3.1 Aspecte generale privind
Regulamentul de organizare si funcţionare
Potrivit Codului Civil, orice persoană
juridică este obligată să aibă o organizare de sine stătătoare. Organizarea
aceasta se poate regăsi în documentul denumit Regulament de Organizare
si Funcţionare (numit în continuare ROF).
Acest regulament descrie atât modul cum
este structurată o organizație cu compartimente, birouri, servicii, secţii,
direcții, agenţii, sucursale - cât si atribuţiile si competențele acestor
subunități, raporturile dintre ele, raporturile cu conducerea organizației,
felul cum se iau și se aplică deciziile.
ROF este vital pentru stabilirea
conţinutului fiselor posturilor. El oferă
totodată toate informaţiile necesare redactării acestor fișe, prezentând
în detaliu atribuţiile, competentele, nivelurile de autoritate,
responsabilităţile si mecanismele de relaţii din organizație.
ROF este un instrument de conducere care descrie
structura unei organizaţii, prezentând pe diferitele ei componente atribuţii,
competenţe, niveluri de autoritate, responsabilităţi, mecanisme de relaţii.
Pentru a fi un instrument eficient de organizare
şi conducere ROF trebuie îndeplinească următoarele calități:
a) să fie uşor de folosit ca instrument cadru
de conducere;
b) să conţină reglementări cuantificabile, cu
elemente de evaluare concretă;
c) să fie concis;
d) să fie adaptat, mai ales prin conţinut,
unor situaţii specifice;
e) să permită valorificarea optimă a potenţialului
uman;
f) să fie perfectibil în raport cu
schimbările ce se produc;
g) să ofere elemente concrete de evaluare a
performanţelor.
Construirea unui ROF trebuie să aibă la bază
informaţiile relevante legate de modul de funcţionare al organizaţiei, gruparea
și analizarea informațiilor împreună cu managerii, specialiştii şi persoanele
implicate în activitatea organizaţiei. În acest sens, instrumente de lucru pot
fi: fişa de lucru pentru ROF, fişa compartimentului, fişa de atribuţii, fişa de
sarcini individuale, etc.
Actualizarea ROF trebuie să se realizeze ori de
câte ori este necesar. Pentru actualizare se pot folosi aceleaşi documente de
lucru ca şi la întocmire, menţionate mai sus.
Structura organizatorică a organizației este
constituită din ansamblul persoanelor şi subdiviziunilor astfel organizate
încât să asigure realizarea obiectivelor propuse.
Principalele componente ale structurii
organizatorice, care se regăsesc în orice organizaţie indiferent dacă are sau
nu caracter industrial, sunt: postul, funcţia, ponderea ierarhică (aria de
control), compartimentul, nivelul ierarhic şi relaţiile organizatorice.
Posturile sunt
pietrele ce compun structurile
organizatorice. Postul reprezintă cea mai simplă subdiviziune organizatorică a
organizaţiei. El poate fi definit ca fiind ansamblul obiectivelor, sarcinilor,
competenţelor şi responsabilităţilor care revin unui angajat.
Postul este componenta cea mai importantă a
structurii. De modul în care se realizează analiza şi proiectarea acestora
depinde de cele mai multe ori succesul unei organizaţii.
Componentele postului formează aşa-numitul triunghi
de aur al organizării unei
instituții.
Totalitatea posturilor care prezintă aceleaşi
caracteristici formează o funcţie. Funcțiile pot fi de conducere sau de
execuţie.
Ponderea ierarhică o reprezintă numărul de
salariaţi conduşi nemijlocit de un manager.
Acest număr poate varia de la 4-8 subalterni
pentru un manager de pe nivelul superior până la 20-30 pentru unul de la baza
piramidei organizaţionale.
Compartimentul reprezintă ansamblul persoanelor care efectuează sarcini
omogene şi/sau complementare și care
contribuie la realizarea aceloraşi obiective şi care sunt subordonate
nemijlocit unui manager.
Totalitatea subdiviziunilor organizatorice situate
la aceeaşi distanţă de vârful piramidei organizatorice formează un nivel
ierarhic.
Într-o organizaţie există de regulă trei niveluri
manageriale: superior, de mijloc şi inferior.
Relaţiile organizatorice pot fi definite ca
raporturile dintre celelalte subdiviziuni organizatorice instituite prin
reglementări oficiale. Acestea se divid în trei categorii: de autoritate, de
cooperare și de control.
Structura organizatorică şi un ROF se poate
construi pornind de la însumarea
sarcinilor şi a grupurilor de sarcini din cadrul posturilor unui compartiment.
Compartimentele de muncă sunt definite ca grupări
de persoane cu atribuţii şi sarcini identice sau complementare cu caracter
cvasistabil, subordonate unei unice autorităţi (şeful compartimentului), care
acţionează în scopul realizării unor lucrări specifice şi care, de regulă, îşi
desfăşoară activitatea într-un spaţiu dat.
Fiecare membru al grupării se supune, în egală
măsură, autorităţii şefului de compartiment.
În cadrul compartimentelor de bază, simple,
subalternii au doar atribuţii de execuţie, supunându-se autorităţii şefului.
Conducătorul/șeful este deţinătorul autorităţii
nivelului ierarhic al compartimentului de bază; acesta este abilitat să
repartizeze sarcinile, să facă evaluări, să propună mijloace de stimulare sau
sancţiuni pentru subordonaţi.
Conducătorul/șeful este răspunzător în faţa
şefului ierarhic superior pentru toate activităţile desfăşurate în cadrul
compartimentului şi pentru nivelul performanţelor înregistrate de către subordonaţi.
În cadrul compartimentelor complexe, unii dintre
salariaţi se supun şefului direct iar alţii se supun superiorului acestuia care
are atribuţii integratoare.
După anvergura autorităţii pe care o reprezintă
conducătorii, compartimentele sunt funcţionale și ierarhice.
Compartimentele funcţionale se caracterizează prin
autoritatea pe care o au conducătorii acestora de a îndruma şi de a dirija
procesele de muncă aflate în sfera lor de activitate.
Compartimentele ierarhice se caracterizează prin
nivelul superior de autoritate; şefii acestor compartimente adoptă decizii
privind activitatea eşaloanelor inferioare, dau ordine, coordonează,
controlează şi evaluează, pe baza analizelor efectuate de lucrătorii din
compartimentele respective.
Din punctul de vedere al formalismului relaţiilor,
între compartimente se stabilesc legături formale, statuate prin ROF; aceste
legături pun în evidenţă fluxurile de informaţii şi de resurse şi permit
realizarea cooperării, în vederea realizării sarcinilor adoptate de
organizaţie. Legăturile informale sunt expresia socializării muncii şi a
solidarităţii umane.
Din punct de vedere funcţional, legăturile dintre
compartimente sunt:
·
de
autoritate ierarhică (manager – subaltern, managerul transferând, după caz,
autoritatea subordonatului);
·
de
autoritate funcţională (în vederea coordonării şi conducerii operative a
proceselor);
·
de
legături de cooperare.
Nivelurile ierarhice de distribuire a autorităţii
sunt, evident, invers proporţionale cu numărul persoanelor aflate în diferite
compartimente. Pentru o structură standard, simplificată, la nivelul inferior
se află compartimentele direct productive iar deasupra acestora se găsesc
structurile care formează conducerea operativă.
Eşaloanele superioare sunt direcţiile de specialitate
și managerul general.
Înălţimea piramidei ierarhice este dată de numărul
nivelurilor de conducere iar baza acesteia este proporţională cu numărul de
salariaţi ai organizaţiei.
În ROF aşadar, sunt precizate atribuţiile și
conducerea fiecărui compartiment, birou, serviciu, secţie, direcție, agenţie,
unitate, sediu secundar, sucursală, cu sau fără personalitate juridică, etc. De
asemenea, trebuie precizat raportul
dintre subunități si organismele de conducere din unitate, luarea deciziilor si aplicarea lor.
ROF priveşte deci mai puţin raportul dintre
angajator si salariaţi, ci vizează mai mult structura internă a unității
angajatoare.
Angajatorul privat are dreptul, nu obligaţia
întocmirii acestuia, iar inspectorul de muncă nu va putea pretinde prezentarea
acestui document și nu va putea sancţiona angajatorul care nu l-a elaborat.
Totuşi, întocmirea ROF poate fi extrem de utilă,
îndeosebi în cazul companiilor de dimensiuni medii și mari, deoarece:
a) fundamentează fișele posturilor;
b) cuprinde statul de funcții și organigrama organizației;
c) va putea fi folosit în ipoteza unei
concedieri colective, pentru identificarea posturilor care se desfiinţează;
d) reprezintă expresia personalităţii
juridice a angajatorului.
Intr-adevăr, potrivit Codului civil, orice
persoană juridică trebuie sa aibă o organizare de sine stătătoare, aceasta
organizare este stabilită tocmai prin ROF.
In unităţile de stat, Regulamentul de organizare
si funcţionare se stabileşte prin act normativ.
Pentru domeniul educaţie, există un Regulamentului
de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar ( numit
ROFUIP), aprobat prin ordin al
ministrului (Ordinul nr. 4925/2005 al ministrului educației si
cercetării privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a
unităților de învățământ preuniversitar).
Acest ordin
a fost completat şi modificat
ulterior de către:
a) Ordinul nr. 4106/2010 privind modificarea
și completarea Ordinului nr. 4925/2005 al ministrului educației și cercetării
privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de
învățământ preuniversitar;
b) Ordinul nr. 4714/2010 privind modificarea
si completarea Ordinului nr. 4925/2005 al ministrului educației si cercetării
privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de
învățământ preuniversitar;
c) Ordinul nr. 5619/2010 privind modificarea
și completarea Ordinului nr. 4925/2005 al ministrului educației și cercetării
privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de
învățământ preuniversitar;
d) Ordinul nr. 6152/2012 privind modificarea
Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ
preuniversitar aprobat prin ordinul ministrului educației și cercetării nr.
4925/2005.
Potrivit art. 80 alin.(2) din Legea
nr. 1 din 2011 a educaţiei naţionale cu modificările si completările
ulterioare,
Ministerul Educaţiei, împreună cu Consiliul Naţional al Elevilor şi
organizaţiile guvernamentale şi nonguvernamentale reprezentative, elaborează un
Statut în care sunt prevăzute drepturile şi îndatoririle elevilor, care se
aprobă prin ordin al ministrului educaţiei.
În baza acestui
statut, fiecare unitate de învăţământ îşi elaborează regulamentul şcolar
propriu care se aprobă de Consiliul de administrație.
Potrivit art. 97 alin. (2) lit. d) din Legea
nr. 1 din 05/01/2011 a educației naționale, cu modificările și completările
ulterioare directorul unităţii
de învăţământ de stat propune spre aprobare consiliului de administraţie
regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ.
Pentru buna desfăşurare a activităţii unității
şcolare, existența unui ROF care să conţină elementele de bază ale ROFUIP cât
şi cele specifice unităţii este o condiție de bază pentru funcționarea corectă
a unității de învățământ.
3.2 Prevederi
ale Legii nr. 1 din 05/01/2011 a educației naționale, cu modificările și
completările ulterioare cu privire la Regulamentul de
organizare și funcționare (ROF)
Legea nr. 1 din
05/01/2011 a educației naționale a fost publicată
în Monitorul Oficial nr. 18 din
10 ianuarie 2011.
Conform art. 361, Legea nr. 1 din 2011 a educaţiei naţionale, a intrat în vigoare la 30 de zile de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
La data intrării acesteia în
vigoare, au fost abrogate:
•
Legea
învăţământului nr. 84/1995, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificările şi completările
ulterioare,
•
Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16
iulie 1997, cu modificările şi completările ulterioare,
•
art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 20 iulie 2005, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările ulterioare,
•
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2009 privind dreptul
studenţilor înmatriculaţi la formele de învăţământ la distanţă sau cu frecvenţă
redusă de a continua studiile la programe de studii de licenţă autorizate să
funcţioneze provizoriu sau acreditate, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 581 din 20 august 2009,
•
orice alte dispoziţii contrare.
Potrivit
prevederilor art. 361 alin. (6),
după intrarea în vigoare a Legii nr. 1 din 05/01/2011 a educației
naționale, Ministerul Educației
elaborează metodologiile, regulamentele şi celelalte acte normative care
decurg din aplicarea acestei legi şi stabileşte totodată și măsurile
tranzitorii de aplicare.
Regulamentele despre care LEN face
referire în cuprinsul acesteia sunt:
a) Regulamente aprobate de ministrul
educației, cercetării, tineretului şi sportului privind:
o organizarea
învățământului de artă şi a învățământului sportiv;
o inițierea şi
organizarea de alternative educaționale;
o
organizarea şi funcționarea bibliotecilor şcolare
şi a centrelor de documentare şi informare;
o organizarea,
acreditarea, controlul şi competențele unităților care oferă educație
extraşcolară;
o organizarea şi
funcționarea unităților subordonate şi a unităților conexe;
o asigurarea cadrului
unitar al implementării politicilor educaționale naționale;
o organizarea şi
competențele palatelor şi cluburilor copiilor;
o organizarea şi
funcționarea consiliului de administrație/consiliului consultativ al
Inspectoratului şcolar;
o normele privind
componența, organizarea şi funcționarea, precum şi atribuțiile colegiului de
disciplină de pe lângă inspectoratul şcolar şi ale Colegiului central de
disciplină al Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
b) Regulamente aprobate de către fiecare
inspectorat şcolar:
o regulamentul
propriu al consiliului de administrație/consiliu consultativ, elaborat şi
aprobat de consiliul de administrație al inspectoratului școlar, conform
regulamentului-cadru aprobat prin ordin al ministrului educației, cercetării,
tineretului şi sportului.
c) Regulamente aprobate de către fiecare
unitate de învățământ:
o regulamentul
şcolar propriu emis în baza unui statut în care sunt prevăzute drepturile şi
îndatoririle elevilor, aprobat prin ordin al ministrului educației, cercetării,
tineretului şi sportului;
o regulamentul de
organizare şi funcționare al unității de învățământ propus spre aprobare consiliului de administrație de
către directorul unității de învățământ;
o regulamentul de organizare şi
funcționare al consiliul de administrație pentru unitățile învățământ de stat;
o regulamentul de organizare şi
funcționare al structurilor şi funcțiilor de conducere ale unităților de
învățământ particular şi confesional.
3.3 Prevederi ale Codului Muncii cu privire la Regulamentul
de ordine interioară (ROI)
Pentru buna organizare și funcționare a unei organizații, trebuie să
existe acte care să reglementeze activitatea personalului.
Unul dintre
actele cele mai folosite de către organizații este Regulamentul de ordine
interioară. Denumirea logică a
actului este Regulament de ordine
interioară (ROI). Cu toate acestea, legislația muncii l-a denumit Regulament
Intern. Consider că denumirea stabilită prin legislația muncii este
improprie deoarece orice regulament al
unei organizații este intern, inclusiv Regulamentul de organizare și
functionare (ROF), care însă cuprinde în principal detalierea
structurii organizației.
Regulamentul intern este
documentul unei organizații care se întocmeste de către angajator, cu
consultarea sindicatului sau a reprezentanților salariaților, se întocmeste și
se aprobă de către conducerea organizației și este afișat în mod obligatoriu în
cadrul unității respective.
Regulamentul intern, conform Codului muncii
reprezintă actul intern al unei organizații prin care se stabilesc, în
conformitate cu prevederile legale, îndatoririle salariaților, măsurile ce se
impun în vederea organizării muncii si asigurării disciplinei muncii,
recompensele si sancțiunile, modul de cercetare al abaterilor disciplinare și
procedura aplicării sancțiunilor disciplinare.
Regulamentul de ordine
interioară este un izvor specific al dreptului muncii care reglementează în mod concret, în baza
legislatiei muncii și problemele de ordin disciplinar din cadrul unității
respective.
Aceste prevederi sunt
obligatorii atât pentru salariați, voluntari cât și pentru părinți, elevi,
ucenici și persoane delegate/detașate în
organizație.
Potrivit Legii nr.
53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, întocmirea regulamentului intern la nivelul fiecărui
angajator a revenit în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
acestui cod. În cazul angajatorilor înființați după intrarea în vigoare a
prezentului cod, termenul de 60 de zile prevăzut începe să curgă de la data
dobândirii personalității juridice.
Regulamentul intern se aduce la cunoştință
salariaților şi produce efecte față de salariați din momentul informării
acestora.
Obligația de
informare a salariaților cu privire la conținutul regulamentului intern trebuie
îndeplinită de angajator.
Modul concret de
informare a fiecărui salariat cu privire la conținutul regulamentului intern se
stabileşte prin contractul colectiv de muncă aplicabil sau, după caz, în cadrul
conținutului acestui regulament.
Orice modificare
care intervine în conținutul regulamentului intern este supusă procedurilor de
informare.
Orice salariat
interesat poate sesiza angajatorul cu privire la dispozițiile regulamentului
intern, în măsura în care face dovada încălcării unui drept al său.
Controlul
legalității dispozițiilor cuprinse în regulamentul intern este de competența
instanțelor judecătoreşti, care pot fi sesizate în termen de 30 de zile de la
data comunicării de către angajator a modului de soluționare a sesizării
formulate.
Regulamentul
intern al unei organizații cuprinde cel puțin următoarele categorii de
dispoziții:
- reguli privind protecția, igiena şi
securitatea în muncă în cadrul unității;
- reguli privind respectarea principiului
nediscriminării şi al înlăturării oricărei forme de încălcare a
demnității;
- drepturile şi obligațiile angajatorului şi
ale salariaților;
- procedura de soluționare a cererilor sau a
reclamațiilor individuale ale salariaților;
- reguli concrete privind disciplina muncii în
unitate;
- abaterile disciplinare şi sancțiunile
aplicabile;
- reguli referitoare la procedura disciplinară;
- modalitățile de aplicare a altor dispoziții
legale sau contractuale specifice;
- criteriile şi procedurile de evaluare
profesională a salariaților.
În domeniul școlar, Regulamentul intern poate cuprinde
prevederi specifice privind:
- accesul, paza și siguranța în scoli;
- prevenirea
şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri;
- proceduri
de monitorizare permanentă privind prevenirea introducerii și
comercializării produselor etnobotanice în perimetrul scolii;
- reguli
privind părăsirea unității școlare de către elevi, în mod organizat, în
timpul orelor de curs;
- diverse
proceduri specifice.
Autor Ion
Nistor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu