România,
ca stat democratic european, promoveazã o politicã publicã integratã în materia
consolidãrii integritãţii instituţionale, bazatã pe o atitudine proactivã
orientatã spre reducerea costurilor corupţiei, dezvoltarea mediului de afaceri
bazat pe concurenţã, creşterea încrederii publicului în justiţie şi
administraţie, precum şi implicarea societãţii civile în procesele decizionale.
La nivel guvernamental, a fost adoptată Hotărârea nr. 583 din
10 august 2016 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada
2016 - 2020, a seturilor de indicatori de performanţă, a riscurilor asociate
obiectivelor şi măsurilor din strategie şi a surselor de verificare, a
inventarului măsurilor de transparenţă instituţională şi de prevenire a
corupţiei, a indicatorilor de evaluare, precum şi a standardelor de publicare a
informaţiilor de interes public. Strategia Naţională Anticorupţie (SNA), a
fost publicată în Monitorul
Oficial nr. 644 din 23 august 2016.
Hotărârea nr. 583din 10 august 2016 a fost adoptată în temeiul
art. 108 din Constituţia României, republicată, al art.
11 lit. f) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea
Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi al art. 5 din Convenţia Naţiunilor Unite împotriva corupţiei,
ratificată prin Legea nr. 365/2004 pentru ratificarea Convenţiei Naţiunilor Unite împotriva corupţiei,
adoptată la New York la 31 octombrie 2003.
Hotărârea nr. 583 din 2016 aprobă:
- Strategia naţională anticorupţie pe perioada 2016-2020, prevăzută în anexa nr. 1,
- Seturile de indicatori de performanţă, riscurile asociate obiectivelor şi măsurilor din strategie şi sursele de verificare, prevăzute în anexa nr. 2,
- Inventarul măsurilor de transparenţă instituţională şi de prevenire a corupţiei, precum şi indicatorii de evaluare, prevăzuţi în anexa nr. 3,
- Standardul general de publicare a informaţiilor de interes public, prevăzut în anexa nr. 4,
- Standardul de publicare a informaţiilor de interes public privind întreprinderile publice, prevăzut în anexa nr. 5.
În arhitectura politicilor publice naţionale, SNA ocupă un loc
important, la intersecţia mai multor politici publice, reprezentând la rândul
său o politică sectorială prin raportare la Strategia Naţională de Apărare a
Ţării (SNApT) 2015-2019.
De altfel, SNApT identifică în mod direct corupţia ca pe un risc
şi o vulnerabilitate importantă:
- "nerealizarea
obiectivelor de dezvoltare ale României poate fi generată de persistenţa
dificultăţilor economice, proliferarea economiei subterane şi a corupţiei,
evaziunea fiscală, precaritatea infrastructurii, dar şi de factori externi
precum perpetuarea decalajelor de dezvoltare la nivelul UE şi gradul scăzut de
rezistenţă faţă de turbulenţele majore de pe pieţele externe, mai ales pe zona
financiar-bancară";
- "corupţia
vulnerabilizează statul, generează prejudicii economiei şi afectează
potenţialul de dezvoltare a ţării, buna guvernanţă, decizia în folosul
cetăţenilor şi comunităţilor, precum şi încrederea în actul de justiţie şi în
instituţiile statului. În plan extern, persistenţa corupţiei are impact negativ
asupra credibilităţii şi imaginii ţării noastre".
SNApT confirmă evaluarea
internă a SNA legată de capacitatea redusă a administraţiei centrale şi locale
de a implementa politicile publice naţionale şi europene, asumat, de asemenea,
ca vulnerabilitate.
Deşi este o strategie cu
caracter orizontal, aptă de a produce efecte la nivelul tuturor instituţiilor
şi autorităţilor publice, SNA nu este un remediu universal şi nu poate
soluţiona singură cauzele profunde ale corupţiei din România. Prin acest
document strategic nu se poate realiza reforma administrativă sau
descentralizarea serviciilor publice, după cum nu se pot soluţiona problemele
de salarizare ale diferitelor categorii profesionale.
Pentru a atinge efectele
scontate, SNA se completează şi corelează cu strategii sectoriale precum
Strategia de reformă a funcţiei publice, Strategia pentru consolidarea
administraţiei publice, Strategia pentru dezvoltarea justiţiei ca serviciu
public, Strategia naţională pentru achiziţii publice sau Strategia naţională
pentru competitivitate, Strategia naţională privind agenda digitală pentru
România 2020.
Cuvântul corupţie provine din
latinescul corrumpere care înseamnă a rupe, a
distruge. În sens larg, corupția este abatere de la moralitate, de la
cinste, de la datorie. Ca expresie a relației dintre autorități și cetățeni,
corupția reprezintă folosirea discreționară a poziției sau a funcției, prin
recurgerea la mijloace ilicite sau ilegale, în scopul obținerii unor interese
personale sau de grup.
Definiţia din dicţionare
În DEX, definiţia corupţiei are o dimensiune
socio-morală, căci ea reprezintă abatere de la moralitate, de la cinste,
de la datorie; desfrânare, depravare.
Reglementări internaţionale
Cea mai răspândită definiţie a corupţiei aparţine Băncii
Mondiale: ,,corupţia este întrebuinţarea ilegală a resurselor publice în
scopul unui câştig personal".
Într-un mod asemănător defineşte corupţia şi Asociaţia
Transparency International: ,,corupţia este folosirea abuzivă a puterii
încredinţate, pentru obţinerea de beneficii personale".
În „Programului global împotriva
corupţiei" (1999), ONU declară că „esenţa fenomenului corupţiei
constă în abuzul de putere săvârşit în scopul obţinerii unui profit personal,
direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, în sectorul public sau în
sectorul privat".
Pentru Fondul Monetar Internaţional ,,corupţia
este abuzul de putere publică sau încredere pentru beneficiu
privat".
Grupul de experţi pentru corupţie al
Interpol defineşte corupţia ca fiind „îndeplinirea sau neîndeplinirea
unui act de către indivizi sau organizaţii publice sau private, prin încălcarea
legii şi încrederii pentru profit sau beneficiu".
În Expunerea de motive cuprinsă în
Raportul care a stat la baza adoptării de către Adunarea Parlamentară a
Consiliului Europei a Rezoluţiei 1214 (2000) privind Rolul parlamentelor în
lupta anticorupţie, corupţia este definită ca ,,utilizarea şi abuzul de
putere publică în interes privat".
Grupul
Multidisciplinar privind Corupţia înfiinţat în anul 1994 de către Comitetul
Miniştrilor al Consiliului Europei a adoptat provizoriu următoarea definiţie:
,,corupţia cuprinde comisioanele oculte şi orice alte comportamente care
implică persoane învestite cu funcţii publice sau private, care şi-au încălcat
obligaţiile care decurg din calitatea lor de funcţionar public, de angajat
privat, de agent independent sau din orice altă relaţie de acest gen, în
vederea obţinerii de avantaje ilicite de orice natură, pentru ele însele sau
pentru alţii".
Ulterior,
în „Convenţia civilă privind corupţia" se arăta că prin corupţie se
înţelege faptul de a solicita, de a oferi, de a da sau de a accepta, direct ori
indirect, un comision ilicit sau un alt avantaj necuvenit ori promisiunea unui
astfel de avantaj necuvenit care afectează exerciţiul normal al unei funcţiuni
sau comportamentul cerut beneficiarului comisionului ilicit sau avantajului
necuvenit ori promisiunii unui astfel de avantaj necuvenit.
În
„Convenţia penală privind corupţia" se arată modalităţile de săvârşire: ,,corupţia
activă a agenţilor publici 21, corupţia pasivă a agenţilor publici (inclusiv
necesitatea incriminării acestor fapte dacă ele se referă la o persoană care
exercită funcţii judiciare în cadrul unei curţi internaţionale a cărei
competenţă este acceptată de către parte sau la un funcţionar de la grefa unei
asemenea curţi), traficul de influenţă".
Uniunea
Europeană, în ,,Comunicarea finală" 317 din 2003 a Comisiei
către Consiliul European, Parlamentul European şi Comitetul Economic şi Social
cu privire la strategia comprehensivă a UE împotriva corupţiei, adoptă
definiţia corupţiei folosită de Programul Global al Naţiunilor Unite împotriva
corupţiei, ca fiind „abuzul de putere pentru câştig privat".
Reglementări
interne
Strategia
Naţională Anticorupţie pentru anii 2005-2007 defineşte actele de corupţie
ca fiind acele demersuri care lezează distribuţia universală şi
echitabilă de bunuri cu scopul de a aduce profit unor persoane sau grupuri.
O
definiţie cu aplicabilitate imediată este cea din Legea nr. 78/2000 privind
prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările
și completările ulterioare: utilizarea funcţiei, atribuţiilor ori
însărcinărilor primite pentru dobândirea de bani, bunuri sau alte foloase
necuvenite, pentru sine sau pentru altul.
În
Codul Penal nu există o definiţie a corupţiei, ci sunt incriminate unele
infracţiuni din această sferă: luarea/darea de mită, primirea de
foloase necuvenite, traficul de influenţă.
Pentru ca o faptă de corupție să constituie infracțiune și, prin urmare sa
fie supusă sancțiunilor penale, trebuie să întrunească elementele prevăzute de
legea penală.
Un lucru mai puțin cunoscut este faptul că Legea nr. 286/2009 (Noul Cod
Penal) extinde faptele săvărșite de funcționarul public catalogate
drept Infracţiuni de corupţie şi de serviciu și la alte
persoane:
Dispoziţiile art. 289-292, 295, 297-301
şi 304 privitoare la funcţionarii publici se aplică în mod
corespunzător şi faptelor săvârşite de către sau în legătură cu persoanele
care exercită, permanent ori temporar, cu sau fără o remuneraţie, o însărcinare
de orice natură în serviciul unei persoane fizice dintre cele prevăzute la
art. 175 alin. (2) ori în cadrul oricărei persoane juridice.
Care sunt faptele prevăzute la Infracţiuni
de corupţie şi de serviciu în Legea nr.
286/2009 (Noul Cod Penal)?
- Luarea de mită
Art. 289-(1) Fapta funcţionarului public care, direct ori indirect, pentru sine
sau pentru altul, pretinde ori primeşte bani sau alte foloase care nu i se
cuvin ori acceptă promisiunea unor astfel de foloase, în legătură cu
îndeplinirea, neîndeplinirea, urgentarea ori întârzierea îndeplinirii unui act
ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau în legătură cu îndeplinirea unui
act contrar acestor îndatoriri, se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani
şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică ori de a
exercita profesia sau activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta.
(2) Fapta
prevăzută în alin. (1), săvârşită de una dintre persoanele prevăzute în art.
175 alin. (2), constituie infracţiune numai când este comisă în legătură cu
neîndeplinirea, întârzierea îndeplinirii unui act privitor la îndatoririle sale
legale sau în legătură cu efectuarea unui act contrar acestor îndatoriri.
(3) Banii,
valorile sau orice alte bunuri primite sunt supuse confiscării, iar când
acestea nu se mai găsesc, se dispune confiscarea prin echivalent.
- Darea de mită
Art. 290- (1)
Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase, în condiţiile arătate
în art. 289, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani.
(2) Fapta
prevăzută în alin. (1) nu constituie infracţiune atunci când mituitorul a fost
constrâns prin orice mijloace de către cel care a luat mita.
(3)
Mituitorul nu se pedepseşte dacă denunţă fapta mai înainte ca organul de
urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta.
(4) Banii,
valorile sau orice alte bunuri date se restituie persoanei care le-a dat, dacă
acestea au fost date în cazul prevăzut în alin. (2) sau date după denunţul
prevăzut în alin. (3).
(5) Banii,
valorile sau orice alte bunuri oferite sau date sunt supuse confiscării, iar
când acestea nu se mai găsesc, se dispune confiscarea prin echivalent.
- Traficul de influenţă
Art. 291- (1)
Pretinderea, primirea ori acceptarea promisiunii de bani sau alte foloase,
direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, săvârşită de către o
persoană care are influenţă sau lasă să se creadă că are influenţă asupra unui
funcţionar public şi care promite că îl va determina pe acesta să
îndeplinească, să nu îndeplinească, să urgenteze ori să întârzie îndeplinirea
unui act ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau să îndeplinească un act
contrar acestor îndatoriri, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani.
(2) Banii,
valorile sau orice alte bunuri primite sunt supuse confiscării, iar când
acestea nu se mai găsesc, se dispune confiscarea prin echivalent.
- Cumpărarea de influenţă
Art.
292- (1)
Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase, pentru sine sau
pentru altul, direct ori indirect, unei persoane care are influenţă sau lasă să
se creadă că are influenţă asupra unui funcţionar public, pentru a-l determina
pe acesta să îndeplinească, să nu îndeplinească, să urgenteze ori să întârzie
îndeplinirea unui act ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau să
îndeplinească un act contrar acestor îndatoriri, se pedepseşte cu închisoare de
la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.
(2)
Făptuitorul nu se pedepseşte dacă denunţă fapta mai înainte ca organul de
urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta.
(3) Banii,
valorile sau orice alte bunuri se restituie persoanei care le-a dat, dacă au
fost date după denunţul prevăzut în alin. (2).
(4) Banii,
valorile sau orice alte bunuri date sau oferite sunt supuse confiscării, iar
dacă acestea nu se mai găsesc, se dispune confiscarea prin echivalent.
- Delapidarea
Art. 295- (1)
Însuşirea, folosirea sau traficarea de către un funcţionar public, în interesul
său ori pentru altul, de bani, valori sau alte bunuri pe care le gestionează
sau le administrează se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi
interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
(2) Tentativa
se pedepseşte.
- Abuzul în serviciu
Art. 297- (1)
Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu
îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta
cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale
unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu
închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o
funcţie publică.
(2) Cu
aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi fapta funcţionarului public care, în
exercitarea atribuţiilor de serviciu, îngrădeşte exercitarea unui drept al unei
persoane ori creează pentru aceasta o situaţie de inferioritate pe temei de
rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, orientare sexuală,
apartenenţă politică, avere, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă
sau infecţie HIV/SIDA.
- Neglijenţa în serviciu
Art. 298- Încălcarea din culpă de către un funcţionar public a unei îndatoriri de
serviciu, prin neîndeplinirea acesteia sau prin îndeplinirea ei defectuoasă,
dacă prin aceasta se cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau
intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice,
se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.
- Folosirea abuzivă a funcţiei în scop sexual
Art. 299- (1)
Fapta funcţionarului public care, în scopul de a îndeplini, a nu îndeplini, a
urgenta ori a întârzia îndeplinirea unui act privitor la îndatoririle sale de
serviciu sau în scopul de a face un act contrar acestor îndatoriri, pretinde
ori obţine favoruri de natură sexuală de la o persoană interesată direct sau
indirect de efectele acelui act de serviciu se pedepseşte cu închisoarea de la
6 luni la 3 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie
publică sau de a exercita profesia ori activitatea în executarea căreia a
săvârşit fapta.
(2)
Pretinderea sau obţinerea de favoruri de natură sexuală de către un funcţionar
public care se prevalează sau profită de o situaţie de autoritate ori de
superioritate asupra victimei, ce decurge din funcţia deţinută, se pedepseşte
cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă şi interzicerea exercitării
dreptului de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia sau
activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta.
- Uzurparea funcţiei
Art. 300-Fapta
funcţionarului public care, în timpul serviciului, îndeplineşte un act ce nu
intră în atribuţiile sale, dacă prin aceasta s-a produs una dintre urmările
prevăzute în art. 297, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani sau cu
amendă.
- Conflictul de interese
Art. 301- (1) Fapta
funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a
îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a
obţinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soţul
său, pentru o rudă ori pentru un afin până la gradul II inclusiv sau pentru o
altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii
5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de foloase de orice
natură, se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea
exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică în cazul emiterii, aprobării sau
adoptării actelor normative.
- Divulgarea informaţiilor secrete de serviciu sau nepublice
Art. 304- (1) Divulgarea, fără drept, a unor informaţii secrete de serviciu sau
care nu sunt destinate publicităţii, de către cel care le cunoaşte datorită
atribuţiilor de serviciu, dacă prin aceasta sunt afectate interesele sau
activitatea unei persoane, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani
sau cu amendă.
(2)
Divulgarea, fără drept, a unor informaţii secrete de serviciu sau care nu sunt
destinate publicităţii, de către cel care ia cunoştinţă de acestea, se
pedepseşte cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.
(3)
Dacă, urmare a faptei prevăzute în alin. (1) şi alin. (2), s-a săvârşit o
infracţiune împotriva investigatorului sub acoperire, a martorului protejat sau
a persoanei incluse în Programul de protecţie a martorilor, pedeapsa este
închisoarea de la 2 la 7 ani, iar dacă s-a comis cu intenţie o infracţiune
contra vieţii, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 12 ani.
Notă:
Notă:
Lege pentru modificarea art. 301 și art. 308 din Codul penal
În Monitorul Oficial nr. 598 din 25 iulie a.c. a fost publicată Legea nr. 193/2017 pentru modificarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal.
Articol unic.
Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 301 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 301.
Folosirea funcţiei pentru favorizarea unor persoane
(1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a îndeplinit un act prin care s-a obţinut un folos patrimonial pentru sine, pentru soţul său, pentru o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică pe o perioadă de 3 ani.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică în cazurile în care actul sau decizia se referă la următoarele situaţii:
a) emiterea, aprobarea sau adoptarea actelor normative;
b) exercitarea unui drept recunoscut de lege sau în îndeplinirea unei obligaţii impuse de lege, cu respectarea condiţiilor şi limitelor prevăzute de aceasta.”
2. La articolul 308, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 308.
(1) Dispoziţiile art. 289-292, 295, 297-300 şi art. 304 privitoare la funcţionarii publici se aplică în mod corespunzător şi faptelor săvârşite de către sau în legătură cu persoanele care exercită, permanent ori temporar, cu sau fără o remuneraţie, o însărcinare de orice natură în serviciul unei persoane fizice prevăzute la art. 175 alin. (2) ori în cadrul oricărei persoane juridice.
- Infracțiunile asimilate infracțiunilor de corupție
Legea
penală prevede și alte infracțiuni considerate a fi asimilate sau în legătură
directă cu cele de corupție. Conform Legii nr. 78/2000 pentru
prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, pedepsele și
infracțiunile asimilate infracțiunilor de corupție sunt:
Art. 10-Sunt pedepsite cu închisoare de la 5 la
15 ani și interzicerea unor drepturi următoarele fapte, dacă sunt săvârșite în
scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase
necuvenite:
a) stabilirea, cu intenție, a unei valori diminuate, față de valoarea comercială reală, a bunurilor aparținând operatorilor economici la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar, comisă în cadrul acțiunii de privatizare ori de executare silită, de reorganizare sau lichidare judiciară ori cu ocazia unei operațiuni comerciale, ori a bunurilor aparținând autorității publice sau instituțiilor publice, în cadrul unei acțiuni de vânzare a acestora sau de executare silită, săvârșită de cei care au atribuții de conducere, de administrare, de gestionare, de executare silită, de reorganizare ori lichidare judiciară;
b) acordarea de subvenții cu încălcarea legii, neurmărirea, conform legii, a destinațiilor subvențiilor;
c) utilizarea subvențiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate, precum și utilizarea în alte scopuri a creditelor garantate din fonduri publice sau care urmează să fie rambursate din fonduri publice.
Art. 11-(1) Fapta persoanei care, în virtutea funcției, a
atribuției ori a însărcinării primite, are sarcina de a supraveghea, de a
controla sau de a lichida un agent economic privat, de a îndeplini pentru
acesta vreo însărcinare, de a intermedia sau de a înlesni efectuarea unor
operațiuni comerciale sau financiare de către agentul economic privat ori de a
participa cu capital la un asemenea agent economic, dacă fapta este de natură
a-i aduce direct sau indirect foloase necuvenite, se pedepsește cu închisoare
de la 2 la 7 ani.
(2) Dacă fapta prevăzuta la alin. (1) a fost săvârșită într-un interval de 5 ani de la încetarea funcției, atribuției ori însărcinării, aceasta se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Dacă fapta prevăzuta la alin. (1) a fost săvârșită într-un interval de 5 ani de la încetarea funcției, atribuției ori însărcinării, aceasta se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani.
Art. 12-Sunt pedepsite cu închisoarea
de la 1 la 5 ani următoarele fapte, dacă sunt săvârșite în scopul obținerii
pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite:
a) efectuarea de operațiuni financiare, ca acte de comerț, incompatibile cu funcția, atribuția sau însărcinarea pe care o îndeplinește o persoana ori încheierea de tranzacții financiare, utilizând informațiile obținute în virtutea funcției, atribuției sau însărcinării sale;
b) folosirea, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații.
Art. 13-Fapta persoanei care
îndeplinește o funcție de conducere într-un partid, într-un sindicat sau
patronat ori în cadrul unei persoane juridice fără scop patrimonial, de a
folosi influența ori autoritatea sa în scopul obținerii pentru sine ori pentru
altul de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite, se pedepsește cu închisoare
de la 1 la 5 ani.
Art. 13¹-Infracțiunea de șantaj, prevăzuta la art. 194 din Codul
penal, în care este implicată o persoană dintre cele prevăzute la art. 1, se
pedepsește cu închisoare de la 7 la 12 ani.
Art. 13²-Infracțiunea de abuz în serviciu contra intereselor
publice, infracțiunea de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor și
infracțiunea de abuz în serviciu prin îngrădirea unor drepturi, dacă
funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial
sau nepatrimonial, se pedepsește cu închisoare de la 3 la 15 ani.
Art. 17-Următoarele infracțiuni sunt în legătură directă cu
infracțiunile de corupție, cu infracțiunile asimilate acestora sau cu
infracțiunile împotriva intereselor financiare ale Comunităților Europene:
a)tăinuirea
bunurilor provenite din săvârșirea unei infracțiuni prevăzute în
secțiunile a 2-a si a 3-a, precum și favorizarea persoanelor care au comis
o astfel de infracțiune;
b) asocierea în vederea săvârșirii unei infracțiuni prevăzute în
secțiunile a 2-a si a 3-a sau la lit. a) din prezentul articol;c) falsul și uzul de fals săvârșite în scopul de a ascunde comiterea uneia dintre infracțiunile prevăzute în secțiunile a 2-a si a 3-a sau săvârșite în realizarea scopului urmărit printr-o asemenea infracțiune;
d) abuzul în serviciu contra intereselor publice, abuzul în serviciu contra intereselor persoanelor și abuzul în serviciu prin îngrădirea unor drepturi, săvârșite în realizarea scopului urmărit, printr-o infracțiune prevăzuta în secțiunile a 2-a si a 3-a;
e) infracțiunile de spălare a banilor, prevăzute în Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, atunci când banii, bunurile sau alte valori provin din săvârșirea unei infracțiuni prevăzute în secțiunile a 2-a si a 3-a;
f) contrabanda cu bunuri provenite din săvârșirea unei infracțiuni prevăzute în secțiunile a 2-a și a 3-a sau săvârșită în realizarea scopului urmărit printr-o asemenea infracțiune;
g) infracțiunile prevăzute în Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, cu modificările ulterioare, săvârșite în legătură cu infracțiunile prevăzute în secțiunile a 2-a și a 3-a;
h) infracțiunea de bancrută frauduloasă și celelalte infracțiuni prevăzute în Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, săvârșite în legătură cu infracțiunile prevăzute în secțiunile a 2-a și a 3-a;
i) traficul de droguri, traficul de substanțe toxice și nerespectarea regimului armelor de foc și al munițiilor, săvârșite în legătură cu o infracțiune prevăzuta în secțiunile a 2-a și a 3-a;
j) infracțiunile de trafic de persoane, prevăzute în Legea nr. 678/2001 privind prevenirea și combaterea traficului de persoane, săvârșite în legătură cu o infracțiune prevăzuta în secțiunile a 2-a și a 3-a;
k) infracțiunea prevăzuta în Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea și combaterea utilizării sistemului financiar-bancar în scopul finanțării de acte de terorism, aprobată prin Legea nr. 466/2002, săvârșită în legătură cu o infracțiune prevăzuta în secțiunile a 2-a și a 3-a.
Direcția Națională Anticorupție (DNA)
DNA, ca structură având competențe clar definite pe zona de combatere a
corupției mari și medii, a fost creată după un model adoptat de mai multe state
europene – Spania, Norvegia, Belgia, Croația.
DNA este o entitate independentă în raport cu instanțele judecătorești, cu parchetele de pe lângă acestea, precum și în relațiile cu celelalte autorități publice.
Orice cetățean are posibilitatea să contribuie la semnalarea unor
fapte de corupție despre care are cunoștință pentru tragerea la
răspundere a persoanelor suspectate de comiterea lor.
La adresa http://www.pna.ro/sesizare.xhtml sunt oferite informații privind sesizarea unei o fapte de corupție:
• adresă de e-mail anticoruptie@pna.ro
• telefonul anticorupției (004)021.312.73.99, care funcționează permanent.
• formular on-line pentru comunicare de date despre acte de corupție (http://www.pna.ro/sesizare.xhtml).
• telefonul anticorupției (004)021.312.73.99, care funcționează permanent.
• formular on-line pentru comunicare de date despre acte de corupție (http://www.pna.ro/sesizare.xhtml).
Aceste date pot fi folosite de procurori în activitatea de
urmărire penală, conform dispozițiilor legale, în măsura în care vor fi
considerate utile și concludente.
Direcţia
Generală Anticorupţie
Direcţia Generală Anticorupţie (http://www.mai-dga.ro)
a fost înfiinţată prin Legea nr. 161 din 2005 privind stabilirea unor măsuri
pentru prevenirea şi combaterea corupţiei în cadrul Ministerului Administraţiei
şi Internelor ca structură specializată pentru prevenirea şi combaterea
corupţiei în rândul personalului Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Semnalarea unor fapte de corupție se pot face la
Linia verde anticorupţie – 0800.806.806 care a fost lansată odată cu
operaţionalizarea Direcţiei Generale Anticorupţie, respectiv la data de 31
octombrie 2005 şi s-a dovedit un instrument de lucru foarte util în relaţia cu
cetăţenii.
Linia verde anticorupţie a M.A.I. are două componente:
- un telefon direct – 0800.806.806
- o căsuţă vocală care preia solicitarea venită din Telverde
Bibliografie:
- Hotărârea nr. 583 din 2016 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2016 - 2020, a seturilor de indicatori de performanţă, a riscurilor asociate obiectivelor şi măsurilor din strategie şi a surselor de verificare, a inventarului măsurilor de transparenţă instituţională şi de prevenire a corupţiei, a indicatorilor de evaluare, precum şi a standardelor de publicare a informaţiilor de interes public
- Hotărârea nr. 215 din 2012 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2012-2015, a Inventarului măsurilor preventive anticorupţie şi a indicatorilor de evaluare, precum şi a Planului naţional de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale anticorupţie 2012-2015
- Hotărârea nr. 231 din 2005 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2005-2007 şi a Planului de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2005-2007
- Legea nr. 161 din 2005 privind stabilirea unor măsuri pentru prevenirea şi combaterea corupţiei în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor
- Codul Penal al României (Legea nr. 286/2009), cu modificările și completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 510 din 24/07/2009
- Legea nr. 161 din 2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările și completările ulterioare
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43 din 2002, privind Parchetul National Anticorupţie, cu modificările și completările ulterioare
- Legea nr. 78 din 2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările și completările ulterioare
- Cristian Danileț, Corupţia şi anticorupţia în sistemul Juridic, Bucureşti: Editura C.H. Beck, 2009 (https://cristidanilet.files.wordpress.com/2009/11/coruptia-si-anticoruptia-text.pdf )
- Site oficial Direcția Națională Anticorupție- http://www.pna.ro/index.xhtml
- Site oficial Direcția Generală Anticorupție- http://www.mai-dga.ro
Autor: jurist Ion Nistor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu