Care este
diferenta dintre donatie si sponsorizare?
Raspuns:
Donația reprezintă un contract, prin care părţile
persoane fizice sau juridice, denumite donator şi respectiv donatar, acţionează
prin transmiterea de la donator la donatar a unor bunuri mobile sau/şi imobile,
fără a cere nimic în schimbul acestei operaţiuni (donatorul acţionând cu titlu
gratuit).
Deşi are titlu gratuit, donaţia se face în formă
autentică, prin contract scris, ce trebuie acceptat de reprezentanţii ambelor
părţi.
O excepţie de la regula formei autentice a donaţiei este
darul manual, reglementat de art 644 al codului civil.
Pentru valabilitatea darului manual este necesară şi
suficientă înmânarea de la donator la donatar a bunului mobil, deci este
considerat valabil prin manifestarea voinţei de a da a donatorului.
Darurile manuale nu pot avea ca obiect bunuri
imobile (o casă sau un teren), bunuri mobile incorporale (un drept de creanţă,
un drept de proprietate intelectuală, un fond de comerţ – pentru că nu sunt
susceptibile, de a fi transferate şoi dobândite printr-o predare şi primire
efectivă), sau bunuri viitoare.
Pot face obiectul darului manual obiectele mobile
corporale, cu condiţia ca ele să existe la momentul înmânării. Spre exemplu:
titlurile la purtător (creditorul nu este individualizat, ci numai debitorul),
sumele de bani (indiferent de cuantumul lor – pentru că legea nu face vreo
distincţie în raport de cuantum), diverse obiecte (masă, scaun, aparat foto,
video, etc.).
Sponsorizarea este o sursă de venit pentru
asociaţii şi fundaţii, potrivit art 46 alin.1 lit.e şi alin.2 din OG nr. 26/2000
cu privire la asociaţii şi fundaţii. Şi este reglementată prin Legea nr.32/1994,
cu modificările ulterioare.
Este un act juridic prin care două persoane fizice sau
juridice din străinătate sau din România, convin cu privire la transferul
dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare
pentru susţinerea unor activităţi fără scop lucrativ desfăşurate de către una
dintre părţi, denumită beneficiarul sponsorizării.
Poate fi beneficiar al sponsorizării:
-
Orice persoană
juridică fără scop lucrativ (asociaţii şi fundaţie), care desfăşoară în România
sau urmează să desfăşoare o activitate în domeniile: cultural, artistic,
educativ, de învăţământ, ştiinţific – cercetare fundamentală şi aplicată,
umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protecţiei drepturilor omului,
medico-sanitar, de asistenţă şi servicii sociale, de protecţia mediului, social
şi comunitar, de reprezentare a asociaţiilor profesionale, precum şi de
întreţinere, restaurare, conservare şi punere în valoare a monumentelor
istorice;
-
Instituţiile şi
autorităţile publice, inclusiv organele de specialitate ale administraţiei
publice, pentru activităţile din domeniile prevăzute mai sus pentru asociaţii şi
fundaţii
-
De asemeni pot fi
sposnorizate în condiţiile legii emisiuni ori programe ale organismelor de
televiziune sau radiodifuziune, precum şi cărţi ori publicaţii din domeniile
prevăzute pentru asociatii/fundaţii
- Orice
persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre
domeniile prevăzute pentru asociaţii/fundaţii este recunoscută de către o
persoană juridică fără scop lucrativ sau de către o instituţie publică ce
activează în domeniul pentru care se solicită sponsorizarea.
Sponsorizarea reprezintă o liberalitate, un act cu titlu
gratuit, şi de aceea natura acestui act nu trebuie afectată sau chiar modificată
printr-o contraprestaţie a beneficiarului, constând în efectuarea de reclamă sau
publicitate de tip comercial pentru sponsor. În acest cay nu mai este vorba de o
sponsorizare (liberalitate) ci de un contract oneros, de tipul celui de prestări
servicii de publicitate.
Diferenţa dintre o donaţie şi o sponsorizare
constă în avantajele fiscale de care beneficiază atât sponsorii cât şi
beneficiarii în urma unei sponsorizări.
În acest caz, beneficiarii sunt scutiţi de plata
impozitului pe venit, iar sponsorii, se bucură de reducerea bazei impozabile cu
echivalentul sponsorizărilor, dar nu mai mult de:
- 10%
din baza impozabilă pentru sponsorizări în domeniile: cultură, artă, învăţământ,
sănătate, asistenţă socială şi servicii sociale, acţiuni umanitare, protecţia
mediului,
- 8% din
baza impozabilă pentru sposorizări în domeniile: educaţie, drepturile omului,
ştiinţă-cercetare fundamentală şi aplicată, filantropic, de întreţinere, de
restaurare, conservare, şi punere în valoare a monumentelor istorice, sport – cu
excepţia fotbalului
- 5% din
baza impozabilă pentru sponsorizări în domeniile religios, social şi comunitar,
reprezentarea intereselor asociaţiilor profesionale, fotbal.
Persoanele fizice sau juridice străine, care datorează
statului român, conform legii, un impozit pentru un venit realizat în România,
şi care efectuează sponsorizări, beneficiază de asemenea, de reducerea bazei
impozabile cu echivalentul în lei al sponsorizării calculat la cursul de schimb
valutar al zilei, în aceleaşi cote care sunt aplicate persoanelor fizice sau
juridice române.
La adresa inistor@gmail.com puteti comanda modelele de contracte mai sus mentionate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu