I. Care sunt prevederile legale cu privire la modul de
întocmire a BVC și care sunt principiile de bază privind încadrarea veniturilor
și cheltuielilor în sumele alocate prin buget?
RĂSPUNS:
Bugetul de Venituri și Cheltuieli se întocmește în
funcție de nevoile, specificul activității, etc., la nivelul entității și poate
fi BVC financiar – construit pe baza încasărilor și plăților/ fluxurilor de
trezorerie, sau BVC economico – financiar – construit pe baza indicatorilor
economico financiari din situațiile financiare.
Acest aspect se poate stabili prin proceduri interne la
nivelul entității și se menționează în Nota de
Fundamentare a BVC.
BVC
este un instrument de urmărire a veniturilor și cheltuielilor instituțiilor
publice, a societăților / companiilor cu capital de stat, fără a fi menționată
în lege, obligativitatea întocmirii acestuia la persoanele
juridice fără scop
patrimonial.
Totuși, pentru o bună gestionare a activității unei
entități, se pot face proiecții bugetare și urmări încadrarea în veniturile și
cheltuielilor prevăzute în BVC.
Ordinul M.F.P. nr. 214 din 15 februarie 2013 – privind
aprobarea formatului si
structurii bugetului de venituri si cheltuieli întocmit
de către unii operatori economici,
precum si a anexele de fundamentare a acestuia, cuprinde
la Anexa nr.10 – Instrucțiuni
de completare a BVC instituțiilor publice și
societăților/companiilor cu capital de stat.
Important de reținut este faptul că, Legea nr. 500/2002
stabileste principiile,
cadrul general si procedurile privind formarea,
administrarea, angajarea si utilizarea
fondurilor publice, precum si responsabilităţile
instituţiilor publice implicate în
procesul bugetar. Dispoziţiile acestei legi se aplică în
domeniul elaborării, aprobării,
executării si raportării bugetelor de stat, asigurărilor
sociale, bugetelor instituțiilor
publice, etc.
În Secţiunea 1,
art.8-14, la Legea 500/2002 – Legea
Finanțelor Publice,
sunt reglementate principii și reguli bugetare,
prezentate pe scurt, astfel:
- Principiul universalităţii
(1) Veniturile si cheltuielile se includ în buget în
totalitate, în sume brute.
(2) Veniturile bugetare nu pot fi afectate direct unei
cheltuieli bugetare anume, cu excepţia donaţiilor, si sponsorizărilor, care au
stabilite destinaţii distincte.
- Principiul publicităţii;
- Principiul unităţii -Veniturile si cheltuielile bugetare se înscriu într-un singur document, pentru a se asigura utilizarea eficientă si monitorizarea fondurilor publice.
- Principiul anualităţii
(1) Veniturile si
cheltuielile bugetare sunt aprobate prin lege pe o perioadă de un an, care
corespunde exerciţiului bugetar.
(2) Toate operaţiunile de încasări si plăţi efectuate în
cursul unui an bugetar în contul unui buget aparţin exerciţiului corespunzător
de execuţie a bugetului respectiv.
- Principiul unităţii monetare - Toate operaţiunile bugetare se exprimă în monedă naţională.
Deși,
în Ordinul M.E.F. nr.1969/2007, privind
aprobarea reglementărilor contabile
pentru
persoanele juridice fără scop patrimonial și anexa nr. 1 la
acesta, intrat în
vigoare la 01.01.2008, aplicabile și cultelor
religioase, nu se face referire direct la
obligația elaborării de BVC și nici nu sunt menționate
proceduri de elaborare a BVC,
totuși în anexa nr. 2 la ordin, la punctul 13, se
menționează:
,,Clasificaţia
veniturilor si cheltuielilor persoanelor juridice fără scop
patrimonial
este prevăzută în Reglementările contabile pentru
persoanele juridice fără scop
patrimonial, cuprinse în anexa nr. 1 la ordin, si stă la
baza elaborării bugetului propriu
de venituri si cheltuieli.”
Văzând aceste prevederi legale, ar trebui
elaborat un BVC anual de tip
economico-financiar, iar execuția bugetară trebuie să fie în strânsă corelație
cu situațiile financiare anuale, pe venituri și cheltuieli.
De menționat că, veniturile și cheltuielile, înregistrate
în contabilitate, se
cumulează în rezultatul fiecărui exercițiu financiar,
fără să prezinte sold inițial la
început de an, sau sold final la sfârșit de
an.
II.
Care sunt prevederile
legale în vigoare precum și principiile contabile, cu privire la întocmirea,
aprobarea și raportarea situațiilor financiare anuale?
RĂSPUNS:
Conform
Ordinului M.E.F. nr.1969/2007, privind
aprobarea reglementărilor
contabile
pentru persoanele juridice fără scop patrimonial și anexa nr. 1 la
acesta, intrat
în vigoare la 01.01.2008, aplicabile și cultelor
religioase, pentru activitățile fără scop
patrimonial, desfășurate, persoanele juridice fără scop
patrimonial au obligația să
conducă contabilitatea în partidă dublă și să întocmească
situații financiare anuale.
În Secțiunea V, la art.35-43, din O.M.E.F. nr. 1969/2007,
sunt reglementate
principiile contabile generale, explicate pe scurt
astfel:
1. Contabilitate de angajamente – efectele
tranzacțiilor/evenimentelor sunt recunoscute
atunci când acestea se produc și nu pe măsură ce
trezoreria (casa sau banca) este
afectată de încasarea sau plata acestora și sunt
înregistrate în contabilitate și
raportate în situațiile financiare ale exercițiul
financiar respectiv;
2. Principiul continuității activității – presupune că
entitatea își continuă în mod normal
funcționarea;
3. Principiul permanenței metodelor – metodele de
evaluare trebuie aplicate consecvent
de la un an la altul;
4. Principiul prudenței – situațiile financiare trebuie
să țină cont de: datoriile din cursul
exercițiului financiar, datoriile previzibile,
deprecierile, indiferent dacă entitatea
înregistrează deficit sau excedent;
5. Principiul independenței exercițiului – trebuie să
țină cont de veniturile și cheltuielile
aferente exercițiului financiar, indiferent de data
încasării sau plății acestor venituri
și cheltuieli;
6. Principiile evaluării separate a elementelor de activ
și de datorii;
7. Principiul intangibilității – bilanțul de închidere a
unui exercițiu financiar trebuie să
corespundă cu bilanțul de deschidere a exercițiului
financiar următor;
8. Principiul necompensării – este interzisă compensarea
între active și datorii, între
venituri și cheltuieli;
III. La
întocmirea execuției bugetare la o unitate fără scop patrimonial, care conduce
evidența contabilă în partidă dublă, aceasta trebuie să conțină sold inițial
(suma conturilor de trezorerie clasa 5) care adunat cu total venituri (conturile
din clasa 7) minus total cheltuieli (conturile din clasa 6) rezultatul trebuie
să fie egal cu total sume din conturile de trezorerie (clasa 5 )
?
RĂSPUNS:
Practica prin care, execuția bugetară să se întocmească
având la bază o formulă simplă
și anume: sold inițial fonduri (disponibilități bănești
din conturile de trezorerie, (gestiunea de
casa,
bancă, titluri etc.) care se găsesc în clasa 5 din balanța de verificare,
plus
total
venituri
(clasa
7 - din balanța de verificare) minus
total
cheltuieli (clasa 6 - din balanța de verificare)
trebuie
să
fie egal cu
total
fonduri din
conturile de trezorerie (disponibilități bănești din
gestiunea
de casa, bancă, titluri etc.) la finele exercițiului financiar
nu
este corectă.
Pe baza principiilor și regulilor din prevederile legale
menționate mai sus, BVC la
o unitate fără scop patrimonial, se elaborează conform
clasificației veniturilor și cheltuielilor
prevăzute în anexa nr.1 a OMFP nr.1969/2007, pe o
perioadă de un an.
În
cazul unităților fără scop patrimonial, formula de mai sus este
eronată din
cel puțin trei puncte de vedere:
- Nu se poate evidenția corect o execuție bugetară, în
care veniturile și cheltuielile
preconizate să fie cele din contabilitatea de
angajamente, iar execuția acestora să se facă
ținând cont de încasările și plățile efectuate prin
conturile de trezorerie, întrucât nu
există un numitor comun, între preconizat și
executat;
- Se încalcă principiul independenței exercițiului
–veniturile și cheltuielile sunt
aferente exercițiului financiar, indiferent de data
încasării sau plății acestor
venituri și cheltuieli;
- Se încalcă principiul anualităţii – veniturile si
cheltuielile din buget sunt aprobate pe o perioadă de un an, care corespunde
exerciţiului financiar, deci un BVC nu prezintă sold inițial și nici sold
final.
Făcând o paralelă între situațiile financiare și execuția
bugetară, putem spune că,
execuția bugetară oferă o situație mai detaliată a
contului de profit și pierdere
(formularul 20 din cadrul situațiilor financiare anuale).
Contul de profit si pierdere oferă
informaţii despre fluxuri de venituri si cheltuieli, dar
nu si despre cele de trezorerie.
Trebuie să se facă distincţia dintre venit si încasări,
precum si dintre cheltuieli
si plăţi. Diferenţa dintre venituri si cheltuieli
reprezintă profit (pierdere), iar diferenţa
dintre încasări si plăţi semnifică
cash-flow.
Suprapunerea soldurilor de trezorerie peste execuția
bugetară, nu are niciun
suport legal, contabil sau de altă natură, pentru că sunt
două noțiuni contabile total
diferite. Bugetul preconizat și execuția bugetară poate
fi întocmită pe venituri și
cheltuieli, fără solduri inițiale și finale, iar situația
cash-flow-ului poate fi întocmită
separat pe baza soldurilor inițiale de trezorerie,
încasărilor și plăților pe conturile de
trezorerie și care poate avea sold final de
trezorerie.
Temei
legal:
_ Ordinul M.E.F.
nr.1969/2007, privind
aprobarea reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial și anexa nr.
1și 2
_ Legea 500/2002 – Legea
Finanțelor Publice;
_ Ordinul M.F.P. nr. 214 din
15 februarie 2013 – privind aprobarea formatului si structurii bugetului de
venituri si cheltuieli întocmit de către unii operatori
economici, precum si a
anexelor de fundamentare a acestuia, cuprinde la Anexa
nr.10 – Instrucțiuni de
completare a BVC instituțiilor publice și
societăților/companiilor cu
capital de stat.
Jurist Ion NISTOR
E-mail: inistor@gmail.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu