Actele normative de baza care reglementeaza profesia de consilier juridic
Legea nr. 514 din 28 noiembrie 2003 privind organizarea şi
exercitarea profesiei de consilier juridic (actualizata până la data de 30
iunie 2006*)
EMITENT: PARLAMENTUL
Data Intrarii in
vigoare: 30 Iunie 2006
Parlamentul
României adopta prezenta lege.
CAP. I
Dispozitii
generale
ART. 1
Consilierul juridic asigura apararea drepturilor
şi intereselor legitime ale statului, ale autorităţilor publice centrale şi
locale, ale instituţiilor publice şi de interes public, ale celorlalte persoane
juridice de drept public, precum şi ale persoanelor juridice de drept privat,
în slujba cărora se află şi în conformitate cu Constitutia şi
legile tarii.
ART. 2
Consilierul juridic poate să fie numit în functie
sau angajat în muncă, în condiţiile legii.
ART. 3
(1) Consilierul juridic numit în functie are
statutul functionarului, potrivit functiei şi categoriei acesteia.
(2) Consilierul juridic angajat în munca are
statut de salariat.
ART. 4
Consilierul juridic în activitatea sa asigura
consultanţă şi reprezentarea autorităţii sau institutiei publice în serviciul
careia se afla ori a persoanei juridice cu care are raporturi de muncă, apara
drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu
autorităţile publice, instituţiile de orice natura, precum şi cu orice persoană
juridica sau fizica, română sau străină, în condiţiile legii şi ale
regulamentelor specifice unităţii, avizeaza şi contrasemnează actele cu
caracter juridic.
ART. 5
Consilierii juridici pot constitui asociaţii
profesionale în scopul apararii şi promovarii intereselor profesionale, în
condiţiile legii privind asocierea şi constituirea persoanelor juridice.
ART. 6
Consilierii juridici au drepturile şi obligaţiile
prevăzute de lege potrivit statutului profesional şi reglementarilor legale
privind persoana juridica în serviciul careia se afla sau cu care are raporturi
de muncă.
ART. 7
Activitatea
de consilier juridic este considerata vechime în munca juridica în functiile de
magistrat, avocat, notar public sau alte functii juridice, potrivit
dispoziţiilor legale specifice fiecareia dintre aceste profesii.
CAP. II
Dobandirea
şi încetarea calităţii de consilier juridic
ART. 8
Poate fi consilier juridic acela care indeplineste
urmatoarele condiţii:
a) este cetatean român şi are domiciliul în
România;
b) are exercitiul drepturilor civile şi politice;
c) este licentiat al unei facultati de drept;
d) este apt din punct de vedere medical pentru
exercitarea profesiei; aceasta condiţie se dovedeste cu certificat medical
eliberat în condiţiile legii;
e) nu se
afla în vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevăzute de prezenta lege.
ART. 8^1
(1) Cetateanul unui stat membru al Uniunii
Europene sau al Spatiului Economic European poate exercita profesia de consilier
juridic în România, dacă indeplineste condiţiile prevăzute de lege, mai puţin
cea prevăzută la art. 8 lit. a).
(2) Persoana prevăzută la alin. (1), care a
dobândit calificarea de consilier juridic în statul membru de origine sau de
provenienţă, poate solicita oricand recunoasterea diplomelor, în vederea
admiterii în profesia de consilier juridic şi a practicarii acesteia în
România.
(3) În vederea recunoasterii diplomelor în
România, solicitantul va trebui sa sustina, la alegere, un examen de verificare
a cunoştinţelor sau să efectueze un stagiu de 3 ani în domeniul dreptului
românesc.
(4) Ministerul Justiţiei va stabili conţinutul şi
modul de desfăşurare a examenului sau a stagiului prevăzut la alin. (3).
(5) Persoana prevăzută la alin. (1), care exercită
profesia de consilier juridic în România, poate desfăşura aceleasi activităţi
profesionale ca şi consilierul juridic român.
(6) Prevederile prezentului articol se completeaza
cu dispozitiile Legii nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor şi
calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu
modificările ulterioare.
-------------
Art. 8^1 a
fost introdus de articolul unic din LEGEA nr. 246 din 22 iunie 2006, publicată
în MONITORUL OFICIAL nr. 556 din 27 iunie 2006.
ART. 9
Este nedemn de a fi consilier juridic:
a) cel care a fost condamnat definitiv pentru
savarsirea unei infractiuni de natura a aduce atingere profesiei de consilier
juridic;
b) cel care, în exercitarea profesiei de consilier
juridic, a savarsit abuzuri prin care au fost incalcate drepturi şi libertati
fundamentale ale omului, stabilite prin hotărâre judecătorească irevocabila;
c) cel care este declarat nedemn pentru alte cauze
de lege.
ART. 10
Exercitarea profesiei de consilier juridic este
incompatibila cu:
a) calitatea de avocat;
b) activităţile care lezeaza demnitatea şi
independenta profesiei de consilier juridic sau bunele moravuri;
c) orice alta profesie autorizata sau salarizata
în tara sau în strainatate;
d) functia şi activitatea de
administrator sau lichidator în cadrul procedurilor de reorganizare şi
lichidare judiciara;
e) activitatea publicistica salarizata;
f) alte incompatibilităţi prevăzute de lege sau
rezultate din conflict de interese, în condiţiile legii.
ART. 11
Exercitarea profesiei de consilier juridic este
compatibila cu:
a) activitatea didactica universitara şi de
cercetare juridica, activitatea literara, culturala şi publicistica
nesalarizata;
b) functia de arbitru, mediator sau expert, în
condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor legale privind conflictul de
interese;
c) participarea la comisii de studii, de intocmire
a proiectelor de reglementari juridice.
ART. 12
(1) La debutul exercitarii profesiei, consilierul
juridic efectueaza obligatoriu un stagiu de pregatire profesionala cu durata de
2 ani, perioada în care are calitatea de consilier juridic stagiar.
(2) Condiţiile efectuării stagiului, asigurarea
consilierului juridic indrumator, definitivarea şi celelalte condiţii din perioada
stagiului sunt cele prevăzute în legea pentru exercitarea profesiei de avocat
şi statutul profesional al acesteia, care se aplică în mod corespunzător.
(3) De asemenea, în ceea ce priveste definitivarea
în functia de consilier juridic, pe baza vechimii în celelalte profesii
juridice, se aplică în mod corespunzător prevederile Legii nr. 51/1995 pentru
organizarea şi exercitarea profesiei de avocat.
(4) Drepturile şi obligaţiile consilierului
juridic stagiar sunt cele prevăzute în actul de numire sau în contractul de
muncă, inclusiv toate celelalte drepturi ale functiei, pe perioada stagiului.
ART. 13
(1) Consilierul juridic stagiar poate pune
concluzii la judecatorie şi la tribunale ca instanţa de fond, la organele de
urmărire penala, precum şi la celelalte organe administrative cu atribuţii
jurisdictionale.
(2) Consilierul juridic definitiv poate pune
concluzii la instantele judecătorești de toate gradele, la organele de urmărire
penala, precum şi la toate autorităţile şi organele administrative cu atribuţii
jurisdictionale.
ART. 14
Consilierul juridic este obligat ca, în
concluziile orale sau scrise, sa sustina cu demnitate şi competenţa drepturile
şi interesele legitime ale autorităţii sau persoanei juridice pe care o
reprezinta şi să respecte normele de deontologie profesionala prevăzute în
legea pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat şi statutul acestei
profesii.
ART. 15
Evidentele activităţii consilierului juridic,
actele şi documentele sunt tinute de acesta, potrivit reglementarilor privind
activitatea persoanei juridice în slujba careia se afla.
ART. 16
Consilierul juridic este obligat să respecte
dispozitiile legale privitoare la interesele contrare în aceeasi cauza sau în
cauze conexe ori la conflictul de interese pe care persoana juridica ce o
reprezinta le poate avea; el este, de asemenea, obligat să respecte secretul şi
confidentialitatea activităţii sale, în condiţiile legii.
ART. 17
Consilierul juridic raspunde juridic pentru
incalcarea obligaţiilor profesionale, potrivit legii şi reglementarilor
specifice ale domeniului activităţii persoanei juridice în slujba careia se
afla.
ART. 18
Autorităţile şi persoanele juridice de drept
public sau privat, care încadrează consilieri juridici debutanti, beneficiaza
de reglementarile financiare favorabile prevăzute de lege.
ART. 19
Consilierii
juridici din structurile administraţiei publice judetene şi locale sunt
obligati sa acorde consultanţă şi asistenţa juridica, la cerere, consiliilor
comunale şi primariilor, iar reprezentarea acestora se poate face pe baza
delegatiei emise de primar.
CAP. III
Organizarea
şi protectia profesiei de consilier juridic
ART. 20
(1) În condiţiile prevăzute la art. 5, consilierii
juridici se pot asocia în structuri judetene, pe ramuri sau domenii de
activitate, potrivit intereselor profesionale, şi, după caz, la nivel naţional,
cu respectarea legii privind asociaţiile şi fundatiile.
(2) Formele de asociere şi organizare la nivel
judetean şi la nivel naţional sunt stabilite prin statutul asociaţiei, cerut de
lege.
(3) Constituirea asocierilor profesionale are la
baza principiile constitutionale ale dreptului de asociere şi reglementarile
legale privind asocierea şi constituirea de persoane juridice.
ART. 21
Asociaţia profesionala a consilierilor juridici
tine evidenta acestora în condiţii similare evidentei barourilor de avocati.
ART. 22
(1) Consilierul juridic raspunde disciplinar
pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi şi ale reglementarii legale
privind activitatea persoanei juridice în slujba careia se afla.
(2) Constatarea abaterii disciplinare, cercetarea
acesteia, procedura de judecată şi sanctiunile disciplinare sunt cele prevăzute
în reglementarea specifică persoanei juridice în slujba careia se afla
consilierul juridic.
(3) Autoritatea disciplinara poate fi sesizata de
persoana vatamata sau, după caz, de asociaţia profesionala.
ART. 23
În
activitatea sa profesionala consilierul juridic se bucura de protectia legii,
în condiţiile prevăzute de legea pentru organizarea şi exercitarea profesiei de
avocat.
CAP. IV
Dispozitii
tranzitorii şi finale
ART. 24
(1) Prezenta lege intră în vigoare la 3 zile de la
data publicarii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, autorităţile publice, instituţiile şi toate celelalte
persoane juridice de drept public sau privat vor opera modificările prevăzute
de prezenta lege în incadrarea şi stabilirea statutului, a drepturilor şi
obligaţiilor consilierilor juridici pe care îi au numiti sau angajaţi în slujba
lor.
ART. 25
(1) Asociaţiile profesionale se vor înfiinţa şi
statutele acestora se vor adopta în termen de 90 de zile de la data intrarii în
vigoare a prezentei legi.
(2) Pe data intrarii în vigoare a prezentei legi,
asociaţiile profesionale existente ale jurisconsultilor şi consilierilor
juridici îşi inceteaza activitatea.
ART. 26
Evidentele consilierilor juridici şi actualizarea
permanenta a acestora se vor realiza de către asociaţiile profesionale la
sfârşitul fiecarui an şi se vor comunică prefecturii, consiliului judetean,
instanţelor judecătorești, organelor de urmărire penala şi baroului din judeţul
respectiv.
ART. 27
Pe data
intrarii în vigoare a prezentei legi se abroga Decretul nr. 143/1955 privitor
la organizarea şi functionarea oficiilor juridice, publicat în Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 8 din 30 aprilie 1955, cu modificările ulterioare,
precum şi orice alte dispozitii contrare.
Această
lege a fost adoptata de Senat în sedinta din 22 mai 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE
SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA
Această
lege a fost adoptata de Camera Deputatilor în sedinta din 4 noiembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucureşti, 28 noiembrie 2003. Nr. 514.
Statutul
profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și
completările ulterioare
(actualizat până la data de 20 iunie 2014*)
EMITENT: UNIUNEA COLEGIILOR
CONSILIERILOR JURIDICI DIN ROMÂNIA
Data
Intrarii in vigoare: 20 Iunie 2014
*) Forma
actualizată a acestui act normativ până la data de 20 iunie 2014 este realizată
prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către:
HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012.
**) NOTĂ:
Potrivit
art. III din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL
nr. 452 din 20 iunie 2014, începând cu data de 1 mai 2012 se implementează
noile însemne, prin utilizarea în mod unitar a acestora de către O.C.J.R. şi
Colegiile teritoriale membre ale O.C.J.R. şi, implicit, de către consilierii
juridici înscrişi pe Tablourile ţinute de către Colegiile teritoriale membre
ale O.C.J.R.
În temeiul
Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier
juridic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 867 din 5
decembrie 2003, al prevederilor art. 9, 40, 41 şi 45 din Constituţie,
republicată,
Congresul
Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din România adoptă prezentul
statut.
I. DISPOZIŢII GENERALE
ART. 1
Profesia de
consilier juridic face parte din categoria profesiilor juridice, se organizează
ca un corp profesional şi se exercită conform prevederilor Legii nr. 514/2003
privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic şi
prevederilor prezentului statut.
ART. 2
Profesia de
consilier juridic este independentă şi organizată autonom, fiind exercitată
integrat în sistemul de justiţie românesc.
ART. 3
Profesia de
consilier juridic se exercită personal de către consilierul juridic înscris pe
Tabloul profesional al consilierilor juridici definitivi sau stagiari, denumit
în continuare Tablou, ţinut de către Colegiile Consilierilor Juridici din
România.
ART. 4
Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se supune
numai Constituţiei, legii, codului de deontologie profesională şi prezentului
statut al profesiei.
ART. 5
În exercitarea profesiei şi în legătură cu aceasta,
consilierul juridic este independent profesional şi nu poate fi supus nici unei
îngrădiri sau presiuni de orice tip, acesta fiind protejat de lege împotriva
acestora.
ART. 6
Consilierul
juridic asigură apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale statului, ale
autorităţilor publice centrale şi locale, ale instituţiilor publice şi de
interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum şi ale
persoanelor juridice de drept privat şi ale celorlalte entităţi interesate în
conformitate cu Constituţia şi cu legile ţării.
ART. 7
Relaţia profesională dintre consilierul juridic şi
beneficiarul serviciilor sale se bazează pe onestitate, probitate,
corectitudine, confidenţialitate şi independenţa opiniilor profesionale.
ART. 8
În activitatea
sa, consilierul juridic asigură:
- consultanţa,
asistenţa şi reprezentarea autorităţii sau a instituţiei publice ori a
persoanei juridice în favoarea căreia exercită profesia, apără drepturile şi
interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autorităţile publice,
instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană juridică sau fizică,
română ori străină;
- avizarea şi contrasemnarea actelor
cu caracter juridic în condiţiile legii.
ART. 9
Activitatea de consilier juridic este considerată
vechime în muncă juridică în funcţiile de magistrat, avocat, notar public sau
în alte funcţii juridice, potrivit dispoziţiilor legale specifice fiecăreia
dintre aceste profesii.
II. CONSILIERUL JURIDIC
1. Realizarea
profesiei
ART. 10
a) Activitatea profesională a consilierului
juridic se realizează prin:
- consultaţii
şi cereri cu caracter juridic în toate domeniile dreptului;
- redactarea
de opinii juridice cu privire la aspecte legale ce privesc activitatea
acesteia;
- redactarea
proiectelor de contracte, precum şi negocierea clauzelor legale contractuale;
- asistenţa,
consultanţa şi reprezentarea juridică a persoanelor juridice şi a altor
entităţi interesate;
- redactarea
de acte juridice, atestarea identităţii părţilor, a consimţământului, a
conţinutului şi a datei actelor încheiate, care privesc persoana juridică în
favoarea căreia consilierul juridic exercită profesia;
- avizarea şi
contrasemnarea actelor cu caracter juridic;
- verificarea
legalităţii actelor cu caracter juridic şi administrativ primite spre avizare;
- semnarea la
solicitarea conducerii, în cadrul reprezentării, a documentelor cu caracter
juridic emanate de la persoana juridică sau de la instituţia publică
reprezentată;
b) 1. avizele pentru legalitate şi conformitate
vor fi însoţite de semnătura şi parafa profesională;
2. parafa
profesională individuală va cuprinde în mod obligatoriu următoarele
elemente:
- denumirea "COLEGIUL
CONSILIERILOR JURIDICI" (teritorial - JUDEŢ);
- sigla "COLEGIUL
CONSILIERILOR JURIDICI" (teritorial - JUDEŢ);
- numele şi prenumele consilierului
juridic, însoţite de menţiunea S (stagiar) sau D (definitiv), după caz;
- codul unic de identificare,
format din 2+4 (patru) cifre, alocat în ordinea înscrierii în Tablou, cod unic
de înregistrare ce nu va mai putea fi realocat (primele două cifre reprezintă
judeţul);
c) în
condiţiile în care actul juridic supus avizării pentru legalitate nu este
conform legii, consilierul juridic va formula un raport de neavizare în care va indica neconcordanţa acestuia cu
normele legale, în vederea refacerii actului;
d) consilierul juridic, indiferent de forma în
care îşi desfăşoară activitatea profesională, se subordonează, numai pe linie
administrativă, persoanei juridice în favoarea căreia îşi exercită profesia.
ART. 11
Dreptul la opinie profesională a consilierului juridic este garantat.
ART. 12
Consilierul juridic poate reprezenta gratuit în
justiţie rudele sale, ale soţului/soţiei, până la gradul IV inclusiv.
ART. 13
a) În exercitarea profesiei şi în legătură cu aceasta, consilierul juridic
este obligat să păstreze secretul profesional privitor la cauza ce i-a fost
încredinţată, cu excepţia cazurilor prevăzute expres de lege.
b) Pentru activitatea depusă, consilierul juridic
are dreptul să fie remunerat conform prevederilor formei scrise a raportului
juridic care stă la baza exercitării profesiei faţă de beneficiar.
c) În scopul asigurării secretului
profesional, actele şi lucrările cu caracter profesional aflate asupra
consilierului juridic sau la locul de exercitare a profesiei sunt inviolabile.
Percheziţionarea consilierului juridic, a domiciliului ori a biroului său nu
poate fi făcută decât de procuror, în temeiul unui mandat emis în condiţiile
legii. Nu vor putea fi ascultate şi înregistrate, cu nici un fel de mijloace
tehnice, convorbirile telefonice ale consilierului juridic şi nici nu va putea
fi interceptată şi înregistrată corespondenţa cu caracter profesional, decât în
condiţiile şi cu procedura prevăzute de lege.
2.
Dobândirea calităţii de consilier juridic
A.
Primirea în profesie
ART. 14
Poate fi consilier juridic persoana care
îndeplineşte următoarele condiţii:
a) este cetăţean român şi are domiciliul în
România;
b) are exerciţiul drepturilor civile şi politice;
c) este licenţiată a unei facultăţi de drept;
d) este aptă din punct de vedere medical pentru
exercitarea profesiei; această condiţie se dovedeşte cu certificat medical
eliberat în condiţiile legii;
e) nu se află în vreunul dintre cazurile de
nedemnitate prevăzute de Legea nr. 514/2003.
ART. 15
Înscrierea în profesia de consilier juridic se
face în mod individual, pe baza unei cereri adresate Colegiului Consilierilor
Juridici pe a cărui rază teritorială domiciliază, conform regulamentului şi
statutului fiecărui colegiu teritorial.
ART. 16
(1) Cererea de înscriere în profesie va fi
însoţită de acte care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 8, 9
şi 10 din Legea nr. 514/2003, respectiv: copii ale actului de identitate, ale
actelor de stare civilă, ale certificatului de naştere, copie legalizată a
diplomei de studii, cazierul judiciar, certificatul medical, două fotografii
color pentru "Legitimaţia de consilier juridic" şi declaraţie pe
propria răspundere că îndeplineşte condiţiile legale pentru dobândirea şi
exercitarea profesiei de consilier juridic şi că nu este înscris în alt colegiu
sau asociaţie profesională a consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial verifică îndeplinirea
condiţiilor generale şi speciale prevăzute de legea şi statutul profesiei şi
avizează admiterea în colegiul respectiv.
(3) După aprobarea cererii, solicitantului i se va
elibera decizia de înscriere în profesie, conform vechimii sale în activităţi
juridice.
(4) Taxele de înscriere se vor stabili de către
fiecare colegiu teritorial.
ART. 17
La
primirea în corpul profesional, consilierul juridic depune următorul jurământ:
"În numele Legii, Onoarei şi
Adevărului Jur să respect Constituţia şi legile ţării, să-mi exercit profesia independent,
cu demnitate şi probitate şi să păstrez secretul profesional.
Aşa
să-mi ajute Dumnezeu!"
B.
Demnitatea profesională
ART. 18
Este nedemn de a fi consilier juridic acela care:
a) a fost condamnat definitiv pentru săvârşirea
unei infracţiuni de natură a aduce atingere profesiei de consilier juridic;
b) în exercitarea profesiei de consilier juridic a
săvârşit abuzuri prin care au fost încălcate drepturi şi libertăţi fundamentale
ale omului, stabilite prin hotărâre judecătorească irevocabilă;
c) este
declarat nedemn, pentru alte cauze, de lege.
C.
Incompatibilitate şi compatibilitate
ART. 19
Exercitarea profesiei de consilier juridic este
incompatibilă cu:
a) calitatea de avocat;
b) activităţile care lezează demnitatea şi
independenţa profesiei de consilier juridic sau bunele moravuri;
c) alte profesii autorizate sau salarizate;
d) funcţia şi activitatea de
administrator sau de lichidator în cadrul procedurilor de reorganizare şi
lichidare judiciară;
e) activitatea publicistică
salarizată;
f) alte incompatibilităţi prevăzute
de lege sau rezultate din situaţia de conflict de interese, în condiţiile
legii.
ART. 20
Exercitarea profesiei de consilier
juridic este compatibilă cu:
a) activitatea didactică
universitară şi de cercetare;
b) funcţia de arbitru, mediator sau
expert, în condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor legale privind
conflictul de interese;
c) participarea la comisii de
studii, de întocmire a proiectelor de reglementări juridice;
d) orice altă activitate
profesională care nu încalcă situaţiile de incompatibilitate şi de nedemnitate;
e)
calitatea de asociat, acţionar, administrator, cenzor la oricare dintre formele
de organizare juridică prevăzute de lege.
D.
Situaţii speciale cumulative. Societatea profesională
ART. 21
Persoana juridică înfiinţată în baza
Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, constituită de
către unul sau mai mulţi consilieri juridici înscrişi în Tabloul ţinut de
colegiile teritoriale, are caracter de societate profesională. În conformitate
cu normele deontologice şi de etică profesională şi cu prezentul statut, aceste
societăţi profesionale nu pot funcţiona în lipsa avizului de principiu dat de
colegiul teritorial pe a cărui rază îşi au sediul, care va verifica, în
principal, următoarele:
- calitatea de consilier juridic,
conform legii şi statutului profesiei, a asociatului
unic/asociaţilor/acţionarilor;
- obiectul de activitate să fie
unic, respectiv activităţi juridice (consultanţă şi reprezentare juridică,
exclusiv activităţi atribute speciale ale altor profesii juridice) cod CAEN
7411. În urma dobândirii personalităţii juridice şi a obţinerii autorizaţiilor
de funcţionare, a avizului Colegiului, societatea profesională, prin grija
acestuia, va fi înregistrată obligatoriu în partea cu destinaţie specială,
respectiv Societăţi Profesionale, din Tabloul ţinut de colegiul teritorial.
Orice
modificare adusă actelor constitutive ale acestor societăţi va trebui adusă la
cunoştinţă colegiului teritorial în a cărui rază acestea îşi au sediul.
E.
Dovedirea calităţii de consilier juridic
ART. 22
(1) Calitatea de consilier juridic - cu drept de
exercitare a profesiei se dovedeşte cu "Legitimaţia de consilier
juridic" şi insigna profesiei, eliberate de fiecare colegiu consilierului
juridic înscris în Tabloul Colegiului.
(2) Actele juridice redactate şi contrasemnate de
consilierul juridic vor purta parafa acestuia, iar cele avizate pentru
legalitate vor purta parafa şi semnătura acestuia.
(3)
Modelul legitimaţiei de consilier juridic, cu însemnele corpului profesional,
insigna şi parafa de avizare pentru legalitate sunt adoptate de Congresul
Colegiilor Consilierilor Juridici din România.
F. Stagiul
profesional
ART. 23
(1) La debutul exercitării profesiei, consilierul
juridic efectuează, în mod obligatoriu, un stagiu de pregătire profesională,
perioadă în care are calitatea de consilier juridic stagiar.
(2) Stagiul reprezintă perioada premergătoare
definitivării în profesia de consilier juridic şi are drept scop pregătirea
profesională a consilierului juridic la începutul exercitării profesiei.
(3) Stagiul la debutul în profesie este
obligatoriu şi efectiv.
(4) În timpul stagiului, consilierul juridic va
avea calitatea de consilier juridic stagiar.
(5) Durata stagiului este de 2 ani. Consiliul
colegiului teritorial, în mod excepţional şi numai după verificarea raportului
făcut de şeful Biroului de îndrumare profesională, împreună cu consilierul
juridic îndrumător, precum şi cu consilierul juridic care sprijină cererea de
admitere în colegiu pe baza unei activităţi profesionale meritorii, poate
aproba reducerea perioadei de stagiu. Această reducere nu poate fi mai mare de 6 (şase) luni calendaristice.
(6) Stagiul se suspendă în perioada neexercitării
profesiei.
(7) Perioada de stagiu efectuată înainte de data
suspendării se ia în calcul pentru îndeplinirea stagiului.
(8) Drepturile şi obligaţiile administrative ale
consilierului juridic stagiar sunt prevăzute în actul de decizie în baza căruia
exercită profesia, beneficiind de toate celelalte drepturi ale funcţiei pe
perioada stagiului.
(9) Consilierul juridic stagiar poate pune
concluzii la judecătorie şi la tribunale ca instanţă de fond, la organele de
urmărire penală, precum şi la celelalte organe administrative cu atribuţii
jurisdicţionale.
(10) Consilierul juridic îndrumător este obligat
să prezinte Consiliului colegiului teritorial, la sfârşitul perioadei de
stagiu, un raport de activitate asupra modului în care stagiarul şi-a
îndeplinit în mod efectiv îndatoririle profesionale.
(11) Asigurarea consilierului juridic îndrumător
Poate îndeplini calitatea de consilier juridic
îndrumător numai consilierul juridic definitiv şi care se bucură de o reputaţie
profesională neştirbită.
(12) Definitivarea
După efectuarea stagiului consilierul juridic
stagiar va susţine examenul de definitivare.
Comisia de examinare după definitivat eliberează
candidatului "Certificatul de promovare a examenului de definitivat"
în baza căruia acesta este înscris pe Tablou cu menţiunea
"definitiv".
Taxa pentru susţinerea examenului de definitivat
se stabileşte de către fiecare colegiu teritorial.
(13) Definitivarea în profesia de consilier
juridic pe baza vechimii în celelalte funcţii juridice
Poate fi primit în profesie, în calitate de
consilier juridic definitiv, cel care anterior sau la data primirii a îndeplinit
funcţia de avocat, magistrat ori notar definitiv sau a îndeplinit alte funcţii
juridice, potrivit dispoziţiilor legale specifice fiecăreia dintre aceste
profesii, cel puţin 5 ani.
(14) Raportul dintre consilierul juridic definitiv
- îndrumător şi consilierul juridic stagiar este de conlucrare profesională, în
baza unui contract de îndrumare în formă scrisă.
Condiţiile efectuării stagiului şi ale
definitivatului sunt conform Legii nr. 514/2003
şi vor fi prevăzute în regulamentele
Comisiei metodologice a Ordinului Consilierilor Juridici din România
(O.C.J.R.).
---------
Alin. (14)
al art. 23 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17
martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin
înlocuirea unei sintagme.
G.
Interdicţii
ART. 24
(1) Consilierul juridic nu poate asista sau
reprezenta părţi cu interese contrare în aceeaşi cauză sau în cauze conexe şi
nu poate pleda împotriva părţii care l-a consultat mai înainte în legătură cu
aspectele litigioase ale pricinii.
(2) Consilierul juridic nu poate fi ascultat ca
martor şi nu poate furniza relaţii nici unei autorităţi sau persoane cu privire
la cauza care i-a fost încredinţată, decât dacă are dezlegarea prealabilă,
expresă şi scrisă din partea părţii în cauză, în condiţiile legii.
(3) Calitatea de martor are întâietate faţă de
calitatea de consilier juridic, cu privire la faptele şi împrejurările pe care
acesta le-a cunoscut înainte de a fi devenit apărător al vreunei părţi în
cauză.
(4) Dacă a fost ascultat ca martor, consilierul
juridic nu mai poate desfăşura nici o activitate profesională în acea cauză.
(5)
Consilierul juridic nu poate îndeplini funcţia de expert, interpret sau
traducător în cauza în care este angajat.
3.
Exercitarea profesiei
ART. 25
În scopul asigurării, garantării şi protejării
dreptului neîngrădit la muncă, conform art. 3 din Legea nr. 53/2003 Codul
muncii şi art. 41 şi 45 din Constituţie, republicată, consilierul juridic îşi
poate exercita profesia la alegere, în oricare dintre formele prevăzute de lege
şi de statutul profesiei, cu respectarea prevederilor privind compatibilitatea
şi incompatibilitatea în exercitarea acesteia.
ART. 26
(1) Consilierul juridic este liber să aleagă şi să
schimbe în orice moment opţiunea sa pentru exercitarea profesiei.
(2) Consilierul juridic definitiv sau stagiar, în
vederea exercitării profesiei, se va înscrie pe Tabloul ţinut de colegiul
teritorial.
(3) Consilierul juridic este obligat să anunţe în
scris conducerea colegiului teritorial din care face parte despre orice
intenţie de modificare a opţiunii sale privind exercitarea profesiei.
ART. 27
Tabloul anual
(1) Colegiul teritorial are obligaţia să
întocmească anual Tabloul, cu menţionarea numelui şi a prenumelui, codului unic
de înregistrare, a poziţiei profesionale, respectiv stagiar sau definitiv,
precum şi a situaţiei în ceea ce priveşte exercitarea profesiei (exclus,
suspendat etc.).
(2) Prin grija colegiului teritorial, Tabloul
anual şi modificările intervenite sunt comunicate O.C.J.R. şi instituţiilor
prevăzute de lege.
---------
Alin. (2)
al art. 27 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17
martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin
înlocuirea unei sintagme.
ART. 28
(1) Consiliul colegiului teritorial emite hotărâri
de trecere pe Tablou a consilierilor juridici incompatibili, la cerere sau din
oficiu, iar reînscrierea pe Tablou se face la cerere, după încetarea stării de
incompatibilitate.
(2) Taxele de reînscriere pe Tablou se stabilesc
de Consiliul colegiului teritorial.
ART. 29
(1) Consilierii juridici care la data intrării în
vigoare a Legii nr. 514/2003 au debutat în profesie, indiferent de vechimea în
activitatea juridică, sunt trecuţi pe Tablou cu menţiunea
"definitiv".
(2) Consilierii juridici care de la data intrării
în vigoare a Legii nr. 514/2003 nu pot face dovada debutului în profesie
anterior acestei date sunt trecuţi pe Tablou cu menţiunea "stagiar".
(3) Licenţiatul unei facultăţi de drept care
solicită înscrierea în profesia de consilier juridic şi are o vechime de
minimum 5 ani în alte profesii juridice
va fi trecut pe Tablou cu menţiunea "definitiv".
ART. 30
Încetarea calităţii de consilier juridic
(1) Încetarea exercitării profesiei de consilier
juridic are loc în următoarele situaţii:
a) prin renunţare scrisă la exercitarea profesiei;
b) prin deces;
c) dacă împotriva consilierului juridic s-a luat
măsura excluderii din profesie.
(2) În toate situaţiile de încetare a exercitării
profesiei de consilier juridic, acesta nu va mai putea folosi legitimaţia de
consilier juridic, insigna, ştampilele şi roba.
ART. 31
Suspendarea exercitării profesiei de consilier
juridic
(1) Exercitarea profesiei de consilier juridic se
suspendă în următoarele situaţii:
a) în caz de incompatibilitate;
b) pe perioada de interdicţie de a exercita
activităţile profesionale, dispusă prin hotărâre judecătorească sau
disciplinară;
c) în caz de neplată a taxelor şi a contribuţiilor
profesionale timp de 3 luni de la scadenţa acestora până la lichidarea lor
integrală;
d) în condiţiile în care consilierul juridic
îndeplineşte alte funcţii juridice sau profesii salarizate.
(2) În toate situaţiile de suspendare a
exercitării profesiei de consilier juridic, precizate la alineatul anterior, pe
Tablou se vor face menţiunile corespunzătoare.
ART. 32
Transferul
(1) Consilierul juridic care, din motive
justificate, solicită transferarea într-un alt colegiu va notifica atât
colegiul în care este înscris, cât şi colegiul în care urmează să se înscrie.
(2) Cererea de transfer trebuie să fie însoţită de
actele pe care se întemeiază şi de un certificat eliberat de colegiul de la
care se solicită transferul, certificat eliberat ulterior înregistrării cererii
de transfer, prin care se constată că solicitantul nu a fost exclus, nu a
devenit nedemn sau incompatibil, nu se află în curs de judecată penală ori
disciplinară şi că a achitat la zi taxele şi contribuţiile profesionale către
colegiu.
(3) Consiliul colegiului de la care se solicită
transferul va aviza cererea, pe care o va înainta, împreună cu dosarul de
înscriere în profesie, colegiului la care se solicită transferul.
ART. 33
(1) Consiliul colegiului la care se solicită
transferul va soluţiona cererea, potrivit raportului întocmit de un consilier
delegat, care va verifica dosarul de înscriere în profesie al celui care
solicită transferul, înaintat de colegiul de la care se solicită transferul o
dată cu certificatul menţionat în articolul precedent, va aviza înscrierea în
Tablou în mod corespunzător şi va elibera acestuia decizia de înscriere în
Tablou, legitimaţia, insigna şi ştampilele.
(2) Consiliul colegiului de la care consilierul
juridic se transferă va dispune prin decizie radierea consilierului juridic
transferat din Tabloul ţinut de colegiul respectiv.
ART. 34
Consilierul
juridic transferat are obligaţia de a preda colegiului de la care se transferă
legitimaţia, insigna şi ştampilele.
III.
DREPTURILE ŞI ÎNDATORIRILE CONSILIERULUI JURIDIC
ART. 35
Drepturile consilierului juridic
(1) Consilierul juridic are dreptul să fie înscris
în Tablou, cu drept de exercitare a profesiei, şi are dreptul să acorde
consultanţă juridică, să redacteze, să contrasemneze, să avizeze pentru
legalitate acte juridice, să asiste şi să reprezinte orice instituţie,
autoritate publică, persoană juridică sau orice entitate interesată în toate
domeniile de drept, în condiţiile Legii nr. 514/2003 şi ale prezentului statut.
(2) Consilierul juridic stagiar poate pune
concluzii la judecătorie şi tribunale, ca instanţă de fond, la organele de
urmărire penală, precum şi la celelalte organe administrative cu atribuţii
jurisdicţionale.
(3) Consilierul juridic definitiv poate pune
concluzii la instanţele judecătoreşti de toate gradele, la organele de urmărire
penală, precum şi la toate autorităţile şi organele administrative cu atribuţii
jurisdicţionale.
ART. 36
Consilierii juridici au dreptul de a alege şi de a
fi aleşi în organele de conducere ale colegiilor şi ale O.C.J.R., în condiţiile
prevăzute de statutele acestor organizaţii profesionale.
---------
Art. 36 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 37
În scopul asigurării secretului profesional,
actele şi lucrările cu caracter profesional aflate asupra consilierului
juridic, la domiciliul acestuia şi la locul unde îşi exercită profesia sunt
inviolabile.
ART. 38
Raportul dintre consilierul juridic şi persoana
juridică pe care o asistă sau o reprezintă nu poate fi stânjenit sau controlat.
ART. 39
Consilierii juridici nu răspund penal, material,
administrativ sau disciplinar pentru susţinerile făcute oral ori în scris în
faţa instanţei de judecată sau a altor organe, dacă acestea sunt în legătură cu
apărarea şi necesare cauzei ce i-a fost încredinţată.
ART. 40
Îndatoririle consilierului juridic
(1) Consilierul juridic apără drepturile şi
interesele legitime ale instituţiei, persoanei juridice, autorităţii sau
entităţii pentru care exercită profesia, asigură consultanţă şi reprezentare
juridică, avizează şi contrasemnează actele cu caracter juridic emise de
acestea.
(2) Consilierul juridic acordă consultanţă, opinia
sa fiind consultativă.
Consilierul juridic formulează punctul său de
vedere potrivit prevederilor legale şi a crezului său profesional.
Consilierul juridic manifestă independenţă în
relaţia cu organele de conducere ale persoanei juridice unde exercită profesia,
precum şi cu orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere
formulat de către consilierul juridic în legătură cu aspectul juridic al unei
situaţii nu poate fi schimbat sau modificat de către nici o persoană,
consilierul juridic menţinându-şi opinia legală formulată iniţial, indiferent
de împrejurări.
În exercitarea profesiei, consilierul juridic nu
poate fi supus nici unei presiuni din partea persoanei juridice unde îşi
exercită profesia sau din partea oricărei alte persoane juridice de drept
public ori privat.
Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se
supune numai Constituţiei, legii, statutului profesiei şi regulilor eticii
profesionale.
(3) Consilierul juridic va aviza şi va semna acte
cu caracter juridic, avizul pozitiv sau negativ, precum şi semnătura sa fiind
aplicate numai pentru aspectele strict juridice ale documentului respectiv.
Consilierul juridic nu se pronunţă asupra
aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentul avizat
ori semnat de acesta.
Consilierii juridici sunt obligaţi să respecte
solemnitatea şedinţelor de judecată şi să nu folosească expresii jignitoare
faţă de completul de judecată, faţă de ceilalţi consilieri juridici, avocaţi
sau faţă de părţile din proces.
ART. 41
Consilierii juridici sunt datori să studieze
temeinic cauzele în care asistă sau reprezintă instituţiile, autorităţile ori
entităţile interesate, să se prezinte la termene la instanţele de judecată sau
la organele de urmărire penală ori la alte instituţii, să manifeste
conştiinciozitate şi probitate profesională, să pledeze cu demnitate faţă de
judecător şi de părţile în proces, să depună concluzii orale sau note de
şedinţă ori de câte ori consideră necesar acest lucru sau instanţa de judecată dispune
în acest sens.
ART. 42
(1) Consilierii juridici sunt obligaţi să
participe la şedinţele convocate de Consiliul Colegiului, la activităţile
profesionale şi la şedinţele organelor de conducere din care fac parte.
(2) Absentarea repetată şi în mod nejustificat
constituie abatere disciplinară.
ART. 43
(1) Consilierii juridici sunt obligaţi să ţină
evidenţele cerute de lege şi pe cele prevăzute în regulamentele corpului
profesional, adoptate de Consiliul O.C.J.R. - cu privire la cauzele în care asistă
sau reprezintă, să avizeze pentru legalitate actele juridice şi să achite cu
regularitate taxele şi contribuţiile stabilite pentru formarea bugetului
Colegiului şi bugetului O.C.J.R.
(2) La înscrierea sau reînscrierea în colegiu,
fiecare consilier juridic va achita o taxă stabilită de Consiliul O.C.J.R., ce
se face venit atât la bugetul colegiului respectiv, cât şi la bugetul O.C.J.R.
---------
Art. 43 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 44
Consilierii juridici sunt obligaţi să restituie
actele ce le-au fost încredinţate instituţiei, autorităţii sau entităţii
interesate de la care le-au primit.
ART. 45
(1) Obligaţia de a păstra secretul profesional,
prevăzută în art. 16 din Legea nr. 514/2003 este absolută şi limitată în timp,
conform clauzei de confidenţialitate. Ea se extinde asupra tuturor
activităţilor consilierului juridic.
(2) Consilierul juridic nu poate fi obligat în
nici o circumstanţă şi de către nici o persoană fizică sau juridică să divulge
secretul profesional.
(3) Aceeaşi obligaţie revine organelor de
conducere ale colegiilor teritoriale şi angajaţilor acestora cu privire la
informaţiile cunoscute de către aceştia în funcţiile pe care le deţin.
ART. 46
(1) După 90 de zile de la publicarea prezentului
statut, consilierii juridici sunt obligaţi să poarte robă în faţa tuturor
instanţelor judecătoreşti.
(2) Caracteristicile robei sunt identice cu cele
ce privesc exercitarea profesiei de avocat, diferenţiindu-se prin însemnele
proprii ale corpului profesional şi prin combinaţiile culorilor negru cu
galben-auriu.
(3) Purtarea robei în afara incintei instanţei
judecătoreşti este interzisă.
ART. 47
Evidenţele activităţii consilierului juridic
(1) Evidenţele activităţii consilierului juridic,
actele şi documentele sunt ţinute de acesta, potrivit reglementărilor privind
activitatea persoanei juridice, entităţii în favoarea căreia îşi exercită
profesia.
(2) Consilierul juridic ţine evidenţa în cazurile
litigioase sau nelitigioase în care a fost sesizat.
(3) Indiferent de reglementările persoanei
juridice sau entităţii în favoarea căreia îşi exercită profesia, consilierul
juridic va ţine evidenţa următoarelor activităţi:
- intrările şi ieşirile de corespondenţă juridică
numerotate şi datate;
- registrul de evidenţă privind orice situaţie
litigioasă cu care a fost sesizat;
- registrul de evidenţă privind avizele scrise -
datate şi numerotate;
- registrul de înregistrare a actelor juridice
atestate de consilierul juridic cu privire la identitatea părţilor, a
conţinutului şi a datei actelor.
Modelele acestor registre se adoptă de Comisia
metodologică a O.C.J.R. şi se comunică tuturor colegiilor.
---------
Alin. (3)
al art. 47 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17
martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin
înlocuirea unei sintagme.
(4) La încetarea raporturilor juridice care stau
la baza exercitării profesiei faţă de o persoană juridică publică sau privată,
entitate interesată, română ori străină, consilierul juridic va preda, pe bază
de proces-verbal, în vederea arhivării, toate documentele aferente activităţii
depuse.
(5) Predarea pe bază de proces-verbal, numerotat
şi datat, a documentelor menţionate mai sus îl descarcă în totalitate, de orice
răspundere, pe consilierul juridic.
ART. 48
Consilierul juridic răspunde pentru încălcarea
obligaţiilor profesionale, potrivit legii şi prezentului statut.
ART. 49
Activitatea desfăşurată de consilierul juridic
este o activitate de mijloace şi nu de rezultat.
ART. 50
La încetarea raportului juridic care stă la baza
exercitării profesiei de consilier juridic faţă de beneficiarul prestaţiei,
consilierul juridic va informa în scris colegiul din care face parte. În
situaţia în care consilierul juridic nu va face informarea mai sus menţionată
imediat şi continuă să îşi exercite profesia, va răspunde potrivit
reglementărilor care sancţionează exercitarea fără drept a unei profesii. În
acest caz, la constatare, Colegiul va sancţiona disciplinar consilierul
juridic, în funcţie de gravitatea situaţiei.
ART. 51
Consilierul juridic înscris în Colegiu, dar care
nu îşi va putea exercita profesia, se consideră suspendat.
ART. 52
Consilierului juridic, funcţionar public, îi sunt
aplicabile şi beneficiază şi de prevederile legii funcţionarului public.
ART. 53
Protecţia drepturilor profesionale, economice şi
sociale ale consilierului juridic
(1) Conform art. 23 din Legea nr. 514/2003, în
activitatea sa profesională consilierul juridic se bucură de protecţia legii,
în condiţiile prevăzute de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea
profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Percheziţionarea consilierului juridic, a
domiciliului ori a locului său de muncă sau ridicarea de înscrisuri ori de
bunuri de la acesta nu poate fi făcută decât de procuror în baza unui mandat
emis de judecător.
ART. 54
Exercitarea activităţilor specifice profesiei de
consilier juridic: consultanţă, asistenţă, reprezentare juridică, avizare
pentru legalitate şi contrasemnare de acte juridice de către persoane
neautorizate prin nerespectarea condiţiilor prevăzute de lege şi de prezentul
statut reprezintă exercitare fără drept a profesiei de consilier juridic şi se
sancţionează conform legii penale.
ART. 55
(1) Toţi consilierii juridici asociaţi, membri ai
colegiilor teritoriale, au îndatorirea de a participa la activităţile
profesionale, stagiile de pregătire profesională, conferinţele, simpozioanele
şi la orice alte manifestări organizate de colegiile teritoriale şi O.C.J.R.
potrivit statutelor şi regulamentelor acestora.
(2) Colegiile şi O.C.J.R. au obligaţia să
acţioneze prin toate mijloacele legale pentru organizarea şi exercitarea
unitară şi specializată a profesiei.
(3) Lipsa nejustificată a consilierului juridic
asociat de la formele de pregătire profesională sau neabsolvirea acestora
constituie abatere disciplinară, fiind sancţionată cu suspendarea din profesie
pentru o perioadă cuprinsă între o lună şi 6 luni.
---------
Art. 55 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 56
Colegiile şi O.C.J.R. pot colabora în scopul
realizării şi promovării politicilor şi strategiilor de formare profesională a
consilierilor juridici cu Consiliul Naţional de Formare Profesională a
Adulţilor (C.N.F.P.A.), înfiinţat în temeiul prevederilor Legii nr. 132/1999,
republicată.
---------
Art. 56 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 57
(1) În temeiul art. 38, art. 39 alin. (1) lit. g),
art. 188 alin. (1) lit. c), e) şi g), art. 189 lit. a, c), e) şi f), art. 190
şi 193 din Legea nr. 53/2003, cu modificările ulterioare, coroborate cu art. 41
alin. (2) din Constituţie, republicată, beneficiarii serviciilor profesionale
ale consilierilor juridici angajaţi sau numiţi vor iniţia participarea atât la
stagiile de formare profesională, cât şi la toate formele de pregătire
profesională specifică profesiei de consilier juridic, prin acte adiţionale la
actele de angajare a serviciilor profesionale sau în actele de numire,
asigurând plata cheltuielilor ocazionate de aceste forme de pregătire
profesională.
(2) În scopul formării profesionale a consilierilor
juridici angajaţi sau numiţi în funcţie, beneficiarii serviciilor profesionale
ale acestora vor suporta cheltuielile pentru reorganizarea profesiei ocazionate
de: înscrierea în colegiu, achiziţionarea robei, a legitimaţiei de consilier
juridic, a insignei, ştampilelor profesionale, precum şi a tuturor registrelor
de evidenţă profesională.
(3) Cheltuielile avansate de consilierul juridic,
ocazionate de reorganizarea profesiei precizate la alineatul precedent, se vor
deconta acestuia de către autoritatea sau instituţia publică ori de către
persoana juridică în favoarea căreia acesta exercită profesia de consilier
juridic.
ART. 58
(1) Autorităţile, instituţiile şi persoanele
juridice la care consilierii juridici îşi exercită profesia în mod permanent
sunt obligate să asigure acestora spaţii distincte şi corespunzătoare atât
pentru buna desfăşurare a activităţilor profesionale, cât mai ales pentru
asigurarea confidenţialităţii şi secretului profesional stabilite de lege.
(2) În acelaşi scop, pentru exercitarea
corespunzătoare a profesiei de consilier juridic, acestea vor asigura baza
tehnico-materială necesară, birotica şi orice alte utilităţi necesare
îndeplinirii serviciului profesional.
ART. 59
Autorităţile administrative judeţene şi locale vor
asigura sprijin pentru identificarea de spaţii corespunzătoare funcţionării
organizaţiilor profesionale, colegiilor consilierilor juridici şi pentru
asigurarea formării profesionale a membrilor săi, care exercită un serviciu
profesional specializat, de interes general.
ART. 60
(1) Pentru activitatea sa profesională consilierul
juridic are dreptul la o remuneraţie de bază, stabilită prin negociere pentru
consilierul juridic ce are statut de salariat, sau conform legilor speciale
pentru cel numit în funcţie.
(2) Deosebit de remuneraţia de bază astfel
stabilită, în considerarea specificului muncii şi a importanţei sociale a
serviciilor profesionale, în temeiul art. 25 şi 26 din Legea nr. 53/2003, cu
modificările ulterioare, consilierul juridic poate negocia prestaţii
suplimentare în bani reprezentând clauza de mobilitate şi clauza de
confidenţialitate.
(3) În
termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a Statutului profesiei de
consilier juridic, autorităţile publice, instituţiile şi celelalte persoane
juridice de drept public sau privat vor opera modificările prevăzute de
prezentul statut cu privire la încadrarea, salarizarea, stabilirea statutului,
a drepturilor şi obligaţiilor consilierilor juridici pe care i-au numit sau
i-au angajat.
IV.
ORGANIZAREA PROFESIEI DE CONSILIER JURIDIC
A.
Organizarea şi funcţionarea Colegiului Consilierilor Juridici
ART. 61
(1) Colegiul teritorial este organizaţia
profesională creată pentru toţi consilierii juridici asociaţi în această formă
de organizare dintr-un judeţ sau din municipiul Bucureşti, indiferent de
ramura, domeniul de activitate ori locul exercitării profesiei, ce asigură
organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic în mod unitar şi
apără drepturile şi interesele legitime ale consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial este persoană juridică de
interes general şi are sediul în oraşul de reşedinţă al judeţului, respectiv în
municipiul Bucureşti.
(3) Colegiul teritorial are patrimoniu şi buget
propriu. Patrimoniul Colegiului poate fi folosit în activităţi producătoare de
venituri, în condiţiile dreptului comun.
(4) Contribuţia consilierilor juridici la
realizarea bugetului propriu este stabilită de fiecare colegiu.
(5) Colegiul teritorial activează în baza
statutului propriu.
ART. 62
Organele de conducere ale colegiilor teritoriale
sunt stabilite în statutele proprii.
ART. 63
Atribuţiile şi răspunderile organelor de conducere
ale colegiilor teritoriale sunt stabilite în statutele proprii.
ART. 64
În cadrul fiecărui colegiu funcţionează un
secretar general şi un trezorier, o comisie de cenzori compusă din 3-5 membri
şi o comisie de disciplină formată din 3-5 membri, a căror atribuţii sunt
stabilite prin regulamentele proprii de funcţionare aprobate de Adunarea
generală a Colegiului, în baza hotărârilor Consiliului O.C.J.R.
---------
Art. 64 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 65
Colegiile teritoriale înfiinţate după constituirea
O.C.J.R. devin membre cu drepturi şi obligaţii egale prin asociere.
---------
Art. 65 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 66
Decanii acestor colegii sunt de drept membri în
Consiliul O.C.J.R.
---------
Art. 66 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
B. Ordinul Consilierilor Juridici din România
---------
Denumirea
literei B, capitolul IV a fost modificată de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr.
4 din 17 martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014.
ART. 67
(1) O.C.J.R. este formată din toate colegiile
consilierilor juridici din România şi cuprinde toţi consilierii juridici
înscrişi în Tabloul acestora, cu drept de exercitare a profesiei de consilier
juridic şi are drept scop organizarea unitară a exercitării profesiei de
consilier juridic în România.
(2) O.C.J.R. este persoană juridică de interes
general, are patrimoniu şi buget propriu.
(3) Bugetul O.C.J.R. se formează din contribuţiile
colegiilor în cotele stabilite de Congresul O.C.J.R.
(4) Patrimoniul O.C.J.R. poate fi folosit în
activităţi producătoare de venituri, în condiţiile dreptului comun.
---------
Art. 67 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 68
(1) Organele de conducere ale O.C.J.R. sunt:
a) Congresul (format din toţi delegaţii Colegiilor
teritoriale membre);
b) Consiliul (format din toţi decanii Colegiilor
teritoriale membre);
c) Comitetul coordonator (format din preşedinte,
prim-vicepreşedinte şi vicepreşedinţi);
d) Comisia de cenzori.
(2) În cadrul O.C.J.R. funcţionează următoarele
organe de specialitate:
a) Comisia de disciplină;
b) Comisia metodologică de îndrumare profesională;
c) secretarul general;
d) trezorierul;
e) aparatul tehnico-administrativ al O.C.J.R.
-----------
Art. 68 a
fost modificat de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014.
ART. 69
(1) Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici
din România este constituit din câte un delegat pentru 100 de consilieri
juridici din fiecare colegiu şi decanii colegiilor.
(2) Congresul ordinar se întruneşte anual, la
convocarea Consiliului O.C.J.R. sau la convocarea preşedintelui O.C.J.R.
(3) La cererea a cel puţin unei treimi din numărul
colegiilor, Consiliul O.C.J.R. este obligat să convoace congresul în şedinţă
extraordinară, în maximum 10 zile de la solicitarea acestora.
---------
Art. 69 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 70
(1) Convocarea congresului ordinar se face cu cel
puţin o lună înainte de data stabilită, prin înştiinţarea în scris a colegiilor
şi prin publicarea într-un ziar central.
(2) Consiliile colegiilor sunt obligate să afişeze
data convocării şi ordinea de zi la sediul colegiului şi la instanţele
judecătoreşti din raza teritorială a acestora.
(3) Colegiile teritoriale sunt obligate să îşi
aleagă delegaţii cu cel puţin 10 zile înainte de congres.
(4) Congresul este legal constituit în prezenţa a
cel puţin două treimi din numărul membrilor săi şi adoptă hotărâri cu votul
majorităţii membrilor prezenţi.
(5) Fiecare colegiu are drept la un singur vot în
Congresul O.C.J.R.
---------
Art. 70 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 71
Congresul O.C.J.R. are competenţele prevăzute în
Statutul O.C.J.R.
---------
Art. 71 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 72
(1) Consiliul O.C.J.R. este constituit din decanii
colegiilor teritoriale.
(2) Mandatul membrilor Consiliului O.C.J.R. este
de 4 ani. În cazul încetării mandatului unuia dintre ei, înlocuitorul său
execută diferenţa de mandat. Înlocuitorul este desemnat de adunarea generală a
colegiului teritorial.
(3) Consiliul O.C.J.R. se întruneşte trimestrial
sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui O.C.J.R. Convocarea
se face cu cel puţin 10 zile înainte de data şedinţei.
(4) La cererea a cel puţin unei treimi din numărul
membrilor consiliului sau în situaţii excepţionale, preşedintele O.C.J.R. va
convoca consiliul în şedinţă extraordinară în cel mult 5 zile de la data
solicitării sau a evenimentului justificativ.
(5) Consiliul O.C.J.R. lucrează în prezenţa a cel
puţin două treimi din numărul membrilor săi şi adoptă hotărâri valabile cu
votul majorităţii membrilor prezenţi.
(6) Fiecare colegiu teritorial are drept la un
singur vot în şedinţele Consiliului O.C.J.R.
---------
Art. 72 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 73
Consiliul O.C.J.R. are atribuţii şi competenţe
stabilite prin Statutul O.C.J.R.
---------
Art. 73 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei sintagme.
ART. 74
Comitetul coordonator al O.C.J.R. este format din
preşedintele şi prim-vicepreşedintele O.C.J.R., precum şi din cei 3
vicepreşedinţi aleşi de Congresul O.C.J.R. dintre membrii săi pentru un mandat
de 4 ani. Unul dintre vicepreşedinţi, stabilit la propunerea preşedintelui,
îndeplineşte funcţia de secretar al comitetului coordonator al O.C.J.R.
---------
Art. 74 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 75
Comitetul coordonator al O.C.J.R. are atribuţiile
şi competenţele stabilite prin Statutul O.C.J.R.
---------
Art. 75 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 76
Preşedintele O.C.J.R. are următoarele atribuţii:
a) reprezintă O.C.J.R. în relaţiile cu persoanele
fizice şi juridice din ţară şi din străinătate;
b) încheie convenţii şi contracte în numele
O.C.J.R., cu autorizarea Comitetului coordonator al O.C.J.R.
c) convoacă şi conduce şedinţele Consiliului
O.C.J.R. şi ale Comitetului coordonator;
d) ordonanţează cheltuielile bugetare şi
extrabugetare ale O.C.J.R.
e) semnează actele consiliului şi ale Comitetului
coordonator.
---------
Art. 76 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 77
Prim-vicepreşedintele
O.C.J.R. este înlocuitorul de drept al preşedintelui O.C.J.R. şi are
următoarele atribuţii:
a) coordonează
şi organizează activitatea curentă a departamentelor profesionale şi
administrative ale O.C.J.R.;
b)
supraveghează relaţiile dintre structurile centrale ale profesiei şi colegiile
teritoriale, precum şi relaţiile dintre acestea din urmă;
c) acordă
sprijin şi ajutor colegiilor în relaţiile lor cu autorităţile centrale şi
locale.
---------
Art. 77 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 78
Vicepreşedinţii
O.C.J.R. sunt în număr de 7 şi sunt înlocuitori ai preşedintelui, în lipsa
prim-vicepreşedintelui, în ordinea stabilită de către acesta.
-----------
Art. 78 a
fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL
nr. 452 din 20 iunie 2014.
ART. 79
Vicepreşedinţii zonali coordonează activitatea
membrilor Federaţiei, conform arondării teritoriale, astfel:
a) zona I:
Bucureşti/Călăraşi/Giurgiu/Ialomiţa/Ilfov/Teleorman/ Constanţa/Tulcea;
b) zona II:
Bacău/Botoşani/Brăila/Galaţi/Iaşi/Neamţ/Vaslui/ Vrancea/Suceava;
c) zona III: Bihor/Bistriţa-Năsăud/Cluj/Harghita/Maramureş/
Mureş/Satu Mare/Sălaj;
d) zona IV:
Alba/Arad/Caraş-Severin/Dolj/Gorj/Hunedoara/ Mehedinţi/Olt/Timiş;
e) zona V: Argeş/Braşov/Buzău/Covasna/Dâmboviţa/
Prahova/Sibiu/Vâlcea.
-----------
Art. 79 a
fost modificat de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014.
ART. 80
Secretarul general al O.C.J.R. este ales de
Congresul O.C.J.R. şi îndeplineşte sarcinile stabilite de Comitetul coordonator
al O.C.J.R. Mandatul acestuia este de 4 ani.
---------
Art. 80 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 81
În structurile
centrale de conducere ale profesiei de consilier juridic: Consiliul O.C.J.R.,
Comitetul coordonator al O.C.J.R., preşedintele, prim-vicepreşedintele şi
vicepreşedinţii O.C.J.R. durata mandatului în funcţie este de 4 ani şi orice
titular de mandat poate fi reales în aceeaşi sau în altă funcţie din aceste
structuri centrale de conducere.
---------
Art. 81 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 82
(1) Comisia de
cenzori a O.C.J.R. se compune din 3-5 membri aleşi de către Congresul O.C.J.R.,
pentru un mandat de 4 ani, dintre care unul are calitatea de contabil autorizat
sau de expert contabil.
(2) Comisia de
cenzori are obligaţia verificării trimestriale a activităţilor
economico-financiare ale O.C.J.R. şi dispunerii măsurilor necesare bunei
administrări a patrimoniului O.C.J.R.
(3) Comisia de cenzori funcţionează
în baza regulamentului propriu, validat de Congresul O.C.J.R.
---------
Art. 82 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 83
(1) Comisia de
disciplină a O.C.J.R. este alcătuită din 5-9 membri, aleşi de Congresul
O.C.J.R. pentru un mandat de 4 ani.
(2) Membrii
Comisiei de disciplină se aleg dintre consilierii juridici cu o vechime mai
mare de 10 ani în activităţi juridice.
(3) Comisia de
disciplină îşi organizează, îşi ţine evidenţele, îşi desfăşoară lucrările şi
funcţionează în baza regulamentului propriu, validat de Congresul O.C.J.R.
---------
Art. 83 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 84
Comisia
metodologică de îndrumare profesională este alcătuită din 7-9 membri aleşi de
Congresul O.C.J.R. şi funcţionează în baza regulamentului propriu, validat de
Congresul O.C.J.R.
---------
Art. 84 a fost
modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012, publicată
în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei sintagme.
ART. 85
Cheltuielile
necesare participării membrilor Consiliului O.C.J.R., a membrilor Comitetului
coordonator al O.C.J.R. şi a membrilor comisiilor de cenzori, de disciplină şi
comisiei metodologice la şedinţele acestor organe se suportă de fiecare
colegiu.
---------
Art. 85 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
V.
DISPOZIŢII FINALE
ART. 86
Prezentul statut va fi pus în aplicare astfel:
a) în termen de 30 de zile de la adoptarea
prezentului statut, conducerile colegiilor vor înainta O.C.J.R. datele şi
documentele necesare înscrierii în evidenţe a consilierilor juridic definitivi
şi stagiari;
b) în termen de 45 de zile de la adoptarea
statutului, Consiliul O.C.J.R. şi comisiile O.C.J.R. vor adopta regulamentele
profesionale care vor fi comunicate colegiilor teritoriale;
c) prezentul statut va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, pentru punerea în aplicare a Legii nr. 514/2003
.
---------
Art. 86 a
fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 20 iunie 2014, prin înlocuirea unei
sintagme.
ART. 87
După
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului statut,
consultanţa, redactarea, avizarea pentru legalitate şi contrasemnarea actelor
juridice, asistenţa şi reprezentarea juridică a instituţiilor, autorităţilor
publice, a persoanelor juridice se vor realiza numai de către consilierii
juridici înscrişi în Tablou.
ART. 88
Însemnele
corpului profesional, sigla, modelul ştampilei şi al timbrului sec al O.C.J.R.,
modelul ştampilei pentru preşedintele, prim-vicepreşedintele şi vicepreşedinţii
O.C.J.R., modelul ştampilei pentru Comisia de cenzori (preşedinte comisie),
Comisia de disciplină (preşedinte comisie), Comisia metodologică de îndrumare
profesională (preşedinte comisie), secretar general şi trezorier O.C.J.R.,
modelul ştampilei şi al timbrului sec al Colegiului teritorial, modelul
legitimaţiei consilierului juridic, tip card, modelul ştampilei personalizate a
consilierului juridic, modelul parafei şi al insignei consilierului juridic,
modelul ştampilei societăţii profesionale, precum şi modelul împuternicirilor
de reprezentare juridică pentru consilierul juridic, pentru societăţi
profesionale şi de substituire între societăţi profesionale sunt cuprinse în
anexele nr. 1-12 care fac parte integrantă din prezentul statut.
-----------
Art. 88 a
fost modificat de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 4 din 17 martie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL
nr. 452 din 20 iunie 2014.
ART. 89
Depăşirea termenelor de plată a taxelor şi
cotizaţiilor profesionale atrage obligaţia de plată a majorărilor de întârziere
în cuantum de 0,5% aplicat la suma datorată pentru fiecare zi de întârziere.
ART. 90
Consilierul juridic este dator să îşi decline
calitatea şi să îşi probeze identitatea cu actul "Legitimaţie de consilier
juridic" în faţa tuturor instanţelor judecătoreşti de orice grad,
instituţiilor şi autorităţilor statului şi a altor consilieri juridici şi
avocaţi cu care intră în contact cu prilejul îndeplinirii actelor specifice
profesiei.
ART. 91
Conflictele de orice natură dintre consilierii
juridici sau dintre consilierul juridic şi avocaţi, magistraţi ori alte autorităţi
publice se aduc de îndată la cunoştinţă, în scris, decanului colegiului, de
către consilierul juridic în cauză, care va decide asupra măsurilor ce trebuie
luate.
ART. 92
Prezentul
statut a fost adoptat de Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor
Juridici din România din data de 6 martie 2004, prin reprezentanţii legali, şi
intră în vigoare la data adoptării, urmând a fi publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Codul deontologic al consilierului juridic
TITLUL I DISPOZITII GENERALE
Art. 1
Consilierul juridic este persoana care indeplineste conditiile prevazute de
lege pentru exercitarea profesiei si care asigura apararea drepturilor si
intereselor legitime ale statului, ale autoritatilor publice centrale si
locale, ale institutiilor publice si de interes public, ale celorlalte persoane
juridice de drept public, precum si ale persoanelor juridice de drept privat,
in favoarea carora exercita profesia.
Art. 2
Consilierii juridici sunt obligati sa respecte regulile de conduita morala si
profesionala cuprinse in prezentul cod.
Art. 3
Regulile profesionale reprezinta ansamblul normelor de ordin deontologic care,
prin aplicarea dispozitiilor legale si statutare in vigoare, se impun tuturor
consilierilor juridici in exercitarea activitatii lor.
Aceste
reguli sunt susceptibile de a fi modificate in functie de evolutia
dispozitiilor legale si a celor statutare.
Art. 4
Consilierii juridici sunt inscrisi pe Tabloul Consilierilor Juridici definitivi
sau stagiari tinut de catre Colegiile Consilierilor Juridici membre ale
U.C.C.J.R.
Art. 5
Toti consilierii juridici inscrisi in Tabloul Consilierilor Juridici sunt
obligati, conform juramantului depus la primirea in corpul profesional, sa
respecte deontologia profesiei.
TITLUL
II PRINCIPII DEONTOLOGICE
Art. 6
Integritatea si autonomia profesionala, respectarea legilor, probitatea,
onoarea, vigilenta, confidentialitatea, organizarea, eficacitatea si
perseverenta sunt ideile diriguitoare care guverneaza activitatea consilierului
juridic.
Art. 7
Indeplinirea corecta si in timp util a atributiilor profesionale confera
substanta principiului integritatii profesionale.
Art. 8
Autonomia si independenta profesionala a consilierului juridic se manifesta
prin asumarea unor responsabilitati si actionarea la moment oportun intr-un
context determinat.
Art. 9
Consilierii juridici sunt independenti din punct de vedere profesional si se
supun numai Constitutiei Romaniei, legii, statutului profesiei si prezentului
cod de deontologie profesionala.
Prin
independenta profesionala in sensul prezentului cod se intelege libertatea de
actiune si de opinie care este limitata doar prin dispozitii legale sau
regulamentare aplicabile profesiei de consilier juridic.
Art. 10
Corectitudinea si integritatea morala sunt valori fundamentale pe care
consilierul juridic este obligat sa le respecte atat in timpul serviciului cat
si in afara acestuia.
Art. 11
Rezultatul activitatii consilierului juridic este o consecinta a urmaririi
atente si continue a derularii sarcinilor incredintate.
Art. 12
Datoria fiecarui consilier juridic este sa pastreze secretul datelor si
informatiilor de care a luat la cunostinta in virtutea exercitarii profesiei cu
exceptia unor dispozitii legale sau statutare contrare.
Confidentialitatea
datelor si informatiilor detinute contribuie la crearea unui climat de
siguranta pentru entitatea beneficiara a serviciilor oferite.
Art. 13
Organizarea riguroasa a activitatii consilierului juridic se face in scopul
satisfacerii celor mai exigente standarde de calitate si eficacitate a muncii.
Art. 14
Prin discernerea intre serviciul oferit si asteptarile beneficiarului, intre
asteptarile personale, profesionale si consecintele economice, in activitatea
consilierului juridic primeaza respectarea legii.
Art. 15
Consilierul juridic este obligat sa depuna efortul necesar pentru realizarea si
reusita sarcinilor ce ii revin in exercitarea profesiei.
Art. 16
Respectarea si aplicarea principiilor enuntate constituie un deziderat si un
scop al exercitarii profesiei de consilier juridic. Respectarea lor se impune
chiar si in afara exercitarii activitatii profesionale, consilierul juridic
fiind obligat sa se abtina de la savarsirea de fapte ilegale sau contrarii
dispozitiilor statutare ale asociatiei profesionale din care face parte, de
natura a aduce atingere principiilor fundamentale, ordinii publice si bunelor
moravuri sau demnitatii profesiei de consilier juridic.
TITLUL
III CONDITII DE EXERCITARE A PROFESIEI
Art. 17
Consilierul juridic asigura apararea drepturilor si intereselor legitime ale
statului, ale autoritatilor publice centrale si locale, ale institutiilor
publice si de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public,
precum si ale persoanelor juridice de drept privat si ale celorlalte entitati
interesate in conformitate cu Constitutia si cu legile tarii.
Art. 18 In
virtutea unei pregatiri profesionale deosebite si a stapanirii perfecte a
tehnicilor de asistenta, consiliere si reprezentare consilierul juridic trebuie
sa dovedeasca o amanuntita cunoastere a problematicii cauzelor supuse spre
rezolvare.
Art. 19
Apartenenta consilierului juridic pe baza unui contract sau a unui act de
numire in functie la o entitate privata sau publica, nu aduce atingere
indatoririlor sale profesionale, oportunitatii de a alege metodele de lucru sau
posibilitatii de luare a unor decizii in plan profesional.
Art. 20
Consilierului juridic ii este interzis in exercitarea profesiei sa tolereze
acte ilegale.
Consilierul
juridic nu se poate prevala de pozitia sa pentru a satisface anumite interese
personale. El va refuza orice oferta sau promisiune de avantaje ilicite si se
va abtine de la acte care contravin principiilor moralei si celor de ordine
publica.
Art. 21
Consilierul juridic este responsabil de concluziile si actiunile sale in
exercitarea profesiei.
Art. 22
Profesia de consilier juridic se exercita personal de catre consilierul juridic
inscris pe Tabloul profesional al consilierilor juridici definitivi sau
stagiari, tinut de catre Colegiile Consilierilor Juridici din Romania.
Art. 23
Consilierul juridic va utiliza cu buna credinta mijloacele tehnice si baza
materiala puse la dispozitie de catre beneficiarul serviciilor sale.
TITLUL
IV INDATORIRI PROFESIONALE SI RAPORTURILE DINTRE CONSILIERII JURIDICI
Art. 24
Consilierul juridic trebuie sa asigure transparenta activitatii sale in
relatiile cu entitatea la care este angajat sau numit precum si cu tertele
persoane sub rezerva respectarii obligatiei de confidentialitate. Lipsa de
transparenta poate aduce prejudicii grave imaginii profesiei de consilier
juridic si este interzisa cu desavarsire.
Art. 25
Consilierul juridic va evita desfasurarea unor activitati susceptibile de a
leza libertatea sa de apreciere a cauzelor incredintate spre rezolvare sau sa
fie pus intr-o situatie care poate fi perceputa ca fiind de natura sa lezeze
demnitatea profesiei.
Consilierul
juridic va accepta sarcinile pe care le considera compatibile cu competenta si
functia sa.
Consilierul
juridic va refuza sarcinile care contravin dipozitiilor legale sau prezentului
cod si va lua masurile de precautie necesare pentru a evita situatiile
similare.
Art. 26
Consilierul juridic va evita orice conflict de interese care ar aduce atingere
imaginii profesiei de consilier sau a entitatii beneficiare a serviciilor
juridice. Nu poate fi considerata evitare de conflict situatia in care
consilierul era obligat sa intervina pentru restabilirea legalitatii si nu a
intervenit.
Art. 27
Consilierul juridic va respecta specificitatea exercitarii profesiei sale si va
sustine independenta acesteia.
Art. 28
Consilierul juridic va sprijini colegii in exercitarea profesiei, in aplicarea
si apararea prezentului cod. El va raspunde favorabil la cererea de consultanta
a acestora si ii va ajuta in situatii dificile, in limita posibilitatilor sale,
in special prin rezolvarea unor probleme de ordin deontologic.
Art. 29
Consilierul juridic va tine cont de opiniile si practicile colegilor in masura
in care acestea nu contravin principiilor generale cuprinse in prezentul cod.
Art. 30 Se
interzice consilierului juridic orice manifestare de concurenta neloiala iar
exercitarea profesiei se face exclusiv pe criterii de competenta profesionala.
TITLUL
V IMAGINEA PROFESIEI
Art. 31
Relatiile intre consilierii juridici se bazeaza pe respect reciproc si buna
credinta pentru a constitui un exemplu de integritate a unui corp profesional
bine definit.
Art. 32
Consilierul juridic trebuie sa promoveze prin comportamentul sau in orice
circumstante o imagine favorabila profesiei sale. In acest sens consilieriul
juridic va constientiza consecintele posibile ale comportamentului sau
profesional si ale actelor indeplinite in exercitarea profesiei.
Art. 33
Promovarea unei imagini favorabile profesiei se realizeaza prin asigurarea unei
prestatii de calitate.
Art. 34
Exercitarea profesiei de consilier impune obligatia de largire a orizonturilor
cunoasterii profesionale.
Art. 35
Consilierul juridic este obligat sa-si desfasoare cu maxima atentie activitatea
profesionala si sa dea dovada de cinste si corectitudine in orice circumstante.
Art. 36
Formarea imaginii profesiei de consilier este rezultatul efortului comun al
tuturor reprezentantilor profesiei de consilier juridic
Art. 37
Perfectionarea continua a profesiei de consilier juridic va fi asigurata prin
fixarea si respectarea unor obiective clare, in concordanta cu tendintele
generale de dezvoltare ale societatii. Obiectivele generale ale profesiei sunt
comune tuturor consilierilor juridici si se respecta ca atare.
Art. 38
Celeritatea actiunilor consilierului juridic este esentiala pentru activitatea
acestuia, asigurand indeplinirea in conditii optime a sarcinilor incredintate.
Art. 39
Consilierii juridici vor sprijini eforturile colegiilor pentru mentinerea unui
climat de legalitate si profesionalism in domeniu.
TITLUL
VI DISPOZITII FINALE
Art. 40
Responsabilitatea profesionala a consilierilor juridici este angajata pentru
nerespectarea normelor de exercitarea a profesiei stabilite prin lege, statutul
profesiei si actele normative in vigoare.
Art.
41 Nerespectarea normelor deontologice atrage raspunderea consilierului
juridic.
Art.
42 Consilierul juridic sau societatea profesionala pot incheia cu societatile
de asigurari, polita de asigurare pentru raspundere profesionala.
Art.
43 Activitatea desfasurata de consilierul juridic este o activitate de mijloace
si nu de rezultat.
Art.
44 Prezentul Cod deontologic intra in vigoare astazi 24/07/2004, data adoptarii
de catre Congresul U.C.C.J.R.
Art.
45 Regulile de comportament profesional cuprinse in prezentul cod fost adoptate
de catre Congresul U.C.C.J.R., in data de 24/07/2004, in aplicarea
dispozitiilor Legii nr. 514/2003 si a Statutului profesiei
Sursa: www.Ccj.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu