Educaţia
anticorupţie reprezintă o prioritate majoră.
Există
un deficit semnificativ de cunoaştere de către angajaţi şi manageri a
standardelor legale de integritate (protecţia avertizorului în interes public,
consilierea etică, interdicţiile post-angajare - pantouflage, gestionarea
funcţiilor sensibile).
Ce este corupţia?
Cuvântul corupţie provine din
latinescul corrumpere care înseamnă a rupe, a distruge.
În sens larg, corupția este
abatere de la moralitate, de la cinste, de la datorie.
Ca expresie a relației dintre autorități
și cetățeni, corupția reprezintă folosirea discreționară a poziției sau a
funcției, prin recurgerea la mijloace ilicite sau ilegale, în scopul obținerii
unor interese personale sau de grup.
Definiţia din dicţionare
În DEX[3], definiţia corupţiei are o
dimensiune socio-morală, căci ea reprezintă abatere de la moralitate,
de la cinste, de la datorie; desfrânare, depravare.
Reglementări internaţionale
Cea mai răspândită definiţie a corupţiei aparţine Băncii
Mondiale: corupţia este întrebuinţarea ilegală a resurselor publice în
scopul unui câştig personal..
Într-un mod asemănător defineşte corupţia şi Asociaţia
Transparency International: corupţia este folosirea abuzivă a puterii
încredinţate, pentru obţinerea de beneficii personale.
În „Programului global împotriva corupţiei" (1999),
ONU declară că „esenţa fenomenului corupţiei constă în abuzul de putere
săvârşit în scopul obţinerii unui profit personal, direct sau indirect, pentru
sine sau pentru altul, în sectorul public sau în sectorul privat",
Pentru Fondul Monetar Internaţional corupţia este abuzul
de putere publică sau încredere pentru beneficiu privat.
Grupul de experţi pentru corupţie al Interpol defineşte
corupţia ca fiind „îndeplinirea sau neîndeplinirea unui act de către
indivizi sau organizaţii publice sau private, prin încălcarea legii şi
încrederii pentru profit sau beneficiu".
În Expunerea de motive cuprinsă în Raportul care a stat la
baza adoptării de către Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a Rezoluţiei
1214 (2000) privind Rolul parlamentelor în lupta anticorupţie, corupţia este
definită ca utilizarea şi abuzul de putere publică în interes privat.
Grupul Multidisciplinar privind Corupţia[4] înfiinţat
în anul 1994 de către Comitetul Miniştrilor al Consiliului Europei a adoptat
provizoriu următoarea definiţie: corupţia cuprinde comisioanele oculte
şi orice alte comportamente care implică persoane învestite cu funcţii publice
sau private, care şi-au încălcat obligaţiile care decurg din calitatea lor de
funcţionar public, de angajat privat, de agent independent sau din orice altă
relaţie de acest gen, în vederea obţinerii de avantaje ilicite de orice natură,
pentru ele însele sau pentru alţii".
Ulterior, în „Convenţia civilă privind corupţia"
arăta că prin corupţie se înţelege faptul de a solicita, de a oferi, de
a da sau de a accepta, direct ori indirect, un comision ilicit sau un alt
avantaj necuvenit ori promisiunea unui astfel de avantaj necuvenit care
afectează exerciţiul normal al unei funcţiuni sau comportamentul cerut
beneficiarului comisionului ilicit sau avantajului necuvenit ori promisiunii
unui astfel de avantaj necuvenit.
În „Convenţia penală privind corupţia" se arată
modalităţile de săvârşire: corupţia activă a agenţilor publici 21,
corupţia pasivă a agenţilor publici (inclusiv necesitatea incriminării acestor
fapte dacă ele se referă la o persoană care exercită funcţii judiciare în
cadrul unei curţi internaţionale a cărei competenţă este acceptată de către parte
sau la un funcţionar de la grefa unei asemenea curţi), traficul de influenţă.
Uniunea Europeană, în Comunicarea finală 317 din
2003 a Comisiei către Consiliul European, Parlamentul European şi
Comitetul Economic şi Social cu privire la strategia comprehensivă a UE
împotriva corupţiei, adoptă definiţia corupţiei folosită de Programul Global al
Naţiunilor Unite împotriva corupţiei: „abuzul de putere pentru câştig
privat".
Reglementări interne
Strategia Naţională Anticorupţie pentru anii 2005-2007 defineşte
actele de corupţie ca fiind acele demersuri care lezează distribuţia
universală şi echitabilă de bunuri cu scopul de a aduce profit unor persoane
sau grupuri.
O definiţie cu aplicabilitate imediată este cea din Legea
nr. 78/2000 privind prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de
corupţie, cu modificările și completările ulterioare: utilizarea funcţiei,
atribuţiilor ori însărcinărilor primite pentru dobândirea de bani, bunuri sau
alte foloase necuvenite, pentru sine sau pentru altul.
În Codul Penal nu există o definiţie a corupţiei, ci sunt
incriminate unele infracţiuni din această sferă: luarea/darea de
mită, primirea de foloase necuvenite, traficul de influenţă.
Pentru
ca o faptă de corupție să constituie infracțiune și, prin urmare sa fie supusă
sancțiunilor penale, trebuie să întrunească elementele prevăzute de legea
penală.
Un lucru mai puțin cunoscut este faptul că
Legea nr. 286/2009 (Noul Cod Penal) extinde faptele săvărșite de
funcționarul public catalogate drept Infracţiuni de corupţie şi
de serviciu și la alte persoane:
Dispoziţiile art. 289-292, 295, 297-301 şi
304 privitoare la funcţionarii publici se aplică în mod corespunzător şi
faptelor săvârşite de către sau în legătură cu persoanele care exercită, permanent
ori temporar, cu sau fără o remuneraţie, o însărcinare de orice natură în
serviciul unei persoane fizice dintre cele prevăzute la art. 175 alin.
(2) ori în cadrul oricărei persoane juridice[5].
Care sunt faptele prevăzute la Infracţiuni
de corupţie şi de serviciu în Legea nr. 286/2009 (Noul Cod
Penal)?
Luarea de mită
Art. 289-(1) Fapta funcţionarului public care, direct ori
indirect, pentru sine sau pentru altul, pretinde ori primeşte bani sau alte
foloase care nu i se cuvin ori acceptă promisiunea unor astfel de foloase, în
legătură cu îndeplinirea, neîndeplinirea, urgentarea ori întârzierea
îndeplinirii unui act ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau în legătură
cu îndeplinirea unui act contrar acestor îndatoriri, se pedepseşte cu
închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o
funcţie publică ori de a exercita profesia sau activitatea în executarea căreia
a săvârşit fapta.
(2) Fapta prevăzută în alin. (1), săvârşită de una dintre
persoanele prevăzute în art. 175 alin. (2), constituie infracţiune numai când
este comisă în legătură cu neîndeplinirea, întârzierea îndeplinirii unui act
privitor la îndatoririle sale legale sau în legătură cu efectuarea unui act
contrar acestor îndatoriri.
(3) Banii, valorile sau orice alte bunuri primite sunt
supuse confiscării, iar când acestea nu se mai găsesc, se dispune confiscarea
prin echivalent.
Darea de mită
Art. 290- (1) Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte
foloase, în condiţiile arătate în art. 289, se pedepseşte cu închisoarea de la
2 la 7 ani.
(2) Fapta prevăzută în alin. (1) nu constituie infracţiune
atunci când mituitorul a fost constrâns prin orice mijloace de către cel care a
luat mita.
(3) Mituitorul nu se pedepseşte dacă denunţă fapta mai
înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta.
(4) Banii, valorile sau orice alte bunuri date se restituie
persoanei care le-a dat, dacă acestea au fost date în cazul prevăzut în alin.
(2) sau date după denunţul prevăzut în alin. (3).
(5) Banii, valorile sau orice alte bunuri oferite sau date
sunt supuse confiscării, iar când acestea nu se mai găsesc, se dispune
confiscarea prin echivalent.
Traficul de influenţă
Art. 291- (1) Pretinderea, primirea ori acceptarea
promisiunii de bani sau alte foloase, direct sau indirect, pentru sine sau
pentru altul, săvârşită de către o persoană care are influenţă sau lasă să se
creadă că are influenţă asupra unui funcţionar public şi care promite că îl va
determina pe acesta să îndeplinească, să nu îndeplinească, să urgenteze ori să
întârzie îndeplinirea unui act ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau să
îndeplinească un act contrar acestor îndatoriri, se pedepseşte cu închisoarea
de la 2 la 7 ani.
(2) Banii, valorile sau orice alte bunuri primite sunt
supuse confiscării, iar când acestea nu se mai găsesc, se dispune confiscarea
prin echivalent.
Cumpărarea de influenţă
Art. 292- (1) Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori
alte foloase, pentru sine sau pentru altul, direct ori indirect, unei persoane
care are influenţă sau lasă să se creadă că are influenţă asupra unui
funcţionar public, pentru a-l determina pe acesta să îndeplinească, să nu
îndeplinească, să urgenteze ori să întârzie îndeplinirea unui act ce intră în
îndatoririle sale de serviciu sau să îndeplinească un act contrar acestor
îndatoriri, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani şi interzicerea
exercitării unor drepturi.
(2) Făptuitorul nu se pedepseşte dacă denunţă fapta mai
înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta.
(3) Banii, valorile sau orice alte bunuri se restituie
persoanei care le-a dat, dacă au fost date după denunţul prevăzut în alin. (2).
(4) Banii, valorile sau orice alte bunuri date sau oferite
sunt supuse confiscării, iar dacă acestea nu se mai găsesc, se dispune
confiscarea prin echivalent.
Delapidarea
Art. 295- (1) Însuşirea, folosirea sau traficarea de către
un funcţionar public, în interesul său ori pentru altul, de bani, valori sau
alte bunuri pe care le gestionează sau le administrează se pedepseşte cu
închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o
funcţie publică.
(2) Tentativa se pedepseşte.
Abuzul în serviciu
Art. 297- (1) Fapta funcţionarului public care, în
exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl
îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare
a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei
persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea
exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
(2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi fapta
funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, îngrădeşte
exercitarea unui drept al unei persoane ori creează pentru aceasta o situaţie
de inferioritate pe temei de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă,
religie, sex, orientare sexuală, apartenenţă politică, avere, vârstă,
dizabilitate, boală cronică necontagioasă sau infecţie HIV/SIDA.
Neglijenţa în serviciu
Art. 298- Încălcarea din culpă de către un funcţionar public a
unei îndatoriri de serviciu, prin neîndeplinirea acesteia sau prin îndeplinirea
ei defectuoasă, dacă prin aceasta se cauzează o pagubă ori o vătămare a
drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei
persoane juridice, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu
amendă.
Folosirea abuzivă a funcţiei în scop
sexual
Art. 299- (1) Fapta funcţionarului public care, în scopul
de a îndeplini, a nu îndeplini, a urgenta ori a întârzia îndeplinirea unui act
privitor la îndatoririle sale de serviciu sau în scopul de a face un act
contrar acestor îndatoriri, pretinde ori obţine favoruri de natură sexuală de
la o persoană interesată direct sau indirect de efectele acelui act de serviciu
se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani şi interzicerea exercitării
dreptului de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea
în executarea căreia a săvârşit fapta.
(2) Pretinderea sau obţinerea de favoruri de natură sexuală
de către un funcţionar public care se prevalează sau profită de o situaţie de
autoritate ori de superioritate asupra victimei, ce decurge din funcţia
deţinută, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă şi
interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică sau de a
exercita profesia sau activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta.
Uzurparea funcţiei
Art. 300-Fapta funcţionarului public care, în timpul
serviciului, îndeplineşte un act ce nu intră în atribuţiile sale, dacă prin
aceasta s-a produs una dintre urmările prevăzute în art. 297, se pedepseşte cu
închisoare de la unu la 5 ani sau cu amendă.
Conflictul de interese
Art. 301- (1) Fapta funcţionarului public care, în
exercitarea atribuţiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la
luarea unei decizii prin care s-a obţinut, direct sau indirect, un folos
patrimonial, pentru sine, pentru soţul său, pentru o rudă ori pentru un afin
până la gradul II inclusiv sau pentru o altă persoană cu care s-a aflat în
raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a
beneficiat ori beneficiază de foloase de orice natură, se pedepseşte cu
închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa
o funcţie publică.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică
în cazul emiterii, aprobării sau adoptării actelor normative.
Lege pentru modificarea art. 301 și art. 308 din Codul penal
În Monitorul Oficial nr. 598 din 25 iulie a.c. a fost publicată Legea nr. 193/2017 pentru modificarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal.
Articol unic.
Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 301 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 301.
Folosirea funcţiei pentru favorizarea unor persoane
(1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a îndeplinit un act prin care s-a obţinut un folos patrimonial pentru sine, pentru soţul său, pentru o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică pe o perioadă de 3 ani.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică în cazurile în care actul sau decizia se referă la următoarele situaţii:
a) emiterea, aprobarea sau adoptarea actelor normative;
b) exercitarea unui drept recunoscut de lege sau în îndeplinirea unei obligaţii impuse de lege, cu respectarea condiţiilor şi limitelor prevăzute de aceasta.”
2. La articolul 308, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 308.
(1) Dispoziţiile art. 289-292, 295, 297-300 şi art. 304 privitoare la funcţionarii publici se aplică în mod corespunzător şi faptelor săvârşite de către sau în legătură cu persoanele care exercită, permanent ori temporar, cu sau fără o remuneraţie, o însărcinare de orice natură în serviciul unei persoane fizice prevăzute la art. 175 alin. (2) ori în cadrul oricărei persoane juridice.”
Divulgarea informaţiilor secrete de
serviciu sau nepublice
Art. 304- (1) Divulgarea, fără drept, a unor informaţii
secrete de serviciu sau care nu sunt destinate publicităţii, de către cel care
le cunoaşte datorită atribuţiilor de serviciu, dacă prin aceasta sunt afectate
interesele sau activitatea unei persoane, se pedepseşte cu închisoare de la 3
luni la 3 ani sau cu amendă.
(2) Divulgarea, fără drept, a unor informaţii secrete de
serviciu sau care nu sunt destinate publicităţii, de către cel care ia
cunoştinţă de acestea, se pedepseşte cu închisoare de la o lună la un an sau cu
amendă.
(3) Dacă, urmare a faptei prevăzute în alin. (1) şi alin.
(2), s-a săvârşit o infracţiune împotriva investigatorului sub acoperire, a
martorului protejat sau a persoanei incluse în Programul de protecţie a
martorilor, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani, iar dacă s-a comis cu
intenţie o infracţiune contra vieţii, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 12
ani.
Infracțiunile asimilate infracțiunilor de corupție
Legea penală prevede și alte infracțiuni considerate a fi asimilate sau
în legătură directă cu cele de corupție. Conform Legii nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de
corupţie, pedepsele și infracțiunile asimilate infracțiunilor de corupție
sunt:
Art.
10-Sunt pedepsite cu închisoare
de la 5 la 15 ani și interzicerea unor drepturi următoarele fapte, dacă sunt
săvârșite în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri sau
alte foloase necuvenite:
a) stabilirea, cu intenție, a unei valori diminuate, față de valoarea comercială reală, a bunurilor aparținând operatorilor economici la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar, comisă în cadrul acțiunii de privatizare ori de executare silită, de reorganizare sau lichidare judiciară ori cu ocazia unei operațiuni comerciale, ori a bunurilor aparținând autorității publice sau instituțiilor publice, în cadrul unei acțiuni de vânzare a acestora sau de executare silită, săvârșită de cei care au atribuții de conducere, de administrare, de gestionare, de executare silită, de reorganizare ori lichidare judiciară;
b) acordarea de subvenții cu încălcarea legii, neurmărirea, conform legii, a destinațiilor subvențiilor;
c) utilizarea subvențiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate, precum și utilizarea în alte scopuri a creditelor garantate din fonduri publice sau care urmează să fie rambursate din fonduri publice.
Art. 11-(1) Fapta
persoanei care, în virtutea funcției, a atribuției ori a însărcinării primite,
are sarcina de a supraveghea, de a controla sau de a lichida un agent economic
privat, de a îndeplini pentru acesta vreo însărcinare, de a intermedia sau de a
înlesni efectuarea unor operațiuni comerciale sau financiare de către agentul
economic privat ori de a participa cu capital la un asemenea agent economic,
dacă fapta este de natură a-i aduce direct sau indirect foloase necuvenite, se
pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Dacă fapta prevăzuta la alin. (1) a fost săvârșită într-un interval de 5 ani de la încetarea funcției, atribuției ori însărcinării, aceasta se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Dacă fapta prevăzuta la alin. (1) a fost săvârșită într-un interval de 5 ani de la încetarea funcției, atribuției ori însărcinării, aceasta se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani.
Art.
12-Sunt pedepsite cu închisoarea de la 1 la 5 ani următoarele fapte,
dacă sunt săvârșite în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani,
bunuri ori alte foloase necuvenite:
a) efectuarea de operațiuni financiare, ca acte de comerț, incompatibile cu funcția, atribuția sau însărcinarea pe care o îndeplinește o persoana ori încheierea de tranzacții financiare, utilizând informațiile obținute în virtutea funcției, atribuției sau însărcinării sale;
b) folosirea, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații.
Art.
13-Fapta persoanei care îndeplinește o funcție de conducere într-un
partid, într-un sindicat sau patronat ori în cadrul unei persoane juridice fără
scop patrimonial, de a folosi influența ori autoritatea sa în scopul obținerii
pentru sine ori pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite, se
pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani.
Art. 13¹-Infracțiunea
de șantaj, prevăzuta la art. 194 din Codul penal, în care este implicată o
persoană dintre cele prevăzute la art. 1, se pedepsește cu închisoare de la 7
la 12 ani.
Art.
13²-Infracțiunea de abuz în
serviciu contra intereselor publice, infracțiunea de abuz în serviciu contra
intereselor persoanelor și infracțiunea de abuz în serviciu prin îngrădirea
unor drepturi, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul
un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, se pedepsește cu închisoare de la 3
la 15 ani.
Art. 17-Următoarele infracțiuni
sunt în legătură directă cu infracțiunile de corupție, cu infracțiunile
asimilate acestora sau cu infracțiunile împotriva intereselor financiare ale
Comunităților Europene:
a)
tăinuirea bunurilor provenite din săvârșirea unei infracțiuni prevăzute în
secțiunile a 2-a si a 3-a, precum și favorizarea persoanelor care au comis o
astfel de infracțiune;
b) asocierea în vederea săvârșirii unei infracțiuni prevăzute în secțiunile a 2-a si a 3-a sau la lit. a) din prezentul articol;
c) falsul și uzul de fals săvârșite în scopul de a ascunde comiterea uneia dintre infracțiunile prevăzute în secțiunile a 2-a si a 3-a sau săvârșite în realizarea scopului urmărit printr-o asemenea infracțiune;
d) abuzul în serviciu contra intereselor publice, abuzul în serviciu contra intereselor persoanelor și abuzul în serviciu prin îngrădirea unor drepturi, săvârșite în realizarea scopului urmărit, printr-o infracțiune prevăzuta în secțiunile a 2-a si a 3-a;
e) infracțiunile de spălare a banilor, prevăzute în Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, atunci când banii, bunurile sau alte valori provin din săvârșirea unei infracțiuni prevăzute în secțiunile a 2-a si a 3-a;
f) contrabanda cu bunuri provenite din săvârșirea unei infracțiuni prevăzute în secțiunile a 2-a și a 3-a sau săvârșită în realizarea scopului urmărit printr-o asemenea infracțiune;
g) infracțiunile prevăzute în Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, cu modificările ulterioare, săvârșite în legătură cu infracțiunile prevăzute în secțiunile a 2-a și a 3-a;
h) infracțiunea de bancrută frauduloasă și celelalte infracțiuni prevăzute în Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, săvârșite în legătură cu infracțiunile prevăzute în secțiunile a 2-a și a 3-a;
i) traficul de droguri, traficul de substanțe toxice și nerespectarea regimului armelor de foc și al munițiilor, săvârșite în legătură cu o infracțiune prevăzuta în secțiunile a 2-a și a 3-a;
j) infracțiunile de trafic de persoane, prevăzute în Legea nr. 678/2001 privind prevenirea și combaterea traficului de persoane, săvârșite în legătură cu o infracțiune prevăzuta în secțiunile a 2-a și a 3-a;
k) infracțiunea prevăzuta în Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea și combaterea utilizării sistemului financiar-bancar în scopul finanțării de acte de terorism, aprobată prin
b) asocierea în vederea săvârșirii unei infracțiuni prevăzute în secțiunile a 2-a si a 3-a sau la lit. a) din prezentul articol;
c) falsul și uzul de fals săvârșite în scopul de a ascunde comiterea uneia dintre infracțiunile prevăzute în secțiunile a 2-a si a 3-a sau săvârșite în realizarea scopului urmărit printr-o asemenea infracțiune;
d) abuzul în serviciu contra intereselor publice, abuzul în serviciu contra intereselor persoanelor și abuzul în serviciu prin îngrădirea unor drepturi, săvârșite în realizarea scopului urmărit, printr-o infracțiune prevăzuta în secțiunile a 2-a si a 3-a;
e) infracțiunile de spălare a banilor, prevăzute în Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, atunci când banii, bunurile sau alte valori provin din săvârșirea unei infracțiuni prevăzute în secțiunile a 2-a si a 3-a;
f) contrabanda cu bunuri provenite din săvârșirea unei infracțiuni prevăzute în secțiunile a 2-a și a 3-a sau săvârșită în realizarea scopului urmărit printr-o asemenea infracțiune;
g) infracțiunile prevăzute în Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, cu modificările ulterioare, săvârșite în legătură cu infracțiunile prevăzute în secțiunile a 2-a și a 3-a;
h) infracțiunea de bancrută frauduloasă și celelalte infracțiuni prevăzute în Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, săvârșite în legătură cu infracțiunile prevăzute în secțiunile a 2-a și a 3-a;
i) traficul de droguri, traficul de substanțe toxice și nerespectarea regimului armelor de foc și al munițiilor, săvârșite în legătură cu o infracțiune prevăzuta în secțiunile a 2-a și a 3-a;
j) infracțiunile de trafic de persoane, prevăzute în Legea nr. 678/2001 privind prevenirea și combaterea traficului de persoane, săvârșite în legătură cu o infracțiune prevăzuta în secțiunile a 2-a și a 3-a;
k) infracțiunea prevăzuta în Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea și combaterea utilizării sistemului financiar-bancar în scopul finanțării de acte de terorism, aprobată prin
Legea
nr. 466/2002, săvârșită în legătură cu o infracțiune prevăzuta în secțiunile a
2-a și a 3-a.
Creşterea integrităţii,
reducerea vulnerabilităţilor şi a
riscurilor de corupţie în sistemul naţional de educaţie [1] - Obiectiv
specific 3.2
Acţiuni
principale:
1.
reorganizarea Consiliului Naţional de Etică şi a Consiliului de Etică şi
Management Universitar, care să monitorizeze durata soluţionării sesizărilor la
comisiile de etică din universităţi şi institutele de cercetare-dezvoltare;
2. adoptarea
unui cod de etică pentru învăţământul preuniversitar care să stipuleze
interdicţii clare, vizând practici de tipul meditaţiilor acordate de către
profesori elevilor de la propriile clase;
3. adoptarea
la nivel naţional a unui cadru transparent, bazat pe criterii de performanţă,
pentru asigurarea integrităţii concursurilor de inspector şcolar general, inspector
şcolar general adjunct, inspector şcolar, directori ai caselor corpului
didactic şi directori ai unităţilor de învăţământ preuniversitar;
4.
introducerea unui sistem sancţionator disuasiv anti-plagiat, inclusiv prin
condiţionarea acordării unor beneficii de ordin financiar de evaluarea lucrării
de doctorat de către CNATDCU, precum şi dezvoltarea unui mecanism de avertizare
şi detectare timpurie a comportamentelor neconforme;
5.
introducerea unor noţiuni elementare de drept, etică şi educaţie civică în
programa şcolară a disciplinelor ce vizează dezvoltarea şi diversificarea
competenţelor sociale şi civice;
6. înfiinţarea
de programe de pregătire universitară şi postuniversitară pe teme de etică şi
integritate, organizate în facultăţi care deţin expertiză în domeniul eticii
organizaţionale;
7.
monitorizarea video şi audio a concursurilor şi examenelor naţionale organizate
în sistemul educaţional;
8.
constituirea centrelor de evaluare a lucrărilor de bacalaureat şi evaluarea
naţională de la clasa a opta în judeţe limitrofe celor în care s-a desfăşurat
examenul şi desemnarea aleatorie a judeţelor pentru care se realizează
evaluarea, ulterior finalizării fiecărei probe;
9. publicarea
standardizată a informaţiilor privind veniturile, cheltuielile, achiziţiile
publice, sponsorizările, precum şi activitatea academică de la nivelul
unităţilor sistemului de învăţământ de stat/instituţiilor de învăţământ
superior.
┌──────┬──────────────────────────────────────────┬──────────────────────┬───────────────┐
│Măsura│ Instituţii responsabile │ Termen │ Buget estimat │
├──────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────────┼───────────────┤
│ 1. │MENCS şi universităţi şi institute de │ │ │
│ │cercetare-dezvoltare │ 2016-2017 │ 8.000.000 lei│
├──────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤ │
│ 2. │MENCS, inspectorate şcolare şi CCD, │ │ │
│ │unităţi de învăţământ preuniversitar │ 2016-2017 │ │
├──────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤ │
│ 3. │MENCS, inspectorate şcolare şi CCD, │ │ │
│ │unităţi de învăţământ preuniversitar │ 2016-2018 │ │
├──────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤ │
│ 4. │MENCS şi universităţi │ Activitate cu │ │
│ │ │ caracter permanent │ │
├──────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤ │
│ 5. │MENCS şi universităţi │ 2019 │ │
├──────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤ │
│ 6. │MENCS în cooperare cu MJ, MP, CSM şi │ Activitate cu │ │
│ │universităţi │ caracter permanent │ │
├──────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤ │
│ 7. │MENCS, ISJ/ISMB, conducerea unităţilor │ În timpul examenelor │ │
│ │de învăţământ │ şi concursurilor │ │
│ │ │ naţionale │ │
├──────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤ │
│ 8. │MENCS │ Activitate cu │ │
│ │ │ caracter permanent │ │
├──────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────────┤ │
│ 9. │ MENCS, inspectorate şcolare, universităţi│Activitate cu caracter│ │
│ │ │permanent şi evaluare │ │
│ │ │ semestrială │ │
└──────┴──────────────────────────────────────────┴──────────────────────┴───────────────┘
Bibliografie:
1.
Strategia
Națională Anticorupție (SNA) 2016-2020, adoptată prin Hotărârea Guvernului nr.
583/2016
2.
Hotărârea nr. 215 din
20 martie 2012 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe
perioada 2012-2015, a Inventarului măsurilor preventive anticorupţie şi a
indicatorilor de evaluare, precum şi a Planului naţional de acţiune pentru
implementarea Strategiei naţionale anticorupţie 2012-2015.
3.
Ordinul
nr. 5144 din 26 septembrie 2013 privind aprobarea Strategiei anticorupţie
în educaţie
4.
Codul
Penal al României (Legea nr. 286/2009), Publicat în Monitorul Oficial, Partea I
nr. 510 din 24/07/2009
5.
Legea 78/2000 pentru
prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie
6.
Legea 161/2003 privind
unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor
publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi
sancţionarea corupţiei modificată şi completată de OUG 40/2003
7.
Legea 503/2002 pentru
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 43/2002, privind Parchetul
National Anticorupţie
8.
Legea 544/2001 privind
liberul acces la informaţia de interes public
9.
Legea 682/2002 privind
protecţia martorului
10. Cristian Danileț, Corupţia şi anticorupţia în
sistemul juridic
[1] SNA
[2] Raportul de
progres al Comisiei Europene din iulie 2012
[3] Academia
Română, Dicţionarul Explicativ al Limbii Române, Ediţia a II-a,
[1] Hotărârea nr.
583 din 10 august 2016 privind aprobarea
Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2016-2020, a seturilor de
indicatori de performanţă, a riscurilor asociate obiectivelor şi măsurilor din
strategie şi a surselor de verificare, a inventarului măsurilor de transparenţă
instituţională şi de prevenire a corupţiei, a indicatorilor de evaluare, precum
şi a standardelor de publicare a informaţiilor de interes public
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu