În articololul Serviciile publice deconcentrate (https://www.legistm.ro/blog/serviciile-publice-deconcentrate) am prezentat deconcentrarea și serviciile publice deconcentrate, așa cum sunt prevăzute în Constituție și Titlul II, din Codul administrativ.
Astăzi prezentăm serviciile publice deconcentrate în
ansambul reglementărilor din Codul administrativ.
În
Monitorul Oficial
nr. 555 din 5 iulie 2019 a fost publicat Codul
administrativ (Ordonanţa de
urgenţă nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ), act
emis de Guvern în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată. Codul
administrativ a intrat în vigoare la 5 iulie 2019.
Ulterior, Codul administrativ a fost modificat și
completat de către Ordonanţa de urgenţă
nr. 63 din 12 septembrie 2019.
Codul administrativ reglementează cadrul
general pentru organizarea şi funcţionarea autorităţilor şi instituţiilor
administraţiei publice, statutul personalului din cadrul acestora, răspunderea
administrativă, serviciile publice, precum şi unele reguli specifice privind
proprietatea publică şi privată a statului şi a unităţilor
administrativ-teritoriale.
Articolul 77
(5) Ministerele şi celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, care nu au organizate
structuri subordonate în teritoriu sau servicii publice deconcentrate, în colaborare cu ministerul
coordonator al procesului de descentralizare şi cu unităţile
administrativ-teritoriale, pot organiza faze-pilot în vederea testării şi
evaluării impactului soluţiilor propuse pentru descentralizarea competenţelor
pe care le exercită în prezent.
(6) Pentru competenţele propuse a fi
descentralizate, care sunt exercitate de structuri deconcentrate sau subordonate ministerelor şi
celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale,
organizate la nivel local, nu se organizează faze-pilot.
Articolul 104
f)componenţa şi structura populaţiei
unităţii administrativ-teritoriale, defalcate inclusiv pe localităţi
componente; aspectele privind numărul populaţiei se actualizează în urma
recensământului în vederea respectării dreptului cetăţenilor aparţinând unei
minorităţi naţionale de a folosi limba sa maternă în relaţia cu administraţia
publică locală şi cu serviciile publice deconcentrate;
Articolul 155
(7) Pentru exercitarea corespunzătoare
a atribuţiilor sale, primarul colaborează cu serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale, precum şi cu autorităţile administraţiei publice
locale şi judeţene.
Articolul
156
(2) În această calitate, primarul poate
solicita prefectului, în condiţiile legii, sprijinul conducătorilor serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale, dacă sarcinile ce îi revin nu pot fi rezolvate prin
aparatul de specialitate.
Articolul 249
(1) Prefectul este reprezentantul
Guvernului pe plan local.
(2) Prefectul conduce serviciile
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale.
Articolul 252
(1) Prefectul îndeplineşte următoarele
categorii de atribuţii:
b)atribuţii în exercitarea rolului
constituţional de conducere a serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale;
În exercitarea atribuţiilor
prevăzute la art.
252 alin. (1) lit. a), prefectul:
a)asigură monitorizarea aplicării unitare şi respectării Constituţiei,
a legilor, a ordonanţelor şi a hotărârilor Guvernului, precum şi a celorlalte
acte normative de către autorităţile administraţiei publice locale şi serviciile publice deconcentrate, la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti;
f)verifică modul de aplicare a
normelor legale care reglementează folosirea limbii minorităţii naţionale în
raporturile dintre autorităţile administraţiei publice locale şi serviciile publice
deconcentrate, pe de o parte, şi cetăţenii aparţinând minorităţilor
naţionale, pe de altă parte, în unităţile administrativ-teritoriale în care
aceştia au o pondere de peste 20%, conform ultimului recensământ.
Articolul 254
Atribuţii în exercitarea rolului constituţional de
conducere a serviciilor publice deconcentrate
În exercitarea atribuţiilor prevăzute la art.
252 alin. (1) lit. b), prefectul:
a)verifică, în condiţiile art. 259, modul în care serviciile
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale îşi îndeplinesc atribuţiile de
monitorizare şi de control în domeniul în care activează;
b)avizează proiectele bugetelor şi
situaţiile financiare privind execuţia bugetară ale serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului şi le
transmite conducătorului instituţiei ierarhic superioare serviciului public
deconcentrat. Avizele au caracter consultativ;
c)poate propune ministrului, respectiv
conducătorului organului administraţiei publice în subordinea căruia aceste
servicii publice îşi desfăşoară activitatea cercetarea disciplinară a
conducătorului serviciului public deconcentrat în cazul în care apreciază că
acesta a săvârşit, în legătură cu realizarea atribuţiilor, o faptă ce
constituie abatere disciplinară sau, după caz, poate sesiza direct comisia de
disciplină competentă;
d)desemnează prin ordin un
reprezentant al instituţiei prefectului în comisia de concurs pentru ocuparea
postului de conducător al unui serviciu public deconcentrat din judeţ.
Articolul 258
Prefectul îndeplineşte şi
următoarele atribuţii:
b)susţine, la cerere, acţiunile
desfăşurate de către serviciile publice deconcentrate, respectiv de către autorităţile
administraţiei publice locale în domeniul afacerilor europene;
Articolul 259
Atribuţii care pot fi delegate prefectului:
Miniştrii şi conducătorii celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului pot delega
prefectului unele atribuţii de conducere şi control, precum:
a)verificarea modului de utilizare a
fondurilor publice alocate serviciilor publice deconcentrate;
c)analizarea modului de realizare a
acţiunilor cu caracter interministerial care au ca scop creşterea calităţii serviciilor
publice;
d)reprezentarea în faţa instanţelor
judecătoreşti, în cazul în care serviciile publice deconcentrate din
subordine nu pot fi mandatate;
e)alte atribuţii stabilite prin ordin
al conducătorului instituţiei ierarhic superioare serviciului
public deconcentrat.
Articolul 262
Raporturile cu alte autorităţi publice şi instituţii
publice
(1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce
îi revin, prefectul poate solicita instituţiilor publice, serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale şi autorităţilor administraţiei
publice locale din judeţul respectiv sau din municipiul Bucureşti, după caz,
documentaţii, date şi informaţii, iar acestea sunt obligate să i le furnizeze
cu celeritate şi în mod gratuit.
Articolul 264
Implicarea prefectului în activităţile de control
desfăşurate la nivelul judeţului
Prefectul poate fi informat despre activităţile
de control care urmează să se desfăşoare în judeţ, respectiv în municipiul
Bucureşti, de către oricare dintre ministere sau alte organe ale administraţiei
publice centrale din subordinea Guvernului, la serviciile publice
deconcentrate din subordinea acestora.
Articolul 267
Colegiul prefectural
(1) În fiecare judeţ, respectiv în
municipiul Bucureşti funcţionează un colegiu prefectural compus din prefect,
subprefect şi conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale, care sunt organizate sau au sediul
în judeţul respectiv sau în municipiul Bucureşti, după caz.
(5) Serviciile publice deconcentrate au obligaţia de a prezenta anual
colegiului prefectural sau la solicitarea prefectului informări privind modul
de realizare a atribuţiilor care le revin.
(6) Atribuţiile colegiului prefectural
privesc armonizarea activităţii serviciilor publice deconcentrate care au sediul în judeţul
respectiv, precum şi implementarea programelor, politicilor, strategiilor şi
planurilor de acţiune ale Guvernului la nivelul judeţului sau al localităţilor
acestuia, respectiv la nivelul municipiului Bucureşti, după caz, şi sunt
reglementate prin hotărâre a Guvernului.
Articolul 275
Regimul juridic aplicabil actelor prefectului
(1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce
îi revin, prefectul emite acte administrative cu caracter individual sau
normativ, numite ordine.
(2) Ordinele prin care se stabilesc
măsuri cu caracter tehnic sau de specialitate sunt emise după consultarea
conducătorilor serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului,
organizate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, potrivit
competenţelor proprii domeniilor de activitate.
(9) Prefecţii sunt obligaţi să comunice
ordinele emise potrivit alin. (2) conducătorului instituţiei ierarhic
superioare serviciului public deconcentrat.
(10) Prefectul poate propune
ministerelor şi celorlalte organe ale administraţiei publice centrale măsuri
pentru îmbunătăţirea activităţii serviciilor publice deconcentrate, organizate la nivelul unităţilor
administrativ-teritoriale.
Articolul 385
Funcţiile publice de stat, teritoriale şi locale
(2) Funcţiile publice teritoriale sunt
funcţiile publice stabilite, potrivit legii, în cadrul instituţiei prefectului,
serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale, precum şi instituţiilor publice din teritoriu,
aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea Guvernului, a ministerelor şi
a celorlalte organe ale administraţiei publice centrale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu