ORDIN nr. 5.349 din 7 septembrie 2011
privind aprobarea Metodologiei de organizare a
Programului "Şcoala după şcoală"
EMITENT:
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI
PUBLICAT ÎN:
MONITORUL OFICIAL nr. 738 din 20 octombrie 2011
Data Intrarii in vigoare: 20 Octombrie 2011
-------------------------------------------------------------------------
În temeiul
art. 58 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011,
în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 536/2011
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobă
Metodologia de organizare a Programului "Şcoala după şcoală",
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia
generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală
management, resurse umane şi reţea şcolară, Direcţia generală învăţământ în
limbile minorităţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali şi Direcţia
generală economic, finanţe, resurse umane duc la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul
educaţiei, cercetării,
tineretului
şi sportului,
Daniel Petru Funeriu
Bucureşti, 7
septembrie 2011.
Nr. 5.349.
ANEXĂ
METODOLOGIA
de organizare a Programului "Şcoala după
şcoală"
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta
metodologie reglementează modul de organizare a Programului "Şcoala după
şcoală".
ART. 2
(1) Programul
"Şcoala după şcoală", denumit în continuare Programul SDS, este un
program complementar programului şcolar obligatoriu, care oferă oportunităţi de
învăţare formală şi nonformală pentru consolidarea competenţelor, învăţare
remedială şi accelerare a învăţării prin activităţi educative, recreative şi de
timp liber.
(2) Programul
SDS se adresează atât elevilor din învăţământul primar, cât şi elevilor din
învăţământul secundar.
(3) Inspectoratele şcolare judeţene, respectiv
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, denumite în continuare
ISJ/ISMB, anunţă unităţile de învăţământ, autorităţile publice locale, alţi
parteneri sociali despre posibilitatea organizării Programului SDS şi
popularizează condiţiile de organizare, precum şi beneficiile acestuia pentru
comunitatea locală.
CAP. II
Organizarea Programului SDS
ART. 3
(1) Programul
SDS este conceput de unităţile de învăţământ sub formă de proiect în urma unei
analize de nevoi, prin consultarea elevilor, a reprezentanţilor legali, a
cadrelor didactice, a comunităţii locale şi a altor instituţii şi organizaţii
partenere. Pe baza acestor demersuri, unităţile de învăţământ stabilesc
grupul-ţintă al Programului SDS.
(2) Oferta de
Program SDS este proiectată astfel încât să răspundă cu prioritate nevoilor
elevilor aparţinând grupurilor dezavantajate.
(3)
Organizarea programului se face pe baza unui regulament intern, elaborat de
fiecare unitate de învăţământ.
(4) În
perioada ianuarie-februarie a fiecărui an şcolar în curs, consiliul de
administraţie al unităţii de învăţământ realizează analiza de nevoi pentru
organizarea programului în anul şcolar următor. Pe baza rezultatelor analizei
de nevoi şi a resurselor existente (umane, financiare, materiale), o comisie
formată din directorul unităţii de învăţământ, reprezentantul comitetului de
părinţi al şcolii, două cadre didactice din învăţământul primar şi două cadre
didactice din învăţământul secundar, aleşi de consiliul profesoral, realizează
până la data de 1 martie oferta pentru Programul SDS, sub formă de pachete
educaţionale. Oferta pentru Programul SDS este prezentată, discutată şi
aprobată de consiliul profesoral al şcolii.
(5) Programul
SDS se organizează prin decizie a consiliului de administraţie al unităţii de
învăţământ, cu avizul ISJ/ISMB. Directorul unităţii de învăţământ pune în
aplicare decizia consiliului de administraţie şi înaintează ISJ/ISMB Programul
SDS.
(6) Consiliul
de administraţie al ISJ/ISMB avizează proiectul Programului SDS, dacă sunt
îndeplinite condiţiile prevăzute de prezenta metodologie.
(7) Programul
SDS se poate organiza în spaţiile disponibile din propria unitate de învăţământ
sau în spaţiile din alte unităţi de învăţământ, consorţii şcolare etc., precum
şi în palate şi cluburi ale copiilor, cluburi sportive şcolare sau în alte
spaţii puse la dispoziţie de autorităţi locale, organizaţii neguvernamentale cu
competenţe în domeniu, biserică etc.
(8) Se
interzice organizarea Programului SDS în spaţii care nu au autorizaţii de
funcţionare şi în sediile partidelor politice.
(9) Se
interzice organizarea Programului SDS în spaţii private aparţinând personalului
didactic sau nedidactic implicat în derularea programului.
ART. 4
(1) Programul
SDS se va desfăşura înainte sau după programul şcolar obligatoriu (în funcţie
de orarul fiecărui nivel de studiu).
(2) În
situaţia în care Programul SDS se desfăşoară în continuarea programului şcolar
obligatoriu, în învăţământul primar, se alocă un interval de timp de
aproximativ o oră şi jumătate necesar servirii mesei, precum şi activităţilor
recreative în aer liber.
(3) În
situaţia în care elevii se înscriu la Programul SDS, se poate asigura servirea
mesei. Masa de prânz poate fi servită în cantina şcolară sau într-un alt tip de
spaţiu autorizat pentru acest tip de activitate. În situaţia în care nu poate
fi amenajat/identificat un spaţiu adecvat pentru servirea mesei, hrana poate fi
asigurată în sistem de catering sau fiecare participant la Programul SDS îşi
poate aduce pachetul cu hrană de acasă.
ART. 5
(1) Programul
SDS poate fi organizat pe parcursul unui număr de ore, care este prevăzut în
ofertă şi în regulamentul intern de organizare, dar nu mai puţin de 12
ore/săptămână.
(2) Programul
SDS oferă tipuri de activităţi care vizează formarea şi dezvoltarea
competenţelor specifice învăţământului primar/învăţământului secundar,
dezvoltarea personală şi interpersonală/pregătirea pentru viaţă, dezvoltarea
armonioasă a personalităţii elevului.
(3) Programul
SDS este conceput astfel încât oferă activităţi cu caracter universal, pentru
valorizarea aptitudinilor şi competenţelor fiecărui elev, în conformitate cu
nevoile şi interesele sale.
ART. 6
(1) În
învăţământul primar, Programul SDS cuprinde activităţi cu sprijin specializat,
ateliere/activităţi tematice şi alte activităţi de tip recreativ.
(2) Activităţile
cu sprijin specializat cuprind:
a)
supraveghere şi îndrumare în efectuarea temelor;
b) recuperare
pentru elevii cu dificultăţi cognitive, emoţionale, tulburări de limbaj prin
activităţi remediale, consiliere, logopedice;
c) activităţi
de dezvoltare pentru elevii capabili de performanţă;
d) activităţi
de încurajare a lecturii independente;
e)
autocunoaştere, intercunoaştere prin activităţi de dezvoltare emoţională şi
socială.
(3)
Atelierele/Activităţile tematice/Alte activităţi de tip recreativ cuprind:
a) activităţi
practic-aplicative pe diferite domenii (arte, ştiinţe, tehnologii, sport etc.);
b) proiecte
tematice, propuse de către copii sau părinţi, cadre didactice etc.;
c)
drumeţii/excursii/vizionări de spectacole.
(4) Fiecare
unitate de învăţământ, în funcţie de grupul-ţintă, constituie module de pachete
de activităţi, prin combinarea activităţilor menţionate la alin. (2) şi (3).
ART. 7
În
învăţământul secundar, Programul SDS cuprinde:
1. pachetul de
activităţi pentru accelerarea învăţării şi performanţă:
a) pregătirea
pentru participarea la competiţii şi olimpiade şcolare, concursuri sportive,
artistice, pe discipline, recunoaştere internaţională etc.;
b)
participarea/organizarea de festivaluri, expoziţii, realizarea de publicaţii
şcolare;
c)
participarea la activităţi de cooperare europeană (Comenius, Leonardo da
Vinci);
2. pachetul de
activităţi de sprijin:
a) asigurarea
de asistenţă psihopedagogică pentru recuperarea decalajelor în învăţare;
b) activităţi
de suport pentru efectuarea temelor, activităţi remediale;
c) consiliere
psihologică;
d) servicii de
logopedie;
3. pachetul de
pregătire pentru viaţă:
a) organizarea
de activităţi de dezvoltare personală (autocunoaştere, a învăţa să înveţi,
abilităţi de comunicare);
b) activităţi
care vizează dezvoltarea atitudinii active şi implicarea elevului (integrare
socială, coduri de conduită, atitudine responsabilă faţă de mediul înconjurător
etc.);
c) stil de
viaţă sănătos (prevenţia comportamentelor de risc: alcool, tutun, droguri,
alimentaţie sănătoasă, regimul de viaţă, dezvoltare durabilă etc.);
d) educaţie
pentru carieră;
4.
ateliere/activităţi tematice (microproiecte pe diferite domenii: arte, ştiinţe,
tehnologii, sport etc.).
ART. 8
(1) Programul
SDS se poate organiza modular, pe unităţi de timp stabilite la nivelul unităţii
de învăţământ în funcţie de grupul-ţintă şi nevoile identificate, prin
combinarea pachetelor de activităţi orientate spre dezvoltarea competenţelor
transferabile (a învăţa să înveţi, munca în echipă, activităţi de comunicare şi
relaţionare), stil de viaţă sănătos, comportament civic.
(2) În cadrul
Programului SDS, timpul alocat sprijinului specializat (efectuarea temelor,
activităţi remediale/de sprijin, de dezvoltare pentru elevi capabili de
performanţă) nu poate depăşi o oră şi jumătate pe zi pentru învăţământul primar
şi două - trei ore pentru învăţământul secundar.
ART. 9
Programul SDS se derulează pe grupe de elevi (maximum
12 elevi), constituite după opţiunile şi nevoile identificate. Activităţile
sunt proiectate, organizate şi susţinute de cadrele didactice din învăţământul
primar şi secundar, consilieri, profesori de sprijin, bibliotecari, logopezi,
laboranţi, pedagogi, antrenori, mediatori şcolari, voluntari din şcoală, din
instituţii şi organizaţii partenere abilitate.
CAP. III
Înscrierea în Programul SDS, parcurgerea şi
retragerea din acesta
ART. 10
(1) Programul
SDS este complementar programului şcolar obligatoriu şi are un caracter
opţional pentru elev.
(2) Înscrierea
elevilor în Programul SDS se face pe baza cererii scrise a părinţilor/tutorilor
legali ai elevilor, adresată oricărei unităţii de învăţământ care organizează
acest program. În cerere, părintele/tutorele precizează pachetul educaţional
pentru care optează, după consultarea specialiştilor implicaţi în program şi
respectând opţiunile elevului.
(3) La
înscriere, părintele/tutorele semnează cu directorul unităţii de învăţământ un
contract de parteneriat în care sunt stipulate rolurile şi responsabilităţile
atât ale părinţilor, cât şi ale şcolii. Modelele de contracte de parteneriat
şcoală-familie în cadrul Programului SDS sunt prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezenta metodologie.
(4) Înscrierea
în Programul SDS se face pe tot parcursul anului şcolar pentru un Program SDS
care funcţionează deja şi la începerea anului şcolar pentru unul nou. Grupele
pot fi constituite pe clase, pe ani de studiu şi în grupe mixte.
(5) Prezenţa
elevilor la Programul SDS este monitorizată zilnic de către cadrele didactice,
care înştiinţează familia în momentul în care elevul înregistrează absenţe.
(6) Retragerea din Programul SDS se face la cererea
părintelui/tutorilor legali, prin înştiinţare scrisă înaintată unităţii de
învăţământ la care s-a depus cererea de înscriere în program.
CAP. IV
Resurse necesare derulării Programului SDS
ART. 11
Analiza de
nevoi care stă la baza alcătuirii Programului SDS menţionează şi materialele
necesare derulării activităţii, în funcţie de grupul-ţintă. Materialele pot fi
achiziţionate, pot face obiectul unor donaţii sau pot fi proiectate şi
realizate de către echipele pedagogice care sunt implicate în derularea
proiectului. Se recomandă a fi create sau achiziţionate materiale adecvate
grupului-ţintă şi tipurilor de activităţi pentru a asigura un suport
educaţional cât mai eficient.
ART. 12
Utilizarea
resurselor electronice (TV, calculatoare etc.) se face numai pentru atingerea
obiectivelor educaţionale ale Programului SDS şi nu în scop recreativ.
ART. 13
Resursele
umane implicate în derularea Programului SDS pot fi următoarele:
1. personal de
învăţământ:
a) cadre
didactice din şcoală;
b) cadre
didactice din alte unităţi de învăţământ, inclusiv din palate şi cluburi ale
copiilor şi cluburi sportive şcolare;
c) cadre
didactice din centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul de
Resurse şi Asistenţă Educaţională al Municipiului Bucureşti: profesor-psiholog,
consilier şcolar, profesor-logoped, profesor de sprijin, asistent social;
d) personal
didactic auxiliar: bibliotecar, informatician, instructor-animator, instructor
de educaţie extraşcolară, laborant;
e) mediator
şcolar;
f) antrenor
etc.;
2. membri ai
comunităţii (părinţi, reprezentanţi ai autorităţilor locale, specialişti din
diferite domenii, personalităţi locale, membri ai unor organizaţii neguvernamentale
etc.);
3.
reprezentanţi ai partenerilor.
ART. 14
(1) Toate
activităţile din cadrul Programului SDS se derulează fie de către cadrele
didactice, fie sub supravegherea cadrelor didactice, în situaţia în care
activităţile sunt coordonate de personal extern şcolii.
(2) Fiecare
persoană (personal didactic, nedidactic şi auxiliar) are roluri şi
responsabilităţi bine precizate şi stipulate în fişa postului.
ART. 15
Implicarea
personalului din învăţământ se face în următoarele condiţii:
a) pentru
completarea normei de predare (maximum 4 ore pe săptămână), pentru situaţiile
prevăzute la art. 263 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011;
b) ca
activitate cuprinsă în norma didactică de 40 de ore pe săptămână, în afara normei
de predare/postului (cel mult două ore pe săptămână).
ART. 16
În cazul în
care cadrul didactic efectuează orele în cadrul normei didactice de
predare-învăţare-evaluare sau în cadrul normei didactice de 40 ore pe
săptămână, aceste ore nu sunt retribuite suplimentar; în celelalte cazuri,
activitatea desfăşurată în cadrul Programului SDS poate fi retribuită în
condiţiile legii, din sursele de finanţare prevăzute la art. 17.
ART. 17
Finanţarea
programului se poate face:
a) din bugetul
autorităţilor locale;
b) din
programe finanţate din fonduri europene sau naţionale;
c) din
activităţi şcolare şi extraşcolare, donaţii, sponsorizări dedicate, prin
suportul financiar al părinţilor, al organizaţiilor neguvernamentale etc. cu
respectarea legislaţiei în vigoare;
d) din bugetul de stat din care se poate sprijini
financiar Programul SDS pentru elevii proveniţi din grupurile dezavantajate,
potrivit legii.
CAP. V
Parteneriate
ART. 18
(1) La
începutul Programului SDS, unităţile de învăţământ pot încheia acorduri de
parteneriat pentru susţinerea activităţilor din pachetele educaţionale cu
instituţii care pot furniza servicii educaţionale (palate şi cluburi ale
copiilor, cluburi sportive şcolare etc.) şi organizaţii neguvernamentale.
(2) Pentru buna derulare a Programului SDS, unităţile
de învăţământ pot încheia parteneriate, contracte de sponsorizare cu operatori
economici, persoane fizice sau juridice din ţară şi străinătate, cu respectarea
legislaţiei în vigoare.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 19
(1) Proiectul
Programului SDS, care este înaintat spre avizare ISJ/ISMB, precizează sistemul
de monitorizare/evaluare pentru implementarea programului, indicatorii,
criteriile şi instrumentele de evaluare, precum şi o modalitate de urmărire şi
evaluare a progresului făcut de elevii participanţi la Programul SDS.
(2) Proiectul
Programului SDS defineşte structura echipei pedagogice implicate în derularea
programului, responsabilităţile fiecărui membru şi modalităţile de asigurare a
calităţii programului.
ART. 20
În cadrul
fiecărui inspectorat şcolar se nominalizează un inspector şcolar care are rolul
de a monitoriza organizarea şi derularea Programului SDS din ISJ/ISMB.
ART. 21
În unităţile de învăţământ care nu propun, ca ofertă
complementară a şcolii, Programul SDS, nu este permisă închirierea spaţiilor
disponibile unor persoane sau instituţii private pentru organizarea, în regim
privat, a activităţilor de tip "Şcoală după şcoală".
ANEXĂ
la metodologie
- Model -
Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
Inspectoratul
Şcolar .....................................
Unitatea de învăţământ
...................................
CONTRACT
DE PARTENERIAT ŞCOALĂ - FAMILIE
în
cadrul Programului "Şcoala după şcoală"
- învăţământ primar -
I. Părţile
semnatare
1. Unitatea de
învăţământ ..............................., denumită în continuare şcoala, cu
sediul în ............................, str. .............. nr. .........,
reprezentată prin director, prof. ................................,
şi
2.
Părintele/Reprezentantul legal al elevului, doamna/domnul
........................................., cu domiciliul în
............................., str. ................................. nr.
.................................., telefon ................................................
.
II. Scopul
contractului
1. Asigurarea
condiţiilor optime de derulare a procesului de învăţământ în cadrul Programului
"Şcoala după şcoală" prin implicarea şi responsabilizarea părţilor în
educaţia copiilor/elevilor.
2. Şcoala îşi
asumă principala responsabilitate în procesul instructiv-educativ.
3. Părintele
se declară responsabil pentru educarea şi comportamentul copilului, precum şi
pentru colaborarea cu şcoala în scopul atingerii obiectivelor educaţionale.
III.
Obligaţiile părţilor
Pentru
desfăşurarea, la standarde de calitate, a procesului instructiv-educativ,
părţile se angajează, prin voinţa proprie, după cum urmează:
1. Şcoala se
obligă:
a) să respecte
prevederile Metodologiei de organizare a Programului "Şcoala după
şcoală", aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului nr. 5.349/2011;
b) să asigure
spaţiul, cadrul organizatoric şi logistic pentru desfăşurarea procesului
educaţional din cadrul Programului "Şcoala după şcoală", conform
prevederilor legale;
c) să
informeze părintele, în timp util, despre toate schimbările care se produc în
structura Programului "Şcoala după şcoală" (orar, resurse umane
implicate etc.), precum şi despre absenţele elevului;
d) să ofere
servicii educaţionale de calitate, la nivelul standardelor solicitate de
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, pentru fiecare
nivel de studiu/ciclu de şcolarizare;
e) să asigure
un sistem transparent de evaluare a elevului, care să pună în evidenţă evoluţia
acestuia, precum şi măsurile concrete care se iau pentru remedierea
dificultăţilor de învăţare;
f) să asigure
funcţionarea eficientă a echipei pedagogice implicate în educaţia elevului;
g) să asigure
securitatea şi siguranţa elevilor pe perioada prezenţei acestora în spaţiul în
care se derulează Programul "Şcoala după şcoală" (săli de curs, sală
pentru servirea mesei, curtea şcolii etc.), precum şi pe durata deplasărilor
organizate;
h) să
coopereze cu toate instituţiile şi structurile de ale căror servicii
beneficiază şcoala şi de care depinde bunul mers al activităţii din cadrul
Programului "Şcoala după şcoală";
i) să dea
dovadă de respect şi consideraţie în relaţiile cu elevii şi părinţii
acestora/reprezentanţii lor legali, într-un raport de egalitate;
j) să nu
desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa
intimă, privată şi familială a elevului;
k) să trateze
cu profesionalism şi responsabilitate orice situaţie specială legată de
educaţia elevului/copilului;
l) să
stabilească, de comun acord cu părinţii, calendarul întâlnirilor periodice şi
să îl pună în aplicare;
m) să
elibereze, la cerere şi în timp util, orice document şcolar care serveşte
interesului elevului;
n) să asigure
accesul egal la educaţie pentru toţi copiii, cu interzicerea oricărui tip de
discriminare;
o) să
analizeze şi să decidă, prompt şi responsabil, în legătură cu orice solicitare
din partea părintelui/elevului;
p) să asigure
transparenţa tuturor activităţilor derulate, organizate/aprobate de şcoală;
q) să ia în
considerare, să analizeze şi să răspundă oricărei sesizări din partea elevilor
sau a părinţilor referitoare la rele practici în şcoală;
r) să aducă la
cunoştinţa elevilor şi părinţilor prevederile regulamentului intern al şcolii;
s) să încheie
contracte de colaborare cu instituţii/personal calificat care pot/poate
contribui la desfăşurarea unor activităţi cuprinse în Programul "Şcoala
după şcoală";
ş) să explice
clar toate prevederile prezentului contract celeilalte părţi semnatare.
2.
Beneficiarul indirect - Părintele/tutorele legal instituit/reprezentantul legal
al elevului se obligă:
a) să respecte
prevederile Metodologiei de organizare a Programului "Şcoala după
şcoală", aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului nr. 5.349/2011;
b) să îşi
asume responsabilitatea promovării în educaţia elevului/copilului a
principiilor, valorilor şi normelor de conduită susţinute de şcoală;
c) să îşi
asume, împreună cu elevul, responsabilitatea pentru orice faptă a elevului,
desfăşurată în afara şcolii, dar care ar putea prejudicia prestigiul acesteia;
d) să respecte
prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de
învăţământ preuniversitar şi ale regulamentului intern al şcolii;
e) să asigure
frecvenţa zilnică şi ţinuta decentă a elevului la activităţile desfăşurate în
cadrul Programului "Şcoala după şcoală" şi să informeze şcoala de
îndată ce se impune absenţa acestuia de la program;
f) să
informeze şcoala cu privire la orice aspect care poate contribui la
îmbunătăţirea situaţiei şcolare a copilului;
g) să dea curs
solicitării conducerii şcolii, ori de câte ori este necesar, de a lua măsuri cu
privire la conduita sau situaţia şcolară a elevului;
h) să se
prezinte la şcoală, cel puţin o dată pe lună, pentru a discuta cu personalul
didactic despre modul de implicare în activitatea, progresul şi comportamentul
propriului copil;
i) să îi
asigure copilului, în limita posibilităţilor, materialele necesare bunei
desfăşurări a activităţilor şcolare;
j) să trateze
cu respect şi consideraţie şcoala şi pe reprezentanţii acesteia;
k) să
informeze, în scris, conducerea şcolii în cazul retragerii copilului din
Programul "Şcoala după şcoală".
IV. Durata
contractului
Prezentul
contract se încheie pe durata participării la Programul "Şcoala după
şcoală".
V. Alte clauze
Prezentul
contract cuprinde:
1. prevederi
referitoare la eventuala contribuţie financiară a părinţilor pentru
participarea propriului copil la Programul "Şcoala după şcoală"
(particularizate, după caz, la nivelul şcolii);
2. prevederi
referitoare la soluţionarea eventualelor neînţelegeri dintre părţi;
3. prevederi
referitoare la consecinţele nerespectării angajamentelor părţilor;
4. prevederi
referitoare la încetarea contractului;
5. alte prevederi agreate de părţi.
Încheiat astăzi, ..................., în 3 exemplare,
în original, pentru fiecare parte.
Unitatea
şcolară Beneficiarul indirect,
................ ......................
Director,
................
Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
Inspectoratul
Şcolar .....................................
Unitatea de învăţământ
...................................
CONTRACT
DE PARTENERIAT ŞCOALĂ - FAMILIE
în
cadrul Programului "Şcoala după şcoală"
- învăţământ secundar
inferior -
I. Părţile
semnatare
1. Unitatea de
învăţământ ............., denumită în continuare şcoală, cu sediul în
................, str. ............ nr. ....., reprezentată prin director,
prof. ..................
2.
Părintele/Reprezentantul legal al elevului, doamna/domnul
..............................................................., cu domiciliul
în ....................................., str.
................................. nr. .................................,
telefon ..........................,
şi
3. Elevul
............................................................ din Şcoala
.................................., clasa .......................
II. Scopul
contractului
1. Asigurarea
condiţiilor optime de derulare a procesului de învăţământ în cadrul Programului
"Şcoala după şcoală" prin implicarea şi responsabilizarea părţilor în
educaţia copiilor/elevilor
2. Şcoala îşi
asumă principala responsabilitate în procesul instructiv-educativ.
3. Părintele
se declară responsabil pentru educarea şi comportamentul copilului şi pentru
colaborarea cu şcoala în scopul atingerii obiectivelor educaţionale.
III.
Obligaţiile părţilor
Pentru
desfăşurarea, la standarde de calitate, a procesului instructiv-educativ,
părţile se angajează, prin voinţa proprie, după cum urmează:
1. Şcoala se
obligă:
a) să respecte
prevederile Metodologiei de organizare a Programului "Şcoala după
şcoală", aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului nr. 5.349/2011;
b) să asigure
spaţiul, cadrul organizatoric şi logistic pentru desfăşurarea procesului
educaţional din cadrul Programului "Şcoala după şcoală", conform
prevederilor legale;
c) să
informeze părintele, în timp util, despre toate schimbările care se produc în
structura Programului "Şcoala după şcoală" (orar, resurse umane
implicate etc.), precum şi despre absenţele elevului;
d) să ofere
servicii educaţionale de calitate, la nivelul standardelor solicitate de
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, pentru fiecare
nivel de studiu/ciclu de şcolarizare;
e) să asigure
un sistem transparent de evaluare a elevului, care să pună în evidenţă evoluţia
acestuia, precum şi măsurile concrete care se iau pentru remedierea dificultăţilor
de învăţare;
f) să asigure
funcţionarea eficientă a echipei pedagogice implicate în educaţia elevului;
g) să asigure
securitatea şi siguranţa elevilor pe perioada prezenţei acestora în spaţiul în
care se derulează Programul "Şcoala după şcoală" (săli de curs, sală
pentru servirea mesei, curtea şcolii etc.), precum şi pe durata deplasărilor
organizate;
h) să
coopereze cu toate instituţiile şi structurile de ale căror servicii
beneficiază şcoala şi de care depinde bunul mers al activităţii din cadrul
Programului "Şcoala după şcoală";
i) să dea
dovadă de respect şi consideraţie în relaţiile cu elevii şi părinţii
acestora/reprezentanţii lor legali, într-un raport de egalitate;
j) să nu
desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa
intimă, privată şi familială a elevului;
k) să trateze
cu profesionalism şi responsabilitate orice situaţie specială legată de
educaţia elevului/copilului;
l) să
stabilească, de comun acord cu părinţii, calendarul întâlnirilor periodice şi
să îl pună în aplicare;
m) să elibereze,
la cerere şi în timp util, orice document şcolar care serveşte interesului
elevului;
n) să asigure
accesul egal la educaţie pentru toţi copiii, cu interzicerea oricărui tip de
discriminare;
o) să
analizeze şi să decidă, prompt şi responsabil, în legătură cu orice solicitare
din partea părintelui/elevului;
p) să asigure
transparenţa tuturor activităţilor derulate, organizate/aprobate de şcoală;
q) să ia în
considerare, să analizeze şi să răspundă oricărei sesizări din partea elevilor
sau a părinţilor referitoare la rele practici în şcoală;
r) să aducă la
cunoştinţa elevilor şi părinţilor prevederile regulamentului intern al şcolii;
s) să încheie
contracte de colaborare cu instituţii/personal calificat care pot/poate
contribui la desfăşurarea unor activităţi cuprinse în Programul "Şcoala
după şcoală";
ş) să explice
clar toate prevederile prezentului contract celorlalte două părţi semnatare.
2.
Beneficiarul indirect - părintele/tutorele legal instituit/reprezentantul legal
al elevului se obligă:
a) să respecte
prevederile Metodologiei de organizare a Programului "Şcoala după
şcoală", aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului nr. 5.349/2011;
b) să îşi
asume responsabilitatea promovării în educaţia elevului/copilului a
principiilor, valorilor şi normelor de conduită susţinute de şcoală;
c) să îşi
asume, împreună cu elevul, responsabilitatea pentru orice faptă a elevului,
desfăşurată în afara şcolii, dar care ar putea prejudicia prestigiul acesteia;
d) să respecte
prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de
învăţământ preuniversitar şi ale regulamentului intern al şcolii;
e) să asigure
frecvenţa zilnică şi ţinuta decentă a elevului la activităţile desfăşurate în
cadrul Programului "Şcoala după şcoală" şi să informeze şcoala de
îndată ce se impune absenţa acestuia de la program;
f) să
informeze şcoala cu privire la orice aspect care poate contribui la
îmbunătăţirea situaţiei şcolare a copilului;
g) să dea curs
solicitării conducerii şcolii, ori de câte ori este necesar, de a se lua măsuri
cu privire la conduita sau situaţia şcolară a elevului;
h) să se
prezinte la şcoală, cel puţin o dată pe lună, pentru a discuta cu personalul
didactic despre modul de implicare în activitatea, progresul şi comportamentul
propriului copil;
i) să îi
asigure copilului, în limita posibilităţilor, materialele necesare bunei
desfăşurări a activităţilor şcolare;
j) să trateze
cu respect şi consideraţie şcoala şi pe reprezentanţii acesteia;
k) să
informeze, în scris, conducerea şcolii în cazul retragerii copilului din
Programul "Şcoala după şcoală".
3.
Beneficiarul direct - elevul se obligă:
a) să respecte
şcoala, însemnele şi personalul acesteia, precum şi pe colegii săi;
b) să aibă un
comportament care să nu afecteze sănătatea, securitatea, demnitatea şi
libertatea celorlalte persoane din şcoală;
c) să
participe zilnic, conform programului orar, la activităţile din cadrul
Programului "Şcoala după şcoală";
d) să respecte
prevederile regulamentului intern şi ale Regulamentului de organizare şi
funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;
e) să păstreze
în bună stare bunurile şcolii şi să folosească cu grijă materialele puse la
dispoziţia sa de către şcoală;
f) să aibă o
ţinută vestimentară/personală şi o conduită decentă, neprovocatoare, neagresivă
şi neostentativă.
IV. Durata
contractului
Prezentul
contract se încheie pe durata participării la Programul "Şcoala după
şcoală".
V. Alte clauze
Prezentul
contract cuprinde:
1. prevederi
referitoare la eventuala contribuţie financiară a părinţilor pentru
participarea propriului copil la Programul "Şcoala după şcoală"
(particularizate, după caz, la nivelul şcolii);
2. prevederi
referitoare la soluţionarea eventualelor neînţelegeri dintre părţi;
3. prevederi
referitoare la consecinţele nerespectării angajamentelor părţilor;
4. prevederi
referitoare la încetarea contractului;
5. alte prevederi agreate de părţi.
Încheiat astăzi, ..................., în 3 exemplare,
în original, pentru fiecare parte.
Unitatea
şcolară Beneficiarul indirect, Beneficiarul direct,
................ .....................
...................
Director,
..............
--------
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu