Protecția
maternității și prestațiile de
maternitate
Concediul de maternitate/paternitate şi creştere a copilului
În urma primului război
mondial, prin Tratatul de pace de la Versailles, fostele state beligerante au
hotărât crearea unor instituţii specializate care să se ocupe de problemele
muncii şi securităţii sociale. Aşa s-a născut Organizaţia Internaţională a
Muncii (O.I.M.) la 11 aprilie 1919, ocazie cu care a fost ales directorul
primului Birou Internaţional al Muncii.
Între cele două războaie
mondiale, O.I.M. ca instituţie autonomă în cadrul Societăţii naţiunilor, a
acţionat, printre altele, pentru promovarea zilei de muncă de 8 ore, reducerea
şomajului, crearea sistemului securităţii sociale, protecţia maternităţii, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă a
femeilor şi tinerilor.
În anul 1964 a fost
adoptat Codul european de securitate socială care a intrat în vigoare în anul
1968, cod care stabileşte valori minime de protecţie pe care statele trebuie să
le asigure în 9 domenii de securitate socială şi precizează diverse condiţii de
acordare.
Spre deosebire de
Convenţia O.I.M. nr.102/1951, privind norme minimale de securitate socială,
care a fost destinată mai ales ţărilor mai puţin dezvoltate, Codul european a
fost adoptat cu intenţia de a se institui o normă superioară de securitate
socială. Domeniile de securitate socială prevăzute de Cod sunt: îngrijirile
medicale, indemnizaţiile de boală, prestaţiile de şomaj, de bătrâneţe, în caz
de accidente de muncă şi boală profesională, prestaţiile acordate familiilor, prestaţiile de maternitate,
invaliditate şi pentru urmaşi.
În
prezent, Uniunea Europeană promovează echilibrul între viața de familie si cea
profesională, susținând protecţia maternităţii, prestaţiile de maternitate, încurajând
tatăl nou-născutului să se implice activ în creşterea acestuia.
In România, și tații își pot lua concediu pentru
creşterea copilului până la doi ani – aceasta fiind una dintre cele mai lungi
perioade din UE.
Legislaţia
națională a muncii[1] prevede
obligaţii si proceduri pentru angajator precum si drepturi pentru angajate pe
perioada de graviditate, lăuzie și alăptare. Spre exemplu, solicitarea,
la angajare, a testelor de graviditate este interzisă iar femeile
gravide, lăuzele şi cele care alăptează nu pot fi obligate să presteze muncă de
noapte. De asemenea, concedierea salariaţilor nu poate fi dispusă pe durata în care femeia salariată este
gravidă, în măsura în care angajatorul a luat cunoştinţă de acest fapt anterior
emiterii deciziei de concediere, pe durata concediului de maternitate, pe
durata concediului pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau,
în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea vârstei de 3 ani.
Angajatorii au obligaţii speciale față de grupurile
sensibile la riscuri precum femeile gravide, lăuzele, femeile care alăptează,
etc. In cazul nerespectării acestei reguli, angajatorii pot fi sancționați cu
amenzi cuprinse între 2.000-10.000 de lei.
Angajatorii care nu respectă obligaţia de a
amenaja locurile de muncă ţinând seama de prezența grupurilor sensibile la
riscuri specifice, conform art. 39 alin. (8) lit. a) din Legea nr. 319/2006, cu
modificările și completările ulterioare, riscă sa fie sancționați cu amenzi cuprinse
între 2.000-4.000 de lei.
Protecţia maternității și prestaţiile de maternitate ocupă un loc important și în cadrul legislației medicale și de protecție socială, sferă reglementată de către Guvern prin următoarele acte:
Protecţia maternității și prestaţiile de maternitate ocupă un loc important și în cadrul legislației medicale și de protecție socială, sferă reglementată de către Guvern prin următoarele acte:
·
Ordonanţa
de urgenţă nr. 96 din 14 octombrie 2003
privind protecţia maternităţii la locurile de muncă, cu modificările şi completările ulterioare,
·
Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei
de urgență a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile
de muncă care au fost aprobate prin
Hotărâre a Guvernului nr. 537/2004, cu modificările și completările ulterioare,
·
Ordonanţa
de urgenţă nr. 158 din 17 noiembrie 2005
privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
·
Ordonanţa
de urgenţă nr. 148 din 3 noiembrie 2005 privind susţinerea familiei în vederea
creşterii copilului, cu modificările
şi completările ulterioare,
·
Ordonanţa de urgenţă nr. 111 din 8 decembrie 2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară
pentru creşterea copiilor, cu
modificările şi completările ulterioare.
Ordonanţa
de urgenţă nr. 96 din 14 octombrie 2003 privind
protecţia maternităţii la locurile de muncă, cu modificările şi completările ulterioare reglementează măsuri
de protecţie socială pentru:
a) salariate gravide şi mame, lăuze sau care
alăptează, de cetăţenie română ori a unui stat membru al Uniunii Europene şi
din Spaţiul Economic European, care au raporturi de muncă sau raporturi de serviciu
cu un angajator;
b) cetăţeni ai altor state şi apatrizi, care au
conform legii, domiciliul sau reşedinţa în România, dacă fac parte din
categoriile de salariate mai sus menționate.
Termeni, definiții
Pentru înțelegerea unor
termeni, sunt necesare câteva definiții:
a) salariata gravidă este femeia care anunţa în scris
angajatorul asupra stării sale fiziologice de graviditate şi anexează un
document medical eliberat de medicul de familie sau de medicul specialist care
să îi ateste aceasta stare;
b) salariata care a născut recent este femeia care şi-a reluat
activitatea după efectuarea concediului de lăuzie şi solicită angajatorului în
scris măsurile de protecţie prevăzute de lege, anexând un document medical
eliberat de medicul de familie, dar nu mai târziu de 6 luni de la data la care
a născut;
c) salariata care alăptează este femeia care, la reluarea
activităţii după efectuarea concediului de lăuzie, îşi alăptează copilul şi
anunţă angajatorul în scris cu privire la începutul şi sfârşitul prezumat al
perioadei de alăptare, anexând documente medicale eliberate de medicul de
familie în acest sens;
d) dispensa pentru consultaţii prenatale reprezintă un număr de
ore libere plătite salariatei de către angajator, pe durata programului normal
de lucru, pentru efectuarea consultaţiilor şi examenelor prenatale pe baza
recomandării medicului de familie sau a medicului specialist;
e) concediul postnatal obligatoriu este concediul de 42 de zile pe
care salariata mamă are obligaţia să îl efectueze după naştere, în cadrul
concediului pentru sarcina şi lauzie cu durata totală de 126 de zile, de care
beneficiază salariatele în condiţiile legii;
f)
concediul de risc
maternal este concediul de care beneficiază salariatele gravide şi mame, lăuze sau care alăptează
pentru protecţia sănătăţii şi securităţii lor şi/sau a fătului ori a copilului
lor.
Protecţia maternităţii este
protecţia sănătăţii şi/sau securităţii salariatelor gravide şi/sau mame la
locurile lor de muncă și este văzută de legiuitor în actele
normative menționate ca un proces ce se desfăşoară în mod obligatoriu în mai multe etape,
astfel:
a)
salariata gravidă efectuează consultaţii prenatale la medicul de familie şi,
după caz, la medicul specialist, în vederea atestării stării sale fiziologice
de graviditate;
b)
medicul de familie şi/sau, după caz, medicul specialist completează Carnetul
gravidei şi Anexa pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei pentru
atestarea fie a stării fiziologice de graviditate, fie a faptului că salariata
a născut recent sau că alăptează, în conformitate cu Ordinul ministrului
sănătăţii nr. 12/2004 pentru adoptarea Protocolului privind Metodologia
efectuării consultaţiei prenatale şi a consultaţiei postnatale, Carnetului
gravidei şi Anexei pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 53 din 22 ianuarie 2004;
c)
salariata înştiinţează angajatorul, depunând, în copie, Anexa pentru
supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei, completată corespunzător de medic,
la compartimentul resurse umane din cadrul unităţii, însoţită de o cerere
scrisă care să conţină informaţii referitoare la starea proprie de
maternitate, şi, după caz, solicitarea
de a i se aplica măsurile de protecţie prevăzute de aceasta;
d)
angajatorul transmite copii de pe documentele depuse de salariată, în termen de
10 zile lucrătoare de la data depunerii lor, medicului de medicina muncii, care
asigură supravegherea stării de sănătate a angajaţilor din unitate, precum şi
inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi desfăşoară
activitatea;
e)
angajatorul împreună cu medicul de medicina muncii efectuează evaluarea privind
riscurile la care este supusă salariata la locul ei de muncă, întocmesc şi
semnează Raportul de evaluare privind riscurile la care este supusă salariata
la locul ei de muncă, denumit în continuare Raport de evaluare;
f)
în baza Raportului de evaluare, angajatorul înştiinţează salariata în cel mult
15 zile lucrătoare de la data încheierii raportului de evaluare a riscului despre
rezultatele evaluării privind riscurile la care poate fi supusă la locul ei de
muncă şi despre măsurile suplimentare de protecţie pe care trebuie să le
respecte atât angajatorul, cât şi salariata prin Informarea privind protecţia
maternităţii la locul de muncă, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa
care face parte integrantă din prezentele norme metodologice;
g)
salariata ia cunoştinţă de conţinutul Informării privind protecţia maternităţii
la locul de muncă şi, dacă este cazul, solicită concediu de risc maternal, în
condiţiile prevăzute la art. 5, 6 şi 7 din Normele metodologice de
aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgență a Guvernului nr. 96/2003 privind
protecţia maternităţii la locurile de muncă[2],
cu modificările și completările ulterioare;
h) inspectoratul teritorial de muncă, în
termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii documentelor, efectuează o
verificare a condiţiilor de muncă ale salariatei pentru a verifica modul în
care se respectă prevederile ordonanţei de urgenţă şi ale prezentelor norme
metodologice. Rezultatele controlului vor fi înaintate în scris angajatorului,
iar în cazul constatării neîndeplinirii unor măsuri vor fi aplicate sancţiunile
prevăzute de lege.
Concediile medicale şi indemnizaţiile de asigurări sociale de
sănătate
Concediile medicale şi
indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, la care au dreptul asiguraţii,
în condiţiile Ordonanţei de urgenţă nr. 158 din 17 noiembrie 2005 privind concediile şi indemnizaţiile de
asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, sunt:
a) concedii medicale şi
indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obişnuite
sau de accidente în afara muncii;
b) concedii medicale şi indemnizaţii
pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă, exclusiv
pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncă sau boli
profesionale;
c) concedii medicale şi
indemnizaţii pentru maternitate;
d) concedii medicale şi
indemnizaţii pentru îngrijirea copilului bolnav;
e) concedii medicale şi
indemnizaţii de risc maternal.
Dreptul la concediile şi indemnizaţiile
menționate este condiţionat de plată contribuţiei de asigurări sociale
de sănătate destinată suportării acestor indemnizaţii, denumită în continuare
contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii.Concediul şi indemnizaţia de maternitate
Asiguratele au dreptul la
concedii pentru sarcină şi lăuzie, pe o perioadă de 126 de zile calendaristice,
perioadă în care beneficiază de indemnizaţie de maternitate.
De aceleaşi drepturi beneficiază
şi femeile care nu se mai află, din motive neimputabile lor, în una dintre
situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă nr. 158 din
17 noiembrie 2005 privind concediile şi
indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
dacă nasc în termen de 9 luni de la data pierderii calităţii de asigurat.
Faptul că pierderea calităţii de asigurat nu s-a produs din motive imputabile
persoanei în cauză se dovedeşte cu acte oficiale eliberate de către angajatori
sau asimilaţii acestora.
În situaţiile prevăzute
la alin. (2), baza de calcul a indemnizaţiei de maternitate se constituie din
media veniturilor lunare pe baza cărora s-a calculat contribuţia pentru
concedii şi indemnizaţii, din ultimele 6 luni anterioare datei pierderii
calităţii de asigurat, cu respectarea prevederilor art. 10[3] din Ordonanţa de urgenţă nr. 158 din 17
noiembrie 2005 cu modificările şi
completările ulterioare.
Condiţii de acordare a concediului şi indemnizaţiei de maternitate
Începând
cu data de 1 ianuarie 2009, persoanele care, în ultimul an anterior datei
naşterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse
impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, (venituri din
salarii, venituri din activităţi independente, venituri din activităţi agricole,
aşa cum sunt definite de această lege), sau dacă s-au aflat într-una din
situaţiile considerate asimilate stagiului de cotizare, prin lege, beneficiază
de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul
copilului cu handicap, de până la 3 ani, precum şi de o indemnizaţie lunară
în cuantum de 600 lei sau, în cuantum de 75% din media veniturilor realizate pe
ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 3.400 lei.
Beneficiază
de drepturile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii
copilului, cu modificările şi completările ulterioare, oricare dintre părinţii
fireşti ai copilului, precum şi persoana căreia i s-a încredinţat copilul în
vederea adopţiei, care a adoptat copilul, care are copilul în plasament ori în
plasament în regim de urgenţă, precum şi persoana care a fost numită tutore,
denumite în continuare persoane îndreptăţite, dacă acestea îndeplinesc
cumulativ următoarele condiţii:
a) sunt
cetăţeni români sau, după caz, cetăţeni străini ori apatrizi;
b) au
domiciliul sau reşedinţa în România, conform legii;
c) locuiesc
împreună cu copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi se ocupă de
creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora.
Concediul
şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului, se cuvin pentru fiecare
dintre primele 3 naşteri survenite după data de 1 ianuarie 2006 inclusiv sau,
după caz, pentru primii 3 copii încredinţaţi în vederea adopţiei, adoptaţi sau
aflaţi în plasament ori în plasament în regim de urgenţă, precum şi pentru cei
pentru care a fost instituită tutela cu această dată.
Actele
necesare acordării indemnizaţiei de maternitate
a. Cererea şi declaraţia pe propria
răspundere pentru acordarea indemnizaţiei pentru creşterea copilului sau a
stimulentului (formularul 1.2)
b.
Actul de identitate al solicitantului (copie şi original)
c.
Actul de identitate al celuilalt părinte (copie şi original)
d.
Certificatul de naştere al copilului pentru care se solicită dreptul
(copie şi original)
e.
Certificatele de naştere ale copiilor născuţi după 2005 (copie şi
original)
f.
Livretul de familie (în original)
g.
În cazul în care persoana solicitantă doreşte primirea
indemnizaţiei creştere copil, prin transfer bancar, ataşează un extras de cont.
Extrasul de cont trebuie să fie pe numele persoanei solicitante, care este
titularul de dosar şi trebuie să conţină obligatoriu: numele şi prenumele titularului de
cont, CNP titular, codul IBAN şi ştampila băncii. Contul în lei poate fi deschis la una din următoarele bănci, sucursale din Bucureşti (PROCREDIT BANK, BCR, BANCA
TRANSILVANIA, BRD, RAIFFEISEN BANK, ALPHABANK, PIREUS BANK, BANCA C.R. FIRENZE
ROMÂNIA S.A, VOLKSBANK ROMÂNIA, UNICREDIT ŢIRIAC, ROMEXTERA, CARPATICA, C.E.C
BANK, ATE BANK, INTESA SANPAOLO, ROMAIN INTERNATIONAL BANK, OTPBANK, ING,
BANCPOST).
h.
Dosar cu şină
Actele doveditoare privind realizarea de
venituri profesionale supuse impozitului pe venit conform Codului Fiscal, sunt
următoarele:
·
Adeverinţă (Anexa II - formularul 1.3)
completată de angajator sau, de entităţi asimilate angajatorului, care au
calitatea de plătitori de venituri supuse impozitului după caz, de autoritatea
competentă, în caz de dizolvare, faliment ori lichidare judiciară a
angajatorului, în cazul în care, solicitantul realizează venituri
cu caracter salarial (se anexează şi copie după decizia de suspendare a
activităţii)
şi/sau, după caz,
·
Dovada privind veniturile
realizate în anul fiscal anterior celui în care s-a născut copilul şi/sau după
caz, dovada privind venitul calculat în vederea plăţii anticipate a
impozitului, precum şi copia deciziei de impunere, eliberată de autorităţile
competente, dovada întreruperii activităţii
pe perioada până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3
ani în cazul copilului cu handicap, dovada
eliberată
de autorităţile competente, respectiv de plătitorul indemnizaţiei de
maternitate, din care să reiasă ultima zi de concediu de maternitate, în cazul în care, solicitantul
realizează venituri din activităţi independente sau agricole şi care nu
lucrează în baza unui contract de muncă, respectiv decizia de impunere anuală 250, decizia de
impunere pentru plăţi anticipate 260, adeverinţa de venit - acte emise de
Administraţia Finanţelor Publice teritorială.
In ambele cazuri, se ataşează dovada întreruperii
activităţii.
i. Orice alte documente care să ateste îndeplinirea condiţiilor de
eligibilitate.
Termenele de depunere a dosarului
Cererea pentru acordarea
indemnizaţiei creştere copil, însoţită de actele doveditoare, se depune în cel mult 60 de zile lucrătoare
de la încetarea, conform legii, a concediului de maternitate, indiferent de părintele care
depune dosarul (concediul de maternitate este format din pre - natal şi
post-natal, este de maximum 126 zile şi are dreptul doar mama; concediile pentru sarcină şi
lăuzie se pot compensa între ele, în funcţie de recomandarea medicului şi de
opţiunea persoanei beneficiare, în aşa fel încât durata minimă obligatorie a
concediului de lăuzie să fie de 42 de zile calendaristice).
Conform O.U.G. nr.148 din 2005 cu modificările şi
completările ulterioare, indemnizaţia creştere copil, se
acordă:
·
începând
cu ziua următoare celei în care încetează conform legii concediul şi
indemnizaţia de maternitate (minim 42 zile calendaristice de la data naşterii
copilului, dacă cererea este depusă în cel mult 60 de zile lucrătoare de la
acea dată.
·
începând
cu data naşterii copilului, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile
legale pentru acordarea concediului şi indemnizaţiei aferente, dacă cererea
este depusă în termen de 60 zile lucrătoare de la acea dată.
·
începând
cu data adopţiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau plasamentului în
regim de urgenţă, dacă cererea este
depusă în termen de 60 zile lucrătoare de la acea dată.
·
de la data
depunerii cererii, în celelalte cazuri.
Obligaţiile
beneficiarului
Beneficiarul indemnizaţiei creştere copil până la 2 ani,
respectiv 3 ani este obligat să comunice în scris, orice modificare intervenită în
situaţia sa, de natură să determine încetarea sau suspendarea plăţii
drepturilor, în termen de 15 zile lucrătoare de la apariţia acesteia.
Instituţia
plătitoare indemnizaţiei creştere
copil
Conform O.U.G. nr. 148 din 2005 privind susţinerea familiei
în vederea creşterii copilului, cu modificările şi completările ulterioare,
cererile pentru acordarea indemnizaţiei şi documentele din care rezultă
îndeplinirea condiţiile legale de acordare a acesteia, se transmit săptămânal,
pe bază de borderou la Agenţia Județeană Pentru Plăţi Şi Inspecţie Socială. Întrucât AJPIS emite decizia cu privire la soluţionarea
dosarelor transmise şi asigură plata indemnizaţiei, orice informaţii
referitoare la dosar se pot solicita la
sediul agenției.
Formula de acordare a indemnizaţiei pentru copiii născuţi începând cu 1
ianuarie 2011 prevede
reglementarea de măsuri opţionale la dispoziţia părinţilor, pentru creşterea
copilului în vârstă de până la 1 an, 2 ani sau 3 ani în cazul copilului cu
handicap. Opţiunea
beneficiarului se exprimă în scris, pe bază de cerere şi nu poate fi schimbată
pe parcursul acordării drepturilor.
a) În situaţia în care părintele optează
pentru rămânerea în concediul pentru creşterea copilului până la data la care
acesta împlineşte vârsta de 1 an, conform actului normativ adoptat:
· va primi o indemnizaţie
lunară în cuantum de 85% din media veniturilor nete realizate pe ultimele 12
luni, care nu poate fi mai mică de 600 lei şi nici mai mare de 3.400 lei;
·
va beneficia de un stimulent de inserţie pe piaţa
muncii în cuantum lunar de 500 de lei, dacă părintele se
întoarce la activitatea profesională până la împlinirea de către copil a
vârstei de 1 an. În acest caz, stimulentul se acordă
până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani.
b) În situaţia în care părintele nu
revine pe piaţa muncii, acesta va putea opta pentru acordarea unui concediu
fără plată pentru îngrijirea copilului cu vârsta între 1 an şi 2 ani.
c) În situaţia în care părintele optează
pentru rămânerea în concediul pentru creşterea copilului până la data la care
acesta împlineşte vârsta de până la 2 ani, conform actului normativ adoptat:
·
va primi o indemnizaţie lunară în cuantum de 85% din
media veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni, care nu poate fi mai mică
de 600 lei şi nici mai mare de 1.200 lei;
· va beneficia de un
stimulent de inserţie pe piaţa muncii în cuantum lunar de 500 de lei, dacă părintele se întoarce la activitatea profesională
până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani dar nu înaintea vârstei de
1 an. În acest caz, stimulentul se acordă până la
împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani.
d)
În
situaţia în care părintele optează pentru rămânerea în concediul pentru creşterea
copilului până la data la care acesta împlineşte vârsta de 2 ani:
· va primi o
indemnizaţie lunară în cuantum de 85% din media veniturilor nete realizate pe
ultimele 12 luni, care nu poate fi mai mică de 600 lei şi nici mai mare de
1.200 lei.
e)
Pentru copilul cu handicap, părintele care îndeplineşte condiţiile de
eligibilitate prevăzute de lege, va beneficia de concediul pentru creşterea
copilului până la împlinirea de către acesta a vârstei de
3 ani, iar indemnizaţia aferentă se va acorda în cuantum de 85% din media veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni.
Concediul pentru sarcină
Concediul pentru sarcină se
acordă pe o perioadă de 63 de zile înainte de naştere, iar concediul pentru
lăuzie pe o perioadă de 63 de zile după naştere.
Concediile pentru sarcină şi
lăuzie se pot compensa între ele, în funcţie de recomandarea medicului şi de
opţiunea persoanei beneficiare, în aşa fel încât durata minimă obligatorie a
concediului de lăuzie să fie de 42 de zile calendaristice.
Persoanele cu handicap asigurate
beneficiază, la cerere, de concediu pentru sarcină, începând cu luna a 6-a de
sarcină.
În situaţia copilului născut mort
sau în situaţia în care acesta moare în perioada concediului de lăuzie,
indemnizaţia de maternitate se acordă pe toată durata acestuia.
Cuantumul brut lunar al
indemnizaţiei de maternitate este de 85% din baza de calcul stabilită conform
art. 10 din Ordonanţa de urgenţă nr. 158 din 17 noiembrie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare.
Indemnizaţia de maternitate se
suportă integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate.
Concediul şi indemnizaţia de risc maternal
Dreptul la concediul de risc
maternal se acordă în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 25/2004, cu modificările și completările
ulterioare.
Pe durata concediului de risc
maternal se acordă o indemnizaţie de risc maternal care se suportă integral din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
Concediul şi indemnizaţia de risc
maternal se acordă fără condiţie de stagiu de cotizare.
Cuantumul indemnizaţiei
prevăzute reprezintă 75% din baza de calcul stabilită conform prevederilor art.
10 din Ordonanţa de urgenţă nr. 158 din 17 noiembrie 2005 privind concediile şi indemnizaţiile de
asigurări sociale de sănătate.
Concediul paternal și indemnizația de concediu
In prezent, tații beneficiază de două tipuri de
concediu în ceea ce priveşte copilul nou-născut: concediul paternal de cinci zile,
care poate fi prelungit cu încă zece, în cazul în care au absolvit cursul de
puericultură susţinut de medicul de familie și concediul parental de creştere și
îngrijire a copilului, de până la doi ani.
Concediul paternal se acordă pe bază de cerere, în
primele opt săptămâni de la naşterea copilului. Potrivit Codului muncii, cele
cinci, respectiv 15 zile de concediu paternal constituie vechime în muncă, iar
angajatorul nu poate refuza acordarea concediului.
Orice ar alege – concediu de paternitate de cinci
zile sau concediu parental de unul sau doi ani - suspendarea contractului de
muncă pentru efectuarea concediului trebuie declarată în Registrul general de
evidentă a salariaţilor (REVISAL).
Începând de la 1 martie 2012, din totalitatea
concediului de creştere si îngrijire a copilului până la doi ani, cel puţin o
lună îi revine celuilalt partener.
Dacă
perioada solicitată este de 1 an, mama beneficiază de concediu 11 luni, iar tatăl
de cea de-a 12-a luna. Indiferent dacă tatăl își solicită sau nu dreptul,
perioada mamei va rămâne aceeaşi, de 11 luni. In cazul în care tatăl renunţă la
respectiva lună, ea se pierde, iar statul nu oferă niciun fel de compensaţie.
Cererea pentru solicitarea de către tată a
respectivei luni din concediul parental trebuie depusă cu cel puţin 30 de zile înainte
de intrarea efectivă în acest concediu. Respectiva lună de concediu poate fi
luată în orice moment în perioada de doi ani, respectiv de un an a concediului.
Indemnizaţia pentru
concediul paternal se plăteşte din fondul
de salarii și este egală cu salariul corespunzător perioadei respective.
Aceasta se include în veniturile impozabile ale salariatului si se calculează
pe baza salariului brut realizat, incluzând sporurile și adaosurile la salariul
de bază.
In cazul în care tatăl optează pentru concediul de
creştere și îngrijire a copilului până la doi ani, indemnizaţia reprezintă 85%
din media veniturilor nete înregistrate în ultimele 12 luni dinaintea naşterii
copilului – nu mai puţin de 600 de lei și nu mai mult de 3.400 de lei.
Autor:
Ion Nistor
Articolul face parte din lucrarea Resursele umane în învatamantul
preuniversitar care poate fi achizitionată de la editura LBW, aici http://edituralbw.ro/educational/pachete-de-consultanta/resursele-umane-in-invatamantul-preuniversitar-ab-anual.html
[1] Codul Muncii din 24 ianuarie 2003,
republicat
[2] Aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 537/2004, cu modificările și completările ulterioare
[3] ART. 10
(1) Baza de calcul a indemnizaţiilor prevăzute la
art. 2 se determină ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni din cele
12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, până la limita a 12 salarii
minime brute pe ţară lunar, pe baza cărora se calculează contribuţia pentru
concedii şi indemnizaţii.
(2) În
situaţia în care la stabilirea celor 6 luni din care, potrivit prevederilor
alin. (1), se constituie baza de calcul al indemnizaţiilor se utilizează
perioadele asimilate stagiului de cotizare prevăzute la art. 8 alin. (2) şi
(3), veniturile care se iau în considerare sunt:
a) indemnizaţiile de asigurări sociale de care au
beneficiat asiguraţii, prevăzute la art. 8 alin. (2);
b) salariul de bază minim brut pe ţară din perioadele
respective, pentru situaţiile prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a) şi b);
c) indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului în
vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani,
potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 7/2007, cu modificările şi completările
ulterioare, respectiv indemnizaţia pentru creşterea copilului cu handicap cu
vârsta cuprinsă între 3 şi 7 ani, potrivit Legii nr. 448/2006, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru situaţiile prevăzute la art. 8
alin. (3) lit. c).
(3) Prevederile
alin. (1) se aplică şi în cazul pensionarilor de invaliditate gradul III, al
pensionarilor nevăzători, pe perioada în care se află în situaţiile prevăzute
la art. 1 alin. (1) lit. A şi B şi alin. (2) lit. c) şi d).
(4) În cazul în care stagiul de cotizare este mai mic
de o lună, pentru situaţiile prevăzute la art. 9 şi 31, baza de calcul a
indemnizaţiilor o constituie venitul lunar din prima lună de activitate pentru
care s-a stabilit să se plătească contribuţia, cu respectarea prevederilor
alin. (2).
(5) Din
duratele de acordare a concediilor medicale, exprimate în zile calendaristice,
se plătesc zilele lucrătoare.(6) La stabilirea numărului de zile ce urmează a
fi plătite se au în vedere prevederile legale cu privire la zilele de
sărbătoare declarate nelucrătoare, precum şi cele referitoare la stabilirea
programului de lucru, prevăzute prin contractele colective de muncă.
-------------*) NOTA :
Art. 3 din Ordonanţa nr. 1 din 12 ianuarie 2006,
publicată în Monitorul Oficial nr. 57 din 20 ianuarie 2006 prevede:
"Art. 3
(1) Se asimilează stagiului de
cotizare în sistemul de asigurări sociale de sănătate şi perioadele în care
asiguraţii prevăzuţi la art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
158/2005 au realizat, până la data de 31 decembrie 2005, stagii de cotizare în
sistemul public de pensii, precum şi perioadele în care asiguraţii au
beneficiat de indemnizaţie de risc maternal.
(2) În situaţia în care la
stabilirea celor 6 luni din care, potrivit prevederilor art. 10 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, se constituie baza de calcul a
indemnizaţiilor se utilizează perioade asimilate stagiului de cotizare dintre
cele prevăzute la alin. (1), veniturile ce se iau în considerare sunt cele în
baza cărora s-a datorat sau, după caz, s-a achitat contribuţia de asigurări
sociale în sistemul public de pensii, respectiv cuantumul indemnizaţiei de risc
maternal."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu