Creșa se organizează si funcționează ca un centru cu program
de lucru zilnic, între orele 6.00-18.00, de luni până vineri.
Creșa este organizata din punct de vedere educațional pe grupe de
vârsta, astfel:
a) grupa mică: copii
între 1 – 2 ani;
b) grupa mare: copii
între 2 – 3 ani.
Grupele sunt eterogene iar
repartizarea fraților si a prietenilor de vârste diferite se face în
aceeași grupă.
În
situația în care copilul antepreșcolar înscris în creșă împlinește
vârsta de 3 ani în timpul anului școlar, acesta poate frecventa programul
până la finalizarea anului școlar, fără a depăși vârsta de 4 ani.
Creșa are următoarele compartimente funcționale:
o spațiu pentru întâlniri cu părinții si/sau cu
persoane din afara unității,
o spațiu pentru desfășurarea activităților în aer
liber,
o patru saloane copii, (două zone pentru joc liber și două zone
pentru activitate/învățare),
o două dormitoare,
o două băi copii,
o spălătorie,
o trei toalete angajați,
o un cabinet medical,
o izolator,
o filtru vestiar pentru personal,
o magazii de materiale,
o sală de mese,
o birou contabilitate,
o birou resurse umane,
o birou administrator,
o birou director.
Creșa functioneaza pe tot parcursul anului, inclusiv in timpul
vacantelor şcolare, perioada in care nu se organizeaza proces
instructiv-educativ.
Creșa poate fi inchisă temporar, cu acordul inspectoratului scolar
si cu informarea părintilor, cel mult 30 de zile pe an, pentru curatenie,
reparatii sau dezinsectie.
In masura posibilitatilor, pe
perioada inchiderii altor unitații, copiii pot fi transferati temporar la Creșa
Deva.
Cheltuielile si
raspunderea corespunzatoare cresterii, ingrijirii si educarii copilului, pe
perioada transferului, sunt in sarcina Creșei Deva.
Decontarea cheltuielilor se realizeaza pe
baza documentelor justificative inaintate de catre Creșa Deva, in termen de 45 de zile de
la încetarea acordării serviciilor.
Perioadele menţionate se aduc la
cunostinta tuturor reprezentantilor legali cu cel putin 45 zile inainte de
inchidere.
Inscrierea copiilor
in creșă se face de regulă la inceputul anului scolar sau, in situatii
deosebite, in timpul anului scolar, in ordinea depunerii dosarului si in limita
locurilor disponibile si a planului de scolarizare aprobat.
Prin exceptie, in cazul in care se
solicita inscrierea fratilor sau a copiilor aflati in ingrijirea aceluiasi
parinte/reprezentant legal si nu este liber decat un loc la grupa de varsta a
copiilor, se va suplimenta numarul de locuri din grupa de varsta
corespunzatoare cu numarul de copii aflati in această situatie.
Procedurile si criteriile pentru
departajarea copiilor la inscriere sunt stabilite de catre director, in
colaborare cu consiliul de administratie al unitatii de invatamant care
coordoneaza metodologic activitatea de educatie anteprescolara a creșei si sunt
facute publice prin afisarea la sediul unitatii de educatie anteprescolara.
La inscrierea
copiilor în creșă nu se percep taxe de inscriere.
Este interzis refuzul
inscrierii copiilor in creșă pe criterii discriminatorii bazate pe: rasa,
nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, gen,
varsta, dizabilitate, boala cronica necontagioasa, infectarea HIV ori
apartenenta la o categorie defavorizată.
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCȚIONARE AL CREŞEI DEVA
Anexa nr. 3 la HCL nr. 167/2014
Cap. I Dispoziții
generale
Art.1. (1) Creșa Deva este un serviciu de interes
local, public care are misiunea de a oferi, pe timpul zilei, servicii integrate
de îngrijire, supraveghere și educație timpurie a copiilor de vârstă
antepreșcolară a cărei organizare si funcționare respectă prevederile Legii nr.
263/2007 privind inființarea, organizarea si funcționarea creșelor, cu
modificările și completările ulterioare.
(2) Creșa Deva, numită în continuare
Creșa, face parte atât din sistemul național de servicii sociale reglementat de
Legea asistenței sociale nr. 292/2011,
prin furnizarea de servicii de ingrijire si supraveghere, cât și din sistemul
de învățământ preuniversitar reglementat de Legea educației naționale nr. 1/2011,
cu modificările si completările ulterioare, prin furnizarea de servicii de
educație timpurie antepreșcolară.
(3) Creșa se află în subordinea
Consiliului Local al Municipiului Deva conform Hotărârii Consiliului Local Deva
nr. 318 din 2001 privind
aprobarea protocolului de predare-primire a patrimoniului Creșei de la Spital către Consiliul Local Deva.
(4) Creșa are personalitate juridică
proprie, are conturi separate si își conduce evidențele financiar-contabile ca
oricare instituție cu personalitate juridică.
(5) Consilierea juridica si avizarea
documentelor din punct de vedere juridic se va asigura de către Biroul juridic, autoritate
tutelară din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva.
(6) Creșa are sediul în Deva, str.
Aleea Viitorului, nr.5, jud. Hunedoara.
Art.2. (1) Proiectul instituțional al Creșei cuprinde
misiunea, scopul, obiectivele și activitățile specifice.
(2) Proiectul instituțional al creșei este
următorul:
a) Viziunea creșei: participarea la
scopul general de formare armonioasă
mentală, emoțională și
fizică a copiilor de vârstă
antepreșcolară astfel încât fiecare copil să atingă potențialul maxim specific
vârstei;
b) Misiunea creșei este acordarea pe
timpul zilei de servicii integrate de îngrijire, supraveghere și educație
timpurie copiilor de vârstă antepreșcolară într-o atmosferă de siguranță, în
vederea integrării acestora în comunitate;
c) Valorile creșei: responsabilitate,
excelență, creativitate, respect pentru diversitate.
Art.3. În vederea
îndeplinirii scopului
propus, Creșa desfășoară în principal, următoarele
activități specifice:
a) asigură servicii de îngrijire și
supraveghere a copiilor de
vârstă antepreșcolară, prin personalul angajat specializat și prin contracte/
protocoale cu persoane fizice autorizate și/sau structuri specializate;
b) asigură un program de educație
timpurie adecvat vârstei, nevoilor, potențialului de dezvoltare și
particularităților copiilor, prin personalul angajat specializat și prin contracte/
protocoale cu persoane fizice autorizate și/sau structuri specializate;
c) asigură supravegherea stării de
sănătate și de igienă a copiilor și acordă primul ajutor și îngrijirile
medicale necesare în caz de îmbolnăvire, până la momentul preluării copilului
de susținătorul legal sau al internării într-o unitate medicală, după caz, prin
personalul angajat specializat și prin contracte/ protocoale cu persoane fizice
autorizate și/sau structuri specializate;
d) asigură nutriția copiilor cu
respectarea normelor legale în vigoare, prin personalul angajat specializat și
prin contracte/ protocoale cu persoane fizice autorizate și/sau structuri
specializate;
e) colaborează cu familiile copiilor care
frecventează creșa și realizează o relație de parteneriat activ cu
părinții/reprezentanții legali în respectarea interesului copilului, prin
personalul specializat și prin contracte/ protocoale cu persoane fizice
autorizate și/sau structuri specializate;
f) asigură consiliere și sprijin pentru
părinții/reprezentanții legali ai copiilor, prin personalul angajat specializat și prin contracte/ protocoale cu
persoane fizice autorizate și/sau structuri specializate;
g) contribuie la depistarea precoce a
situațiilor de risc care pot determina separarea copilului de părinții săi și
sesizează instituțiile abilitate în acest sens, prin personalul angajat
specializat și prin contracte/ protocoale cu persoane fizice autorizate și/sau
structuri specializate;
h) contribuie la stimularea diferențiată
a copilului în vederea dezvoltării sale individuale în plan intelectual,
socio-afectiv și psihomotric, ținând cont de particularitățile specifice de
vârstă ale acestuia și de potențialul său evaluat;
i) urmărește realizarea unui demers
educațional bazat pe interacțiunea activă cu adultul, rutina zilnică,
organizarea eficientă și protectivă a mediului și a activităților de învățare;
j) promovează jocul ca formă de
activitate, metodă, procedeu și mijloc de realizare a demersurilor educaționale
la vârstele timpurii;
k) promovează interacțiunea cu ceilalți
copii prin activități de grup specifice vârstei;
l) urmărește sprijinirea părinților și
familiei în educația timpurie a copiilor;
m) permite fiecărui antepreșcolar să-și urmeze drumul său personal de
creștere, oferindu-i modelul de comportament civilizat, etic, de limbaj și
echilibru emoțional;
n) promovează standarde academice înalte,
provocându-l pe fiecare antepreșcolar să-și atingă potențialul său unic;
o) ajută pe antepreșcolar să-și dezvolte o concepție sănătoasă despre
lume și viață încă din primii ani ai existenței;
p) promovează obiceiuri sănătoase,
inclusiv educația fizică, învățând copilul responsabilitatea față de trupul său;
q) ajută pe fiecare copil să câștige deprinderi folosite în
comunicarea și în relaționarea cu alții;
r) învață pe copil atitudini corecte față
de oameni, animale, bunurile materiale;
s) învață pe copil să cerceteze în mod
independent, să raționeze logic și să gândească critic și creativ;
t) învață pe copil să trateze pe toată
lumea cu dragoste și respect;
u) generează a atitudine o apreciere a artei, încurajând
dezvoltarea talentelor copiilor și a exprimării lor personale în acest domeniu;
v) facilitează accesul copiilor, a
cadrelor didactice și nedidactice, a părinților la materiale informaționale,
publicații de specialitate etc. pentru crearea de tehnici și metode pedagogice
și de comunicare;
w) editează cărți, reviste, pliante, alte
materiale tipărite și audiovizuale, precum și alte materiale instructive și
educaționale;
x) ajută pe părinți să cunoască și
să valorifice aptitudinile și capacitățile cu care este înzestrat fiecare copil;
y) cooperează îndeaproape cu
părinții în fiecare fază a dezvoltării copilului;
z) ajută pe părinți să devină
conștienți de societatea în care trăim, de dinamica socială, de efectele ei
asupra familiei și asupra educației și îi ajută să înțeleagă implicațiile
acestui fapt pentru copiii lor;
aa) ajută pe părinți să înțeleagă
Proiectul instituțional al Creșei și obiectivele/programele Consiliului Local Deva;
bb) urmărește promovarea metodelor de
predare alternative, metode bazate pe dezvoltarea abilităților și a
creativității, a autoevaluării și acceptării de sine;
cc) promovează educația pro-natura, protecția
mediului, proiecte ecologice pentru copii și contribuie la organizarea de activități de instruire
în aceste domenii;
dd) contribuie la îmbunătățirea relațiilor
interfamiliale prin psihoterapie de familie, consiliere spirituală, consiliere
juridică și contribuie la prosperarea familiilor cu condiții sociale
precare;
ee) atrage fonduri destinate atingerii scopurilor
și obiectivelor propuse.
Cap. II Organizarea
si funcționarea
Art.4. (1) Creșa se
organizează si funcționează ca un centru cu program de lucru zilnic, între
orele 6.00-18.00, de luni până vineri.
(2) Creșa este
organizata din punct de vedere educațional pe grupe de vârsta, astfel:
a) grupa mică:
copii între 1 – 2 ani;
b) grupa mare:
copii între 2 – 3 ani.
(3) Grupele sunt eterogene iar repartizarea fraților si
a prietenilor de vârste diferite se
face în aceeași grupă.
(4)
În situația în care copilul antepreșcolar înscris în creșă împlinește
vârsta de 3 ani în timpul anului școlar, acesta poate frecventa programul până la finalizarea anului școlar.
Art.5. (1) Creșa are următoarele compartimente
funcționale: spațiu pentru întâlniri cu părinții si/sau cu
persoane din afara unității, patru
saloane copii, (două zone pentru
joc liber și două zone pentru activitate/învățare), două dormitoare, două băi copii, o
spălătorie, trei toalete angajați, un cabinet medical, izolator, filtru vestiar pentru
personal, două magazii de
materiale, o sală de mese, birou
contabilitate, birou resurse umane, birou administrator, birou director.
(2)Creșa dispunde
și de un teren pentru
desfășurarea activităților în aer liber.
Art.6. (1) Creșa funcționeaza
pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor şcolare, perioada în care
nu se organizeaza proces instructiv-educativ.
(2) Creșa poate fi închisă temporar, cu acordul
inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru
curațenie, reparații sau dezinsecție.
(4) În măsura posibilităților, pe
perioada închiderii altor unități, copiii pot fi transferați temporar la Creșa
Deva.
(5) Cheltuielile și
răspunderea corespunzătoare creșterii, îngrijirii si educării copilului, pe
perioada transferului, sunt în sarcina Creșei Deva.
(6) Decontarea cheltuielilor se
realizează pe baza documentelor justificative înaintate de către Creșa Deva, în
termen de 45 de zile de la încetarea acordării serviciilor.
(7) Perioadele prevăzute la alin.
(2) se aduc la cunoștința tuturor reprezentanților legali cu cel puțin 45 zile
înainte de închidere.
Art. 7. (1) Înscrierea copiilor in creșă se
face de regulă la începutul anului școlar sau, în situații deosebite, în timpul
anului școlar, în ordinea depunerii dosarului și în limita locurilor
disponibile și a planului de școlarizare aprobat.
(2) Prin excepție de la
prevederile alin. (1), în cazul în care se solicită înscrierea fraților sau a
copiilor aflați în îngrijirea aceluiași părinte/reprezentant legal și nu este
liber decât un loc la grupa de vârstă a copiilor, se va suplimenta numărul de
locuri din grupa de vârstă corespunzătoare cu numărul de copii aflați în
această situație.
(3) Procedurile și criteriile
pentru departajarea copiilor la înscriere sunt stabilite de către director, în
colaborare cu consiliul de administrație al unității de învatământ care
coordonează metodologic activitatea de educație antepreșcolară a creșei și sunt
făcute publice prin afișarea la sediul unitații de educație antepreșcolară.
(4) La înscrierea copiilor în
creșă nu se percep taxe de înscriere.
(5) Este interzis refuzul
înscrierii copiilor în creșă pe criterii discriminatorii bazate pe: rasă,
naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen,
vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă, infectarea HIV ori aparțenență
la o categorie defavorizată.
Art. 8. - (1) Actele necesare înscrierii copiilor
în Creșă sunt:
a) cerere de înscriere;
b) copie de pe certificatul de naștere al
copilului;
c) copie de pe actele de identitate ale
părinților/reprezentanților legali, certificatele de naștere ale fraților
minori și, după caz, copie a hotărârii/sentinței de plasament sau a sentinței
de încredințare în vederea adopției;
d) adeverință de venituri brute lunare pentru fiecare
dintre părinți/reprezentanții legali pe ultimele 6 luni anterioare lunii de
înscriere a copilului in creșă;
e) adeverință de la medicul de familie, în
care să se menționeze că respectivul copil este sănătos clinic;
f) fişa
de imunizări, întocmită conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătăţii
cu privire la intrarea copilului în colectivitate (avizul epidemiologic/dovadă
de vaccinare);
g) analize medicale: testare la
tuberculină și examen coproparazitologic pentru copil.
(2) Cererea de înscriere este însoțită de
avizul epidemiologie, eliberat de medicul de familie al copilului cu 24-48 de
ore înainte de a începe frecventarea unității.
(3) Avizul epidemiologic prevăzut la alin.
(2) se prezintă și în cazul absenței copilului din unitate pentru o perioadă
mai mare de 3 zile.
(4) Datele personale extrase din actele
cuprinse în dosarul de înscriere se consemnează în Registrul de
evidență/prezență a copiilor.
(5) Registrul prevăzut la alin. (4)
cuprinde: numele și prenumele copilului, data nașterii, domiciliul, numele și
prenumele părinților, locul de muncă al acestora, data intrării copilului în
unitate, copiii prezenți/absenți și, după caz, motivul absenței și o rubrică de
observații, unde se va scrie data transferului copilului și unitatea unde a
fost transferat sau data retragerii copilului din evidențele unității și
motivul acesteia.
(6) Prelucrarea datelor cu caracter
personal în procesul de înscriere/transfer/scoatere din evidență a copiilor
trebuie să se facă în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 677/2001 pentru
protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și
libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare.
(7)
La înscrierea copiilor în creșă se vor respecta cu strictețe criteriile pentru
departajarea copiilor.
Art. 9. (1) La nivelul Creșei, există următoarele documente de
evidență:
a) registru de evidență/prezență a
copiilor;
b) registru de evidență a meniurilor pe
grupe de vârstă a copiilor, pentru programul prelungit sau săptămânal;
c) registru de evidență a stării de
sănătate a copiilor;
d) dosar personal pentru fiecare copil.
(2) Dosarul personal al copilului cuprinde
cel puțin următoarele documente:
a) cerere de înscriere;
b) copie de pe certificatul de naștere al
copilului;
c) copie de pe actele de identitate ale
părinților/reprezentanților legali, certificatele de naștere ale fraților
minori și, după caz, copie a hotărârii/sentinței de plasament sau a sentinței
de încredințare în vederea adopției;
d) adeverință de venituri pentru fiecare
dintre părinți/reprezentanții legali;
e) adeverință de la medicul de familie,
în care să se menționeze că respectivul copil este sănătos clinic;
f) fișa de imunizări, întocmită conform
prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății cu privire la intrarea copilului
în colectivitate;
g) analize medicale: testare la
tuberculină și examen coproparazitologic pentru copil;
h) rezultatele evaluării realizate de
către psihologul cu care unitatea în care se oferă servicii de educație
antepreșcolară colaborează;
i) jurnalul copilului;
j) evaluările periodice realizate de
echipa multidisciplinară din Centrul Județean de Resurse și Asistență
Educațională;
k) planul de servicii, în situația
copilului expus riscului de separare de familie;
l) copie a dispoziției primarului privind
susținerea din bugetul local al unității administrativ-teritoriale a
contribuției ce revine părinților/reprezentanților legali;
m) contractul privind furnizarea de
servicii încheiat între părintele/reprezentantul legal al copilului și
conducerea unității.
Cap.III –
Conținutul educativ al activității de educare timpurie
Art.10. Conținutul educației antepreșcolare se
realizează conform prevederilor curriculumului specific aprobat potrivit art.
27 alin. (2) din Legea educației naționale nr.1/2011, cu modificările și
completările ulterioare.
Art.11. (1) În activitatea desfășurată în Creșă, se respectă dreptul
copilului la joc ca formă de activitate, metodă, procedeu și mijloc de
realizare a demersurilor educaționale la vârste timpurii, precum și ca metodă
de stimulare a capacității și creativității copilului, ca un drept al acestuia
și ca o deschidere spre libertatea de a alege, potrivit nevoilor proprii.
(2) Tipurile de activități desfășurate cu
copiii sunt:
a) jocul cu jucăria, jocul simbolic,
jocul senzorial, jocul cu nisip și apă, jocul de construcție, jocul didactic;
b) activități artistice și de îndemânare:
desen, pictură, modelaj, activități practice și gospodărești;
c) activități de muzică și de mișcare:
audiții, jocuri muzicale, jocuri cu text și cânt, cântece, euritmie;
d) activități de creație și de comunicare:
povestiri, memorizări, lucrul cu cartea, citire de imagini;
e) activități de cunoaștere: observări,
lecturi după imagini, activități matematice, convorbiri, jocuri didactice,
experimente;
f) activități în aer liber: plimbări,
jocuri la nisipar, jocuri și întreceri sportive, excursii, vizite la diferite
obiective turistice, utilizarea aparatelor de joacă.
Art.12. Durata activităților desfășurate cu copiii
antepreșcolari variază în funcție de nivelul de vârstă și de interesul
manifestat de grupul de copii/copil pentru acestea. Indiferent de durata
recomandată pentru desfășurarea unei activități, educatoarea își va adapta
demersul didactic în funcție de reacția copilului/copiilor.
Cap.IV Structura
de personal
Art.13 Structura
organizatorică a Creșei Deva este
prevăzută în statul de funcții și organigramă și se stabilește/modifică prin
hotărâre a Consiliul Local Deva, după
nevoi.
Art.14 (1) Conducerea Creșei
este asigurată de un director. Directorul
Creșei Deva este sprijinit de un Consiliu consultativ
compus din reprezentanţi ai beneficiarilor şi ai partenerilor sociali.
(2)Consiliul Consultativ al Creșei Deva are următoarea componență:
a) 2 reprezentanţi ai Primăriei Deva,
b) 2 reprezentanţi ai beneficiarilor
(părinților),
c) 1 reprezentant al Consiliului Local
Deva,
d) 2 reprezentanţi din cadrul organizaţiilor
neguvernamentale din domeniul serviciilor sociale.
(3) Compartimentul
administrativ este coordonat de inspectorul de specialitate cu gradul cel mai
mare.
(4) Compartimentele îngrijire copii din creșă sunt
coordonate de cate o asistentă medicală principală.
(5) Părinții/reprezentanții
legali ai copiilor înscriși în creșă pot
constitui un Consiliu al părinților și
se pot asocia într-o Asociație
a părinților.
(6) Creșa Deva încurajează participarea voluntarilor la
activităţile desfăşurate în unitate, ţinându-se cont de corespondenţa dintre
competenţele personale şi activităţile prestate.
(7) Voluntarii care doresc să participe la activităţi vor solicita acest lucru, în scris, directorului urmând ca în contractul de voluntariat încheiat conform prevederilor legale în vigoare să se precizeze rolul, programul, limitele de competenţă stabilite şi agreate de comun acord.
(8) Voluntarii beneficiază de o formare de minimum 8 ore înainte de a-şi începe activitatea în cadrul unităţii şi prezintă un certificat medical din care să rezulte că acesta nu se află în evidenţele medicale cu boli transmisibile şi este apt să desfăşoare activităţi cu copii.
(7) Voluntarii care doresc să participe la activităţi vor solicita acest lucru, în scris, directorului urmând ca în contractul de voluntariat încheiat conform prevederilor legale în vigoare să se precizeze rolul, programul, limitele de competenţă stabilite şi agreate de comun acord.
(8) Voluntarii beneficiază de o formare de minimum 8 ore înainte de a-şi începe activitatea în cadrul unităţii şi prezintă un certificat medical din care să rezulte că acesta nu se află în evidenţele medicale cu boli transmisibile şi este apt să desfăşoare activităţi cu copii.
Cap.V Beneficiari
si servicii prestate
Art.15 De serviciile acordate de Creșa Deva
beneficiază următoarele categorii de persoane:
a) copii în vârstă de la 1- 3(4) ani care
au domiciliul sau reședința în municipiul Deva;
b) părinții/reprezentanții legali ai
copiilor care frecventează Creșa.
Art.16 Serviciile
prestate prin intermediul creșei constau în:
a) servicii de
îngrijire si supraveghere;
b) programe
educaționale adecvate vârstei, nevoilor, potențialului de dezvoltare și
particularitățile copiilor;
c) supravegherea,
menținerea stării de sănătate și de igienă a copiilor;
d) servicii de prim
ajutor și îngrijiri medicale necesare în caz de îmbolnăvire, pâna la momentul
preluării copilului de către susținătorul legal sau al internării într-o
unitate medicală, după caz;
e) asigurarea
nutriției copiilor cu respectarea normelor legale în vigoare;
f) colaborarea cu
familiile copiilor care frecventează creșa și realizarea unei relații de
parteneriat active cu parinții/reprezentanții legali în respectarea interesului
copilului;
g) depistarea precoce
a situațiilor de risc care pot determina separarea copilului de părinții săi;
h) evaluarea psihologică a copiilor
(cognitivă, comportamentală, a limbajului și relațională) prin aplicarea de
chestionare și teste standardizate, cât si prin observare directă;
i) instituirea unor programe de
recuperare individualizate în situațiile în care se înregistrează înapoieri în
dezvoltarea psihomotorie a copiilor;
j) stimularea cognitivă si logopedică a
copiilor care prezintă întârzieri în dezvoltarea psihomotorie;
k) consilierea pentru angajați și părinți
în vederea unei mai bune îngrijiri, supravegheri și educări a copiilor;
l) consilierea părinților, participarea
la ședințele cu părinții și discuții pe o temă de interes și psihoeducatia
părinților;
m) evaluareși intervenție logopedică;
n) inițierea și susținerea unor cursuri
de formare pentru angajați și parinții/reprezentanții legali.
Art.17.
(1) Beneficiarii au următoarele drepturi:
a) să le fie
luate în considerare, în limitele posibilităților, propunerile cu privire la
programul și activitățile desfășurate în cadrul creșei;
b) să beneficieze de toate serviciile
sociale și educaționale oferite în cadrul creșei;
c) să folosească baza tehnico-materială
existentă în condițiile regulamentelor creșei;
d) să fie tratați cu respect și să nu fie
supuși unor tratamente discriminatorii;
e) să li se asigure confidențialitatea
datelor și informațiilor personale în condițiile legii;
f) consiliere și sprijin din partea
personalului creșei pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă în ceea
ce privește educația timpurie a copilului, dezvoltarea psihologică a acestuia,
precum și pentru probleme de ordin medical și/sau social;
g) primirea oricăror informații necesare
dezvoltării armonioase a copilului, pe care personalul didactic și nedidactic
le poate furniza, în funcție de evoluția copilului.
(2) Beneficiarii au următoarele obligații:
a) să respecte programul orar al creșei;
b) să respecte Regulamentul de organizare și
funcționare și Regulamentul intern;
c) să respecte
prevederile Contractului de prestări servicii încheiat cu creșa,
d) să aibă un comportament civilizat față
de personalul creșei;
e) să participe la activitățile
organizate de instituție, la solicitarea personalului creșei;
f) să devină parteneri activi în cadrul
programelor educaționale inițiate de creșă;
g) să achite la timp și integral
contribuțiile lunare datorate creșei;
h) să comunice reprezentanților creșei
orice informații cu privire la starea de sănatate a copilului, precum și
informații necesare dezvoltării armonioase a copilului;
i) să contribuie la promovarea imaginii
creșei;
Cap.VI Finanțarea
Art. 18. Finanțarea creșei se realizează din
urmatoarele surse:
a) bugetul local, pentru acoperirea
cheltuielilor de personal pentru personalul didactic și nedidactic și a
cheltuielilor de organizare si funcționare a creșei;
b) sume defalcate din unele venituri ale
bugetului de stat;
c) contribuții lunare ale
părinților/reprezentanților legali, stabilite conform Hotărârii nr. 1252
din 2012 privind aprobarea
Metodologiei de organizare și funcționare a creșelor si a altor unități de
educație timpurie antepreșcolară;
d) donații;
e) sponsorizări;
f) alte surse legal constituite.
Art. 19. (1) Părinții/reprezentanții legali ai
căror copii beneficiază de servicii în cadrul creșei sunt obligați la plata
unei contribuții lunare, a cărei valoare este stabilită prin dispoziție a
primarului, în funcție de numărul de copii din familie și de venitul mediu
lunar brut cumulat al părinților/reprezentanților legali calculat pe perioada
de 6 luni anterioare înscrierii copilului, certificat prin adeverința prevazută
a art. 22 alin. (1) lit. d) din Metodologie.
(2) Sunt scutiți de la
plata contribuției, sarcina fiind preluată de bugetul local,
părinții/reprezentanții legali care au în îngrijire copii ce sunt expuși
riscului de separare de familie și au aprobate planuri de servicii.
(3) Contribuția poate fi achitată
și prin tichete de creșă, tichete sociale și/sau cupoane sociale, potrivit
legii.
Art. 20.
(1) Contribuția lunară de întretinere a copiilor înscriși în unitățile în
care se oferă servicii de educație timpurie antepreșcolară, suportată de parinții/reprezentanții
legali ai acestora, se stabilește in funcție de numărul efectiv de zile de
prezență a copilului la programul zilnic.
(2) Numărul de zile în care copiii au
frecventat creșa este monitorizat prin registrul de evidență/prezență completat
de asistenta medicală în colaborare cu
educatorul-puericultor.
(3) Contribuția lunară a
parinților/reprezentanților legali la suportarea cheltuielilor pentru copiii
înscriși la unitatea în care se oferă servicii de educație anteprescolară se
realizează cu plata în avans pentru o lună calendaristică.
(4) Contribuția lunară a
parinților/reprezentanților legali ai copiilor care au frecventat programul de
creșă pe o perioada de pană la 3 zile lucrătoare este reportată pentru luna
următoare.
Art. 21. (1) Contribuția
lunară de întreținere a copiilor înscriși în creșă, suportată de
părinții/reprezentanții legali ai acestora, se determină în funcție de
cheltuielile de întretinere, hrană și gospodărire, obiecte de inventar,
echipament și cazarmament, materiale igienico-sanitare și altele asemenea,
precum și de numărul de zile frecventate de copil în aceste unități.
(2) Valoarea contribuției se
stabilește în urmatoarele cote procentuale și nu poate depași 20% din costul
mediu lunar de întreținere în unitatea publică în care se oferă servicii de
educație antepreșcolară, astfel:
Venit mediu brut lunar cumulat al
părinților/reprezentanților legali
|
Număr copii
|
Cota
procentuală contribuție parinți |
|
peste 700 lei
|
un copil
|
20%
|
|
2 sau mai mulți copii
|
10%
|
||
între 225-699 lei
|
un copil
|
10%
|
|
2 sau mai mulți copii
|
5%
|
(3) Costul mediu lunar de
întreținere se aprobă anual.
Cap.VII Norme de
igienă, sănătate și alimentație
Art.22. (1) În cadrul creșei
se asigură condițiile de igienă necesare apărării, păstrării și promovării
stării de sănătate, dezvoltare fizică și neuropsihică armonioasă a copiilor cât
și prevenirea apariției unor îmbolnăviri, în conformitate cu Ordinul nr. 1955 din 1995 pentru
aprobarea normelor de igienă privind unitățile pentru ocrotirea, educarea și
instruirea copiilor și tinerilor, cu modificările și completările ulterioare,
a procedurilor interne și a planurilor de măsuri în vederea sporirii condițiilor
de igienă în creșă.
(2) Creșa respectă prevederile legale în vigoare
referitoare la spațiul aferent sălilor de grupă, la terenurile destinate
jocurilor și activităților în aer liber, la mobilierul și instalațiile necesare
asigurării condițiilor de funcționare, la condițiile igienico-sanitare, precum
și la condițiile de siguranță care îi privesc pe copii.
(3) Spațiul pentru desfășurarea activităților
în aer liber asigură dezvoltarea, învățarea activă a copilului și promovarea
stării de sănătate, fără risc de accidente și îmbolnăviri.
(4) Conducerea
unității este răspunzătoare de realizarea întocmai a acestor condiții.
Art.23 (1) Numărul maxim
de copii admiși la creșă nu va depăși:
a) 20 de copii la
grupa mare (program prelungit),
b) 20 de copii la
grupa mică (program prelungit),
c) 10 copii la grupa
mare (program normal),
d) 10 copii la grupa
mică (program normal).
(2) Microclimatul
Creșei va fi realizat în conformitate cu normele stabilite de Ministerul
Sănătății pentru unitățile pentru ocrotirea, educarea și instruirea tinerilor,
aprobate prin Ordinul nr. 1955
din 1995, cu modificările și completările
ulterioare.
(3) Prizele și
întrerupătoarele electrice sunt amplasate mai sus astfel încât să nu permită
copiilor să le atingă.
Art.24 (1) Dimensionarea,
amplasarea și adaptarea instalațiilor sanitare sunt realizate în raport cu
vârsta copiilor.
(2)Pentru
copii sub doi ani sunt prevăzute olițe individuale care sunt utilizate, spălate
și dezinfectate astfel încât să se evite riscul apariției unor boli
transmisibile.
(3)Mobilierul utilizat în serviciile de
educație antepreșcolară este adecvat vârstei, încât să ofere copilului o
ambianță familială, sigură și confortabilă, să contribuie la crearea unui
climat educațional favorabil și să permită modularea, după necesitățile grupei.
(4)Jucăriile, materialele și echipamentele
pentru dezvoltarea și învățarea copiilor sunt adecvate vârstei și nivelului de
dezvoltare ale copiilor, pentru a asigura stimularea acestora și a oferi ocazia să își
exprime opțiunile și să le dezvolte creativitatea. Ele nu constituie un pericol,
prin formă, dimensiuni sau natura materialului.
Art.25 (1)Conducerea creșei trebuie să
asigure o alimentație colectivă adaptată vârstei și stării de sanătate
specificului activitații și anotimpului, asigurându-se un aport caloric și
nutritiv în conformitate cu recomandările Ministerului Sanătății, cuprinse în
tabelele nr. 2 și nr. 3 din Ordinul nr. 1955 / 1995 pentru aprobarea Normelor
de igienă privind unitățile pentru ocrotirea, educarea și instruirea copiilor
și tinerilor.
(2)
În Creșa Deva, se va respecta lista alimentelor
nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor şi a principiilor care stau la baza
unei alimentaţii sănătoase pentru copii şi adolescenţi prevăzută în Ordinul nr.
1563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi
şcolarilor şi a principiilor care stau la baza unei alimentaţii sănătoase
pentru copii şi adolescenţi.
Cap.VIII Dispoziții finale
Art.26. (1) Creșa de copii din Deva funcționează
pe tot parcursul anului.
(2) Creșa îsi poate întrerupe
funcționarea pe o perioadă de 30 zile de vacanță pe timpul verii precum și în
timpul sărbătorilor legale.
(3) Perioadele de vacanță se stabilesc în urma consultării părinții/reprezentanții
legali ai copiilor sau a comitetului de părinții, după caz;
(4) Activitățile de igienizare și,
după caz, lucrările de reparații și de întreținere ale clădirii se realizează
de regulă, în perioadele de vacanță;
(5) Daca există probleme
deosebite, programul Creșei se poate întrerupe, cu anunțarea prealabilă a celor
interesați, înainte cu 15 zile.
Art.27. Jurisdictia serviciilor sociale în Creșa Deva
În cazul în
care beneficiarul serviciului social/reprezentantul legal nu este mulțumit de calitatea serviciilor
acordate de Creșa Deva în baza planului general / individualizat, sau nu este
de acord cu deciziile și/sau actele emise de conducere, acesta se poate adresa
în scris:
a) Conducerii Creșei Deva,
b) Comisiei de mediere socială, care va
analiza motivele nemultumirii beneficiarului şi va clarifica divergenţele
dintre părţi, acţionând în concordanţă cu prevederile legii,
c) Instanţei judecătoreşti competente pentru
soluţionarea litigiilor în legătură cu acordarea serviciilor sociale.
Art.28. La elaborarea
prezentului regulament s-au avut in vedere și au fost respectate prevederile
următoarelor acte normative:
a) Legea nr. 263/2007 privind
înființarea, organizarea și funcționarea creșelor, cu modificările și
completările ulterioare;
b) Legea nr. 272/2004 privind protecția
și promovarea drepturilor copilului cu modificările și completările ulterioare;
c) Legea nr. 1/2011 a educației naționale, cu
modificările și completările ulterioare;
d) Hotărârea
nr. 1252/2012 privind
aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a creșelor și a altor
unități de educație timpurie antepreșcolară;
e) Ordinul nr.
1955/1995 pentru aprobarea
Normelor de igienă privind unitățile pentru ocrotirea, educarea și instruirea
copiilor și tinerilor, cu modificările și completările ulterioare;
f) Ordinul nr. 1563/
2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi
şcolarilor şi a principiilor care stau la baza unei alimentaţii sănătoase
pentru copii şi adolescenţi;
g) Normativul privind
proiectarea de creşe şi creşe speciale pe baza exigenţelor de performanţă,
indicativ NP02297.
Art.29. Regulamentul poate fi modificat și completat
prin Hotărâre a Consiliului Local, ori de câte ori necesitățile legale sau de organizare și funcționare o
cer.
REGULAMENTUL INTERN AL CREŞEI
DEVA
Anexa_4_HCL nr. 9 din 2013
CAP. 1 . DISPOZITII GENERALE
Art.1. (1) Regulamentul intern al Creșei Deva
denumit în continuare Regulament, cuprinde norme de ordine interioară, în
conformitate cu art. 257 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, modificată
și completată și cu art. 76 din Hotărârea
nr. 1252 din 2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare și
funcționare a creșelor si a altor unități de educație timpurie antepreșcolară.
(2) Regulamentul cuprinde în principal:
a) regulile privind respectarea
principiului nediscriminării și al înlăturării oricărei forme de încălcare a
demnității;
b) drepturile și obligațiile angajaților;
c) regulile privind protecția,
igiena și securitatea în muncă;
d) regulile concrete privind disciplina
muncii;
e) abaterile și sancțiunile disciplinare;
f) reguli referitoare la
procedura disciplinară;
(3) Regulamentul intern stabileste normele
cu caracter de obligativitate și este obligatoriu pentru intregul personal
didactic, nedidactic si voluntari din Creșa Deva, pentru
parintii/reprezentantii legali ai copiilor. Regulamentul intern stabileste
precum si norme pe domenii de activitate, particularizand aspectele specifice
educatiei anteprescolare.
(4) Regulamentul intern se aplică tuturor
salariaților indiferent dacă relațiile lor de muncă sunt stabilite prin
contracte individuale de muncă pe durată nedeterminată, contracte individuale
de muncă pe durată determinată.
(4) Atribuțiile de serviciu ale fiecărui
compartiment de activitate și ale fiecărui salariat, precum și
responsabilitățile pentru îndeplinirea lor sunt prevăzute în Regulamentul de
organizare și funcționare și Fișa postului, anexă la contractul
individual de muncă.
(5) Relațiile de muncă din cadrul
instituției se desfășoară potrivit principiului egalității de tratament față de
toți salariații.
(6) Orice salariat care prestează o
muncă, beneficiază de condiții de lucru adecvate activității pe care o
desfășoară, de protecție socială, de securitate și sănătate în muncă,
precum și de respectarea demnității și a
libertății de conștiință, fără nicio discriminare.
(7) Tuturor salariaților care prestează o
muncă li se recunoaște dreptul la plată egală pentru muncă egală, dreptul la
negociere, dreptul la protecția datelor cu caracter personal, precum și dreptul
la protecție împotriva concedierilor nelegale.
(8) Relațiile de muncă se întemeiază pe
principiul bunei-credințe, în care scop salariații au îndatorirea să se
informeze și să se consulte reciproc, în condițiile legii și ale contractului
individual de muncă.
Art.2. (1) Cunoasterea prevederilor
Regulamentului intern este obligatorie pentru
toate categoriile de personal mentionate la
art. 1 si se realizeaza prin grija
directorului care va prelucra
prevederile prezentului Regulament cu toti
angajații, care vor semna de luare la
cunostinta.
(2) Pentru personalul nou angajat,
prelucrarea Regulamentului se va face de
catre inspectorul resurse umane, cu mentionarea celui
care face instruirea si semnatura de luare
la cunostinta a celui instruit.
Art.3. În cadrul relațiilor de muncă din Creșa
Deva funcționează principiul egalității față de toți salariații si voluntarii.
Art.4. Salariații si voluntarii unității
beneficiază de condiții de muncă adecvate muncii, de protecție socială, de
securitate și sănătate în muncă precum și de respectarea demnității,
personalității, libertății conștiinței, fără nicio discriminare.
Art.5. Salariații și voluntarii din unitate au obligația de a
crea o atmosferă de bună înțelegere exprimată prin acordarea respectului
reciproc și sprijinirea reciprocă în îndeplinirea sarcinilor și obiectivelor
profesionale.
Art.6. Personalul trebuie să promoveze
valorile eticii, ale dentologiei profesionale, dovedind competență, seriozitate
și o înaltă ținută etică și morală.
CAP. 2. DREPTURI ȘI OBLIGAȚII
2.1. Drepturile și obligațiile
conducatorului institutiei
Art.7. (1) Directorul asigură coordonarea
activității din cadrul Creșei Deva și răspunde de organizarea și coordonarea
activității personalului, de relația cu părinții/reprezentantul legal, de
activitatea metodică și de perfecționare, de păstrarea și gestionarea
patrimoniului.
(2) Directorul reprezintă Creșa Deva în
relația cu Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, cu Consiliul Local al
Municipilului Deva, cu părinții/reprezentanții legali ai copiilor și cu alți
factori interesați în educația copiilor antepreșcolari.
(3) Directorul îndeplinește orice
alte atribuții stabilite prin actele normative în vigoare sau prin hotărâre a
Consiliul Local al Municipilului Deva sau prin dispoziție a Primarului
Municipilului Deva.
Art.8. Directorul îndeplinește următoarele
atribuții principale:
a) exercită atribuțiile ce revin creșei în
calitate de persoană juridică;
b) exercită funcția de ordonator de
credite;
c) întocmește proiectul bugetului
propriu al creșei și contul de încheiere a exercițiului bugetar;
d) propune Consiliului Local aprobarea
structurii organizatorice și a numărului de personal;
e) informează la timp conducerea
Consiliului Local/Primăria cu privire la nevoile ce apar în unitate;
f) numește și eliberează
din funcție personalul din cadrul creșei, în condițiile legii;
g) elaborează rapoartele generale
privind activitatea creșei;
h) desfășoară activități pentru promovarea
imaginii creșei în comunitate;
i) răspunde de calitatea
serviciilor de îngrijire, supraveghere și educație antepreșcolară precum
și de asigurarea formării continue a personalului angajat;
j) asigură coordonarea,
îndrumarea și controlul activităților desfășurate de personalul creșei și
aplică sancțiuni disciplinare pentru salariații care nu își îndeplinesc în mod
corespunzător atribuțiile;
k) controleză calitatatea produselor
alimentare și a alimentelor introduse în unitate;
l) controleză și
răspunde de starea igienico-sanitară a tuturor spațiilor ce aparțin unității;
m) numește prin decizie persoana care detine
interimatul funcției;
n) evaluează periodic performanțele
profesionale individuale în vederea aprecierii obiective a activitãții
personalului angajat, conform Regulamentului privind criteriile de
evaluare a performantelor profesionale individuale pentru
personalul contractual din cadrul Creșei Deva.
2.2 . Drepturile
și obligațiile personalului angajat
2.2.1 Drepturi comune
Art.9. Personalul angajat are, în principal,
următoarele drepturi:
a) dreptul la salarizare pentru munca depusă;
b) dreptul la repaus zilnic și săptămânal;
c) dreptul la concediul de odihnă
anual;
d) dreptul la egalitate de șanse și de
tratament;
e) dreptul la demnitate în muncă;
f) dreptul la securitate
și sănătate în muncă;
g) dreptul de acces la formarea
profesională;
h) dreptul la informare și consultare;
i) dreptul de a lua
parte la determinarea și ameliorarea condițiilor de muncă;
j) dreptul la protecție
în caz de concediere;
k) dreptul la negociere colectivă și
individuală;
l) dreptul de a
participa la acțiuni colective;
m) dreptul de a constitui sau de a adera la un
sindicat.
.2.2.2 Obligații comune
Art.10. Personalul angajat are, în principal, următoarele
obligații:
a) respectarea strictă a programului de
lucru zilnic;
b) să folosească integral și eficient
timpul de lucru în vederea îndeplinirii sarcinilor de serviciu stabilite prin
fișa postului;
c) folosirea corectă a mijloacelor
de muncă și a obiectelor de inventar încredințate, conform documentațiilor
tehnice și în deplină siguranță;
d) utilizarea eficientă a tuturor
materialelor specifice fiecărui loc de muncă, păstrarea în condiții optime a
documentelor și a bunurilor instituției;
e) anunțarea imediată a șefului ierarhic
superior despre existența unor abateri, nereguli sau lipsuri în desfășurarea
programului de lucru;
f) respectarea
dispozițiilor legale privind păstrarea secretului de serviciu și a
confidențialității informațiilor;
g) comportare corectă în cadrul relațiilor
de serviciu și asigurarea unui climat de disciplină;
h) menținerea ordinii și curățeniei la
locul de muncă;
i) să aibă permanent
asupra sa legitimația de serviciu și ecusonul;
j) în cazul pierderii,
deteriorării sau distrugerii legitimației de serviciu sau a ecusonului,
să anunțe imediat directorul;
k) oprirea din funcțiune a
instalațiilor electrice, tehnicii de calcul etc. la plecarea din unitate;
l) deplasarea în
interesul serviciului, cu autoturismul proprietate, se va face numai cu avizul
ordonatorului principal de credite.
Art.11. (1) Se interzice oricărei persoane din cadrul instituției:
a) prezentarea la serviciu într-o ținută
indecentă, atitudine necorespunzătoare, stare de oboseală avansată sau
boală;
b) absentarea nemotivată, părăsirea
locului de muncă în orele de serviciu fără motive temeinice;
c) prezentarea la serviciu sub
influența băuturilor alcoolice, a substanțelor nepermise de lege, precum
și consumul de băuturi alcoolice în timpul programului;
d) atitudine jignitoare față de colegii de
muncă, părinți sau copii;
e) comunicarea sau divulgarea prin orice
cale, copierea pentru alții, fără aprobarea scrisă a conducerii instituției, de
acte, documente sau alte elemente privind activitatea instituției sau folosirea
acestora în afara intereselor de serviciu;
f) executarea de lucrări
particulare în timpul programului de serviciu;
g) împiedicarea, cu bună știință, a
colegilor de muncă în îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
h) folosirea mijloacelor de transport auto
din dotarea instituției în interes personal sau alte scopuri decât cele
stabilite de conducerea creșei;
i) folosirea aparatelor
electrice de încălzire în spațiile unde există surse de încălzire convențională;
(2) În Creșa Deva nu sunt permise şi nu sunt
utilizate următoarele metode de disciplinare:
a)
disciplinarea corporală, inclusiv cu diferite obiecte (lovirea, plesnirea,
scuturarea, pişcarea sau alte măsuri care provoacă durerea fizică, etc.);
b) respingerea
copilului sau ameninţarea cu privarea de mâncare, odihnă, folosirea băii şi
toaletei;
c)
limbaj abuziv, profan, jignitor, înjositor, inclusiv ţipete;
d) orice formă
de umilire publică sau privată;
e) orice formă de abuz emoţional, inclusiv
respingerea, terorizarea, ignorarea, izolarea, coruperea sau mituirea
copilului;
(3) Orice angajat care utilizează
metode nepermise va fi sancţionat.
2.2.3 Obligații specifice personalului
contractual
Art.12. În îndeplinirea sarcinilor de serviciu, activitatea
angajaților, în calitate de angajați contractuali, va reflecta respectarea urmatoarele
principii:
a) prioritatea interesului public -
principiu conform caruia personalul contractual are indatorirea de a considera
interesul public mai presus decat interesul personal, in exercitarea
atributiilor functiei;
b) asigurarea egalitatii de tratament al
cetatenilor in fata autoritatilor si institutiilor publice - principiu conform
caruia personalul contractual are indatorirea de a aplica acelasi regim juridic
in situatii identice sau similare;
c) profesionalismul - principiu
conform caruia personalul contractual are obligatia de a indeplini atributiile
de serviciu cu responsabilitate, competenta, eficienta, corectitudine si
constiinciozitate;
d) impartialitatea si nediscriminarea -
principiu conform caruia angajatii contractuali sunt obligati sa aiba o
atitudine obiectiva, neutra fata de orice interes politic, economic, religios
sau de alta natura, in exercitarea atributiilor functiei;
e) integritatea morala - principiu conform
caruia personalului contractual ii este interzis sa solicite sau sa accepte,
direct ori indirect, pentru el sau pentru altul, vreun avantaj ori beneficiu
moral sau material;
f) libertatea gandirii
si a exprimarii - principiu conform caruia personalul contractual poate sa-si
exprime si sa-si fundamenteze opiniile, cu respectarea ordinii de drept si a
bunelor moravuri;
g) cinstea si corectitudinea - principiu
conform caruia, in exercitarea functiei si in indeplinirea atributiilor de
serviciu, personalul contractual trebuie sa fie de buna-credinta si sa
actioneze pentru indeplinirea conforma a atributiilor de serviciu;
h) deschiderea si transparenta - principiu
conform caruia activitatile desfasurate de angajatii contractuali in
exercitarea atributiilor functiilor lor sunt publice si pot fi supuse
monitorizarii cetătenilor.
Art.13. Personalul angajat are obligația de a respecta normele de
conduită profesională reglementate de Legea nr. 477 / 2004 privind Codul
de conduita a personalului contractual din autoritatile si institutiile
publice, cu modificările și completările ulterioare, în ceea ce priveste :
a) asigurarea unui serviciu public de
calitate;
b) respectarea Constitutiei si a legilor;
c) loialitatea fata de autoritatile si
institutiile publice;
d) libertatea opiniilor;
e) activitatea publica;
f) activitatea politica;
g) folosirea imaginii proprii;
h) cadrul relatiilor in exercitarea atributiilor
functiei;
i) conduita in cadrul relatiilor
internaționale;
j) interdictia privind acceptarea
cadourilor, serviciilor si avantajelor;
k) participarea la procesul de luare a
deciziilor;
l) obiectivitate in evaluare;
m) folosirea abuziva a atributiilor functiei detinute;
n) utilizarea resurselor publice;
o) limitarea participarii la achizitii,
concesionari sau inchirieri.
Art.14. (1) Personalul angajat are obligația de a respecta
obligațiile reglementate de Legea nr. 477 / 2004 privind Codul de
conduită a personalului contractual din autoritatile si institutiile publice,
cu modificările și completările ulterioare, astfel:
(2) Personalul contractual are obligația
de a apăra cu loialitate prestigiul autorității sau instituției publice în care
își desfășoară activitatea, precum și de a se abține de la orice act ori fapt
care poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
(3) Angajaților contractuali le este
interzis:
a) să exprime în public aprecieri
neconforme cu realitatea în legătură cu activitatea autorității sau instituției
publice în care își desfășoară activitatea, cu politicile și strategiile
acesteia ori cu proiectele de acte cu caracter normativ sau individual;
b) să facă aprecieri în legătură cu
litigiile aflate în curs de soluționare și în care autoritatea sau instituția
publică în care își desfășoară activitatea are calitatea de parte, dacă nu sunt
abilitați în acest sens;
c) să dezvăluie informații care nu au
caracter public, în alte condiții decât cele prevăzute de lege;
d) să dezvăluie informațiile la care au
acces în exercitarea funcției, dacă această dezvăluire este de natură să atragă
avantaje necuvenite ori să prejudicieze imaginea sau drepturile instituției ori
ale unor funcționari publici sau angajați contractuali, precum și ale
persoanelor fizice sau juridice;
e) să acorde asistență și consultanță
persoanelor fizice sau juridice, în vederea promovării de acțiuni juridice ori
de altă natură împotriva statului sau autorității ori instituției publice în
care își desfășoară activitatea.
(4) Prevederile alin. (3) lit. a)-d) se
aplică și după încetarea raportului de muncă, pentru o perioadă de 2 ani, dacă
dispozițiile din legi speciale nu prevăd alte termene.
(5) Prevederile Codului de
conduită nu pot fi interpretate ca o derogare de la obligația legală a
personalului contractual de a furniza informații de interes public celor
interesați, în condițiile legii.
2.3 Obligatiile si drepturile
parintilor/reprezentantilor legali
Art.15. (1) Parintii/reprezentantul legal ai
copilului au/are următoarele drepturi:
h) să le fie luate in considerare, in
limitele posibilităților, propunerile cu privire la programul si activitățile
desfășurate in cadrul creșei;
i) să beneficieze de
toate serviciile sociale și educaționale oferite în cadrul creșei;
j) să folosească baza
tehnico-materială existentă în condițiile regulamentelor creșei;
k) să fie tratați cu respect și să
nu fie supuși unor tratamente discriminatorii;
l) să li se asigure
confidențialitatea datelor și informațiilor personale în condițiile legii;
m) consiliere si sprijin din partea personalului
creșei pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta în ceea ce priveste
educatia timpurie a copilului, dezvoltarea psihologica a acestuia, precum si
pentru probleme de ordin medical si/sau social;
n) primirea oricaror informatii necesare
dezvoltarii armonioase a copilului, pe care personalul didactic si nedidactic
le poate furniza, in functie de evolutia copilului.
(2) Parintii/reprezentantul legal al
copilului au/are urmatoarele obligatii:
k) să respecte programul orar al
creșei;
l) să respecte
Regulamentul de organizare și funcționare și Regulamentul intern;
m) să respecte prevederile Contractului de
prestări servicii încheiat cu creșa,
n) să aibă un comportament civilizat față
de personalul creșei;
o) să participe la activitățile organizate
de instituție, la solicitarea directorului creșei;
p) să devină parteneri activi în cadrul
programelor educaționale inițiate de creșă;
q) să achite contribuția pentru hrana
zilnică a copilului;
r) să achite la timp și
integral contributiile lunare datorate creșei;
s) sa comunice reprezentantilor
creșei orice informatii cu privire la starea de sanatate a copilului, precum si
informatii necesare dezvoltarii armonioase a copilului;
t) să contribuie la
promovarea imaginii creșei.
CAP. 3. TIMPUL DE LUCRU
Art.16. (1)Timpul de lucru reprezintă timpul pe care personalul îl
folosește pentru îndeplinirea sarcinilor de muncă.
(2) Durata normală a timpului de lucru este 8 ore pe zi, de 40 de ore pe
săptămână, repartizarea acestuia în cadrul săptămânii fiind de regulă de luni
până vineri, între
orele 800 – 16.00
(3) Programul de muncă, graficul
turelor de lucru, planificarea concediilor, modul de repartizare a
liberelor se planifică de către inspectorul de resurse umane și se aprobă
de către director. Planificările se aduc la cunoștința salariaților
și se afișează la sediul Cresei Deva.
(4) In cazul efectuării orelor de serviciu peste programul normal de lucru,
inspectorul resurse umane va întocmi un referat pentru lucrul peste program, pe
care îl va prezenta spre aprobare directorului, înainte de efectuarea orelor
respective. Acest referat va conține în mod obligatoriu următoarele:
a) numele și prenumele angajatului care
urmează să efectueze orele peste program;
b) compartimentul unde se efectuează
activitatea respectivă;
c) lucrările care urmează a fi
executate;
d) motivul pentru care se execută
lucrările în afara orelor normale de program;
e) timpul estimat ca necesar pentru
realizarea activității.
Art.17. (1) Evidența timpului de muncă se asigură
prin condica de prezență și pontaj. Este obligatorie semnarea condicii de
prezență înainte de începerea programului de lucru, pentru toți salariații.
(2) Directorul va efectua un control permanent asupra respectării
programului de lucru, asupra absențelor și întârzierilor, asupra modului de
folosire a timpului de lucru.
Art.18. Deplasarea salariaților în interesul
serviciului se va face, după caz, pe baza ordinului de deplasare sau a
biletelor de voie aprobate de director, care se vor trece în registrul de
ieșiri, consemnând data, ora plecării și revenirii în unitate, locul deplasării.
Art.19. (1) Plecările din timpul programului de
lucru, pentru rezolvarea unor probleme personale, se pot face numai cu
aprobarea directorului și se vor înscrie obligatoriu în registrul de ieșiri
consemnând data, ora, plecării și revenirii în unitate, precum și natura
învoirii (interes personal).
(2) Învoirile în interes personal, de până la 4 ore, se aprobă de
către director, cu reținerea corespunzătoare din salariul pe luna respectivă.
(3) Învoirile cu o durată de o zi și mai mari se aprobă de către director, pe
bază de cerere scrisă.
Art.20. Plecarea personalului în concediul de odihnă se face
cu respectarea programării aprobate de Director, în conformitate cu prevederile
legale.
Art.21. (1) Pentru persoanele care întârzie de la
programul de lucru stabilit, întârzierile vor fi operate în pontaje, după cum
urmează:
a) pentru întârzieri peste 10 minute, dar
mai mici de o oră, se va reduce pontajul cu una oră;
b) pentru întârzieri mai mari de o oră,
dar sub 3 ore, se diminuează pontajul cu 4 ore;
c) pentru întârzieri peste 3 ore se
trece nemotivat în ziua respectivă;
d) pentru două absențe nemotivate
consecutive se sancționează cu mustrare.
(2) Timpul de lucru astfel diminuat se consideră timp absentat nemotivat și se
operează ca atare în fișa de pontaj.
CAP. 4. REGULI PRIVIND IGIENA,
SĂNĂTATEA ȘI SECURITATEA ÎN MUNCĂ, P.S.I. ȘI PROTECȚIA CIVILĂ
4.1. Igiena, sănătatea și
securitatea în muncă
Art.22. (1) Conducatorul institutiei are obligația să
asigure securitatea și sănătatea personalului în toate aspectele legate de
muncă. Responsabilul cu protecția muncii din cadrul institutiei va îndeplini
atribuțiile specifice privind securitatea și sănătatea muncii.
(2) Obligațiile salariaților în domeniul securității si sănătății în muncă nu
pot aduce atingere responsabilității angajatorului.
(3) Măsurile privind securitatea și sănătatea în muncă nu pot să determine, în
niciun caz, obligațiile financiare pentru salariați.
(4) Orice persoană poate fi angajată în muncă numai în baza unui certificat
medical care constată faptul că cel în cauză este apt pentru prestarea acelei
munci.
(5) Efectuarea controlului medical de către salariați este, de asemenea,
obligatorie în următoarele situații:
a) la reînceperea activității, după o întrerupere mai mare de 1 an;
b) anual, pentru toți salariații, indiferent de tipul contractului
de muncă sau a actului administrativ de numire;
c) orice angajat, supus sau nu examenelor medicale periodice, poate
consulta medicul de medicina muncii pentru simptome pe care le atribuie
condițiilor de muncă;
(6) Conducătorul Creșei Deva are obligația efectuării instructajului privind
regulile de protecția muncii, conform legii.
Art.23.
Salariaților li se poate aproba, în mod excepțional, pentru motive de sănătate,
schimbarea compartimentului în care își desfășoară activitatea. Schimbarea se
poate face pe o funcție corespunzătoare, dacă cel în cauză este apt profesional
să îndeplinească noile atribuții care îi revin.
Art.24. Conducerea
Cresei Deva este obligată să asigure protecția personalului împotriva
amenințărilor, violențelor, faptelor de ultraj cărora le-ar putea fi
victimă datorită serviciului sau în legătură cu acesta. Pentru garantarea
acestui drept, conducerea Cresei Deva va solicita sprijinul organelor
abilitate, potrivit legii.
Art.25. Conducerea Cresei
Deva, de comun acord cu reprezentanții salariatilor, va lua măsuri pentru
asigurarea protecției personalului în perioadele în care, datorită condițiilor
meteorologice nefavorabile, se înregistrează temperaturi extreme (temperatura
exterioară a aerului depășește +37 grade C:
a) pentru ameliorarea condițiilor de muncă - asigurarea ventilației la locul de
muncă;
b) pentru menținerea stării de sănătate se va asigura apă minerală adecvată,
câte 2-4 litri/persoană/schimb, dacă temperatura extremă se menține pe o
perioadă de cel puțin 2 zile consecutiv.
4.2 P.S.I. și protecția civilă
Art.26.
Angajaților le este interzis:
a) să depoziteze bunuri sau
materiale pe căile de acces interioare, în locurile de amplasare a
sălilor copiilor;
b) să distrugă acestora prin
ardere deșeurile și reziduurile combustibile (hârtie, carton, etc.)
la ghena de gunoi;
c) să folosească pentru fumat
alte locuri decât cele special amenajate;
d) să fumeze sau să
pătrundă cu cu țigări, chibrituri sau brichete în zonele cu pericol de
incendiu sau explozie: locurile de amplasare a sălilor copiilor,
birourilor magaziilor, arhivă, încăperi cu echipament electronic de calcul.
Art.27.
Angajații sunt obligați:
a) să participe la acțiunile de localizare
și stingere a incendiilor și la înlăturarea urmărilor acestora, sub îndrumarea
comisiei tehnice PSI.
b) să participe la acțiunile de pregătire
privind protecția civilă, sub îndrumarea comisiei de protecție civilă.
CAP.5. REGULI PRIVIND
RESPECTAREA PRINCIPIULUI NEDISCRIMINARII ȘI AL INLĂTURĂRII ORICĂREI FORME DE
ÎNCĂLCARE A DEMNITĂȚII
Art.28. (a) In cadrul relațiilor de muncă funcționează principiul
egalității de tratament fată de toți salariații.
(b) Orice discriminare directă sau indirectă fața de un salariat, bazată pe
criterii de sex, orientare sexuală, caracteristici genetice, vârstă,
apartenență națională, rasă, culoare, etnie, religie, opțiune politică, origine
socială, handicap, situație sau responsabilitate familială, apartenență sau
activitate sindicală este interzisă.
(c) Constituie discriminare directă actele și faptele de excludere, deosebire,
restricție sau preferință, întemeiate pe unul sau mai multe dintre criteriile
prevăzute la alin. (b) care au ca scop sau ca efect neacordarea, restrângerea
ori înlăturarea recunoașterii, folosinței sau exercitării drepturilor prevăzute
în legislația muncii.
(d) Constituie discriminare indirectă actele și faptele întemeiate în mod aparent
pe alte criterii decât cele prevăzute la alin. (b) , dar care produc efectele
unei discriminări directe.
Art.29. (a) Orice persoană care prestează o muncă beneficiază de
condiții de munca adecvate activității desfășurate, de protecție socială, de securitate
și sănătate în muncă, precum și de respectarea demnității și a conștiinței
sale, fără nici o discriminare.
(b) Tuturor persoanelor care prestează o muncă le sunt recunoscute dreptul la
plata egală pentru muncă egală, dreptul la negocieri colective, dreptul la
protecția datelor cu caracter personal, precum și dreptul la protecție
împotriva concedierilor nelegale.
CAP.7. ABATERI DISCIPLINARE ȘI
SANCȚIUNILE APLICABILE
Art.30. Încălcarea cu
vinovăție de către salariați a îndatoririlor corespunzătoare funcției pe care o
dețin si a normelor de conduita profesionala si civica prevăzute de lege
constituie abatere disciplinara si atrage sancționarea disciplinara a acestora.
Art.31. Angajatul răspunde patrimonial, potrivit
legii, în cazurile în care, prin faptele săvârşite cu încălcarea normelor de
conduită profesională sau a prevederilor legale, aduce prejudicii
persoanelor fizice sau juridice.
Art.32. Abaterea disciplinara este o faptă in legătura cu munca
si care consta intr-o acțiune sau inacțiune săvârșită cu vinovatei de câtre
salariat, prin care acesta a incalcat normele legale, regulamentul intern,
contractul individual de munca, după caz, ordinele si dispozițiile legale ale
conducătorilor ierarhici.
Art.33. Sub sancțiunea nulității absolute, in dispozitia de
sancționare se cuprind in mod obligatoriu:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
b) precizarea prevederilor care au fost încălcate de salariat;
c) motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de salariat în
timpul cercetării disciplinare prealabile sau motivele pentru care nu a fost
efectuata cercetarea;
d) temeiul de drept in baza căruia sancțiunea disciplinară se aplică;
e) termenul in care sancțiunea poate fi contestată;
f) instanța competenta la care sancțiunea poate fi contestata.
Art.34. (1) Sancțiunile disciplinare pe care le poate
aplica angajatorul în cazul în care salariatul săvârșește o abatere
disciplinară sunt:
a) avertismentul scris;
b) retrogradarea din funcție, cu acordarea salariului corespunzător funcției în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăși 60 de zile;
c) reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%;
d) reducerea salariului de bază și/sau, după caz, și a indemnizației de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%;
e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
(2) În cazul în care, prin statute profesionale aprobate prin lege specială, se stabilește un alt regim sancționator, va fi aplicat acesta.
(3) Sancțiunea disciplinară se radiază de drept în termen de 12 luni de la aplicare, dacă salariatului nu i se aplică o nouă sancțiune disciplinară în acest termen. Radierea sancțiunilor disciplinare se constată prin decizie a angajatorului emisă în formă scrisă.
Art.35. (1) Amenzile disciplinare sunt interzise.
(2) Pentru aceeași abatere disciplinară se poate aplica numai o singură sancțiune.
a) avertismentul scris;
b) retrogradarea din funcție, cu acordarea salariului corespunzător funcției în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăși 60 de zile;
c) reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%;
d) reducerea salariului de bază și/sau, după caz, și a indemnizației de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%;
e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
(2) În cazul în care, prin statute profesionale aprobate prin lege specială, se stabilește un alt regim sancționator, va fi aplicat acesta.
(3) Sancțiunea disciplinară se radiază de drept în termen de 12 luni de la aplicare, dacă salariatului nu i se aplică o nouă sancțiune disciplinară în acest termen. Radierea sancțiunilor disciplinare se constată prin decizie a angajatorului emisă în formă scrisă.
Art.35. (1) Amenzile disciplinare sunt interzise.
(2) Pentru aceeași abatere disciplinară se poate aplica numai o singură sancțiune.
Art.36.
Angajatorul stabilește sancțiunea disciplinară aplicabilă în raport cu
gravitatea abaterii disciplinare săvârșite de salariat, avându-se în vedere
următoarele:
a) împrejurările în care fapta a fost
săvârșită;
b) gradul de vinovăție a salariatului;
c) consecințele abaterii disciplinare;
d) comportarea generală în serviciu a
salariatului;
e) eventualele sancțiuni disciplinare
suferite anterior de către acesta.
CAP.8. REGULI REFERITOARE LA PROCEDURA DISCIPLINARA
Art.37. (1) Sub sancțiunea nulității absolute, nici o măsura nu
poate fi dispusa mai înainte de efectuarea unei cercetări disciplinare
prealabile.
(2) In vederea desfășurării cercetării disciplinare prealabile, salariatul va
fi convocat in scris de persoana împuternicita de conducătorul instituției sa
realizeze cercetarea, precizându-se obiectul, data, ora si locul întrevederii.
(3) Neprezentarea salariatului la convocarea făcuta in condițiile prevăzute la
alin. (2) fără un motiv obiectiv da dreptul angajatorului sa dispună
sancționarea, fără realizarea cercetării disciplinare prealabile.
(4) In cursul cercetării disciplinare prealabile, salariatul are dreptul să
formuleze si sa susțină toate apărările in favoarea sa și să ofere persoanei
împuternicite să realizeze cercetarea toate probele si motivațiile pe care le
considera necesare.
Art.38. (1) Conducătorul instituției dispune
aplicarea sancțiunii disciplinare printr-o decizie emisa in forma scrisa, in
termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la cunoștința despre
săvârșirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni de la data
săvârșirii faptei.
(2) Decizia de sancționare se comunica salariatului in cel mult 5 zile
calendaristice de la data emiterii si produce efecte de la data comunicării.
(3) Comunicarea se preda personal salariatului, cu semnătura de primire ori, in
caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandata, la domiciliul sau
reședința comunicata de acesta.
(4) Decizia de sancționare poate fi contestata de salariat la instanțele
judecătorești competente in termen de 30 de zile calendaristice de la data
comunicării.
CAP.9. DISPOZIȚII FINALE
Art.39. Regulamentul poate fi completat și modificat prin
Hotărâre a Consiliului Local, ori de câte ori necesitățile legale de organizare
și disciplină o cer.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu