HOTĂRÂRE nr. 564 din 4 august 2017 privind modalitatea de acordare a drepturilor
copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şcolarizaţi în sistemul de învăţământ
preuniversitar
EMITENT: Guvernul
PUBLICAT ÎN: Monitorul Oficial nr. 654 din 9 august 2017
Data Intrarii in vigoare: 09 August 2017
In
temeiul:art. 48 alin. (3) şi art.
51 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Prezenta
hotărâre stabileşte modalitatea de acordare a drepturilor copiilor cu cerinţe
educaţionale speciale şcolarizaţi în sistemul de învăţământ preuniversitar,
potrivit prevederilor art. 51 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr.
1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 2
(1) În
înţelesul prezentei hotărâri, expresiile de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a)
certificatul de orientare şcolară şi profesională - documentul/actul oficial
eliberat de către centrele judeţene de resurse şi de asistenţă educaţională/Centrul
Municipiului Bucureşti de Resurse şi de Asistenţă Educaţională, denumite în
continuare CJRAE/CMBRAE, conform prevederilor legale în vigoare. Acesta
cuprinde diagnosticul/deficienţa, gradul acestuia/acesteia, în funcţie de care
copiii cu CES sunt orientaţi în învăţământul de masă sau în învăţământul
special;
b) copii cu CES - copiii/tinerii cu cerinţe
educaţionale speciale şcolarizaţi în sistemul de învăţământ preuniversitar.
(2)
Beneficiarii sunt copiii şcolarizaţi în sistemul de învăţământ preuniversitar,
după cum urmează:
a) copiii cu
CES integraţi în învăţământul de masă, care urmează curriculumul învăţământului
de masă;
b) copiii cu
CES integraţi în clase/grupe speciale organizate în învăţământul de masă;
c) copiii cu
CES din învăţământul special;
d) copiii cu
CES care necesită perioade de spitalizare mai mari de 4 săptămâni pentru care
se organizează, după caz, grupe sau clase în cadrul unităţii sanitare în care
aceştia sunt internaţi;
e) copiii cu CES care, din motive medicale sau din
cauza unei dizabilităţi, sunt nedeplasabili, pentru care se organizează
şcolarizare la domiciliu, pe o perioadă determinată.
ART. 3
(1) Copiii cu
CES beneficiază de alocaţie zilnică de hrană şi de alocaţie pentru rechizite
şcolare, cazarmament, îmbrăcăminte şi încălţăminte, denumite în continuare
drepturi.
(2) Alocaţia
zilnică de hrană se acordă lunar, în funcţie de numărul de zile de şcolarizare
şi de prezenţa şcolară, indiferent de numărul de ore de curs pe zi la care
participă copilul, pe perioada de valabilitate a certificatului de orientare
şcolară şi profesională.
(3) Alocaţia
zilnică de hrană nu se acordă pentru zilele în care copiii cu CES au absentat
nemotivat, zilele de sâmbătă, duminică, sărbătorile legale şi nici în perioada
vacanţelor şcolare.
(4) Fac excepţie de la condiţia de acordare a
alocaţiei de hrană, în funcţie de prezenţa şcolară, copiii cu CES şcolarizaţi
la domiciliu şi/sau internaţi în unităţile sanitare.
ART. 4
(1) Prin
excepţie de la prevederile art. 3 alin. (1), drepturile nu se acordă în
perioada în care copiii cu CES beneficiază de aceleaşi drepturi acordate ca
urmare a stabilirii unei măsuri de protecţie specială, conform prevederilor
legale în vigoare.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 3 alin. (2),
alocaţia de hrană nu se acordă în situaţia în care copiii cu CES şcolarizaţi în
învăţământul special beneficiază de masă, asigurată de către unitatea de
învăţământ sau de către unităţi ale sistemului de protecţie specială din cadrul
direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, conform
prevederilor legale în vigoare.
ART. 5
Drepturile se
acordă pe bază de cerere scrisă, depusă la unitatea de învăţământ la care este
înscris copilul cu CES, în perioada 1-30 septembrie a fiecărui an şcolar, de
către beneficiarul major, părintele sau alt reprezentant legal al copilului cu
CES, după caz, însoţită de următoarele documente, în copie:
a)
certificatul de naştere al beneficiarului;
b) actul de
identitate al beneficiarului, după caz;
c) actul de
identitate al părintelui sau, după caz, al reprezentantului legal;
d)
certificatul de orientare şcolară şi profesională eliberat de CJRAE/CMBRAE;
e) declaraţie
pe propria răspundere a beneficiarului major sau reprezentantului legal al copilului
cu CES conform căreia acesta nu beneficiază de aceleaşi drepturi acordate ca
urmare a stabilirii unei măsuri de protecţie specială, al cărei model este
prevăzut în anexa nr. 1;
f) declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului
major, părintelui sau reprezentantului legal al copilului cu CES conform căreia
alocaţiile prevăzute la art. 3 alin. (1) vor fi folosite doar în acest scop,
conform modelelor prevăzute în anexele nr. 2.a) şi 2.b).
ART. 6
(1) În vederea
fundamentării sumelor necesare finanţării drepturilor de care beneficiază
copiii/elevii/tinerii cu CES, ordonatorii de credite ai unităţilor de
învăţământ şi ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au
obligaţia întocmirii şi transmiterii documentelor solicitate de administraţiile
judeţene ale finanţelor publice/direcţiile generale regionale ale finanţelor
publice la termenele precizate.
(2) Sumele
aprobate anual judeţului/municipiului Bucureşti prin legea bugetului de stat se
repartizează pe unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale prin decizie a
directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului
administraţiei judeţene a finanţelor publice, potrivit fundamentărilor
transmise la proiectul de buget.
(3) Pentru
copiii care sunt orientaţi şcolar şi profesional după expirarea termenului
prevăzut la art. 5 cererea poate fi depusă, după eliberarea certificatului de
orientare şcolară şi profesională, până la data de 15 a fiecărei luni, urmând
ca drepturile să fie finanţate din veniturile proprii ale unităţilor
administrativ-teritoriale/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau din
sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor
locale, începând cu luna/tranşa imediat următoare, după caz.
(4) Finanţarea
drepturilor pentru copiii/elevii/tinerii cu CES integraţi în învăţământul de
masă, care urmează curriculumul învăţământului de masă, se asigură din sume
defalcate din taxa pe valoarea adăugată prin bugetul local, iar pentru cei din
învăţământul special şi pentru cei integraţi în clase/grupe speciale organizate
în învăţământul de masă, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată prin
bugetul judeţului/al sectoarelor municipiului Bucureşti, prin unităţile de
învăţământ la care sunt înscrişi copiii cu CES.
(5) Sumele primite
potrivit alin. (2) se reflectă în bugetele locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale, la capitolul venituri, cu ajutorul indicatorilor
„Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor
descentralizate la nivelul judeţelor“ cod 11.02.01, respectiv „Sume defalcate
din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate
la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului
Bucureşti şi municipiului Bucureşti“ cod 11.02.02.
(6) Pentru
clasele/grupele speciale organizate în învăţământul de masă, finanţarea
drepturilor se asigură din bugetul judeţului, prin transferuri din bugetul
judeţului către bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale pe raza
căreia funcţionează unitatea de învăţământ în cadrul căreia este integrată
clasa/grupa. Creditele bugetare destinate finanţării drepturilor
copiilor/elevilor/tinerilor cu CES integraţi în clase/grupe speciale organizate
în învăţământul de masă se reflectă în bugetul judeţului cu ajutorul
indicatorului „Transferuri de la bugetul judeţului către bugetele locale pentru
plata drepturilor de care beneficiază copiii/elevii/tinerii cu cerinţe
educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă“ cod 51.01.64 şi se
comunică unităţilor administrativ-teritoriale primitoare, în vederea
cuprinderii acestor sume în bugetul propriu.
(7) Sumele
transferate din bugetul judeţului potrivit alin. (6) se reflectă în bugetul
local al unităţilor administrativ-teritoriale pe raza căreia funcţionează
unitatea de învăţământ în cadrul căreia este integrată clasa/grupa la partea de
venituri, cu ajutorul indicatorului „Sume primite de la bugetul judeţului
pentru plata drepturilor de care beneficiază copiii/elevii/tinerii cu cerinţe
educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă“, cod 43.02.30.
(8) La partea
de cheltuieli, creditele destinate plăţii drepturilor
copiilor/elevilor/tinerilor cu CES care urmează cursurile unităţilor de
învăţământ special de stat, precum şi ale tuturor copiilor integraţi în
unităţile de învăţământ de masă, de stat, se reflectă în bugetele unităţilor de
învăţământ la care sunt înscrişi beneficiarii, la capitolul, subcapitolul,
paragraful corespunzător nivelului de învăţământ, la titlul „Asistenţă socială“
cod 57, articolul „Ajutoare sociale“ cod 57.02, alineatul „Ajutoare sociale în
numerar“ cod 57.02.01.
(9) Pentru
finanţarea drepturilor de care beneficiază copiii/elevii/tinerii cu CES
integraţi în unităţile de învăţământ particular sau confesional acreditat,
special sau de masă, creditele se reflectă în bugetul local, capitolul,
subcapitolul, paragraful corespunzător nivelului de învăţământ, la titlul „Alte
transferuri“ cod 55, articolul „Transferuri interne“ cod 55.01, alineatul
„Finanţarea învăţământului particular sau confesional acreditat“ cod 55.01.63.
(10) Sumele
primite potrivit dispoziţiilor alin. (9) de către unităţile de învăţământ
preuniversitar particular sau confesional acreditat, rămase neutilizate la
sfârşitul exerciţiului bugetar, se restituie bugetului local din care au fost
primite.
(11) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată
pentru finanţarea drepturilor copiilor/elevilor/tinerilor cu CES, repartizate
cu această destinaţie prin legile bugetare anuale şi prin cele de rectificare,
rămase neutilizate la finele exerciţiului bugetar, se restituie la bugetul de
stat de către unităţile administrativ-teritoriale care le-au primit.
ART. 7
(1) Cuantumul
drepturilor este stabilit potrivit prevederilor lit. A din anexa la Hotărârea
Guvernului nr. 904/2014
pentru
stabilirea limitelor minime de cheltuieli aferente drepturilor prevăzute de
art. 129 alin. (1) din Legea nr. 272/2004
privind
protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
(2) Încadrarea
beneficiarului în grupa de vârstă prevăzută în anexa la Hotărârea Guvernului
nr. 904/2014
şi
prevăzute de art. 129 alin. (1) din Legea nr. 272/2004
privind protecţia şi promovarea drepturilor
copilului se face la începutul anului şcolar/momentului depunerii cererii şi se
menţine pe tot parcursul anului şcolar
ART. 8
(1) În
execuţie, unităţile de învăţământ plătesc beneficiarilor sumele aferente
reprezentând alocaţia zilnică de hrană în primele 10 zile lucrătoare ale lunii
pentru luna/lunile precedentă(e), în funcţie de numărul de zile de şcolarizare
şi de prezenţa şcolară înregistrată în luna/lunile anterioară(e), prin
totalizarea numărului de zile în care copiii/elevii/tinerii cu CES au fost
prezenţi la şcoală sau au absentat motivat.
(2) Sumele aferente drepturilor de care beneficiază
copiii/elevii/tinerii cu CES, cu excepţia celor reprezentând alocaţia zilnică
de hrană, se plătesc în două tranşe: prima tranşă va fi acordată în perioada
aprilie-iunie, aferentă semestrului I calendaristic, iar a doua tranşă în
perioada octombrie-noiembrie pentru al doilea semestru calendaristic.
ART. 9
Anexele nr. 1, 2.a) şi 2.b) fac parte integrantă din prezenta
hotărâre.
ART. 10
La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
orice dispoziţie contrară se abrogă.
PRIM-MINISTRU
MIHAI
TUDOSE
Contrasemnează:
Ministrul
educaţiei naţionale,
Liviu-Marian
Pop
p.
Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale,
administraţiei
publice şi fondurilor europene,
Sirma
Caraman,
secretar
de stat
Ministrul
sănătăţii,
Florian-Dorel
Bodog
Ministrul
muncii şi justiţiei sociale,
Lia-Olguţa
Vasilescu
Ministrul
finanţelor publice,
Ionuţ Mişa
Bucureşti, 4
august 2017.
Nr. 564.
ANEXA NR. 1
DECLARAŢIE PE
PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul(a),
........................, domiciliat(ă) în ............, str. ...............
nr. .................., bl .............., sc. ........, et. ......., ap.
........, legitimat(ă) cu B.I./C.I. seria ........ nr. ........, eliberat(ă) de
............ la data de .............., în calitate de
beneficiar/părinte/reprezentant legal al copilului .....................,
înscris(ă) la şcoala ....................... în clasa ........., an şcolar
..............., încadrat(ă) cu Certificat C.E.S. nr. .....................,
emis de ............., valabil până la .............., cunoscând prevederile
art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal
, cu
modificările şi completările ulterioare, declar pe propria răspundere că
fiul/fiica mea/minorul/minora*) nu beneficiez/nu beneficiază de aceleaşi
drepturi acordate ca urmare a stabilirii unei măsuri de protecţie
specială.──────────
*) Se va
completa în cazul în care beneficiarul este minor, astfel: se completează cu
„fiul/fiica mea“, în cazul în care cel care completează este părintele
copilului cu CES, respectiv cu „minorul/minora“ în cazul în care cel care
completează nu este părintele copilului cu CES, ci reprezentantul legal.
──────────
Falsul în
declaraţii este pedepsit conform codului penal
în
vigoare.
Data
......................................
Semnătura
..................................
ANEXA NR. 2 A)
DECLARAŢIE PE
PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul(a),
..........................., domiciliat(ă) în ..........., str. ........... nr.
.................., bl .............., sc. ............, et. ................,
ap. ................, legitimat(ă) cu B.I./C.I seria ........ nr. ...........,
eliberat(ă) de ............ la data de ............, în calitate de
beneficiar/părinte/reprezentant legal al copilului .............., înscris(ă)
la şcoala .......... în clasa ........., an şcolar ........, încadrat(ă) cu
Certificat C.E.S. nr. ........., emis de ........., valabil până la
............., cunoscând prevederile art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind
Codul penal
, cu
modificările şi completările ulterioare, declar pe propria răspundere că suma
de ...................................., reprezentând valoarea drepturilor
pentru achiziţionarea de: rechizite şcolare, cazarmament, îmbrăcăminte şi
încălţăminte, o voi folosi doar în scopurile mai sus menţionate.
Falsul în
declaraţii este pedepsit conform codului penal
în
vigoare.
Data
......................................
Semnătura
..................................
ANEXA NR. 2 B)
DECLARAŢIE PE
PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul(a),
....................., domiciliat(ă) în .........., str. ............. nr.
........, bl ......., sc. ...., et. ....., ap. ......., legitimat(ă) cu
B.I./C.I seria ........ nr. .........., eliberat(ă) de ........... la data de
........, în calitate de beneficiar/părinte/reprezentant legal al copilului
.............., înscris(ă) la şcoala ........... în clasa ........., an şcolar
..............., încadrat(ă) cu Certificat C.E.S. nr. .....................,
emis de .........., valabil până la .........., cunoscând prevederile art. 326
din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal
, cu
modificările şi completările ulterioare, declar pe propria răspundere că suma
de .................. aferentă lunii ........., anul .........., reprezentând
valoarea alocaţiei de hrană, o voi folosi doar în scopul mai sus menţionat.
Falsul în
declaraţii este pedepsit conform codului penal
în
vigoare.
Data
......................................
Semnătura
..................................
-----
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu