordine:
a) obligaţiile de întreţinere,
conform Codului familiei;
b) contribuţiile şi impozitele
datorate către stat;
c) daunele cauzate proprietăţii
publice prin fapte ilicite;
d) acoperirea altor datorii.
(4) Reţinerile din salariu cumulate nu pot depăşi în fiecare lună jumătate
din salariul net.
Mai întâi, Codul Muncii precizează
că nicio reţinere din salariu nu poate fi operată în afara cazurilor şi
condiţiilor prevăzute de lege. Reţinerile cu titlu de daune cauzate
angajatorului nu pot fi efectuate decât dacă datoria salariatului este
scadentă, lichidă şi exigibilă şi a fost constatată ca atare printr-o hotărâre
judecătorească definitivă şi irevocabilă.
În cazul în care angajatorul primeşte pentru acelaşi salariat mai multe documente justificative valide în baza cărora trebuie să facă reţinerea din salariu, ordinea respectării lor este:
a) obligaţiile de întreţinere;
b) contribuţiile şi impozitele datorate către stat;
c) daunele cauzate proprietăţii publice prin fapte ilicite;
d) acoperirea altor datorii.
- Reţinerile din salariu reglementate de Codul de Procedură Civilă
Pe de cealaltă parte, Codul de
Procedură Civilă precizează, prin intermediul art. 729, detalii
suplimentare legate de natura veniturilor celor care urmează a li se face
reţinerea din salariu şi în acelaşi timp corespondenţa în funcţie de care
diferă cuantumul valorii reţinute:
Art. 729 (1) Salariile şi alte
venituri periodice, pensiile acordate în cadrul asigurărilor sociale, precum şi
alte sume ce se plătesc periodic debitorului şi sunt destinate asigurării
mijloacelor de existenţă ale acestuia pot fi urmărite:
a) până la jumătate din venitul lunar net, pentru sumele datorate cu
titlu de obligaţie de întreţinere sau alocaţie pentru copii;
b) până la o treime din venitul lunar net,
pentru orice alte datorii.
(2) Dacă sunt mai multe urmăriri asupra
aceleiaşi sume, urmărirea nu poate depăşi jumătate din venitul lunar net al debitorului,
indiferent de natura creanţelor, în afară de cazul în care legea prevede
altfel.
(3) Veniturile din muncă sau orice alte
sume ce se plătesc periodic debitorului şi sunt destinate asigurării
mijloacelor de existenţă ale acestuia, în cazul în care sunt mai mici decât
cuantumul salariului minim net pe economie, pot fi urmărite numai asupra părţii
ce depăşeşte jumătate din acest cuantum.
Obiectul popririi
este detaliat la art. 780 iar la art. 781-793 sunt prevăzute alte aspecte legale privind poprirea:
Art.
780 (1) Sunt supuse urmăririi silite prin poprire sumele de bani, titlurile de
valoare sau alte bunuri mobile incorporale urmăribile datorate debitorului ori
deţinute în numele său de o a treia persoană sau pe care aceasta din urmă i le
va datora în viitor, în temeiul unor raporturi juridice existente. De asemenea,
în condiţiile art. 732 alin. (1), pot fi poprite şi bunurile mobile corporale
ale debitorului deţinute de un terţ în numele său.
(2) În cazul popririi sumelor de bani din
conturile bancare, pot face obiectul urmăririi silite prin poprire atât soldul
creditor al acestor conturi, cât şi încasările viitoare, cu respectarea
limitelor prevăzute la art. 728, dacă este cazul.
(3) Poprirea se poate înfiinţa şi asupra
sumelor sau bunurilor mobile incorporale pe care creditorul le datorează
debitorului, dacă ambele creanţe sunt certe şi lichide.
(4) Se va putea popri şi creanţa cu termen
ori sub condiţie. În acest caz, poprirea nu va putea fi executată decât după
ajungerea la termen ori de la data îndeplinirii condiţiei.
(5) Nu sunt supuse executării silite prin
poprire:
a) sumele care sunt destinate unei
afectaţiuni speciale prevăzute de lege şi asupra cărora debitorul este lipsit
de dreptul de dispoziţie;
b) sumele reprezentând credite
nerambursabile ori finanţări primite de la instituţii sau organizaţii naţionale
şi internaţionale pentru derularea unor programe ori proiecte;
c) sumele aferente plăţii drepturilor
salariale viitoare, pe o perioadă de 3 luni de la data înfiinţării popririi.
Atunci când asupra aceluiaşi cont sunt înfiinţate mai multe popriri, termenul
de 3 luni în care se pot efectua plăţi aferente drepturilor salariale viitoare
se calculează o singură dată de la momentul înfiinţării primei popriri.
- Reținerile din salariu reglementate de Codul fiscal
Legea nr. 571 din 2003 - Codul fiscal, cu modificările și
completările ulterioare, prevede:
Art. 1 (3) În materie
fiscală, dispoziţiile prezentului cod prevalează asupra oricăror prevederi din
alte acte normative, în caz de conflict între acestea aplicându-se dispoziţiile
Codului fiscal.
- Reținerile din salariu reglementate de Codul de procedură
fiscală
Ordonanţa
de Urgenţă Guvernului nr. 92 din 30 decembrie 2014-Codul de procedură
fiscală cu modificările și completările ulterioare prevede:
Art. 149 (5) Poprirea asupra veniturilor debitorilor
persoane fizice sau persoane juridice se înfiinţează de către organul de
executare, printr-o adresă care va fi comunicată terţului poprit,
dispoziţiile art. 44 cu privire la comunicarea actului
administrativ fiscal aplicându-se în mod corespunzător. Totodată, va fi
înştiinţat şi debitorul despre înfiinţarea popririi.
- Aspecte practice
privind reținerile salariale:
De
multe ori, în practică, angajatorul primeşte de la bancă o înştiinţare de plată
în ceea ce priveşte ratele restante ale salariatului.
Documentele
primite direct de către angajator de la
angajat sau de la bancă nu
reprezintă însă un document justificativ
în baza căruia se pot face reţineri pe statul de salarii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu