Reprezentarea şi protecţia intereselor profesionale
ale transportatorilor autorizaţi, dispecerilor taxi şi ale taximetriştilor se
realizează prin camerele taximetriştilor şi celelalte asociaţii profesionale
reprezentative, constituite conform Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 246/2005, denumite în continuare asociaţii reprezentative.
Asociaţiile reprezentative asigură reprezentarea
intereselor profesionale ale membrilor în relaţiile cu autorităţile
administraţiei publice, cu alte autorităţi şi cu organisme interne şi internaţionale.
O asociaţie profesională din domeniul taximetriei este
considerată reprezentativă dacă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a)
este constituită în conformitate cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 246/2005;
b)
are ca membri transportatori autorizaţi, dispecerate
taxi şi taximetrişti, astfel cum au fost definiţi în prezenta lege, care
reprezintă minimum 10% din totalul celor existenţi în evidenţele statistice la
nivel naţional;
c)
are filiale judeţene, persoane juridice, constituite
conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 246/2005, înfiinţate în cel puţin 50% din judeţele
ţării, precum şi în municipiul Bucureşti;
d) deţine o hotărâre definitivă şi
irevocabilă a Tribunalului Bucureşti în ceea ce priveşte reprezentativitatea.
Asociaţiile
reprezentative participă, cu caracter consultativ,
la întocmirea de către autorităţile administraţiei publice a reglementărilor de
organizare a serviciului de transport în regim de taxi.
Serviciile de transport în regim de taxi sau de
transport în regim de închiriere, ca servicii de utilitate publică, se
organizează de către autorităţile
administraţiei publice locale pe raza administrativ-teritorială respectivă,
cu respectarea îndeplinirii și a următoarelor cerinţe:
a) realizarea regulamentelor de organizare şi executare a
serviciilor respective, cu consultarea
asociaţiilor reprezentative din domeniu;
b) consultarea
asociaţiilor profesionale reprezentative ale transportatorilor autorizaţi, a
dispeceratelor taxi şi a taximetriştilor, precum şi a asociaţiilor
utilizatorilor, în vederea stabilirii politicilor şi strategiilor privind
dezvoltarea durabilă a serviciilor de transport respective;
Regulamentele de
organizare şi executare ale serviciilor de transport în regim de taxi şi în
regim de închiriere se întocmesc pe baza Regulamentului-cadru şi cu consultarea asociaţiilor profesionale
reprezentative.
Numărul
maxim de autorizaţii taxi care pot fi atribuite pentru o perioadă dată se poate
stabili şi pe baza unui studiu de specialitate realizat, precum şi în urma consultării asociaţiilor profesionale
reprezentative.
Numărul maxim de
autorizaţii taxi care se vor atribui pentru executarea serviciului de transport
persoane în regim de taxi la nivelul localităţii respective se stabileşte prin
hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, după caz, cu consultarea
asociaţiilor profesionale reprezentative, pentru o perioadă de 5 ani.
Numărul maxim de
autorizaţii taxi la nivelul unei localităţi va fi de 4 la 1.000 de locuitori.
Dacă prin studiul realizat de autoritatea locală s-a stabilit un număr maxim de
autorizaţii taxi necesare prin care se depăşeşte raportul de 4 la 1.000,
aceasta se va putea realiza doar cu
acordul asociaţiilor profesionale reprezentative.
Prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dacă se impune, se poate stabili limitarea numărului de autorizaţii taxi pentru transportul de mărfuri şi bunuri în regim de taxi ori pentru transportul de persoane în regim de închiriere, cu consultarea asociaţiilor profesionale reprezentative.
Atribuirea unei autorizaţii taxi pentru
realizarea serviciului de transport persoane în regim de taxi se face prin
hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, cu acordul asociaţiilor
profesionale reprezentative, potrivit criteriilor de departajare prevăzute
în Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările ulterioare, conform
punctajelor acordate pentru fiecare criteriu de departajare.
Contractele de atribuire a gestiunii delegate
serviciilor de transport în regim de taxi sau în regim de închiriere şi
caietele de sarcini se întocmesc pe baza contractului-cadru şi a caietului de
sarcini-cadru, cu consultarea
asociaţiilor reprezentative, şi se aprobă prin hotărâre a consiliului local sau
a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.
Punctajele
acordate pentru fiecare criteriu de departajare privind procedura de atribuire a
autorizaţiilor taxi sau a celorlalte copii conforme vor fi stabilite prin
hotărâre a consiliului local sau, după caz, a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, cu acordul
asociaţiilor profesionale reprezentative existente.
Atribuirea unei autorizaţii taxi pentru realizarea serviciului de transport persoane în regim de taxi se face prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu acordul asociaţiilor profesionale reprezentative, potrivit criteriilor de departajare prevăzute în Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările ulterioare, conform punctajelor acordate pentru fiecare criteriu de departajare.
Prin hotărâre a consiliului local sau a
Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dacă se impune, se poate stabili
limitarea numărului de autorizaţii taxi pentru transportul de mărfuri şi bunuri
în regim de taxi ori pentru transportul de persoane în regim de închiriere, cu consultarea asociaţiilor profesionale
reprezentative.
Contractele de
atribuire a gestiunii delegate serviciilor de transport în regim de taxi sau în
regim de închiriere şi caietele de sarcini se întocmesc pe baza
contractului-cadru şi a caietului de sarcini-cadru, cu consultarea asociaţiilor reprezentative, şi se aprobă prin hotărâre
a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după
caz.
Autorităţile administraţiei publice locale se
consultă cu asociaţiile profesionale
reprezentative în vederea menţinerii la zi a cazierului de conduită
profesională.
În cazurile în care o asociaţie profesională
reprezentativă trimite autorităţii de autorizare sau altor autorităţi
competente o sesizare privind abaterile de la conduita profesională a unei
persoane care îşi desfăşoară activitatea în domeniul transportului în regim de
taxi, acestea sunt obligate să analizeze cazul respectiv, cu consultarea obligatorie a părţilor, şi
să ia măsurile care se impun, notificând aceasta şi asociaţiei reprezentative.
Autoritatea
administraţiei publice locale sau filiala judeţeană a Autorităţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor are obligaţia ca, în maximum 5 zile de la
primirea sesizării clientului, conform Legii
nr.38/2003, art. 52 alin. (4) lit. g) sau art. 54 alin. (5), ori de la primirea
sesizării asociaţiei reprezentative, conform art. 54 alin. (5), să analizeze,
să ia măsurile ce se impun sau, după caz, să sesizeze autorităţile competente
prevăzute la art. 37 alin. (1), după caz, pentru ca acestea să aplice măsurile
ce se impun în termen de maximum 30 de zile de la primirea sesizării, termen în
care clientul sau asociaţia va primi răspunsul cuvenit.
Baza legală:
- Legea nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere cu modificările şi completările ulterioare
- Ordinul nr. 356/2007 al Ministrului Internelor şi Reformei Administrative privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu