Începând cu data de 1 iulie
2009, conducătorii auto din România au posibilitatea de a-şi soluţiona
problemele survenite în urma implicării lor în accidente uşoare de circulaţie
fără a mai apela la Poliţie, exclusiv prin intermediul societăţilor de
asigurare auto, procedură utilizată în majoritatea statelor membre ale
spaţiului economic european în cazul accidentelor rutiere soldate doar cu daune
materiale minore[1].
În Monitorul Oficial nr. 624 din 1 august 2017 a fost publicată de către
Autoritatea de Supraveghere Financiară –( https://asfromania.ro/) - NORMA
nr. 20 din 27 iulie 2017 privind asigurările auto din România
Elementul de noutate a fost Constatarea amiabilă de accident, care în prezente este reglementată de către:
Elementul de noutate a fost Constatarea amiabilă de accident, care în prezente este reglementată de către:
1.
cap. X din
NORMA nr. 20 din 27 iulie 2017 privind asigurările auto din România
2.
art. 79 și 81 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 privind circulaţia pe
drumurile publice
3.
art. 17 din LEGEA nr. 132 din 31
mai 2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru
prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie
Prevederi generale privind
Constatarea amiabilă de accident, conform cap. X
din NORMA nr. 20 din 27 iulie 2017 privind asigurările auto din
România
Pentru evenimentele în care au fost
implicate două vehicule asigurate, din care au rezultat numai prejudicii
materiale, avizarea daunei se poate face şi în baza formularului
"Constatare amiabilă de accident".
Completarea şi semnarea formularului
"Constatare amiabilă de accident" reprezintă descrierea unui cumul de
elemente şi fapte care contribuie la soluţionarea dosarelor de daună,
nereprezentând o recunoaştere a răspunderii conducătorilor auto.
Formularul "Constatare amiabilă
de accident" poate fi utilizat în relaţia cu asigurătorii fără a mai fi
necesară întocmirea documentelor de constatare de către poliţia rutieră, numai
dacă este completat şi semnat de către ambii conducători de vehicule implicaţi
în accident.
În situaţia în care unul dintre
vehicule este staţionat sau parcat, formularul poate fi completat şi de către
proprietarul sau utilizatorul acestuia.
Asigurătorii RCA stabilesc dreptul la
despăgubiri cu respectarea condiţiilor contractuale şi ale dispoziţiilor legale
în vigoare.
Domeniul de aplicare al constatării
amiabile de accident
Formularul "Constatare amiabilă
de accident" poate fi utilizat în România, indiferent de locul producerii
accidentului.
Formatul şi conţinutul formularului
"Constatare amiabilă de accident"
Formularul "Constatare amiabilă
de accident" conţine două pagini autocopiative, ambele având aceeaşi
valoare juridică, în conformitate cu anexa nr. 7, şi instrucţiunile de
utilizare a acestuia, prevăzute în anexa nr. 8.
Formularul "Constatare amiabilă
de accident" conţine informaţii privind:
a) data şi locul producerii
accidentului;
b) datele de identificare ale
conducătorilor auto implicaţi;
c) datele proprietarilor
vehiculelor implicate;
d) datele vehiculelor implicate şi
ale propriilor asigurători;
e) circumstanţele producerii accidentului.
Obligaţiile asigurătorului
Asigurătorii RCA tipăresc şi
distribuie asiguraţilor formularul "Constatare amiabilă de accident"
fără a inscripţiona pe acesta denumirea sau sigla proprie.
Asigurătorii RCA instituie un canal
de comunicare prin care asiguraţii şi conducătorii vehiculelor pot solicita
informaţii în legătură cu instrumentarea daunelor produse vehiculelor avariate
prin accidente de circulaţie acoperite de contracte RCA.
Accesul la canalul de comunicare
prevăzut la alin. (2) din Normă este pus la dispoziţia
asiguraţilor la momentul încheierii contractului RCA sau pe parcursul derulării
acestuia.
La solicitarea asiguraţilor sau a
conducătorilor auto, asigurătorul RCA comunică informaţii cu privire la:
a) drepturile şi obligaţiile ce le
revin acestora în baza legislaţiei aplicabile locului de producere a
evenimentului;
b) modul de completare a
formularului "Constatare amiabilă de accident";
c) procedurile pe care asiguraţii
le parcurg în vederea reparaţiei vehiculului asigurat şi a instrumentării
daunei;
d) alte informaţii, în vederea soluţionării
amiabile a cazului.
Prevederi finale
Este interzisă îndrumarea părţilor
implicate în accident în vederea protocolării accidentului de către poliţia
rutieră în cazul în care formularul "Constatare amiabilă de accident"
este utilizat cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.
În situaţia în care formularul
"Constatare amiabilă de accident" este utilizat cu nerespectarea
dispoziţiilor legale prevăzute la art. 41 alin. (1) din Normă,
îndrumarea părţilor pentru protocolarea accidentului de către poliţia rutieră
se realizează printr-un document justificativ.
Alte prevederi legale
Art. 17 din LEGEA nr. 132 din 31 mai 2017 privind
asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse
terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie prevede:
Art. 17 (1)
Pentru evenimentele în care sunt implicate două vehicule, din care rezultă
numai prejudicii materiale, asiguraţii pot informa societăţile din domeniul
asigurărilor şi în baza unui formular tipizat, eliberat de către aceste
societăţi, denumit în continuare constatare amiabilă de accident, în care
conducătorii vehiculelor implicate consemnează informaţii privind data şi locul
producerii accidentului, datele de identificare ale conducătorilor auto
implicaţi, ale proprietarilor vehiculelor implicate, datele vehiculelor
implicate şi ale propriilor societăţi de asigurare RCA, precum şi informaţii
privind circumstanţele producerii accidentului.
(2) Forma, dimensiunile, conţinutul şi procedurile privind utilizarea formularului tipizat sunt stabilite prin reglementări ale A.S.F., în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Forma, dimensiunile, conţinutul şi procedurile privind utilizarea formularului tipizat sunt stabilite prin reglementări ale A.S.F., în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 79 și
81 din ORDONANŢA
DE URGENŢĂ nr. 195 din 12 decembrie 2002 privind circulaţia pe drumurile
publice prevăd:
Art. 79 (1) Conducătorii de vehicule implicaţi într-un accident de circulaţie în urma căruia au rezultat numai avarierea vehiculelor şi/sau alte pagube materiale sunt obligaţi:
a) să scoată imediat vehiculele în afara părţii carosabile ori, dacă starea vehiculelor nu permite acest lucru, să le deplaseze cât mai aproape de bordură sau acostament, semnalizându-le prezenţa;
b) să se prezinte la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs accidentul în termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentru întocmirea documentelor de constatare.
(2) Se exceptează de la obligaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)*):
a) conducătorii vehiculelor care încheie o constatare amiabilă de accident, în condiţiile legii;
b) conducătorul de vehicul care deţine o asigurare facultativă de avarii auto, iar accidentul de circulaţie a avut ca rezultat numai avarierea propriului vehicul.
Art. 81 (1)
În vederea întocmirii dosarelor pentru despăgubire, la solicitarea societăţilor
din domeniul asigurărilor, autoritatea care are în evidenţă vehiculele
înmatriculate sau înregistrate comunică acestora datele referitoare la
proprietarii sau deţinătorii mandataţi ai vehiculelor.
(2) La solicitarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor sau a societăţilor din domeniul asigurărilor, poliţia rutieră comunică acestora copii ale documentelor de constatare a evenimentelor.
(3) La solicitarea poliţiei rutiere, societăţile din domeniul asigurărilor comunică în termenul stabilit de aceasta copii ale documentelor referitoare la constatările amiabile de accidente înregistrate în evidenţa acestora sau alte date expres cerute, în condiţiile legii.
(2) La solicitarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor sau a societăţilor din domeniul asigurărilor, poliţia rutieră comunică acestora copii ale documentelor de constatare a evenimentelor.
(3) La solicitarea poliţiei rutiere, societăţile din domeniul asigurărilor comunică în termenul stabilit de aceasta copii ale documentelor referitoare la constatările amiabile de accidente înregistrate în evidenţa acestora sau alte date expres cerute, în condiţiile legii.
Detalii practice privind
completarea formularului "Constatare amiabilă de accident"[2], aici https://recomandcudrag.ro/2018/06/cum-se-completeaza-formularul-de-constatare-amiabila/.
Surse:
- LEGEA nr. 132 din 31
mai 2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru
prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, actualizată
- Codul Rutier, actualizat- ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 195 din 12
decembrie 2002 privind circulaţia pe drumurile publice
- NORMA nr. 20 din 27 iulie 2017 privind asigurările auto din România, actualizată
- formularul de constat amiabil (anexa nr. 7)
- instrucţiunile de utilizare a acestuia (anexa nr. 8)
- https://www.politiaromana.ro/ro/constatare-amiabila-de-accident
- https://recomandcudrag.ro/2018/06/cum-se-completeaza-formularul-de-constatare-amiabila/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu